Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-08-2006, 21:02   #1
imm
ScanFlyer Crusty

Default Veldig off topic

Hei,

Jeg har satt igang med et prosjekt, og har store ambisjoner med dette. Har laget en hjemmeside, og har spurt venner/kjente og familie hva de synes. Og alle sier "veldig bra". Jeg misstenker at de ikke ville våget å kritisere dersom de ikke synes den var bra. Så derfor spør jeg dere, som er nøytrale her.
Kom med synspunkter, og ikke vær redd for å komme med kritikk. Det er derfor jeg spør.

siden er http://www.maao.no

IMM
Old 24-08-2006, 21:09   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: Veldig off topic

En meget STERK side... Veldig bra...
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2006, 21:11   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Jeg synes ogsaa at siden faar frem budskapet paa en sterk og meget bra maate, var foerst skeptisk til sort font paa groenn bakgrunn, MEN det var mere en vane sak enn noe annet....Good work!
Old 24-08-2006, 21:42   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Jeg sitter mest igjen med mange spørsmål, og jeg er i utgangspunktet skeptisk til private hjelpere som ikke oppgir noe mer konkret hvordan penger kommer frem, hvordan dere samarbeider med andre seriøse organisasjoner, hvem disse organisasjonene er osv. Og hvis dere samarbeider med dem, hvorfor skal pengene gå via dere? Det vil vel da likevel forsvinne penger til administrasjon, lønn etc hos de dere samarbeider med?

Målsetningen deres er "å drive særdeles enkelt og effektivt, for å få mest mulig ut av hver krone som gis".

Det er en fin målsetning, men hvordan driver dere særdeles enkelt og effektivt?

Ellers synes jeg websidene er for amatørmessige til at jeg tør innbetale penger, i frykt for at det kan være snusk og lureri. Hvem som helst med et webedit-program kan lage noe tilsvarende.

Du spurte om kritikk, og har nå fått det av en helt nøytral person. Saken er selvsagt god, men jeg er skeptisk
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2006, 21:44   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Skal jeg være helt ærlig synes jeg det er rom for en del forbedringer.

1. Det er for sterkt å ha dette bildet på forsiden så tydelig - personlig oppfatter jeg det nesten som litt "misbruk" om du forstår hva jeg mener.
2. Siden er for "billig" hvis dere skal framstå som seriøse, selv om de kan være sympatisk å vise at pengene ikke går til å utvikle en nettside. Synes fargen er grei, men det er vel brukt New Times Roman som skrift, noe som jeg personlig synes gir et noe rotete inntrykk. Understrekingen av overskriftene kan også med fordel styrkes.
3. Litt mer presentasjon av dere som står bak er på sin plass, gjerne med bilde!
4. Denne setningen bør omformuleres: "Vi skal gjøre alt vi kan for å hjelpe, men aldri gå over lik" (å bruke "gå over lik" er vel litt klønete formulert i denne situasjonen)

Generelt er jeg skepisk til at man oppretter flere veldedige organiasjoner av denne typen, selv om tanken bak er særdeles god. Selv gir jeg aldri noe til små organisasjoner, bare de store, rett og slett fordi jeg personlig tror det er større fare for at pengene kommer på avveie (noe som f.eks. skjedde under tsunamien).

Ok - det var min ærlige mening, men la meg likevel ønske lykke til !!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2006, 22:04   #6
imm
ScanFlyer Crusty

Flott med konstruktiv kritikk. Jeg takker jeg.

Med å drive enkelt og effektivt, mener jeg bl.a. at ingen penger går til husleie, lønn, reisevirksomhet, data, og alle tenklige andre ting. Jeg har så langt betalt alle utgifter av egen lomme, og det akter jeg å fortsette med.

Man bør være skeptisk til innsamlinger, men ikke kun når det gjelder små organisasjoner. Det var en rekke innslag i sommer om folk som gikk på gata i Oslo og vervet medlemmer/støttemedlemmer til store, etablerte og velrenomerte organisasjoner. Disse fremsto som om de jobbet gratis. Det gjorde de ikke. Det at de løy var et problem for hjelpeorganisasjonen. Disse var engasjert av et eksternt firma, for å samle inn penger. Og dette firmaet tok så stor provisjon at man måtte gi månedlig i 7 måneder før "din" organisasjon fikk sin første krone.

Jeg skal samarbeide med Leger uten Grenser. De har vært borti useriøse folk før, og før jeg vil "reklamere" med at jeg samarbeider med de, vil jeg levere resultater først. Da vil både de og jeg kunne gå ut med denne informasjonen uten problemer. De har sagt de er svært glade for at jeg vil hjelpe de, og har også sagt at de kan hjelpe meg med å utvikle hjemmesiden.

