![]() |
|
![]() |
#21 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
__________________
Upcomming flights:? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Det stemmer ikke, det er bare media som er dårlig å forklare.
Jeg siterer fra (deler av) påtaleinstruksen § 7-5, annet ledd: "Ved brann skal det foretas etterforsking om årsaken selv om det ikke er grunn til mistanke om straffbart forhold. Det samme gjelder ved annen ulykke som har voldt alvorlig personskade eller betydelig ødeleggelse av eiendom. Ved ulykker som skal undersøkes av fast eller særskilt oppnevnt kommisjon eller av vedkommende myndighet, kan etterforsking foretas i den utstrekning påtalemyndigheten finner grunn til det. Kommisjonen eller vedkommende myndighet skal i tilfelle varsles om igangsetting av etterforsking. Også ellers kan politiet foreta etterforsking om årsaken til ulykker, jf. straffeprosessloven § 224 annet ledd" Som man ser, ved slike ulykker står påtalemyndigheten svært fritt til å beordre etterforskning, helt uavhengig av om man mener noen har utvist skyld. Ingen grunn til å bli konspiratorisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
NSB First Class
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
|
![]()
Vel, slik som med Airlift AS350 på Hardanger ligner denne ulykken skrekkelig mye.
De hadde en alvorlig ulykke i Hardanger hvor maskinen, en AS350 fikk noe som heter hydraulic lock-out, kjent som en jack-stall. Dette er en årsak som ligger bak en haug av ulykker med denne typen og er utelukkende input fra pilot som er for store og som fører til at man får en hyd-lock, som er designet inn med vilje for å beskytte rotorhub og blader fra for store loads, og også en aerodynamisk stall, som i et helikopter = dødsdømt (eller unrecoverable) Å få jack-stall går helt fint med mindre du fikk det i en litt for kjapp manøver nær terreng. Om Airlift-ulykken jeg refererer til: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ken-i-194-km-t Denne ulykken i Alta ligner veldig på jack-stall, så gjenstår det og se om slikt er tilfelle. Det er dog de som mener at dette er et dårlig designet system og tåler for lite før det går inn i en jack-stall (man kompenserer for at aktuatorene er for små til å motstå kreftene som oppstår ved en for brå manøver). For de som skulle være mer interessert: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Terrenget (lite attraktivt for å utføre krappe manøvre) eller det at helikopteret var på vei ned i lavere høyde etter passering av et høydedrag (low energy) tilsier vel at "jack stall" ikke er særlig sannsynlig. Ser av FR24 at de heller ikke passerte høyspentkabler. Jeg synes hendelsen fremstår som veldig merkelig og uavklart.
Last edited by B350ER; 03-09-2019 at 09:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
NSB First Class
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
|
![]() Quote:
I low-energy situasjoner har det skjedd hinsides mange ganger i Robinsonmaskiner for eksempel, hvor man antar at folk har reagert for brått på low energy-state i rotordisk og fått en knee-jerk reaksjon. Da har de sannsynligvis pushet cyclic og/eller trukket i kollektiv (har lest utallige slike ulykkesrapporter hvor man ikke finner noe som helst teknisk galt med maskineriet og man konkluderer det som sannsynlig at piloten har gjort feil input). Og om ikke low-energy state så kan det ha vært noe annet, for eksempel bird strike-manøvrering etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Helt enig, Helimaf. Mitt poeng er at jeg tror sannsynligheten for at hendelsen skyldes "jack stall" er på samme nivå som f.eks. ett illebefinnende eller at stroppen til et kamera hang seg fast i fuel cut-off bryter. Ulykker med helikoptre viser et vidt spekter av initielle årsaker til havari. Forløpet i Alta peker ikke spesielt i retning av en "jack stall", men vi kan som du skriver selvsagt ikke helt se bort fra en spontan manøver.
Last edited by B350ER; 04-09-2019 at 12:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,885
|
![]()
Denne er vel litt utenfor, men prøver. Virker som det stort sett er de mer avanserte, dyrere helikopterene som havner i ulykker? Har hatt to turer i år med forskjellige Robinson helikoptere som har vikret relativt slitne, men leser ikke mye om at disse detter ned?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,885
|
![]() Quote:
https://www.latimes.com/projects/la-...n-helicopters/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,637
|
![]()
I mange tilfeller kommer det nok mer an på flygeren enn helikoptertypen mtp ulykker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Airbus ber nå om umiddelbar inspeksjon av flere helikoptertyper etter ulykken i Alta.
Sakset fra Aftenbladet: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Mistanke om at bolter kan ha løsnet på akslingen som går mellom motor og girkasse:
https://www.nrk.no/finnmark/helikopt...ter-1.14701672 |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
NSB First Class
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
|
![]() Quote:
At en motor svikter er én ting, men at drivverket svikter er noe for seg selv! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 839
|
![]()
Lidt OT, men alligevel..
forleden fløj jeg i en AS350 (som markedsføres under et andet navn i USA) fra Papillon Airways, som flyver sightseeing ved Grand Canyon West. De er tilsyneladende i luften konstant p.g.a. efterspørgsel, og selskabet har haft flere uheld, senest i 2018 med en EC130. Jeg var vist lidt bleg under turen, også fordi at piloten efter min mening fløj lige lovlig tæt på ‘fjellet’ i slugten. Et øjebliks uopmærksomhed eller en kastevind.. og så er der kontant afregning! |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,606
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Sitat wikipedia:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Snapchat vil ikke gi fra seg den siste videoen som ble tatt i øyeblikket før styrten:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/s...ken-1.15050898 |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,043
|
![]()
Da var havarikommisjonen sin rapport klar. TV2 har litt om saken og lenke til rapporten.
https://www.tv2.no/nyheter/14660426/ De peker blant annet på at krasjbeskyttet drivstoffsystem ville økt sjansen for at personene ombord ville overlevd. En annen ting de peker på servo transparency som den mest sannsynlige årsaken til ulykken. Nå vet jeg ikke helt hva det er for noe så kanskje noen med bedre innsikt enn meg kan gi en kjapp forklaring |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
|
![]()
"Overbelastning av det hydrauliske systemet" TU
To prevent servo transparency, pilots should avoid abrupt and aggressive maneuvering with combinations of high airspeed, high collective pitch, high gross weight, and high-density altitude. https://blog.aopa.org/aopa/2010/01/0...-transparency/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Har nå lest havarikommisjonens rapport. Rundflyvning ble vurdert som lav risiko av selskapet. Da må de ha avgrenset hele vurderingen til det rent flyoperative i sin risikovurdering. Risiko er en vekting av sannsynlighet og konsekvens. Skulle tro 5 betalende pax om bord hadde en viss innvirkning på konsekvensvurderingen, og at den faktoren mer enn oppveiet lav sannsynlighet? Så velges en fartøysjef som "kompetansemessig er under opplæring" for å utføre oppdraget. Føler meg helt nummen etter å ha lest kommisjonens rapport.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helikopterstyrt filmet. | imm | Flyforum | 4 | 22-03-2012 17:22 |
Helikopterstyrt i Nordland | Jens W | Flyforum | 11 | 29-05-2011 21:23 |
Våt og grå dag både i øst og vest, men mest i vest | Fellowship | Bilder & foto | 11 | 10-10-2010 22:16 |
Helikopterstyrt i Bergen | Blubird | Flyforum | 16 | 25-10-2007 04:27 |
Helikopterstyrt på Hawaii | EB | Flyforum | 1 | 10-03-2007 10:52 |