![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
|
![]() Quote:
[Fauske] legger til at det er ikke er grunn til å tro at Helitrans ikke har hatt alt på stell, men at alle steiner må snus. "Om etterforskningen avdekker at alt er på stell, så er det fint, det. Avdekkes straffbare forhold har vi straffereaksjoner for det." Last edited by vbirk; 03-09-2019 at 08:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
__________________
Upcomming flights:? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Det stemmer ikke, det er bare media som er dårlig å forklare.
Jeg siterer fra (deler av) påtaleinstruksen § 7-5, annet ledd: "Ved brann skal det foretas etterforsking om årsaken selv om det ikke er grunn til mistanke om straffbart forhold. Det samme gjelder ved annen ulykke som har voldt alvorlig personskade eller betydelig ødeleggelse av eiendom. Ved ulykker som skal undersøkes av fast eller særskilt oppnevnt kommisjon eller av vedkommende myndighet, kan etterforsking foretas i den utstrekning påtalemyndigheten finner grunn til det. Kommisjonen eller vedkommende myndighet skal i tilfelle varsles om igangsetting av etterforsking. Også ellers kan politiet foreta etterforsking om årsaken til ulykker, jf. straffeprosessloven § 224 annet ledd" Som man ser, ved slike ulykker står påtalemyndigheten svært fritt til å beordre etterforskning, helt uavhengig av om man mener noen har utvist skyld. Ingen grunn til å bli konspiratorisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
NSB First Class
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
|
![]()
Vel, slik som med Airlift AS350 på Hardanger ligner denne ulykken skrekkelig mye.
De hadde en alvorlig ulykke i Hardanger hvor maskinen, en AS350 fikk noe som heter hydraulic lock-out, kjent som en jack-stall. Dette er en årsak som ligger bak en haug av ulykker med denne typen og er utelukkende input fra pilot som er for store og som fører til at man får en hyd-lock, som er designet inn med vilje for å beskytte rotorhub og blader fra for store loads, og også en aerodynamisk stall, som i et helikopter = dødsdømt (eller unrecoverable) Å få jack-stall går helt fint med mindre du fikk det i en litt for kjapp manøver nær terreng. Om Airlift-ulykken jeg refererer til: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ken-i-194-km-t Denne ulykken i Alta ligner veldig på jack-stall, så gjenstår det og se om slikt er tilfelle. Det er dog de som mener at dette er et dårlig designet system og tåler for lite før det går inn i en jack-stall (man kompenserer for at aktuatorene er for små til å motstå kreftene som oppstår ved en for brå manøver). For de som skulle være mer interessert: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helikopterstyrt filmet. | imm | Flyforum | 4 | 22-03-2012 17:22 |
Helikopterstyrt i Nordland | Jens W | Flyforum | 11 | 29-05-2011 21:23 |
Våt og grå dag både i øst og vest, men mest i vest | Fellowship | Bilder & foto | 11 | 10-10-2010 22:16 |
Helikopterstyrt i Bergen | Blubird | Flyforum | 16 | 25-10-2007 04:27 |
Helikopterstyrt på Hawaii | EB | Flyforum | 1 | 10-03-2007 10:52 |