![]() |
|
![]() |
#241 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 265
|
![]()
Widerøe har vel snakket noe om elektrifisering. Hel-elektrifisering er nok (svært) diskutabelt, men hva med en variant av ...
https://www.flightglobal.com/fixed-w...141148.article |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | ||||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() Quote:
Utfordringen er jo uansett hvordan få til dette billig nok? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
En nyere og større versjon av Dornier 328 er visst også på trappene, men krever at stripene forlenges til 1000 meter:
https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Aircraft_D328eco |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 494
|
![]()
Akkurat det spørsmålet er jo i praksis det samme som myndighetene møter innen andre transportbransjer som skal bli mer miljøvennlig. Jeg vet ikke hva som funker best, men det er vel ikke helt utenkelig at man f.eks. kunne kuttet avgifter eller kommet med andre støtteordninger til innkjøp/drift av fly som bruker nye drivstofftyper eller på andre måter kan sies å hjelpe miljøet. Så får det bli en annen diskusjon om hvor mye dette hjelper, men det virker uansett å være vilje til å støtte miljøvennlig transport.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
|
![]()
Widerøe vurderer nå 9-seter elfly fra Tecnam/Rolls Royce som erstatter for Dash 8 på kortbanenettet.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Blir spennende å se om de står ved løftet om ikke å bestille flere fossilfly - eller om markedet kan levere det:
https://e24.no/naeringsliv/i/awaOkE/...ert-uansvarlig |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]()
Jeg føler det er å dra en positiv spin litt langt å kalle dette en Dash 8 erstatter. På de kortere Dash 8 rutene så kan det nok ha noe for seg, men med en 9-seter så snakker vi jo i praksis 1/4 av dagens kapasitet. Selv om Dash 8 i mange tilfeller er alt for stort med sine 37 seter, så vil det jo kreve en vesentlig økning i frekvenser. Hvilket jo også resten av nettverket må tilpasses, gitt viktigheten av feed i Widerøes nettverk
Jeg antar at en 9 seter også i Norge kan opereres av 1 pilot, som i USA, og man slipper jo ha kabinbesetning her, men allikevel er det jo veldig få seter fordelene kostnadene på. Men antar endel av business caset her er uansett er basert på generøse offentlige støtteordninger? Så kommer jo spørsmålet om hvordan maskiner egner seg for operasjoner i Norge? Mye av Widerøes nettverk er jo trolig ideelt for elfly i fremtiden, dog er jeg usikker på om akkurat denne er det riktige verktøyet, utover småskala test/demonstrasjon Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Det blir også spennende å se hvordan anbudsytlysningene blir i fremtiden. Krav om elfly osv. Her har jo staten og fylkene en unik mulighet til å fremtvinge et teknologiskifte hvis de ønsker det.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Det krever at fylkene blir enige seg imellom ..... Når skjedde det sist?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
|
![]() Quote:
En kan merke seg at det var en «*» i korona-anbudet for OSL-OLA/SRP som det nå jobbes med og ventes avklaring innen ikke alt for mange dager. Der var det mulig å operere med mindre fly med mindre enn 30 seter, hvis det totalt ble tilbudt 60 seter den dagen spredt på flere avganger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Newcomer
Join Date: Aug 2017
Posts: 26
|
![]()
Som tidligere pilot i Widerøe,vil jeg bare si at 1 pilot på dette krevende,kanskje verdens mest krevende rutenett kommer aldri
til å bli en realitet! Det er en utrolig trygghet med en styrmann som kan hjelpe kapteinen til å ta de rette beslutningene underveis,lette belastningen og være en korreks til kapteinen skulle det vise seg at hans/ hennes beslutninger ikke var de beste! Leser om fly med 1 rød knapp som passasjerene skal trykke på for å få flyet ned av seg selv på autopilot,dersom flygereren skulle død/ besvime underveis! Makan til tull! Skulle sett det flyet som er i stand til å automatisk komme seg ned i Hammerfest i kraftig nordvestlig vind! Blir det en pilot om bord hos Widerøe,da kan du like godt få Wizzair til å fly! Jeg blir i alle fall ikke med! |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Vinterstid så taper batterier mye effekt, samt at det trenges mye strøm til anti ising. Er jo bra at Widerøe tenker ute av boksen, men det der flyet egner seg kanskje mindre enn en Cessna Caravan på vinteren i Nord Norge. (Nå selges det nye Twin Ottere, -400 serie, kanskje hadde det vært noe å tenkt på når man først skal “downsize”, fremfor et like elektrisk leke fly, som sikkert er flott en sommerkveld når alt er VMC og VFR og vindstille. ![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Dere orakler her på forumet, kan sikkert svaret på dette;
Hvilke ICE flytyper i produksjon kan faktisk brukes på kortbanenettet? Tenker på en gapfiller hvis de gamle dashene må pensjoneres før "grønne" fly er praktiske å bruke. Kan jo være mulig å kjøre 9 setere i kø oppe i det rolige været i Nord Norge, men maybe not...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Nei, det må vel bli ny-gamle de Havilland (Viking Air), altså nye dasher.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Ikke noe stress, i 2030 så er Dash8 flåten inne til 240k cycles livforlengelse, så dette er ikke noe problem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]()
Det ryktes vel allerede det finnes en levetidsforlengelse fra 120.000 til 160.000 cycles som deHavilland tilbyr? Det er vel fort 10 år ekstra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,308
|
![]()
Er det utenkelig at det kommer en ordre på nye fly som ikke er el-fly? Hvor lenge kan man vente på el-flyene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]()
Jeg tror det kan være høyst aktuelt, siden elflyene, eller annen nullutslippsteknologi, tar lenger tid enn hva Widerøe håper på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |