Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-05-2017, 23:09   #761
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men hvem er arbeidsgiver? Og hva er avtalen mellom arbeidsgiver og oppdragsgiver? Og hvis arbeidstager får 'full lønn', hvem betaler mellomlegget hvis vedkommende ikke 'får lov til' å jobbe så mye som kontrakten sier?
Dette får vi nok ikke vite så mye om. Men tilbake til det: Kontrakten ihht. arbeidsrett behøver ikke gi noen 100% stilling. Luftfartens egne reguleringer på området​ er ukjent for meg.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2017, 23:12   #762
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Ja, selvfølgelig... Men du beholder ikke erfarne og proffe folk særlig lenge om du ikke tar dem på alvor og behandler dem deretter.

Derav mine antagelser. Som vel er like fornuftige som dine antagelser. Eller sitter du på mer innsideinfo enn du gir uttrykk for?
Først og fremst gjelder det vl å ha kvalifisert personell til å fly. Som oftest er vel ikke lavprisselskapene de mest attraktive for flygere uansett.

Min innsideinformasjon er lik null
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2017, 23:15   #763
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Dette får vi nok ikke vite så mye om. Men tilbake til det: Kontrakten ihht. arbeidsrett behøver ikke gi noen 100% stilling. Luftfartens egne reguleringer på området​ er ukjent for meg.
https://www.latestpilotjobs.com/jobs/view/id/9401.html Søknad sendes til Arpi Aviation. Er ikke det et bemanningsselskap?
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2017, 23:19   #764
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
https://www.latestpilotjobs.com/jobs/view/id/9401.html Søknad sendes til Arpi Aviation. Er ikke det et bemanningsselskap?
Ikke vet jeg, men det ser sånn ut på linken din. Lokasjon Polen ser litt ugunstig ut for operasjoner i Troms og Finnmark da
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2017, 23:21   #765
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Ikke vet jeg, men det ser sånn ut på linken din.
Quote:
CAPTAINS FOR FLYVIKING
Share: Add to Email Add to Facebook Add to Twitter Add to Linkedin

Company : ARPI Aviation

Contract type : Full Time

Aircraft type : DHC - 8 Dash 8

Job location : Poland

Job published date : 2017-04-21

Job expiry date : 2017-05-21

Monthly salary : 1
Det får'n si ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2017, 23:28   #766
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det får'n si ...

Jeg har hatt et par timers dagpendlervei på det meste, men den ser drøy ut
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2017, 23:36   #767
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
https://www.latestpilotjobs.com/jobs/view/id/9401.html Søknad sendes til Arpi Aviation. Er ikke det et bemanningsselskap?
Kanskje ikke mange som søker når dem blir lovt Nordlig Lyn isteden for Nordlys:

Get the chance to work for Norway’s new airline in an Arctic environment in the land of the northern lightning and the midnight sun!

Se om du kan få rettet på det der Flygplan
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 10-05-2017 at 23:48.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 00:54   #768
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,607
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Spørsmål til alle som har sett at FlyViking ikke de-ice....
Har dere sett om teknikerne gjør det på gaten? - Fikk selv idag høre at teknikerne gjør det på gaten, før flyet går...

Samt, alle dere som påstår at Flygplan er OG eller jobber for FV, vær så snill og legg det ifra dere, hvis ikke er dere minst like barnslig/kverulerende/usaklig osv. som dere mener han er.
PS. Det er forøvrig lov å være uenig, jeg tror dere skulle ha begynt å skjønt det nå...

Last edited by Trdfly; 11-05-2017 at 00:56.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 01:30   #769
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Kan vi ikke heller ta ballen, da folkens?

Såvidt jeg vet er det Avinor som bestemmer hvor deicing skal gjøres, og hvis en operatør må gjøre det remote, må nok alle. Det kan godt være at det de evt. fikk på gate var 'anti ice'-væske, men hvis det snør tett er virkningen av dette begrenset.

Teknikere deicer heller ikke. Det gjøres av handler.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 01:34   #770
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
. avising(er norsk et så vanskelig språk?),
Tja, hvis man har bodd dobbelt så lenge i utlandet som i Norge så blir Norsk et litt fjernt morsmål og det kommer noen glipp av og til.

Du får prøve å overse mangel på perfeksjon så skal jeg gjøre mitt beste for å rette opp språkbruket.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 01:45   #771
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det er strenge regler hva gjelder de-ice i Tromsø, de-ice områdene er designet slik at glykolen skal renne i avløp og pumpes vekk. Tromsø Lufthavn har tidligere blitt bøtelagt pga uregelmessigheter i pumpesystemene, med tilhørende utslipp i havet med algeoppblomstring. Aldri i hele vide verden at FlyViking har fått noen "spesialavtale" for å forurense miljøet rundt Tromsø Lufthavn.

