Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2021, 11:22   #141
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Kjapt spørsmål, jeg et vanligvis ikke tilhenger av den norske tilnærmingen med å maksimere reiseforsikringen med en gang noe skjer.

Denne gangen følte jeg at jeg måtte, og brukte 500 Euro på nødvendige innkjøp for å kunne delta på konferanse.

Hvordan er reglene nå da hvor jeg har 3 reiseforsikringer OG kan claime Luftwaffe? Kan man få av alle? Eller LH og ett forsikringsselskap. Eller kum av den enkleste/beste? (If Super)

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 01-12-2021, 12:07   #142
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Du kan vel kun få dekket hver ting én gang. F.eks får du Lufthansa til å dekke ny dress, mens forsikring1 dekker ny jeans og undertøy, mens forsikring2 dekker hygieneartikler og forsikring3 dekker nye sko.

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2021, 18:40   #143
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

SAS avviser krav om rett til EU-kompensasjon for mistet forbindelse som en konsekvens av sent ankommet bakkemannskap ved gate (20 min). Er dette korrekt?
Novair is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2021, 20:18   #144
SK384
ScanFlyer Dusty

SK384's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Kjapt spørsmål, jeg et vanligvis ikke tilhenger av den norske tilnærmingen med å maksimere reiseforsikringen med en gang noe skjer.

Denne gangen følte jeg at jeg måtte, og brukte 500 Euro på nødvendige innkjøp for å kunne delta på konferanse.

Hvordan er reglene nå da hvor jeg har 3 reiseforsikringer OG kan claime Luftwaffe? Kan man få av alle? Eller LH og ett forsikringsselskap. Eller kum av den enkleste/beste? (If Super)
Jeg hadde en situasjon for noen år siden der bagasjen forsvant når jeg skulle på jobbintervju. Klærne som jeg hadde på meg var ikke egnet til å stille opp til intervju med, ergo måtte jeg ut og kjøpe meg noe nytt. Jeg hadde reiseforsikring i Europiske og sendte kravet mitt til dem. Jeg fikk spørsmål om reisen var betalt med Mastercard og det var den (av arbeidsgiver). Mastercardet inneholdt også reiseforsikring. Jeg fikk oppgjøret veldig raskt fra Europiske, men om de har hatt dialog med Mastercard og fordelt kostnadene aner jeg ikke. Jeg var bare glad for et raskt og smertefritt oppgjør og jobben fikk jeg også.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2021, 23:08   #145
sabergum
ScanFlyer Blue

Ved skadeforsikringer kan du henvende deg til selskapet som har de beste vilkårene for det aktuelle, og så vil de søke regress hos evt andre selskaper du også har dekning hos.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2021, 08:03   #146
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Så, har et stk lillesøster med følge som skulle fly VCE-AMS-OSL i dag, men dagen før avreise innstilte KLM VCE-AMS flighten, og de brukte 40 min på å få KLM til å ordne slik at de kom frem samme dag, og ikke tre dager senere som de opprinnelig ble booket om til.
Opprinnelig skulle de lande 11:55 på OSL men nå lander de ikke før 22:20.
Da er det vel slik at de har krav på 250 Euro hver? Eller er det mer, siden totale distansen VCE-OSL er større enn 1500km slik at de har krav på 400 Euro?
De har også fått 6t layover på FCO, har de kanskje krav på mat og drikke?

Verdt å nevne at de prøvde å få ombooking til LH som hadde ca samme avgang- og ankomsttid VCE og OSL som KLM-flightene hadde hatt, men det var helt uaktuelt, selv om man i går kunne kjøpe de billettene for mindre enn 250 euro per pers

Last edited by Henshaw; 16-12-2021 at 08:12.
Old 16-12-2021, 11:01   #147
Michael
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Så, har et stk lillesøster med følge som skulle fly VCE-AMS-OSL i dag, men dagen før avreise innstilte KLM VCE-AMS flighten, og de brukte 40 min på å få KLM til å ordne slik at de kom frem samme dag, og ikke tre dager senere som de opprinnelig ble booket om til.
Opprinnelig skulle de lande 11:55 på OSL men nå lander de ikke før 22:20.
Da er det vel slik at de har krav på 250 Euro hver? Eller er det mer, siden totale distansen VCE-OSL er større enn 1500km slik at de har krav på 400 Euro?
De har også fått 6t layover på FCO, har de kanskje krav på mat og drikke?