Skepsis er sunt bondevett det. Og det bør man ha. Det tar tid å skape tillit, og jeg skal med tid og stund vise at jeg kan gjøre dette på en utmerket måte, og på sikt skape tillit.

Flere tilbakemeldinger takk!
Old 24-08-2006, 22:11   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Jeg synes effekten av bildet er bra. At noen synes det er for sterkt forteller at det er nettopp den oppvekkeren de trenger. Men jeg ville valgt en annen samarbeidspartner enn Leger uten grenser. Hvorfor kan vi ta på tomannshånd. Jeg har også støttet dem for å si det slik - og jeg kjenner Afrika rimelig godt også.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2006, 22:24   #8
imm
ScanFlyer Crusty

Send meg gjerne en PM om det.
Ellers finnes det vel noe å si om alle organisasjoner. Røde Kors er sansynlig vis den største aktøren i Norge. I fjor tjente de over 800 millioner på pengeautomater. De fleste inntektene kom fra folk som var avhengige av disse pengespillene. Folk som spilte seg fra gård og grunn. Familier som gikk fra hverandre, barn som måtte lide av foreldrenes spilleavhengighet. Jeg har selv en nabo som måtte selge huset sitt, og hvor kona tok barna og forlot han. Vi vet det har vært mange selvmord blant spilleavhengige.
Og Røde Kors (og andre) har stått der og sett på, og synes det er helt greit.

Det er det jeg mener med at "vi vil ikke gå over lik" for å hjelpe. Man skal ikke ta inn penger for enhver pris. Høy moral er et must, synes jeg, men tydelig vis ikke alle andre.
Old 24-08-2006, 22:26   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Hm, ja nå ble jeg fryktelig nysgjerrig - har hatt stor sympati for LUG jeg, de skal jo også ha årets TV-aksjon på NRK. Ved siden av SOS Barnebyer en det organisasjon jeg har tro på... Send meg gjerne en PM på hva du mener om det passer.

Ellers mener jeg at bildebruken er for sterk først og fremst fordi det er en ukjent organiasjon som står bak, og at mistanken om useriøsitet blir underbygget når man ser dette bildet.

Litt mer OT: For øvrig var det et interessant radioinnslag om hjelpen til Biafra i Afrika (1970-tallet?) her i vår på NRK - de sendte om igjen et innslag med intervju av noen av pilotene som fløy inn hjelpen, det var ikke akkurat noen enkel flytur innover med hjelpen...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2006, 23:28   #10
OIA
Newcomer

Utrolig bra initiativ - Skulle oenske flere har overskudd aa energi til aa gjoere det samme!!
OIA is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2006, 00:13   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

....jeg er i utgangspunktet ikke skeptisk naar jeg ser sider og iniativer som dette, her er det et aerlig utgangspunkt, paa ingen maate polert, noe som de som ikke har like edle hensikter ofte skjuler seg bak, den "daarlige" samvittigheten maa ofte dekkes bak flotte fasader!

Vi, min kone og jeg stoettet et barnehjem i Argentina i 2002/2003 mens de oekonomiske forholdene var paa det verste, det handler om aa ta et iniativ aa benytte de resursene en raader over....og naar man begynner er det utrolig hva som faller paa plass....den ene turen hadde vi med oss 1 full LD-3 Container (LowerDeck Container) fyllt med barneklaer, medisiner (donert av et Childrens Hospital i Seattle) leker, bleier, barnemat, toerrmelk.....Naar vi begynnte hadde vi kun et svakt haap om aa faa LD-3'ern med en AF's leveranse flighter (min jobbet dengang for AF i Seattle), noe vi fikk uten problemer (det stoerste problemet var aa finne riktig farge paa papiret vi skulle trykke innholds beskrivelsen for US Customs, som forlangte en meget spesiellt gulfarget papir (har ennaa 495 ark om noen trenger!!)....og videre i fra Paris til Buenos Aires hadde vi planlagt aa benytte ID (ansatte) frakt.....men det vi ikke visst var at Air France hvert aar velger et land de flyr til, hvor alle ansatte og selskapet har forskjellige stoetteprosjekter, og i 2002 var det Argentina....saa naar vi spurte om ID pris paa LD-3ern vaar var svaret, vi frakter den gratis!!!...saa vi ankom Argentina med masse ekstra Cash som ble brukt til aa kjoepe inn mere bleier og toerrmelk lokalt.....

...ja det var smaa draaper i havet, men det var vaare draaper...(og ikke saa rent lite taarer naar vi moette barna!!)