De-ice er forøvrig begrepet som brukes av alle i operativ drift av fly i Norge, det som brukes som beskrivelse i AIP fra avinor og det som brukes over tårnfrekvensen.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 06:37   #772
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
Default FlyViking - diskusjonstråd

Moderator



Tråden er åpnet igjen etter en rekke innlegg som var mer persondiskusjon fra flere aktører er fjernet. Fint om alle holder seg til sak, eller så blir tråden blokkert for enkelte



/Moderator
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 13-05-2017 at 11:53.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 08:29   #773
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
https://www.latestpilotjobs.com/jobs/view/id/9401.html Søknad sendes til Arpi Aviation. Er ikke det et bemanningsselskap?
Følg denne linken om Arpi eller søk på Purehelp.no
Arbeider med utleie av arbeidskraft fra Polen og Estland

http://www.purehelp.no/company/detai...onas/983800343
jaas is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 09:05   #774
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Joda, arpi er et bemanningsselskap. På intervju der blir man spurt om man er villig til og cashe ut for rating på dh8. Hvorfor er noen villige til å gjøre det, dh8 er det ikke veldig mange operatører av, det er bare i kongeriket Norge at dh8 kusker betales godt. Skulle jeg kjøpt meg en rating ville jeg vel gått for en mer kurant maskin (B737,A320) som gir større jobbmuligheter. Tviler vel også på at jeg ville satset penger på en rating for å fly for en start-up langt nord for polarsirkelen i lille Norge. Det får meg vel til og tro at de som er villige til dette har blitt avvist av Ryanair, Wizz, WOW, Enter, go2Sky, NAS, Easy, Vueling, Cityjet, Jet2, Jettime, DAT, Flybe, etc. Er det som å banne i kirka å skrive at man tror at OG har trukket til seg bånnskrapet av europeiske piloter, med noen unntak såklart?
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 10:13   #775
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Vi må vel bare gratulere NN som nå slipper å være avhengig av "utsuger" selskapet Widerøe (for øvrig ranket som et av verdens beste flyselskap).
Nå kan de endelig slippe å gå i banken for å fly med WF
Nå har de fått et alternativ som bruker innleide arbeidsløse piloter rekruttert via Polen. Hensikt er å betale en lønn man ikke kan leve av i Norge og langt under hva WF betaler sine norske/nordiske piloter.
OG er stolt og uttaler at nå kan WF "gru seg" til konkurransen fra Flyviking og passasjerene kan glede seg over å spare 2-300 kr.
Sarkasme ? Ja, men fortjent.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 10:28   #776
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Vi må vel bare gratulere NN som nå slipper å være avhengig av "utsuger" selskapet Widerøe (for øvrig ranket som et av verdens beste flyselskap).
Nå kan de endelig slippe å gå i banken for å fly med WF
Nå har de fått et alternativ som bruker innleide arbeidsløse piloter rekruttert via Polen. Hensikt er å betale en lønn man ikke kan leve av i Norge og langt under hva WF betaler sine norske/nordiske piloter.
OG er stolt og uttaler at nå kan WF "gru seg" til konkurransen fra Flyviking og passasjerene kan glede seg over å spare 2-300 kr.
Sarkasme ? Ja, men fortjent.


Du glemte en null. Per person. Per reise. WF selv har redusert prisene sine med opptil 50% på enkelte strekninger som de konkurrerer på og til og med opptil 20-25% på noen av anbudsrutenes billetter som følge av konkurransen. Det sier litt om hvor velkommen denne konkurransen er for oss i Nord.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 12:25   #777
rednose101
Newcomer
 
Join Date: May 2017
Posts: 5
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Du glemte en null. Per person. Per reise. WF selv har redusert prisene sine med opptil 50% på enkelte strekninger som de konkurrerer på og til og med opptil 20-25% på noen av anbudsrutenes billetter som følge av konkurransen. Det sier litt om hvor velkommen denne konkurransen er for oss i Nord. Flyplan
Selvfølgelig vil de justere ned prisene på en kommersiell rute, det er jo konkurranse. Alternativet ville vært å trekke seg ut, men da har plutselig FV monopol. Så forbrukeren vinner og begge selskapene blør penger til en av dem må trekke seg ut. Laissez faire. Det skjer over hele verden hele tiden. En ren gavepakke at Giæver personlig er villig til å subsidiere deres billetter til ett nivå som ikke engang dekker drivstoffet og avisingsvæsken. Men vi klager heller ikke på smågodt til 2kr/hektoen.