Verdt å nevne at de prøvde å få ombooking til LH som hadde ca samme avgang- og ankomsttid VCE og OSL som KLM-flightene hadde hatt, men det var helt uaktuelt, selv om man i går kunne kjøpe de billettene for mindre enn 250 euro per pers
De har krav på mat og drikke i FCO.
EU-kompensasjon er det ikke sikkert de har krav på, det kommer helt an på hvorfor avgangen ble innstilt. I og med at de (KLM) ikke var interessert i å booke om til LH så er de nok rimelig sikre på at forsinkelsen ikke vil utløse EU-kompensasjon.
Jeg vet f.eks at det er varslet ATC streik i Italia i dag, det kan være grunnen til at de har innstilt, men det er bare en antakelse. Streik er ekstraordinære omstendigheter som ikke utløser EU-kompensasjon.

Last edited by Michael; 16-12-2021 at 11:03.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2021, 11:03   #148
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
De har krav på mat og drikke i FCO.
EU-kompensasjon er det ikke sikkert de har krav på, det kommer helt an på hvorfor avgangen ble innstilt. I og med at de ikke var interessert i å booke om til LH så er de nok rimelig sikre på at forsinkelsen ikke vil utløse EU-kompensasjon.
Jeg vet f.eks at det er varslet ATC streik i Italia i dag, det kan være grunnen til at de har innstilt, men det er bare min mening. Streik er ekstraordinære omstendigheter som ikke utløser EU-kompensasjon.
De oppga bare en generell "Covid-19" som grunn, ikke noe mer spesifikt.

EDIT: Da de prøvde å skaffe matkuponger på FCO var årsaken plutselig streik, som betyr null penger, vått eller tørt...

Last edited by Henshaw; 16-12-2021 at 12:51.
Old 24-12-2021, 13:18   #149
jb1
ScanFlyer Rusty

Ny viktig dom om endrede flytider og kompensasjon. 1 times endring kan gi rett til kompensasjon.
https://dinside.dagbladet.no/reise/n...apper/75005113

Jeg regner med at 14 dagers regelen fortsatt gjelder.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 24-12-2021, 13:38   #150
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Ny viktig dom om endrede flytider og kompensasjon. 1 times endring kan gi rett til kompensasjon.
https://dinside.dagbladet.no/reise/n...apper/75005113

Jeg regner med at 14 dagers regelen fortsatt gjelder.
Det virker jo bare som det er en innstramming av definisjon for hva som regnes som kansellering og hvilke regler som gjelder.

Quote:
Flypassasjerforordningen sier ikke direkte hvilke rettigheter passasjerene har i møte med rutetidsendringer.

Litt click-bait siden det også står:

Quote:
Den norske transportklagenemnda har likevel behandlet større rutetidsendringer som kanselleringer i sin praksis. Konklusjonen fra EU-domstolen viser at vi var på rett spor her i landet med vår tolkning av forordningen, forteller Iversen.

Old 07-02-2022, 11:17   #151
C130
ScanFlyer Gold

Default Rettighet ved rerouting og forsinkelse ?

Har fått følgende problemstilling fra en på facebook men ikke funnet noe entydig svar.....

"Hei jeg har en reise i morgen fra Oslo til Barcelona med mellomlanding i København men fikk nå melding om at flyet fra København til Barcelona er innstilt så har nå blitt booket om å fly via Athen så til Barcelona
Jeg lurte på hva mine rettigheter er her ankommer Barcelona 3t og 50min senere en planlagt"
C130 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2022, 16:21   #152
Egenes
ScanFlyer Gold

Har en tur fra NUE via FRA til SVG neste lørdag (7/5), men fikk i dag beskjed om schedule change. Opprinnelig gikk flyet fra NUE 14:40, med landing på SVG 18:05, men nå får jeg gleden av å være i NUE til 18:55, med landing på SVG 08:45.

Har jeg krav på noe kompensasjon her? Billetten er bestilt med poeng via SAS.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2022, 16:32   #153
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Ombooking så du kommer deg hjem mer eller mindre på rute, eller fly som det er satt opp.
Beskjed mindre enn to uker før avreise og forsinkelse på mer enn fire timer skal vel gi deg noe kompensasjon:
https://www.sas.no/juridisk-info/eu-...errettigheter/
https://en.wikipedia.org/wiki/Flight...n#Cancellation

Old 29-04-2022, 16:56   #154
Egenes
ScanFlyer Gold

Takk for svar.

Sånn jeg tolker det, så skal jeg ha rett på 250 euro, men har jeg også rett til å få dekket hotell i Frankfurt?

