Quote:
Originally Posted by C130
Etter det jeg har lest og hørt så er energiinnholdet i JetA1 50 ganger høyere pr. Kg enn det er i batterier. Det vil jo si at dersom et Dash8-200 for eksempel bruker 500 Kg drivstoff på en gitt tur, så må et tilsvarende elfly ha 25 tonn batterier
|
Det stemmer at med dagens batteriteknologi er det 30-50 ganger mer energi i én kilo fossilt drivstoff enn én kilo batteri. Ila. ti år er det anslått at batterieffektiviteten vil tredobles, dvs at vi er nede på 10-15 gangern. I tillegg kommer at elektriske motorer er mye mer energieffektive enn forbrenningsmotorer og/eller turbiner, slik at den nødvendige totalenergimengden for en sammenlignbar flytur blir vesentlig mindre med et elfly.
Et sted må man starte, fremskritt og utvikling skjer ikke ved at man sitter og venter på at «noen» skal finne opp en 100% perfekt løsning før man tør å begynne med noe som helst.
Og jada, tidsplaner -og ikke minst budsjetter- vil ryke, uhell og ulykker vil dessverre skje, og mange vil gå konk på veien. Men skal vi få til fremgang og progresjon er vi avhengig av at noen går foran og prøver seg frem -mens andre står på stedet hvil og sier «det der kommer aldri til å funke!»