Et lite bilde av "fraktern" vaar (det var denne vi floey foerste legget med:Everett - Paris CDG)
Old 25-08-2006, 00:30   #12
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Enig der med DC-8-63 om både siden og billedbruken......

Og bildene, steike, det siste der var VOLDSOMT sterkt!

Old 25-08-2006, 23:45   #13
imm
ScanFlyer Crusty

Ja, bildene er meget sterke. Og det var en spam mail med slike bilder som fikk meg til å starte dette her. Jeg starter med to tomme hender og en masse entusiasme og pågangsmot, og så får vi se hvor det bærer hen. Edle hensikter har jeg så absolutt, men det kan jeg bare vise til etter å ha drevet på en stund.

Det hører med til historien at fotografen av det siste bildet tok sitt eget liv ikke lenge etter bildet ble tatt. Han lot være å hjelpe barnet, som lå slik alene en kilometer unna en nødhjelps-stasjon.

IMM
Old 26-08-2006, 00:49   #14
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
Det hører med til historien at fotografen av det siste bildet tok sitt eget liv ikke lenge etter bildet ble tatt. Han lot være å hjelpe barnet, som lå slik alene en kilometer unna en nødhjelps-stasjon.
Hvis han av egen fri og sterk vilje valgte å avslutte sitt liv, og det forutsettes at bildet hadde noen som helst sammenheng med det, lar jeg meg ikke imponere. Verden er full av tankeløse fotografer som i ettertid gjerne ser seg glorifisert og ønsker sympati for sine tanker rundt slike sterke bilder. Da mener jeg uttalelser fra dem selv om hva de egentlig skulle ha gjort i situasjonen, om hvor unødvendig det var å ta akkurat det eller det bildet o.s.v., o.s.v.

Hvis dette barnet i veikanten lå hjelpeløs en kilometer fra hjelpestasjonen, hva var da problemet med å bruke 5/1000 sekund på å knipse og så hjelpe barnet etterpå????????. Fotografen (hvis historien er sann) i dette tilfellet virket hjernedød..., unnskyld uttrykket!

Websiden har jeg ikke noen kvalifisert mening om, et sted må man jo begynne, og starten virker jo rimelig grei da....
Old 26-08-2006, 00:59   #15
imm
ScanFlyer Crusty

Historien er sann nok den. Fotografen ble utsatt for massiv kritikk for ikke å ha hjulpet det lille barnet. Han sto imot og mente at hans oppgave var å dokumentere virkeligheten med sine fotografier, ikke å drive hjelpearbeide.
Og kritikken ble, kanskje sammen med inntrykkene han hadde fått med seg underveis, så mye at han valgte å ta livet sitt. Jeg tror nok ikke han gjorde det for å glorifisere seg selv.

Ellers så er det en annen veldig annerkjent fotograf i Norge i denne helgen, nærmere bestemt Kristiansund, hvis ikke jeg tar feil.
Se de fantastiske bildene til James Nachtwey på hans hjemmeside
http://www.jamesnachtwey.com/
Old 26-08-2006, 21:33   #16
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

James Nachtway er kommet hit til byen ja, det stemmer det.
Ta gjerne en titt på arrangementet Nordic Light på denne linken

Quote:
Han sto imot og mente at hans oppgave var å dokumentere virkeligheten med sine fotografier, ikke å drive hjelpearbeide.
Joda, det kunne han nok mene, en inderlig mening som sikkert er godt forankret blant fotografer. Men som du sier, ble han utsatt for massiv kritikk, så noe som ikke var helt bra måtte han jo ha gjort.
Det kunne ikke ha kostet så mye å ta bildet og så etterpå frakte barnet den usle kilometeren til hjelpestasjonen. Hans ansvar ville da sluttet der, og hvor lang tid hadde det tatt...?
Skjedd er skjedd..., vi får ikke gjort noe med det allikevel....
Old 27-08-2006, 15:16   #17
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Jeg reagerer egentlig ikke på verken skrifttype eller grønnfarge. Bildene er selvsagt sterke, men vi har sett slike bilder før fra bl.a. det afrikanske kontinentet.

Det viktigste med en slik organisasjon er jo rett og slett å skaffe seg tillit, og den får man bare ved å vise at man er seriøs og får gjort noe for pengene som kommer inn. Som andre har vært inne på, så finnes det en del useriøse prosjekter som gjør at folk flest blir svært skeptiske. Derfor velges ofte de store og kjente organisasjonene når penger skal gis.

Må si jeg ble nysgjerrig på antydningene om Leger Uten Grenser jeg også. Har alltid sett på dem som seriøse.

Uansett. Jeg håper virkelig du lykkes med MAAO. Stå på!

Fly high is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules