Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-08-2022, 22:37   #81
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
“With this financing, we will have a strong financial position to continue supporting our on-going operations throughout our voluntary restructuring process in the U.S. "

Voluntary, du lizzzm
Ja, det er definitsjonen på Chapter 11... Frivillig... Ikke under tvang fra konkursretten.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2022, 08:22   #82
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Minus 2 mrd ble fasit for forrige kvartal, som for SAS var mai-juli

https://www.dn.no/luftfart/sas/anko-...et/2-1-1284015

Quote:
SAS tapte to milliarder svenske kroner før skatt i streikekvartalet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2022, 08:47   #83
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Så et helt naivt regnestykke indikerer at SAS i fravær av pilotstreiken uansett hadde tapt penger i Q2, men det er jo vanskelig å regne helt på hva den streiken faktisk kostet.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2022, 10:48   #84
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,197
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

NRK sier at streiken kostet 1,4 milliarder.

Quote:
Streiken sto for mesteparten av underskuddet, hele 1,4 milliarder svenske kroner.

https://www.nrk.no/norge/dyr-pilotst...sas-1.16081013
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2022, 14:27   #85
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS signaliserer at de ønsker å kutte flåten med 10%.

SAS har i dag ca 100 fly hvorav 80 leasede og 20 som de eier selv. Flyene leases av ett titalls ulike leasingselskap, der de størst befinner seg i Kina og Japan. SAS betaler tett opp mot 4 milliarder årlig i leasingkostnader og det er nettopp derfor selskapets flyflåte og leasingavtaler har fått et viktig fokus i rekonstruksjonen.

I følge Anko van der Werff, har de i dag for mange fly og da særlig innen segmentet widebodymaskiner som kun benyttes på de interkontinentale rutene. SAS har sine aller største leasingkostnader på de nye A350-maskinene, som for tiden er svært lite utnyttet og står parkert opptil 4-5 dager i uken. Disse maskinene var tiltenkt de lengste rutene som går til Kina og Japan, et marked som nå ligger nede og SAS klarer ikke med sitt nåværende ruteprogram å sysselsette alle de 8 stk A330 og 6stk A350 som er i flåten.

Helst vil Anko van der Werff kun ha én flytype til å fly de interkontinentale rutene, ikke 2 ulike type widebodymaskiner slik de har i dag. Så det kan bli interessant å se hva som blir igjen av SAS sin langruter produksjon i tiden fremover.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14903

Last edited by FBI2012; 29-08-2022 at 20:30.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2022, 14:32   #86
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
SAS signaliserer at de ønsker å kutte flåten med 10%.

SAS har i dag ca 100 fly hvorav 80 leasede og 20 som de eier selv. Flyene leases av ett titalls ulike leasingselskap, der de første størst befinner seg i Kina og Japan. SAS betaler tett opp mot 4 milliarder årlig i leasingkostnader og det er nettopp derfor selskapets flyflåte og leasingavtaler er blitt et viktig fokus i rekonstruksjonen.

I følge Anko van der Werff, er det for mange fly og da særlig av widebodymaskiner til de interkontinentale flyvningene. SAS sine aller største leasingkostnader er av de nye A350-maskinene, som for tiden er svært lite utnyttet og kan stå parkert opptil 4-5 dager i uken. Disse maskinene var tiltenkt de lengste rutene som til Kina og Japan, et marked som nå ligger nede og SAS sitt ruteprogram klarer ikke per i dag å sysselsette alle de 8 stk A330 og 6stk A350 som de nå har i flåten.

Helst vil Anko van der Werff kun ha én flytype til å fly de interkontinentale rutene, ikke 2 slik det har i dag. Så det kan bli interessant å se hva som blir igjen av SAS sin langruter produksjon i tiden fremover.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14903
Har de ikke 3 flytyper til IC-rutene?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2022, 15:11   #87
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Har de ikke 3 flytyper til IC-rutene?
Korrekt! Men jeg antar A321LR ikke regnes som en widebody og derfor er mye rimeligere å lease.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2022, 18:10   #88
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS A321ceo flåte

Lease rejection på noen 737-700, A330 og A350, men også noe A320neo og A321ceo:
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Exter...==&id2=0&cid=0

OY-KBL står som available for retrieval, men de andre er litt frem i tid.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2022, 23:05   #89
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: SAS A321ceo flåte

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Lease rejection på noen 737-700, A330 og A350, men også noe A320neo og A321ceo:
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Exter...==&id2=0&cid=0

OY-KBL står som available for retrieval, men de andre er litt frem i tid.
Hva betyr lease-rejection? Og betyr dette at SAS forsøker å kvitte seg med langdistanse-maskiner? Isåfall hvor mange?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2022, 23:08   #90
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Re: SAS A321ceo flåte

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Hva betyr lease-rejection?
Én måte å forklare det på:

Quote:
Lease rejection can be a benefit for the lessor looking to get out of a lease. Once a lease is rejected, the lessor is free to find a new tenant or use the premises at his discretion. Some lessors are entitled to recover rent that is due after the bankruptcy is filed but before the lease is rejected.
https://www.langleybanack.com/happen...es-bankruptcy/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2022, 21:52   #91
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: SAS A321ceo flåte

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Lease rejection på noen 737-700, A330 og A350, men også noe A320neo og A321ceo:
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Exter...==&id2=0&cid=0

OY-KBL står som available for retrieval, men de andre er litt frem i tid.
For å liste det, etter ha scrollet gjennom alt advokatspråket:

