![]() |
|
![]() |
#601 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
På reisen min hjem med SAS BCN-ARN-OSL på lørdag ble ARN-OSL flighten kansellert 45 min før avgang. Jeg ble automatisk booket om til neste avgang som gikk drøyt 2 timer senere, denne flighten ble forsinket og vi landet snaut 3 timer senere enn opprinnelig rute.
SAS personalet i loungen på ARN opplyste om at kanselleringen skyldes crewmangel. Det var Cityjet som skulle operere flighten med CRJ-900, ombookingen var også til Cityjet CRJ-900. Pleier det å være grei skuring å få gjennom EU-kompensasjon grunnet crewmangel? |
![]() |
![]() |
#602 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Om ikke crewmangel holder kan jeg vanskelig se hva som skulle holde.
#603 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fikk raskt svar fra SAS etter jeg sendte inn klage på kanselleringen nevnt to poster over. Innstillingen var innenfor SAS kontroll og jeg får erstatning på EUR 400.
Jeg tenkte egentlig bare på ARN-OSL som er en kort strekning og derfor kompensasjon på EUR 250 for kanselleringen og snaut 3 timer senere ankomst på OSL. Men siden reisen var fra BCN er satsene høyere. Uansett var jeg nok heldig fordi kompensasjonen kunne blitt redusert med 50% siden ankomst OSL var mindre enn 3 timer senere enn opprinnelig rute. |
![]() |
![]() |
#604 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er jo også en annen mulighet, og det er at 3-timers-grensen ble passert etter landing men før døråpning. Det skal være døråpnings-klokkeslett som legges til grunn.
|
![]() |
![]() |
#605 |
一期一会
|
![]()
Logger flyselskapet eller flyplassen tidspunkt for døråpning på innkommende fly et sted synlig for vanlige passasjerer?
Ser ikke annet enn actual In-block time angitt som ankomsttid overalt. |
![]() |
![]() |
#606 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vi har bestilt reise til MCO fra 14. til 28. november.
Nå i dag fikk jeg mail om at reisen plutselig var endret til 15. til 29. november. Hva har jeg da av rettigheter? Hva bør jeg gjøre? Vi har bestilt hotell for 2 netter. De skulle ha nesten dobbel pris for å endre bestillingen. Hva med leiebilen som er bestilt til den 14 om kvelden? Må jeg virkelig bruke reiseforsikringen på dette? Vi brukte reiseforsikringen senest i fjor, da vi måtte kansellere tur til USA på grunn av sykdom...... Takker for allle tips... |
![]() |
![]() |
#607 |
EBG
|
![]()
Normalt har du ingen rettigheter så lenge de opplyser om det inntil XX dager/uker før avreise.
Hvor lenge det nå er hos Norwegian, kan jeg ikke huske, det står nok noe i betingelsene fra da du booket billetten om det. Når det er helt ute i November, tenker jeg du står på bar bakke, dessverre. Helt enig, det er bedritent, og det er også grunnen til at jeg aldri booker en rute norwegian ikke flyr flere ganger daglig... |
![]() |
![]() |
#608 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#609 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ser innlegget mitt ble flyttet til en annen tråd. Greit nok!
Hotellet var villig til å endre datoen uten å endre pris, så da er man heldigvis reddet, ser det ut til. Takk for gode innspill. Da er det bare det rent prinsippielle som står der som spørsmål tilbake. Har egentlig elskapet et ansvar for å ordne opp når fly (eller for så vidt andre transportmidler) som er bestilt, blir endret og lager styr og ekstrakostnader, for kunden? |
![]() |
![]() |
#610 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#611 |
Newcomer
|
![]()
Hei,
Har nylig hatt en reise til Jackson Hole i USA. Det var en gjennomgående billett OSL->Frankfurt->Denver->Jackson Hole. Det var vel strengt tatt annonsert som UNITED flyvninger men operated by Lufthansa på den første eller de to første strekningene. Lufthansa var forsinket inn til OSL (et sted mellom 1.5-2 timer) så vidt jeg husker. Dette var pga teknisk feil. AVgangen var derfor tilsvarende forsinket, og gaten for Denver flyet var allerede stengt da vi landet. Flyet var der men hjelper lite selv om vi løp for å se om det var mulighet. Service-center ga oss ny reise vi Chicago - Salt Lake City -Jackson Hole (altså en leg mer enn tidligere) dagen etter. I tillegg fikk vi voucher for en lunsj på flyplassen samt hotell med middag/frokost ved flyplassen. Et sementblokk/bunkers-hotell (Intercity) som forsåvidt var greit nok men som med sin beliggenhet gjorde at det var vanskelig å gjøre annet enn å forbli hele dagen på hotellet. Vi måtte ta en del telefoner til Norge/USA i forbindelse med fiksing av leiebil som skulle stå klar på flyplassen. Vi hadde også booket et hotellrom første 2 nettene og fikk da ikke benyttet første natten, men vi fikk varslet ankomst for dagen etter. VI ble uansett fakturert for begge nettene. Min kone og jeg har begge reiseforsikring via jobb. Vi er vel faktisk dobbelt dekket siden begges forsikringer dekker begge. Er det fortsatt slik at reiseforsikringer ikke annulerer hverandre men at man kan få kompensasjon fra flere samtidig (altså 2 forsikringer = dobbel kompensasjon)? Videre er spørsmålet mitt hva vi kan kreve i tillegg til det vi allerede fikk umiddelbart i Frankfurt? Og skal man rette krav mot flyselskapet, reiseforsikring eller begge? Last edited by Oladunk; 05-06-2018 at 21:06. |
