Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2019, 09:51   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Synes alt snakket om hedging gir liten mening og skjønner ikke hvorfor media legger så mye vekt på dette.

Alle flyselskaper hedger og Norwegian er jo den i klassen som hedger minst.
Tidligere i høst fikk de jo kritikk for at de ikke hedget.

I den situasjonen norwegian er nå så er det vel ok å ha noenlunde kontroll på hva fremtidige utgigfter er. På samme måte som det er de som ikke har råd til en renteheving som bør binde renten.


Det stemmer, men husker jeg rett så økte Norwegian sikringsandelen gjennom høsten målt mot tidligere, og det er dette de nå taper på

Uansett, de reelle tapene er ofte vanskelig å vite hva ender på, da det er mye papirtap inne i bildet, hvor deler nok blir reversert
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 10:07   #2
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,872
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det stemmer, men husker jeg rett så økte Norwegian sikringsandelen gjennom høsten målt mot tidligere, og det er dette de nå taper på

Uansett, de reelle tapene er ofte vanskelig å vite hva ender på, da det er mye papirtap inne i bildet, hvor deler nok blir reversert
Det er jo ingen reelle tap, tvert imot tjener de jo på at den "ikke-hedgede" andelen av drivstoffet blir billigere. Hedgingen er såvidt jeg har forstått en en slags toveis opsjon hvor de både har en rett men også en forpliktelse til å kjøpe drivstoff til en gitt pris. Når prisen nå, og fram i tid, går ned går verdien av denne "opsjonen" også ned. Dette spiller da direkte inn på egenkapitalen hvor de som kjent er nær et brudd på lånebetingelsene.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 10:12   #3
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,198
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Aksjen opp rundt 1,5% etter litt over en time handel.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 10:14   #4
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,872
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Aksjen opp rundt 1,5% etter litt over en time handel.
6,5% nå...
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 11:35   #5
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Tallene er som vented - svak.

Man kan bare undre seg hvorfor selskap velger en yield-strategi fremfor en load-strategi dersom man samtidlig utvider tilbud med 34%. Yield er oppe, men RASK er nede og dersom ikke noen mirakel har skjedd med kostnader så er også margin per ASK verre, dvs tapene stigger hurtigere enn ASK. Regner man med 180NOK ancillary per pax og 0,44 CASK så har selskap tapt ca. 700 Mio NOK i DEC18 alene. Dette er vanvittig mye penger.

Som en forlik. Laudamotion i Østerrike fyller flyene sine med 93-94% hver måned. I desember hadde de 93% loadfactor.

Nå la oss ga over til en regnstykke og anta at man kan stimulere volumer ved a senke yield og fylle flyene bedre. La oss videre anta at dette forandred mix av yield og volume fører til samme RASK drop som DY har sett i DEC18. Så vil den økte volum likevel bidra positiv siden med volum så stiger ancillary revenue. Anta man at DY kan med en OE-lignende strategie oppnå 93% loadfcactor og 0,3 NOK RASK så vil den økte volum gi ca 100 Mio NOK i extra ancillary revenues.

Det blir spennende fremover å se hvor dype de kuttene i produksjonen faktisk blir. Vi vil fa en smak med Januar-talle og se hvordan utvikling av ASK year-over-year faktisk ser ut. Med den valgte yield-strategi bør man faktisk redusere ASK yoy slik at man fa substansielle resultater...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 13:04   #6
Nona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Tallene er som vented - svak.

Man kan bare undre seg hvorfor selskap velger en yield-strategi fremfor en load-strategi dersom man samtidlig utvider tilbud med 34%. Yield er oppe, men RASK er nede og dersom ikke noen mirakel har skjedd med kostnader så er også margin per ASK verre, dvs tapene stigger hurtigere enn ASK. Regner man med 180NOK ancillary per pax og 0,44 CASK så har selskap tapt ca. 700 Mio NOK i DEC18 alene. Dette er vanvittig mye penger.

Som en forlik. Laudamotion i Østerrike fyller flyene sine med 93-94% hver måned. I desember hadde de 93% loadfactor.

Nå la oss ga over til en regnstykke og anta at man kan stimulere volumer ved a senke yield og fylle flyene bedre. La oss videre anta at dette forandred mix av yield og volume fører til samme RASK drop som DY har sett i DEC18. Så vil den økte volum likevel bidra positiv siden med volum så stiger ancillary revenue. Anta man at DY kan med en OE-lignende strategie oppnå 93% loadfcactor og 0,3 NOK RASK så vil den økte volum gi ca 100 Mio NOK i extra ancillary revenues.

Det blir spennende fremover å se hvor dype de kuttene i produksjonen faktisk blir. Vi vil fa en smak med Januar-talle og se hvordan utvikling av ASK year-over-year faktisk ser ut. Med den valgte yield-strategi bør man faktisk redusere ASK yoy slik at man fa substansielle resultater...
Aksjemarkedet vurderer tallene slik, at de sender aksjen opp over 5%. Og var oppe i over 7% tidligere idag.

Last edited by Nona; 07-01-2019 at 13:10.
Nona is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 13:57   #7
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Trafikktall Norwegian Desember 2018

For å sette veksten (og størrelsen på operasjonen) litt i sammenheng med øvrige YoY OKT/NOV/DES 2018-tall, så er Norwegians samlede ASK (mill.) nå som følger sammenlignet med nærliggende konkurrenter:

182.2M 184% - Lufthansa Germany
169.7M 171% - British Airways
169.1M 170% - Ryanair
157.0M 158% - AirFrance + HOP!
110.8M 112% - KLM
104.8M 106% - easyJet
99.2M 100% - Norwegian
65.5M 66% - Iberia + Iberia Express
59.8M 60% - Eurowings + Brussels
58.8M 59% - Wizz Air
55.5M 56% - Swiss
45.5M 46% - SAS
36.9M 37% - Finnair
34.8M 35% - Vueling
28.9M 29% - Transavia
26.8M 27% - AerLingus
25.8M 26% - Austrian

Last edited by 73H; 07-01-2019 at 14:13. Reason: Formatting
73H is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS trafikktall desember 2018 TG923 Flyforum 0 09-01-2019 14:10
Trafikktall Norwegian september 2018 Someone Flyforum 2 04-10-2018 12:16
Norwegian trafikktall juli 2018 Someone Flyforum 1 07-08-2018 12:35
Trafikktall Norwegian april 2018 Someone Flyforum 7 08-05-2018 21:12
Trafikktall Norwegian mars 2018 Someone Flyforum 0 07-04-2018 08:14


All times are GMT +2. The time now is 04:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.