![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
|
![]()
Litt merkelig situasjon:
Planlagt reise OSL-TRD, TRD-BGO på to forskjellige bestillinger, begge i pluss. OSL-TRD ble kansellert ca en halvtime før avgang. Ny rute ploppet opp i appen, men det var med ankomsttid på TRD som ligger etter avreisetid fra TRD, så det går ikke. Ba om å få flydd OSL-BGO isteden. Det var noe knotete å få til, men SAS-dama som hjalp meg fikk det til likevel. God service det, ikke noe å si på det annet enn at de skal ha masse ros for det ![]() OSL-BGO er litt merkelig. Først skulle flyet ankomme ved gate A2, som ble endret til A15 (med status "go to gate"), som igjen ble endret til C6, som igjen ble endret til B4, så var det plutselig "new info 20:00" på skjermen der og en haug åndpustne passasjerer som ikke skjønner noen ting. Det ble altså ganske mye å gå... men det var ingen fly noen av plassene! Bakkepersonale var litt i villrede fordi de heller ikke hadde fått informasjon. Når info kom, håndterte hun som var på speaker ting så bra som det lot seg gjøre, med beklagelser, hva som burde ha skjedd og ikke burde ha skjedd samt veien videre. Veien videre var å vente på ny info, som mest sansynlig skulle komme kl 20. Så ble det endret til 20:20 på skjermen og jeg valgte å dra til loungen (som er et stykke å gå fra B). Når jeg kom fram var det melding om flyavgang kl 1915! Så det var bare å snu igjen. Og jøss, et fly var på vei til å parkere ved B4! Men, det slutter ikke der... de hadde 13 personer for mye og de trengte frivillige. Fly senere på kvelden og motta 250 euro cash. Ikke interessant for meg, men heldigvis for alle var dette interessant for minst 13 personer. Det tok en god stund før de var registrert om og fikk pengene, og først etter det fikk vi andre gå ombord (stemningen var ikke spesielt bra blant folk). Bakkepersonale oppfordret via høyttaler om å klage til SAS om hele denne situasjonen med masse flyplass-springing samt dårlig informasjonsflyt. Alt i alt ble min ankomst i Bergen bare rundt en halvtime forsinket, sammenlignet med planlagt rute OSL-TRD-BGO. Dette var mye bakgrunnstekst for å komme fra til følgene spørsmål: 1) har jeg krav på kompensasjon for kansellert OSL-TRD? 2) er det egenlig noe poeng i å klage på OSL-BGO, selv om bakkepersonale oppfordret til det? 3) hva med bonuspoengene? Jeg fikk 1000 poeng for OSL-BGO, men i teori burde jeg har fått 750 for OSL-TRD, og 750 TRD-BGO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Jeg kan svare på punkt 2 i alle fall:
- Når ingen klager risikerer man at flyvningen og kaoset rundt (manglende) informasjon "forsvinner" i statistikken, og eventuelle problemer som kan fikses forblir i selskapets "blindsone". Om man sender en klage gir man også selskapet en mulighet til å finne måter å fikse problemet på.
