![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Uenig, det finnes flyplasser som er værre en TOS, f.eks. Alta og Svalbard.
Og hva begrunner du utsagnet om at A320 er langt mer sårbar på vinterops en 737 med ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
|
![]() Quote:
I Tromsø snør det noe helt latterlig mye. Du kan jo sammenligne nedbørsmengden i Tromsø med Alta vinteren som var. Tromsø hadde over fem ganger så mye nedbør i desember, enn Alta. Den måneden Alta var nærmest Tromsø i nedbør, var i Februar hvor Tromsø "bare" hadde tre ganger så mye nedbør. Svalbard har enda mindre nedbør igjen, i tillegg til langt mer stabilt kaldt vær som er til stor hjelp. Dette har en naturlig forklaring hvis du ser på kartet, ettersom at Alta ligger mye lengre inn i landet. Tromsø har gjerne vind fra mellom 260 og 20 grader når det snør som mest. Videre er temperaturene i Tromsø slik at det ofte er relativt våt og tung snø, noe som er langt værre enn tørr snø. Våt snø gir langt lavere friksjon i tillegg til farene for svært glatte hjulspor og generelt lavere bremseeffekt. I tillegg er jo redusert LDA på 19 ved bare en av de tre seksjonene under bremseeffekt medium en vedvarende utfordring. Quote:
Last edited by Field in sight; 21-09-2017 at 19:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
javel, da sier vi det, du vet sikkert dette mye bedre enn meg, og jeg må tydeligvis endre mening siden jeg ikke vet hva jeg prater om. Men si meg, hva er problemet med mye nedbør ? Du synes ikke det er værre å operere på Svalbard hvor nærmeste alternate er ganske langt unna ? Har du i det hele tatt operert på Svalbard (nei jeg aner ikke hvem du er, du kan godt ha tre ganger så mye erfaring som meg). Og jeg spør igjen: konkret, HVA er problemet med airbus i NN ? (nei, jeg har aldri fløyet airbus, og de som har fløyet begge deler sier dette er bullshit, mens dem som kun har fløyet 737 sier det samme som deg) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
|
![]() Quote:
![]() Problemet med så mye nedbør, som i all hovedsak er våt snø, er kontamineringen og den svært dårlige bremseeffekten det resulterer i. 20mm tørr snø kan godt ligge opp mot medium/good, mens 20mm våt snø alt er over stengingskriterie bare på kontaminering, i tillegg til at bremseeffekt fort kan ligge ned mot poor. Naturligvis er mangel på alternates et stort problem for operasjoner på LYR. Men nå var det spesifikt utfordringer på vinterops jeg kommenterte. Mangel på alternates i nærheten er en helårsutfordring ved LYR. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Jeg begynner og lure på om du i det hele tatt er flyger ? Enten så har vi veldig forskjellige syn på ting og måten vi prioriterer på, eller så er du ikke flyger i komersiell luftfart.
tror jeg avslutter diskusjonen her, du svarer jo ikke på det jeg spør om som du uttaler deg om heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]() Quote:
Tror grunden til at man vælger B737 har mere at gøre med at de piloter der opererer B737 i SAS, har noget mere erfaring på TOS og Norske vinterforhold. Ligesom hos Wizz. Eller... Last edited by TRjumper; 22-09-2017 at 07:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Wizz Air starter Bodø - Gdansk | LN-AFG | Flyforum | 11 | 07-03-2019 03:16 |
Wizz Air starter Gdansk-Billund og øker på TRF, SVG, BGO og NYO | Someone | Flyforum | 10 | 23-01-2015 11:24 |
Wizz Air starter Trondheim - Vilnius -> Legges ned | Trdfly | Flyforum | 24 | 27-07-2013 13:45 |
Wizz Air starter Trondheim - Gdansk | Boeing_fan | Flyforum | 21 | 20-07-2012 10:08 |