Er dette noe jeg bør vente til jeg kommer hjem igjen med å kreve?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2022, 09:57   #155
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Ser for meg ut som SAS forsøker seg på en komplett ansvarsfraskrivelse ved booking av bonusbilletter. Denne ligger ute på bookingsiden for Star-bonusbilletter på sas.no
Quote:
Hvis et av våre partnerselskaper kansellerer en flygning, kan ikke SAS EuroBonus garantere at du blir ombooket til en annen flygning med mindre billetten din endres av flyselskapet som drifter denne flygningen. SAS EuroBonus kan kun endre billetten din til en annen Star Alliance-bonusbillett hvis disse fremdeles ligger ute for salg.
Da havner man skikkelig i limbo slik jeg ser det. SAS peker på carrier "XX" som igjen vil si at det må du snakke med SAS om siden de eier billetten? Om det er et selskap i Europa så skal men vel ihht regelverket bookes om til en tilsvarende flyging i samme kabin (og ikke nødvendig vis i samme bookingklasse)?

Old 27-05-2022, 10:34   #156
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Ja, SAS finner stadig nye måter å irritere sine kunder på. Fortsetter det på samme sporet, så klarer de nok å slippe plagsomme kunder til slutt. De i så fall også plagsomme ansatte...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2022, 10:05   #157
oskarflekkefjord
ScanFlyer Blue

Widerøe Kansellert, og forsinket flyvning, hva er mine krav?

Hei!

Søker litt hjelp og informasjon angående problemer på en reise LHR-BGO-KRs. Hadde bestilt fly hjem med widerøe kl 19:00 søndag 29.mai som ble kansellert. Booket egen overnatting og den biten er egentlig ok, vet jeg har krav på 250 euro ved kansellering.

Fikk fly hjem dagen etterpå med samme avgang kl 19:00. Logistikkproblemer på LHR medførte en forsinket avgang kl 20:30, og dette medførte at jeg ikke rakk min connection til Kristiansand kl 22:55. Fikk da hotell i Bergen.

Regner med dette skal meldes inn som to forskjellige claims, eller ikke pga det er en sammenhengende flyvning?

Setter pris på litt råd da det er første gang jeg kommer utfor slik på tur😋
oskarflekkefjord is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2022, 10:15   #158
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Kansellert, og forsinket flyvning, hva er mine krav?

Quote:
Originally Posted by oskarflekkefjord View Post
Hei!

Søker litt hjelp og informasjon angående problemer på en reise LHR-BGO-KRs. Hadde bestilt fly hjem med widerøe kl 19:00 søndag 29.mai som ble kansellert. Booket egen overnatting og den biten er egentlig ok, vet jeg har krav på 250 euro ved kansellering.

Fikk fly hjem dagen etterpå med samme avgang kl 19:00. Logistikkproblemer på LHR medførte en forsinket avgang kl 20:30, og dette medførte at jeg ikke rakk min connection til Kristiansand kl 22:55. Fikk da hotell i Bergen.

Regner med dette skal meldes inn som to forskjellige claims, eller ikke pga det er en sammenhengende flyvning?

Setter pris på litt råd da det er første gang jeg kommer utfor slik på tur😋
Du får neppe noe mer enn dekket hotell for logistikkproblemer på LHR. Det er saker utenfor WF sin kontroll, altså force majeure, og det får du ikke kompensasjon for.

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2022, 07:37   #159
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Hva er gjeldende om det pga overbooking kun er plass til deler av reisefølget? En kamerat er på tur til Praha medlem kjæresten og Norwegian hadde kun plass til én av de, de er på samme booking. Er det slik at kun én av de da har krav på kompensasjon? De fikk begge to ombooking via ARN.

Old 04-07-2022, 12:44   #160
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Så denne gangen er det en såpass real blekke etter vår 50 timers Safari at jeg tenkte å gå "all in" Så hva er "rettighetene" og hvordan går jeg frem mot SAS fort få igjen pengene? Hovedgrunnen for hele hendelsen var teknisk feil på OSL flyet som førte til misses connection og reroutimg.

1. Denne EU kompensasjonen på 600 euro? Hvor krever man dette? Er det mer da det ble ca 30 timer forsinkelse?
2, Prepaid og ikke refundable hotell Washington - hvor ber jeg om erstatning?
3. Fly IAD-MCO prepaid og null igjen - hvor ber jeg om dette?
4. Diverse måltider på flyplasser?
5. Degradering fra betalt Plus til economy på re-routingen?

Regner med å sende dette til Johan på diamant-mailen ikke fungerer?

Takker.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Reply

Posting Rules