Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2017, 10:00   #1
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Uenig, det finnes flyplasser som er værre en TOS, f.eks. Alta og Svalbard.

Og hva begrunner du utsagnet om at A320 er langt mer sårbar på vinterops en 737 med ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 19:30   #2
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Uenig, det finnes flyplasser som er værre en TOS, f.eks. Alta og Svalbard.
Nei, verken Alta eller Svalbard har værre vinterforhold enn TOS. I tillegg har de ikke i nærheten av samme trafikkmengde.

I Tromsø snør det noe helt latterlig mye. Du kan jo sammenligne nedbørsmengden i Tromsø med Alta vinteren som var.

Tromsø hadde over fem ganger så mye nedbør i desember, enn Alta. Den måneden Alta var nærmest Tromsø i nedbør, var i Februar hvor Tromsø "bare" hadde tre ganger så mye nedbør. Svalbard har enda mindre nedbør igjen, i tillegg til langt mer stabilt kaldt vær som er til stor hjelp. Dette har en naturlig forklaring hvis du ser på kartet, ettersom at Alta ligger mye lengre inn i landet. Tromsø har gjerne vind fra mellom 260 og 20 grader når det snør som mest. Videre er temperaturene i Tromsø slik at det ofte er relativt våt og tung snø, noe som er langt værre enn tørr snø. Våt snø gir langt lavere friksjon i tillegg til farene for svært glatte hjulspor og generelt lavere bremseeffekt.

I tillegg er jo redusert LDA på 19 ved bare en av de tre seksjonene under bremseeffekt medium en vedvarende utfordring.

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Og hva begrunner du utsagnet om at A320 er langt mer sårbar på vinterops en 737 med ?
Fordi A320 tåler langt mindre vintervær (utfordrende vindforhold, dårlig bremseeffekt) enn B737. Det er ikke uten grunn at både SAS sine ruter til ARN og CPH fra TOS opereres med B737.

Last edited by Field in sight; 21-09-2017 at 19:33.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2017, 00:28   #3
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Nei, verken Alta eller Svalbard har værre vinterforhold enn TOS. I tillegg har de ikke i nærheten av samme trafikkmengde.

I Tromsø snør det noe helt latterlig mye. Du kan jo sammenligne nedbørsmengden i Tromsø med Alta vinteren som var.

Tromsø hadde over fem ganger så mye nedbør i desember, enn Alta. Den måneden Alta var nærmest Tromsø i nedbør, var i Februar hvor Tromsø "bare" hadde tre ganger så mye nedbør. Svalbard har enda mindre nedbør igjen, i tillegg til langt mer stabilt kaldt vær som er til stor hjelp. Dette har en naturlig forklaring hvis du ser på kartet, ettersom at Alta ligger mye lengre inn i landet. Tromsø har gjerne vind fra mellom 260 og 20 grader når det snør som mest. Videre er temperaturene i Tromsø slik at det ofte er relativt våt og tung snø, noe som er langt værre enn tørr snø. Våt snø gir langt lavere friksjon i tillegg til farene for svært glatte hjulspor og generelt lavere bremseeffekt.

I tillegg er jo redusert LDA på 19 ved bare en av de tre seksjonene under bremseeffekt medium en vedvarende utfordring.


Fordi A320 tåler langt mindre vintervær (utfordrende vindforhold, dårlig bremseeffekt) enn B737. Det er ikke uten grunn at både SAS sine ruter til ARN og CPH fra TOS opereres med B737.


javel, da sier vi det, du vet sikkert dette mye bedre enn meg, og jeg må tydeligvis endre mening siden jeg ikke vet hva jeg prater om. Men si meg, hva er problemet med mye nedbør ? Du synes ikke det er værre å operere på Svalbard hvor nærmeste alternate er ganske langt unna ? Har du i det hele tatt operert på Svalbard (nei jeg aner ikke hvem du er, du kan godt ha tre ganger så mye erfaring som meg).

Og jeg spør igjen: konkret, HVA er problemet med airbus i NN ? (nei, jeg har aldri fløyet airbus, og de som har fløyet begge deler sier dette er bullshit, mens dem som kun har fløyet 737 sier det samme som deg)
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2017, 12:26   #4
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
javel, da sier vi det, du vet sikkert dette mye bedre enn meg, og jeg må tydeligvis endre mening siden jeg ikke vet hva jeg prater om. Men si meg, hva er problemet med mye nedbør ? Du synes ikke det er værre å operere på Svalbard hvor nærmeste alternate er ganske langt unna ? Har du i det hele tatt operert på Svalbard (nei jeg aner ikke hvem du er, du kan godt ha tre ganger så mye erfaring som meg).
Jeg kan gjerne ha en saklig diskusjon med deg, men å begynne med slike hersketeknikker bare fordi vi er uenige syntes jeg ingenting om. Fortsetter det, gidder jeg ikke mer.

Problemet med så mye nedbør, som i all hovedsak er våt snø, er kontamineringen og den svært dårlige bremseeffekten det resulterer i. 20mm tørr snø kan godt ligge opp mot medium/good, mens 20mm våt snø alt er over stengingskriterie bare på kontaminering, i tillegg til at bremseeffekt fort kan ligge ned mot poor.

Naturligvis er mangel på alternates et stort problem for operasjoner på LYR. Men nå var det spesifikt utfordringer på vinterops jeg kommenterte. Mangel på alternates i nærheten er en helårsutfordring ved LYR.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2017, 12:41   #5
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Jeg begynner og lure på om du i det hele tatt er flyger ? Enten så har vi veldig forskjellige syn på ting og måten vi prioriterer på, eller så er du ikke flyger i komersiell luftfart.

tror jeg avslutter diskusjonen her, du svarer jo ikke på det jeg spør om som du uttaler deg om heller.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2017, 07:49   #6
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Fordi A320 tåler langt mindre vintervær (utfordrende vindforhold, dårlig bremseeffekt) enn B737. Det er ikke uten grunn at både SAS sine ruter til ARN og CPH fra TOS opereres med B737.
Tror ikke du har fløjet så meget Airbus med de udtalelser. Ring til Atlantic Airways(du ved, Færøerne, relativt sindssyge vind- og vejrforhold), Air Greenland og et par selskaber i Alaska og spørg om de mener deres fly er dårlige i vintervejr....

Tror grunden til at man vælger B737 har mere at gøre med at de piloter der opererer B737 i SAS, har noget mere erfaring på TOS og Norske vinterforhold.
Ligesom hos Wizz. Eller...

Last edited by TRjumper; 22-09-2017 at 07:52.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Wizz Air starter Bodø - Gdansk LN-AFG Flyforum 11 07-03-2019 03:16
Wizz Air starter Gdansk-Billund og øker på TRF, SVG, BGO og NYO Someone Flyforum 10 23-01-2015 11:24
Wizz Air starter Trondheim - Vilnius -> Legges ned Trdfly Flyforum 24 27-07-2013 13:45
Wizz Air starter Trondheim - Gdansk Boeing_fan Flyforum 21 20-07-2012 10:08


All times are GMT +2. The time now is 09:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.