![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]()
Ja, det er definitsjonen på Chapter 11... Frivillig... Ikke under tvang fra konkursretten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Minus 2 mrd ble fasit for forrige kvartal, som for SAS var mai-juli
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko-...et/2-1-1284015 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]()
Så et helt naivt regnestykke indikerer at SAS i fravær av pilotstreiken uansett hadde tapt penger i Q2, men det er jo vanskelig å regne helt på hva den streiken faktisk kostet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,197
|
![]()
NRK sier at streiken kostet 1,4 milliarder.
Quote:
https://www.nrk.no/norge/dyr-pilotst...sas-1.16081013 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
|
![]()
SAS signaliserer at de ønsker å kutte flåten med 10%.
SAS har i dag ca 100 fly hvorav 80 leasede og 20 som de eier selv. Flyene leases av ett titalls ulike leasingselskap, der de størst befinner seg i Kina og Japan. SAS betaler tett opp mot 4 milliarder årlig i leasingkostnader og det er nettopp derfor selskapets flyflåte og leasingavtaler har fått et viktig fokus i rekonstruksjonen. I følge Anko van der Werff, har de i dag for mange fly og da særlig innen segmentet widebodymaskiner som kun benyttes på de interkontinentale rutene. SAS har sine aller største leasingkostnader på de nye A350-maskinene, som for tiden er svært lite utnyttet og står parkert opptil 4-5 dager i uken. Disse maskinene var tiltenkt de lengste rutene som går til Kina og Japan, et marked som nå ligger nede og SAS klarer ikke med sitt nåværende ruteprogram å sysselsette alle de 8 stk A330 og 6stk A350 som er i flåten. Helst vil Anko van der Werff kun ha én flytype til å fly de interkontinentale rutene, ikke 2 ulike type widebodymaskiner slik de har i dag. Så det kan bli interessant å se hva som blir igjen av SAS sin langruter produksjon i tiden fremover. https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14903 Last edited by FBI2012; 29-08-2022 at 20:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]()
Lease rejection på noen 737-700, A330 og A350, men også noe A320neo og A321ceo:
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Exter...==&id2=0&cid=0 OY-KBL står som available for retrieval, men de andre er litt frem i tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Én måte å forklare det på:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
4 stykk CFM-54 motorer (til A340-300) fra 20/9 737-700 SE-RET fra 1/10 A350-900 SE-RSB fra SEP A350-900 SE-RSC fra OKT A330-300 LN-RKS fra OKT A330-300 LN-RKT fra NOV A330-300 LN-RKU fra NOV A321 OY-KBL fra SEP A320neo SE-ROC fra OKT A320neo SE-ROD fra OKT A320neo EI-SIF fra OKT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() Quote:
Iflg https://www.planespotters.net/airline/SAS har SAS per i dag 14 A330/350. Da skal de mao ned i 11 fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
Dog betyr det ikke at det er 100% sikkert at flyene forsvinner for godt selv med lease rejection. I tillegg til det de ikke trenger, så er det ikke umulig de har valgt fly med dyrest/dårlig leasingavtalene, og de da enten ønsker dumpe flyet eller forsøke få til en billigere avtale. Og går ikke det siste så vil de heller kvitte seg med flyet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]()
Nei, med unntak av A321 og 737-700 er nok dette et forhandlingsutspill. Datoene tyder også på det. Anko har vært tydelig på at de ønsker en widebody-type, så dette er nok første av flere lease rejection.
Artig poker-spill dette, bare å finne fram pop corn. Synd man ikke har hole card camera. Check-in har forøvrig omtalt saken bak betalingsmur: https://check-in.dk/sas-vil-af-med-yderligere-11-fly/ Last edited by chrisljo; 05-09-2022 at 09:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,719
|
![]()
Dette er vel å betrakte som et forhandlingsutspill fra SAS, i og med Ch11 og domstol i ryggen så har jo SAS en god hånd forhandlingsmessig og det kan jo tenkes at "alt" er på bordet når det gjelder reforhandlinger også utover de maskinene som er listet. En trussel om lease rejection gjør nok at man fort blir å diskutere betingelser med leasingselskapene, det ligger tross alt en del kostnader i retur også før det kan leveres evt ny kunde.
Det blir spennende å se hvordan dette går fremover, det ligger vel nok an til en salgs slanking av flåten uansett på longhaul i og med kapasitet ledig om nevnt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]()
For long-haul kan det også tenkes at man er villig til å beholde flere maskiner hvis man får en "power by hour" avtale for eksempel de første årene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Man kan sikkert pröve å presse ned leieratene til 330, og det vil trolig funke. For de 350 er det dumt spill, fordi det er i minst 3 aktører i market som kjøper / leier hver 350-900 som blir tilgjenglig. Jeg har det vanskelig å se at SE-RSB og SE-RSC forblir hos SAS med renegotiated lease-terms.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
Og det passer vel også SAS, A330 er en bedre størrelse i dagens marked og for SAS passer vel lave kapitalkostnader i bytte mot litt høyere marginalkostnader. Gir mulighet til å sesongjusterte mer, hvilket er vel hva analysen sier er nødvendig. Når man i tillegg har A321LR så kan få mye få fleksibilitet i long haul tilbudet. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Newcomer
Join Date: May 2020
Posts: 15
|
![]()
Muligens litt off-topic, men hva var grunnen til at A350 ble valgt over f.eks. A330neo? Skulle jo tro at den hadde passet bedre inn hos SAS
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok Air søker om konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 4 | 20-12-2024 09:20 |
AeroMexico søker konkursbeskyttelse (ch.11) | Someone | Flyforum | 8 | 17-03-2022 21:00 |
VLM søker konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 6 | 01-09-2018 11:43 |
American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11 | Someone | Flyforum | 43 | 24-01-2013 14:47 |
airBaltic og SAS søker om codeshare til USA | LN-RRA | Flyforum | 5 | 07-05-2009 15:38 |