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
Er ikke det å strekke strikken litt når SAS booket deg om OSL-BGO tross at du hadde to bookinger, og BGO-flyet også var overbooket? I utgangspunktet kunne de sagt "sorry", du kan bli med til Trondheim eller droppe det. OSL-BGO kan du få kjøpe til markedspris.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Mulig det blir lettere for flyselskapet å gi beskjed til passasjerer ved IRROPS, spesielt bookinger via tredjepart og grupper.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Fikk en feit forsinkelse med KL1151, og det var lite NSB å spore opp. Noen som vet om det er mulig å få igjen mellomlegget til flytoget og drosje fra nærmeste stopp og hjem, som normalt ville gått med buss? Tenker jeg tester meg på KLM en ukes tid, og nytter ikke det, får vi se hva reiseforsikringen har å by på.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Ja. Men vi hadde en avtale om når det skulle skje, som de ikke overholdt. Den forsinkelsen økte reiseutgiftene med rundt 20 %.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
|
![]()
Er vel EU261 som avgjør hva du eventuelt har krav på her?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Joa. Men jeg er ikke ute etter erstatning som sådan, men syns kanskje jeg kunne få igjen merutgiftene mine.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: KRS
Posts: 60
|
![]()
Har en tur fra Kristiansand til Hong Kong via København bestilt på sas.no. Er Widerøe som operer første laget via en codeshare med SAS. Har kun 45 minutters transitt tid i CPH. Hvis vi blir forsinket og jeg ikke rekker flyet videre til Hong Kong, blir fet SAS eller Widerøe man da evt må kontakte for kompensasjon?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Noen enkle spørsmål:
1) Når flyet blir forsinket pga regelrett tull og vas med innsjekk, folk som krangler om seter og late boarding - og man minster connection, har man da rett på erstatning? 2) Når man egentlig skulle lande 16:37, men lander 02:41 i stedet, hvor mye erstatning? 3) Alt ble flydd av Air Canada, men solgt på Lufthansa-codesharenummer. Gjelder da EU-reglement? 4) Kan jeg sende inn krav selv, eller bør man bruke flight right?
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,894
|
![]()
1) sannsynligvis med mindre det har vært unormalt vanskelige passasjerer
2) 250/400/600 avhengig av distanse 3) Fra eu/eøs - ja, til eu/eøs - nei 4)flight right er absolutt siste løsning etter at selskapet har ignorert flyklagenemnda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
Ja det var bare helt "normal" boardingtull ala det vi frequent flyers kjenner godt. Noen flere spørsmål: Hvilken distanse teller egentlig da? Det ble flydd: Bremen-Frankfurt 06:20-07:20 (Lufthansa, på rute) Frankfurt-Montreal 09:55-11:35 (Air Canada, ankom 40min sen ihht fr24.com) Montreal-St.Johns 12:45-16:37 (AC)/ strekken var slettet fra itinary allerede når de landet, og de var allerede ombooket: Montreal-Toronto 20:10-21:30 (AC) Toronto-St.Johns 22:15-02:41 (AC) Er det Bremen-St.Johns, med 10 timers forsinkelse, som gjelder som erstatningskrav? Og når billetten er på 220-stock (Lufthansa, mener jeg?) - er det Lufthansa eller Air Canada jeg må henvende meg til? I all øvrighet er billetten booket via reisebyrå ala Berg hansen (bare ikke berg hansen ![]() De fikk 10dollar å leve på for de nesten 8 timene de måtte vente i Montreal... Synes det også var lusent.
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,894
|
![]()
Det er totalstrekningen som gjelder, og Air Canada som må betale.
Uten at jeg kjenner til dem ser jeg for meg at det kan bli en slitsom sak, men jeg kan ta feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
|
![]()
Anbefaler deg å ta kontakt med reisebyrået før du tar kontakt med AC. Det er sannsynlig at de kan hjelpe deg med saksgangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Sånn generelt - litt regler og guidelines her: https://www.forbrukerradet.no/fly/
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Etter litt internettnerding, googling, forumlesning, så har jeg allerede smelt avgårde en 600€claim til AC. Om de slår seg vrang bruker vi flight right - 421euro er bedre enn null euro, uansett hvor uetisk flight right ellers måtte være
![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
600€ er på tur fra Air Canada etter at jeg skrev de klage
![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Har en kompis som nylig fløy med SAS Plus, og de fikk relativt dårlig kundeservice av SAIL-crew fra ALC. Og det var ikke lastet mat ombord pga feil. Så han hadde krav på en form for beklagelse/kompensasjon.
SAS svarer med å ut 400 euro i kompensasjon for alle i reisefølget. Er dette normalt? Jeg synes det høres ut som en helt sinnsyk overdrivelse for en flybillett til 1100 kr pga ingen mat og frekke flyvertinner? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)? | blazius | Reiseforum | 702 | 07-01-2019 21:52 |
Rettigheter ved kansellering og ombooking | BårdK | Reiseforum | 7 | 12-08-2014 17:30 |
Poeng ved kansellering. | jjessen | Reiseforum | 1 | 05-02-2012 17:45 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |