![]() |
|
![]() |
#41 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
|
![]()
Det første rettsmøtet ble holdt i dag .. (Muligens betalingsmur, men man kan lese et antall artikler før det sperres. Bytt evt nettleser)
https://e24.no/naeringsliv/i/wOarrn/...2F%2Fwww.vg.no Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Newcomer
Join Date: Apr 2020
Posts: 3
|
![]() Ser SAS velger enkeltselskaper i konsernet som har søkt konkursbeskyttelse. De resterende selskapene som ikke har dette, kan de forvente seg noen form for restrukturering under prosessen. Så fremt de ikke erklæres konkurs. Tenker først og fremst på at SAS Ireland og SAS Link ikke er tatt med i prosessen. Eller beskyttes disse også under SAS paraplyen? Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Man kan si mye om timingen og forsøk på å skylde på ansatte, men SAS mer eller mindre innrømmer rett ut at hovedårsaken til chapter 11 prosessen er gjenstridige leasingselskap
https://e24.no/naeringsliv/i/28Qoxx/...-forhandlinger Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
https://www.nettavisen.no/okonomi/sa...-95-3424293003
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Det er vel derfor de også er i Ch 11 - forsøk på å kansellere en del leasing. Men volumet på reduksjon kan jo bli større om alt går på trynet
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
Når er det jo ikke nødvendigvis snakk om å returene alt av widebody. Men å tilpasse flåten dagens trafikknivå og bli kvitt de dyreste maskinene. Jeg mistenker SAS har endel svært dyre leasingavtaler på deres longhaulflåte så det kan lønne seg å bytte dem ut |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Det er vel også en grense for "kritisk masse" av longhaulflåten for at det i det hele tatt skal være lønnsomt. SAS er vel ikke så langt unna denne..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]() Quote:
Tja, når man enten har store deler av flåten parkert eller opererer ruter man ikke tjener penger på vil jeg heller si de er langt over kritisk masse Det handler mer om et velfungerende nettverk og fly de riktige rutene, enn antall fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Og en type fly, og ikke 340 med andre motorer og dobbelt forbruk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Den danske stat blir vel ikke veldig fornøyd hvis LH blir forsvinner vil jeg tro...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Ska longhaul reduceras är jag övertygad om att A350 flottan försvinner.
A350-900 är troligen snäppet för stor. Behöver SAS nya widebody i framtiden känns A330-900Neo mer logisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
|
![]() Quote:
På sikt tror jeg -900'en også er perfekt for SAS og deres begrensede rutenett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Falskspiller ...
Quote:
https://www.dagbladet.no/meninger/sa...nding/76655958 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() Quote:
Jeg ser konturene av at SAS longhaul forsvinner etter hvert. Det vil i så fall bety at et forretnings segment forsvinner for SAS som kan ende opp som et rent regionalt selskap innen Skandinavia/Europa om de overlever i konkuransen med de andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
|
![]() Quote:
.. Jeg finner veien ut selv. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Forsvinner godene me longhaul, så tror jeg mange av det beste kundene forsvinner også. På hjemmebane sliter de allerede, så jeg har ikke gode odds på de som overlevere.
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() Quote:
For å hindre en ukontrollert "reposessment" fra lessor , filer man raskt for chapter 11 for å hindre at lessor henter maskinene over natta. Det gir det nødvendige handlingsrommet for SAS til å vurdere hvilke og hvor mange fly de trenger i flåten. Hvis de i det hele tatt ønsker å beholde langdistanse flåten. Å havne i et overlevelses scenario for et selskap som SAS fortoner seg nok som et mareritt for konsernledelsen. Jeg vil være forsiktig å peke finger mot syndebukker , enten det er ledelse eller ansatte. Til det er årsakene altfor komplekse for de fleste utenfor selskapet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
|
![]() Quote:
Jeg tror fortsatt SAS kan reddes, men da må man først ned i kjelleren (ja, enda lenger) før man bygger opp på nytt med ny rutestruktur, flåte, teknologi, ledelse og organisasjon som belønner etter innsats og overskudd. Og ikke minst en frontlinje med solide verktøy som fungerer! Gammel tankegang må ut, det er for sent å legge på mer ducttape. Nå må det helt nye koster til fra topp til bånn. Hilsen lenestol-CEO'en .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok Air søker om konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 4 | 20-12-2024 09:20 |
AeroMexico søker konkursbeskyttelse (ch.11) | Someone | Flyforum | 8 | 17-03-2022 21:00 |
VLM søker konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 6 | 01-09-2018 11:43 |
American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11 | Someone | Flyforum | 43 | 24-01-2013 14:47 |
airBaltic og SAS søker om codeshare til USA | LN-RRA | Flyforum | 5 | 07-05-2009 15:38 |