![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
Sikkert jeg som er dum nå, siden ingen andre har nevnt det..Men hvorfor med tog og båt, som sikkert tar noen uker, når man bare kan fly?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]()
Det er mange typer last det er uoekonomisk aa fly ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,360
|
![]()
I tillegg er dette en utenriksminister som vil bedre forholdet til Russland og Kina - kansklje ikke så dumt det heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
hvor blir det av SV'erne?? De vil vel KREVE en slik jernbane - så slipper vi alle de fæle forurensende fraktflyene som flyr fisk mellom Nord-Norge og Asia!! Selv med toget kommer den vel frem like fersk og fin som den som ligger i "ferskvaredisken" i de fleste matbutikker her på østlandet??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,091
|
![]() Quote:
Dessverre for oss er nok asiatene litt mer kresne når det kommer til og fisken er fersk eller "fersk" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Joda, men tenk på all fisken som sendes til Asia for foredling og deretter tilbake til salg i Norge.
![]()
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Mulig det på ny kan bli flygende lakseeksport til USA hvis landet fjerner 25% straffetoll som er på laks idag. Dette blir nok bare en realitet dersom Norge bestemmer seg for kjøp av JSF F-35. kilde: hegnar.online
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
Dette er nok ikke noe luftslott som enkelte her hevder. Disse planene har man jobbet lenge med her i Narvik i samarbeid med samferdselsmyndighetene i Norge. Man har allerede gjennomført prøvetransporter (BEAR-prosjektet) på deler av ruten og planlegger fullskalatransporter (NEW-prosjektet) til neste år og selskapet NEW Corridor er opprettet her i Narvik. USA har visst stor interesse for dette og representanter fra samferdselsmyndighetene har vært på besøk i Narvik for å studere prosjektet. Også EU er inne i bildet og har gitt Narvik havn status som "motorway of the sea" som en av to havner i Norge sammen med Oslo. Det betyr at de har tro på NEW-korridoren.
Når det gjelder kapasitet er man i gang med en storstillt utbygging av Fagernesterminalen som vil gi en kapasitet på 500 000 containere i året, noe som er dobbelt så mye som Norges største containerterminal Oslo har i dag. I tillegg har man allerede pekt seg ut andre nærområder (Håkvik og Framneslia hvis flyplassen blir nedlagt) som er aktuelle i fremtiden hvis det er behov for større områder. Når det er sagt ligger det selvsagt mange skjær i sjøen og ingenting er på langt nær i boks. Mulighetene for at prosjektet lykkes er vel like store eller små som at det misslykkes. Russerne er visstnok i gang med et liknende prosjekt med utgangspunkt i Murmansk, men det prosjektet kom først i gang etter at man hadde planene klare i Narvik. Ingen tvil om hvor de fikk idèen fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
|
![]() Quote:
Does the statement, "We've always done it that way" ring any bells...? The US standard railroad gauge (distance between the rails) is 4 feet, 8.5 inches. That is an exceedingly odd number. Why was that gauge used? Because that is the way they built them in England, and English expatriates built the US railroads. Why did the English build them like that? Because the first rail lines were built by the same people who built the pre-railroad tramways, and that is the gauge they used. Why did "they" use that gauge then? Because the people who built the tramways used the same jigs and tools that they used for building wagons, which used that wheel spacing. Okay! Why did the wagons have that particular odd wheel spacing? Well, if they tried to use any other spacing, the wagon wheels would break on some of the old, long distance roads in England, because that's the spacing of the wheel ruts. So who built those old rutted roads? Imperial Rome built the first long distance roads in Europe (and England) for their legions. The roads have been used ever since. And the ruts in the roads? Roman war chariots formed the initial ruts, which everyone else had to match for fear of destroying their wagon wheels. Since the chariots were made for Imperial Rome, they were alike in the matter of wheel spacing. The United States standard railroad gauge of 4 feet, 8.5 inches is derived from the original specifications for an Imperial Roman war chariot. And bureaucracies live forever. So the next time you are handed a spec and told we have always done it that way and wonder what horse's arse came up with that, you may be exactly right, because the Imperial Roman war chariots were made just wide enough to accommodate the back ends of two war horses. Now the twist to the story.... When you see a Space Shuttle sitting on its launch pad, there are two big booster rockets attached to the sides of the main fuel tank. These are solid rocket boosters, or SRBs. The SRBs are made by Thiokol at their factory in Utah. The engineers who designed the SRBs would have preferred to make them a bit fatter, but the SRBs had to be shipped by train from the factory to the launch site. The railroad line from the factory happens to run through a tunnel in the mountains. The SRBs had to fit through that tunnel. The tunnel is slightly wider than the railroad track, and the railroad track, as you now know, is about as wide as two horses' behinds. Therefore, a major Space Shuttle design feature of what is arguably the world's most advanced transportation system was determined over two thousand years ago by the width of a Horse's arse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]()
.. og da gjenstaar premiespoersmaalet: Hva er saa opphavet til den russiske sporvidden? Brukte de bryggerhester som modell??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
De ville hindre invaderende hærstyrker å bruke jernbane.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nye tog fra Spania til Flytoget | SBT | Småprat | 101 | 16-01-2025 23:14 |
Overgang fra fly til tog Malpensa (Milano) | staale | Reiseforum | 1 | 23-02-2018 14:08 |
Widerøe styrker rutetilbudet til/fra Harstad/Narvik Evenes (EVE) | Cecilie | Flyforum | 0 | 02-11-2016 22:26 |
Sommerrute fra Harstad/Narvik Lufthavn (EVE) til Italia? | Tarzan | Småprat | 1 | 27-12-2014 01:41 |
Tog fra køben til Malmø? | petru26 | Reiseforum | 11 | 09-12-2010 17:31 |