![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]() Quote:
Det stemmer, men husker jeg rett så økte Norwegian sikringsandelen gjennom høsten målt mot tidligere, og det er dette de nå taper på Uansett, de reelle tapene er ofte vanskelig å vite hva ender på, da det er mye papirtap inne i bildet, hvor deler nok blir reversert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,872
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,198
|
![]()
Aksjen opp rundt 1,5% etter litt over en time handel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,872
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Tallene er som vented - svak.
Man kan bare undre seg hvorfor selskap velger en yield-strategi fremfor en load-strategi dersom man samtidlig utvider tilbud med 34%. Yield er oppe, men RASK er nede og dersom ikke noen mirakel har skjedd med kostnader så er også margin per ASK verre, dvs tapene stigger hurtigere enn ASK. Regner man med 180NOK ancillary per pax og 0,44 CASK så har selskap tapt ca. 700 Mio NOK i DEC18 alene. Dette er vanvittig mye penger. Som en forlik. Laudamotion i Østerrike fyller flyene sine med 93-94% hver måned. I desember hadde de 93% loadfactor. Nå la oss ga over til en regnstykke og anta at man kan stimulere volumer ved a senke yield og fylle flyene bedre. La oss videre anta at dette forandred mix av yield og volume fører til samme RASK drop som DY har sett i DEC18. Så vil den økte volum likevel bidra positiv siden med volum så stiger ancillary revenue. Anta man at DY kan med en OE-lignende strategie oppnå 93% loadfcactor og 0,3 NOK RASK så vil den økte volum gi ca 100 Mio NOK i extra ancillary revenues. Det blir spennende fremover å se hvor dype de kuttene i produksjonen faktisk blir. Vi vil fa en smak med Januar-talle og se hvordan utvikling av ASK year-over-year faktisk ser ut. Med den valgte yield-strategi bør man faktisk redusere ASK yoy slik at man fa substansielle resultater...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]() Quote:
Last edited by Nona; 07-01-2019 at 13:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
For å sette veksten (og størrelsen på operasjonen) litt i sammenheng med øvrige YoY OKT/NOV/DES 2018-tall, så er Norwegians samlede ASK (mill.) nå som følger sammenlignet med nærliggende konkurrenter:
182.2M 184% - Lufthansa Germany 169.7M 171% - British Airways 169.1M 170% - Ryanair 157.0M 158% - AirFrance + HOP! 110.8M 112% - KLM 104.8M 106% - easyJet 99.2M 100% - Norwegian 65.5M 66% - Iberia + Iberia Express 59.8M 60% - Eurowings + Brussels 58.8M 59% - Wizz Air 55.5M 56% - Swiss 45.5M 46% - SAS 36.9M 37% - Finnair 34.8M 35% - Vueling 28.9M 29% - Transavia 26.8M 27% - AerLingus 25.8M 26% - Austrian Last edited by 73H; 07-01-2019 at 14:13. Reason: Formatting |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS trafikktall desember 2018 | TG923 | Flyforum | 0 | 09-01-2019 14:10 |
Trafikktall Norwegian september 2018 | Someone | Flyforum | 2 | 04-10-2018 12:16 |
Norwegian trafikktall juli 2018 | Someone | Flyforum | 1 | 07-08-2018 12:35 |
Trafikktall Norwegian april 2018 | Someone | Flyforum | 7 | 08-05-2018 21:12 |
Trafikktall Norwegian mars 2018 | Someone | Flyforum | 0 | 07-04-2018 08:14 |