Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2019, 16:37   #1
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: Helikopterstyrt vest for Alta 31AUG19

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Hva kan være årsaken til at det starter sin egen etterforskning nå ?.

https://www.vg.no/i/6jKGn0
Dersom vi legger til grunn at førstestatsadvokat Lars Fauske ikke bløffer, svarer han vel på det selv:

[Fauske] legger til at det er ikke er grunn til å tro at Helitrans ikke har hatt alt på stell, men at alle steiner må snus. "Om etterforskningen avdekker at alt er på stell, så er det fint, det. Avdekkes straffbare forhold har vi straffereaksjoner for det."

Last edited by vbirk; 03-09-2019 at 08:52.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2019, 21:55   #2
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Helikopterstyrt vest for Alta 31AUG19

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Dersom vi legger til grunn at førstestatsatsadvokat Lars Fauske ikke bløffer, svarer han vel på det selv:

[Fauske] legger til at det er ikke er grunn til å tro at Helitrans ikke har hatt alt på stell, men at alle steiner må snus. "Om etterforskningen avdekker at alt er på stell, så er det fint, det. Avdekkes straffbare forhold har vi straffereaksjoner for det."
Det er jo Luftfartstilsynet som har oppsyn med alle flyselskaper i Norge og at alle disse har sine saker «på stell». Det blir da en ren mistenkeliggjøring av tilsynet og den jobben de gjør hver dag. Politiet kan ikke etterforske noe før det kommer frem opplysninger om at det er ulovligheter her. ... men vet de noe som vi ikke vet??
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2019, 22:14   #3
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Helikopterstyrt vest for Alta 31AUG19

Det stemmer ikke, det er bare media som er dårlig å forklare.

Jeg siterer fra (deler av) påtaleinstruksen § 7-5, annet ledd:

"Ved brann skal det foretas etterforsking om årsaken selv om det ikke er grunn til mistanke om straffbart forhold. Det samme gjelder ved annen ulykke som har voldt alvorlig personskade eller betydelig ødeleggelse av eiendom. Ved ulykker som skal undersøkes av fast eller særskilt oppnevnt kommisjon eller av vedkommende myndighet, kan etterforsking foretas i den utstrekning påtalemyndigheten finner grunn til det. Kommisjonen eller vedkommende myndighet skal i tilfelle varsles om igangsetting av etterforsking. Også ellers kan politiet foreta etterforsking om årsaken til ulykker, jf. straffeprosessloven § 224 annet ledd"

Som man ser, ved slike ulykker står påtalemyndigheten svært fritt til å beordre etterforskning, helt uavhengig av om man mener noen har utvist skyld.

Ingen grunn til å bli konspiratorisk.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2019, 23:26   #4
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Helikopterstyrt vest for Alta 31AUG19

Vel, slik som med Airlift AS350 på Hardanger ligner denne ulykken skrekkelig mye.

De hadde en alvorlig ulykke i Hardanger hvor maskinen, en AS350 fikk noe som heter hydraulic lock-out, kjent som en jack-stall. Dette er en årsak som ligger bak en haug av ulykker med denne typen og er utelukkende input fra pilot som er for store og som fører til at man får en hyd-lock, som er designet inn med vilje for å beskytte rotorhub og blader fra for store loads, og også en aerodynamisk stall, som i et helikopter = dødsdømt (eller unrecoverable)

Å få jack-stall går helt fint med mindre du fikk det i en litt for kjapp manøver nær terreng. Om Airlift-ulykken jeg refererer til:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ken-i-194-km-t

Denne ulykken i Alta ligner veldig på jack-stall, så gjenstår det og se om slikt er tilfelle.

Det er dog de som mener at dette er et dårlig designet system og tåler for lite før det går inn i en jack-stall (man kompenserer for at aktuatorene er for små til å motstå kreftene som oppstår ved en for brå manøver).

For de som skulle være mer interessert:


Quote:
"The hydraulic jack stall occurs when the aerodynamic force on the rotor blades exceeds the force the hydraulic actuator can apply.

The actuators are controlling pitch of rotor blades and are applying force to keep the angle of attack high. When the angle of attack gets too high the blades stall which is associated with change in centre of lift creating a moment trying to rotate the blade to lower angle of attack, strong enough to overpower the actuator.

The right pitch moment is because the retreating blades have higher angle of attack and approach stall earlier.

The forward pitch moment is when the stall happens in higher G manoeuvre where the helicopter is pitching up and thus the blades in front are running at higher angle of attack and approach stall earlier. If the stall happens due to overspeed, the pitch moment will be back instead. In either case it will be opposite to the selected cyclic.

The down collective moment is because the angle of attack decreases on the forward (or backward) and right blades, but does not increase on the other ones, so the total lift is reduced.

The behaviour can be considered a good thing as it prevents aerodynamic stall from fully developing. The effect is also similar to what would happen if the actuators were more powerful and aerodynamic stall did fully develop. It can however be more surprising for the pilot since it may happen before vibrations that normally indicate incipient aerodynamic stall. The condition is self-correcting in that the reduction in pitch causes reduction in G loading and thus reduction of the aerodynamic forces, but the drop in performance can obviously be a problem if it happens too low.

--Jan Hudec"
Helimaf is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Helikopterstyrt filmet. imm Flyforum 4 22-03-2012 17:22
Helikopterstyrt i Nordland Jens W Flyforum 11 29-05-2011 21:23
Våt og grå dag både i øst og vest, men mest i vest Fellowship Bilder & foto 11 10-10-2010 22:16
Helikopterstyrt i Bergen Blubird Flyforum 16 25-10-2007 04:27
Helikopterstyrt på Hawaii EB Flyforum 1 10-03-2007 10:52


All times are GMT +2. The time now is 06:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.