![]() |
|
![]() |
#21 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
Takker. Da blir det nok i meste laget for blårussen selv om maskinene er nedbetalt eller billig i innkjøp for eventuelle nye eiere. Mener å huske det er omtrent det samme på F100. Det blir jo nesten dobbelt så mye mye fuel per pax som en 737-800.
Det må selvsagt ses opp mot alle øvrige utgifter, men det drivstofforbruket er nok litt for høyt til at disse flyene fremdeles kan konkurrere mot EMB og DH4. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Det er snart ingen fly med ordentlig lyd i motorene lenger.. Fokker med Rolls er kult.
Sent fra min SM-T555 via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]()
Du kan regne ca. 100 kg med per motor for F100, så 200 kg mere. Slik jeg har forstått har Alliance Airlines planer om å fly noen av de videre. De har jo kjøpt 21 fly av oss. Noen vil nok bli brukt til deler, men sikkert ikke alle. Alliance flyr bla. inn gruvearbeidere til gruver i Australia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
|
![]()
Det hørtes umiddelbart mye ut, men det vet sikkert du mer om enn meg. Men mener du da forbruk på en times flight eller en time på cruise level?
Men Tay'en er jo egentlig en gammel motor, så det er vel ikke så overraskende at den er tørst. "Core engine" er jo tatt fra Spey 555 (F.28) utstyrt med "ny" fan. I tillegg har jeg latt meg fortelle at den "nye" fan faktisk er en nedskalert kopi av den som sitter i RB211-535E (757). Og "Rolls-sangen" kommer til å bli savnet, ja... ![]() Insel Air (Aruba) tok jo noen av KLC's maskiner før de gikk dukken før i år, og Air Niugini har vel også tatt en 8-10 stykker. Last edited by Stone; 18-08-2017 at 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]()
Lett blanding
![]() 800 kg per motor på cruise level. Rundt 1000kg per motor på cruise for F100. Vi har/hadde Tay 650 på F100. Noen hadde jo F-100 med de litt slappere Tay 620ene som også F-70 hadde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Rakk endelig å logge denne på KL1198 før de forsvinner. Flotte fly, men maken til bråkebøtte. Når de ga på gikk minnene tilbake til den gamle bilen min, der vifta fungerte på max eller ikke i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]()
Ifølge Aeroflap forsvinner de siste Fokker 70 fra KLM sin flåte den 28.oktober.
http://www.aeroflap.com.br/klm-conta...a-em-um-livro/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
Siste F70 til Stavanger går på KL1197/98 29. september ifølge KLM OPS dept.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,048
|
![]()
Den så jeg faktisk ankom fra hotellrommet på Sola. Tenkte, flyr de den ennå? Da jeg har lest den skal fases ut.
Edit: Trodde jeg leste den siste ankomst, men ser den skal fly til slutten av september. ![]() Last edited by Concorde98; 04-09-2017 at 05:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,472
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 224
|
![]()
NH Airtime hadde livestream av siste Fokker 70-avgang fra Schiphol. Siste landing kl 2030 i kveld.
https://www.youtube.com/watch?v=-xZzvrEwQLc
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]()
En trip-report fra den siste turen:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Det hadde vært noe; Gå av etter 25 år... Skulle aldri lagt pilotbrillene på hylla...
![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Finner han sikkert i et Norwegian fly snart
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tyrolean Fokker F70 skala 1/100 | SE-SAM | Samlerhjørnet | 0 | 04-06-2015 22:04 |
Utfasing av KLM Fokker 70 | 96adrian | Flyforum | 10 | 07-04-2014 14:33 |
Motorbrann på KLM F70 i Aalborg | Trdfly | Flyforum | 0 | 15-03-2013 13:00 |
KLM F70/seating ? | ENTO | Reiseforum | 6 | 15-05-2010 16:39 |
KLM F70 på Gardermoen | hafsunde | Flyforum | 4 | 29-06-2009 23:17 |