![]() |
![]() |
#612 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Vil fraråde å prøve å søke kompensasjon separat hos begge uten å oppgi det siden det anses som svindel og de har systemer som kan fange opp dette. Det enkleste er å sende til ett selskap og la de kjøre regress hos de andre selskapene og/eller flyselskapet slik at du får ut pengene fortere siden de vil forskuttere beløpet til deg etter avsluttet saksbehandling. Både mistet hotelldøgn og leiebil bør gå greit å få refundert. |
|
![]() |
![]() |
#613 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Nei, har ingen intensjon om å føre noen bak lyset for å oppnå dobbel betaling. Men jeg vet jeg selv fikk dobbel betaling for et slikt tilfelle for litt over 10 år siden. Hadde både en reiseforsikring fra jobben og en privat (hadde ikke fulgt helt med på notene der, så det var en "miss" at jeg var dobbeltdekket). Når uhellet først var ute med forsinket bagasje på en businesstrip fikk jeg tilbake for begge forsikringene, og det var samme forsikringsselskap jeg hadde begge forsikringene i. Men jeg antar regler kan ha endret seg etter dette. Forsikringen via jobb ga meg 5000kr for forsinket bagasje mens privatforsikringen ga 2500 kr den gangen. Er det da slik å forstå at det ikke spiller noen rolle om jeg går rett på forsikringsselskapet istedenfor flyselskapet og at det ene ikke er å foretrekke fremfor det andre? kan se ut som Forbrukerrådets sider legger opp til at man tar det via flyselskapet? https://www.forbrukerradet.no/fly/fo...lse/OSL-JAC/5+ |
|
![]() |
![]() |
#614 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Så det blir lett over 10 000 kr om en slår sammen forsikringer. Men så skal man sannsynliggjøre utleggene mot det som er i kofferten også. Det er ofte lang saksbehandlingstid hos flyselskapene om du ikke har status der, så ville tatt en tlf til ditt reiseforsikringsselskap og hørt hva de anbefaler/kan gjøre. Poenget er uansett at du vil få dekket inn dine utgifter som ble forårsaket av forsinkelsen ![]() |
|
![]() |
![]() |
#615 | |
BA Concorde Sep 1998
|
![]() Quote:
Reiseforsikringene har felles skaderegister så det er ikke mulig å få «dobbelt opp» med erstatning. Sent from my iPad using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
#616 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]()
Det er ikke mulig/lovlig å få «dobbelt opp» med erstatning, men det er mulig å få dobbel dekning, altså summere dekningen fra flere forsikringer. Hvis du har en skade som overstiger en forsikrings dekning kan du fremdeles få den hele summen dekket hvis du har flere forsikringer.
|
![]() |
![]() |
#617 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fikk en mail fra SAS om at det er en ruteendring på en reise jeg har booket neste år til Japan. Endringen er helt ubetydelig, 5 minutt på ene Japan-segmentet. Det står i mailen at om de ikke hører fra meg innen 10 dager anses endringen som akseptert. Greia er at da jeg booket turen er det en transfertid på nesten 5 timer i Køben på hjemturen. I etterkant av bestilling har tydeligvis SAS styrket vinterprogrammet 19 mellom Køben og Stavanger for om jeg hadde booket billetten i dag ville jeg sluppet å vente lenger enn en liten time da jeg kunne booket turen med den kortere transfertiden. Jeg har SAS plus saver og da er det vel et rimelig høyt endringsgebyr? (i motsetning til vanlig SAS plus) Er det noen måte jeg kan komme med det tidligere flyet på hjemturen fra Japan (København-Stavanger strekningen) uten å betale for det? Er den mailen fra SAS om ruteendring et "smutthull" slik at jeg kan få det gratis om jeg ikke aksepterer endringen? Evt kan det være de er greie i gaten og at jeg får være med det tidligere flyet om det er plass, siden jeg reiser i Sas plus selv om billetten min er "saver"?
Last edited by Apollon; 09-06-2018 at 17:40. |
![]() |
![]() |
#618 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
Når det er gjelder å komme med tidligere så er er det gode sjanser hvis du bare har håndbagasje, men med baggasje må du nok skrue sjarmen godt på. |
|
![]() |
![]() |
#619 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Last edited by Apollon; 09-06-2018 at 19:44. |
|
![]() |
![]() |
#620 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Kanskje noen her har tilgang til Amadeus? |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |