Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 25-10-2021, 21:36   #11
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,398
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Er ikke helt sikker paa at jeg forstår deg helt:

- A320 CEO / A320 NEO er jo korrekt utviklet paa 80 tallet, men hva er alternativet(ene) ? 737 x er jo 60 talls teknologi !

- A330 er et fly som har gaatt igjennom en enorm utvikling, de nyeste A330 (242 ?) har en rekkevidde / performance av en helt annen klasse enn de som SAS foerst kjoepte og her ligger vel aarsaken til at A340 kom inn i flaaten - tilbake naar SAS skulle erstatte 767-300ER kunne ikke A330 operere alle destinasjonene (blant annet var Seattle - min lille by) utenfor hva A330-300 kunne operere oekonomisk. Baade Lufthansa og Air France som var blant de foerste med A340 i flaaten - ventet begge lenge med innkjøp av A330.

- Boeing hadde ikke noe reelle alternativer aa tilby SAS - 777-200ER var allt for mye fly for SAS - 767-400 fikk jo aldri noen rekkevidde (det var en Stonecipher maskin - mannen som aldri saa et marked utenfor USA !)
Dette til Dag Viking og,

Poenget mitt er dual qual, eller hva de kaller det i SAS. Vet ingen selskap der piloter flyr både A320 og 330, men det kan nok sikkert gå om du flyr begge nok.
350 er en helt annen generasjon, så jeg tviler på at det går bra i lengden om du mikser med 320.
Den neste generasjon Airbus narrow body kommer vel kanskje og ha en cockpit veldig lik dagens 350, og da kan du trygt fly begge.
Problemet er at om det flyet er på tegnebrettet så blir det lenge til noen flyr det. Og da er kanskje 350 cockpit avlegs.
321LR er et helt nytt fly, med stort sett samme cockpit som en 319 fra 1988. XLR er ikke i lufta enda men har nok samme oppsett. Ja, vi har CPDLC og ETOPS i dag, men fortsatt samme flyet. Samme med DC9-10 til -50. Forskjellige varianter, flight directors etc, men samme flyet. MD80(glass) og B717 er to helt forskjellige måter og fly på, og bør ikke mikses selv om de på papiret er DC9.
Problemet i Europa er fortsatt over kapasitet. Ola Dunk er blitt fortalt at det er en menneskerett med 199 kroners billetter til syden.
I de siste 20 år siden 9/11 har forsikringen firedoblet seg, fuel er på tur opp og endelig blir flygere rundt i verden betalt mer enn de gjorde før.
Da må prisene opp.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 13:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.