Når det gjelder anbudsruter så setter staten makspriser. Nasjonal transportplan og samferdselsdepartementet fastsetter denne, ikke FV eller Widerøe. Det er egendelen Kenneth betaler for at jeg subsidierer flyruten; han får mye mer fra felleskapet enn hva han selv ligger i potten. Uten subsiderte anbudsruter ville flybilletten Båtsfjord - Tromsø kostet en liten formue med mindre man reduserte til en avgang om dagen. Se på trafikktallene i anbudsdokumentene. Skattebetalerne betaler mellomlegget mellom de reele kostnader på ruten og maksprisen. Desto lavere maksprisen settes (25% ned Ola?), desto mer må jeg betale av skattepengene mine i form av subsidier for at regnestykket skal gå opp. Det ender selvfølgelig opp i en politisk debatt om man i det hele tatt skal ha anbudsruter. Om man følger logikken til FlyViking bør hele konseptet fjernes, understreket ved å lete etter "smutthull" som sparker beina under fundamentet.

For min del kan hele Finnmark slippes til markedets krefter. La de 2,267 menneskene drifte flyplassen, AFIS-betjentene og brannbilene på egen hånd. La Båtsfjord Lufthavn sette prisen på landingsavgiften som reflekterer deres faktiske kostnader fordelt på antall flyavganger. La Avinor sette underveisavgiften for flygeledertjenester over Finnmark der det til enhver tid ikke er mer enn to fly i lufta. La selskapene sette de billettprisene som faktisk må til for å frakte 7 passasjerer i snitt fire ganger om dagen inn og ut av Båtsfjord. Så kan resten av oss nyte godt av mindre skatt.

Anbudsruter er ett spleiselag mellom skattebetalerne over hele Norge. Beboere på Frogner skulle mye heller sett at pengene gikk til en ny tunnel under byen, men i solidaritetens navn er vi enig (gjennom demokratiske prosesser)å dele kostnadene for at også mennesker i Båtsfjord skal ha råd til å fly. Men for all del, la FlyViking levere fire daglige avganger fra Båtsfjord til 499 kroner pr pers uten en krone i subsidier fra min lommebok.

At FlyViking ønsker å skumme fløten er en ting, men ved å følge deres logikk står vi igjen med en femte rullebane på Gardermoen og en rasert distriktspolitikk.

Jeg venter spent på neste anbudsrunde der jeg forventer at FlyViking setter inn '0' kompensasjon på samtlige ruter og en makspris på 499

Last edited by rednose101; 11-05-2017 at 12:53.
rednose101 is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 14:10   #778
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 585
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by rednose101 View Post

Skattebetalerne betaler mellomlegget mellom de reele kostnader på ruten og maksprisen. Desto lavere maksprisen settes (25% ned Ola?), desto mer må jeg betale av skattepengene mine i form av subsidier for at regnestykket skal gå opp. Det ender selvfølgelig opp i en politisk debatt om man i det hele tatt skal ha anbudsruter. Om man følger logikken til FlyViking bør hele konseptet fjernes, understreket ved å lete etter "smutthull" som sparker beina under fundamentet.


At FlyViking ønsker å skumme fløten er en ting, men ved å følge deres logikk står vi igjen med en femte rullebane på Gardermoen og en rasert distriktspolitikk.

Jeg venter spent på neste anbudsrunde der jeg forventer at FlyViking setter inn '0' kompensasjon på samtlige ruter og en makspris på 499
God analyse!
Og når "det modern arbeidsliv" baserer seg på innleie fra bemanningsselskaper i lavkostland, der også skattepenger havner gjennom kreative ordninger om antall dager med oppholdstid i Norge pr år, så undergraver dette også den norske velferdsmodellen.
Mindre skatt til staten blir mindre å dele ut til subsidier og til slutt dyrere flybilletter på anbudsrutene.

For noen år siden var jeg på en revisjon av noen polske underleverandører der formålet var å sjekke om de som jobbet i Norge fikk tarifflønn. Det fikk de på de papirene som ble vist frem... men om deler av lønnen gikk videre til agenter var umulig å bevise. Det som i alle fall var tydelig var at leverandøren visste alt om norske trygdeordninger. Barnetrygd og kontantstøtte ble eksportert i stor grad til de barna som ble oppgitt at den enkelte hadde i Polen og inngikk tydelig i "kompensasjonspakken".
Rland is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 20:30   #779
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Melding fra moderator

Det har vært ryddet i tråden. Vi ser at temaet engsjerer og ber alle holde seg langt unna personangrep og lignende. Vi vil stenge ute brukere som bryter mot forumets regler, og vil være spesielt strenge i denne tråden.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2017, 20:41   #780
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Her synes jeg det er blitt fjernet alt for mange, til dels informative innlegg, men det er kanskje nødvendig pga utstrakt quote-bruk for å hindre kontinuitetsbrudd.

Men hint taken, så får vi prøve å moderere oss selv litt bedre i denne tråden


Sent from my iPad using Tapatalk
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA Twin Otter Flyforum 9 27-02-2018 12:09
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 NorFlight Flyforum 32 23-09-2017 19:32
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 01:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.