![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 852
|
![]()
Jeg ser at Flytoget skal anskaffe nye flytog fra Spania, 8 togsett, + opsjon på 6 til.
Det skal bli spennende å se hvor lenge de holder, og hvordan det blir med vedlikehold og tilgang på reservedeler etc. Det er vel en del eksempler på at anskaffelser til den laveste prisen i lengden blir et stort problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Hvordan vet vi at togene fra Spania var de som var rimeligst?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Nå produseres det vel ikke togmateriell i Norge lengre.
NSBs fraktdivisjon CargoNet har noen dieselokomotiver i bruk på Nordlandsbanen. Så erfaringer med Spanskbygd materiell finnes. Og i Spania har jo jernbanen omtrent utkonkurrert flyet på strekningen Barcelona-Madrid. Vi må ikke bli for sjåvinistiske. ![]()
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 852
|
![]()
Det står en kunngjøring på Doffin i dag. Der står prisen også. Og at det økonomisk mest fordelaktige tilbudet ble valgt. De mottok kun 2 tilbud.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
https://www.doffin.no/Notice/Details/2015-010705
http://www.caf.es/en/productos-servi...-velocidad.php La til noen linker ![]() Last edited by MountainDew; 20-03-2015 at 12:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Det var da godt de ikke valgte tog fra AnsaldoBreda fra Italien...Det gjorde Danske Statsbaner, da de valgt IC4...
De bestilte omkring 85 togsæt, og ikke en gang 25 % procent af dem er køreklare...De blev leveret 10-15 år forsent..og resten af sættene kommer nok slet ikke ud ad køre... Der og bliver en stor skandale.... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Hurtige tog....se hvordan Tyskerne og Japanerne gør....
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Jeg ser at det i anbudsdokumentene er satt en minimums makshastighet på 210 km/t. Det er altså ingen store planer om at Flytoget i fremtiden noen gang skal gå fortere enn 19 minutter Oslo S - OSL.
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,991
|
![]() Quote:
Quote:
Mao., begrensingen på et tog sin hurtighet (dermed også tog-type) ligger hos det vi i Norge kaller Jernbaneverket. 95% av alle feil på togtransport ligger hos dem, men det går utover de som jobber med passasjerene, altså NSB/Flytoget og da vinkles det deretter (media lever ironisk nok av våre click). Last edited by petter380; 20-03-2015 at 13:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
8 togsett er vel også litt snaut for og erstatte alle dagens Flytog?
Uansett så er jo ikke akkurat dagens materiell det nyeste på markedet. Selv om de virker som passasjer være bra vedlikeholdt er de jo nå snart 18 år gamle og er jo over 20 innen noe nytt kommer på plass Quote:
Nå svarer vel Petter380 på spørsmålet ditt, men selv enten det er snakk om og kunne øke hastigheten til enten 250, 300 eller mer, så vil jo det kreve veldig store investeringer med tanke på hvor få minutter man vil spare på dagens 19. Dessuten, Flytoget deler jo skinnegangen med NSB sitt materiell og da antar jeg det er mest hensiktsmessig at togene går i ca samme hastighet. Hvis ikke blir man jo liggende i kø, og de ymse Flirt modellene har vel omtrent samme hastighet som Flytoget? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Hitachi kjøper Ansaldobreda, så da kan man jo håpe på japansk kvalitet en gang i (fjern?) framtid
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/201...ka-sparvagnar/
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
Disse nye settene er ment for å ta unna forventet mertrafikk til OSL etter utvidelsen i 2017. De eksisterende 16 flytogssettene av type 71 ble levert i 1997-98, opphavlig som trevognssett, men fikk koblet inn en fjerde vogn for noen år siden. Settene har også nylig gjennomgått en oppgradering og levetidsforlengelse. Steller man pent med jernbanemateriell holder det gjerne i 40 år og vel så det, og blir som regel umoderne før det blir oppslitt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Spanske tog i Norsk klima, hmmmm skeptisk.
Vi burde kjøpe slike ting fra folk som kan produsere ting som virker i sub zero klima, og da tror jeg Bombardier er en klar kandidat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Franske fly norsk klima. Hmm... Skeptisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,943
|
![]()
Spot on, mate!
Men det er vel en del som blander Spania og Italia her? Det er Italia som har levert alle disse fregatthelikopterne og trikkene og alle tingene som fungerer så "flott". Spania har Larios og det funker som bare juling. Så hvorfor ikke et flytog.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
NSB's Type 72 er et produkt fra Ansaldobreda. Disse togene har vært en stor suksess.
Dog er også "Italia-trikkene" produsert av samme leverandør, så man får håpe at de er dyktigere på togsett enn trikker. EDIT: Flytoget hadde valgt spanjolene ja. Jeg leste litt fort her. Hver gang Ansaldobreda kommer opp får jeg alltid mixed feelings, for du vet aldri hva du får fra dem Quote:
Nå har jo flytoget kjørt strekningen i 210km/t siden 2003, og før FLIRT så var det jo kun 160 km/t NSB klarte å oppnå med sine tog. Så det er nok muligheter for flytoget å oppjustere hastigheten enda mer på disse nye togene. Det blir vel heller et spørsmål om infrastrukturen klarer noe særlig høyere.
__________________
Med forbehold om trykkfeil Last edited by Northrider; 20-03-2015 at 17:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 852
|
![]()
Teknisk Ukeblad har lagt ut en foreløpig sak om denne anskaffelsen, men Flytoget ønsker ikke å komme med noen uttalelse ifm innkjøpet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
|
![]()
Finnene har nok noe å si i sakens anledning .. det var visst ikke problemfritt å sende de fine nye 320'ene på nattstopp i Nord-Finland ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Overgang fra fly til tog Malpensa (Milano) | staale | Reiseforum | 1 | 23-02-2018 14:08 |
Tog fra køben til Malmø? | petru26 | Reiseforum | 11 | 09-12-2010 17:31 |
Flytoget til Drammen fra 2/9 | Someone | Reiseforum | 5 | 04-04-2009 09:21 |
Tog i Spania | Bizflyer | Reiseforum | 1 | 03-11-2008 13:38 |
OT: Tog fra Kina til Narvik | LN-MOW | Flyforum | 30 | 29-08-2006 13:50 |