4 stykk CFM-54 motorer (til A340-300) fra 20/9
737-700 SE-RET fra 1/10
A350-900 SE-RSB fra SEP
A350-900 SE-RSC fra OKT
A330-300 LN-RKS fra OKT
A330-300 LN-RKT fra NOV
A330-300 LN-RKU fra NOV
A321 OY-KBL fra SEP
A320neo SE-ROC fra OKT
A320neo SE-ROD fra OKT
A320neo EI-SIF fra OKT
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2022, 08:18   #92
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: SAS A321ceo flåte

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
For å liste det, etter ha scrollet gjennom alt advokatspråket:

4 stykk CFM-54 motorer (til A340-300) fra 20/9
737-700 SE-RET fra 1/10
A350-900 SE-RSB fra SEP
A350-900 SE-RSC fra OKT
A330-300 LN-RKS fra OKT
A330-300 LN-RKT fra NOV
A330-300 LN-RKU fra NOV
A321 OY-KBL fra SEP
A320neo SE-ROC fra OKT
A320neo SE-ROD fra OKT
A320neo EI-SIF fra OKT
Så 5x LH-maskiner. Er det slik at man allerede pga redusert Asia-trafikk har en overkapasitet?

Iflg https://www.planespotters.net/airline/SAS har SAS per i dag 14 A330/350. Da skal de mao ned i 11 fly
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2022, 08:31   #93
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: SAS A321ceo flåte

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Så 5x LH-maskiner. Er det slik at man allerede pga redusert Asia-trafikk har en overkapasitet?

Iflg https://www.planespotters.net/airline/SAS har SAS per i dag 14 A330/350. Da skal de mao ned i 11 fly
Ja, de bruker jo i dag langt fra hele kapasiteten og ikke har de noen gode destinasjoner å sette kapasiteten inn på heller

Dog betyr det ikke at det er 100% sikkert at flyene forsvinner for godt selv med lease rejection. I tillegg til det de ikke trenger, så er det ikke umulig de har valgt fly med dyrest/dårlig leasingavtalene, og de da enten ønsker dumpe flyet eller forsøke få til en billigere avtale. Og går ikke det siste så vil de heller kvitte seg med flyet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2022, 08:43   #94
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Nei, med unntak av A321 og 737-700 er nok dette et forhandlingsutspill. Datoene tyder også på det. Anko har vært tydelig på at de ønsker en widebody-type, så dette er nok første av flere lease rejection.

Artig poker-spill dette, bare å finne fram pop corn. Synd man ikke har hole card camera.

Check-in har forøvrig omtalt saken bak betalingsmur:

https://check-in.dk/sas-vil-af-med-yderligere-11-fly/

Last edited by chrisljo; 05-09-2022 at 09:00.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2022, 08:47   #95
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,719
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette er vel å betrakte som et forhandlingsutspill fra SAS, i og med Ch11 og domstol i ryggen så har jo SAS en god hånd forhandlingsmessig og det kan jo tenkes at "alt" er på bordet når det gjelder reforhandlinger også utover de maskinene som er listet. En trussel om lease rejection gjør nok at man fort blir å diskutere betingelser med leasingselskapene, det ligger tross alt en del kostnader i retur også før det kan leveres evt ny kunde.

Det blir spennende å se hvordan dette går fremover, det ligger vel nok an til en salgs slanking av flåten uansett på longhaul i og med kapasitet ledig om nevnt.
view is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2022, 09:01   #96
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

For long-haul kan det også tenkes at man er villig til å beholde flere maskiner hvis man får en "power by hour" avtale for eksempel de første årene.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2022, 09:18   #97
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Man kan sikkert pröve å presse ned leieratene til 330, og det vil trolig funke. For de 350 er det dumt spill, fordi det er i minst 3 aktører i market som kjøper / leier hver 350-900 som blir tilgjenglig. Jeg har det vanskelig å se at SE-RSB og SE-RSC forblir hos SAS med renegotiated lease-terms.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2022, 09:58   #98
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Man kan sikkert pröve å presse ned leieratene til 330, og det vil trolig funke. For de 350 er det dumt spill, fordi det er i minst 3 aktører i market som kjøper / leier hver 350-900 som blir tilgjenglig. Jeg har det vanskelig å se at SE-RSB og SE-RSC forblir hos SAS med renegotiated lease-terms.

Og det passer vel også SAS, A330 er en bedre størrelse i dagens marked og for SAS passer vel lave kapitalkostnader i bytte mot litt høyere marginalkostnader. Gir mulighet til å sesongjusterte mer, hvilket er vel hva analysen sier er nødvendig. Når man i tillegg har A321LR så kan få mye få fleksibilitet i long haul tilbudet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2022, 10:33   #99
Localizer
Newcomer
 
Join Date: May 2020
Posts: 15
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Muligens litt off-topic, men hva var grunnen til at A350 ble valgt over f.eks. A330neo? Skulle jo tro at den hadde passet bedre inn hos SAS
Localizer is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2022, 10:34   #100
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Quote:
Originally Posted by Localizer View Post
Muligens litt off-topic, men hva var grunnen til at A350 ble valgt over f.eks. A330neo? Skulle jo tro at den hadde passet bedre inn hos SAS

NEO ble først lansert en liten stund etter at SAS bestilte A350.


Sent from my iPhone using Tapatalk
chrisljo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nok Air søker om konkursbeskyttelse Someone Flyforum 4 20-12-2024 09:20
AeroMexico søker konkursbeskyttelse (ch.11) Someone Flyforum 8 17-03-2022 21:00
VLM søker konkursbeskyttelse Someone Flyforum 6 01-09-2018 11:43
American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11 Someone Flyforum 43 24-01-2013 14:47
airBaltic og SAS søker om codeshare til USA LN-RRA Flyforum 5 07-05-2009 15:38


All times are GMT +2. The time now is 13:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.