![]() |
|
![]() |
#481 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Utdrag fra 476/16F: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#482 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]() Quote:
I dag kom svar fra Norwegian i form av kopi av en mail til Transportklagenemnda. (Regner med at Transportklagenemnda har bedt Norwegian om informasjon om hendelsen) "Vi har tatt en totalvurdering av denne saken og har kommet frem til at vi vil imøtekomme kravet om kompensasjon pålydende 250 EUR pr person og totalt 750 EUR (som tilsvarte 6627,- NOK den 24.02.2017)." Det ser ut som om Norwegian med dette unngår at saken komme til behandling i Transportklagenemnda og dermed unngår at presedens legges for tilsvarende saker i fremtiden. Mest sannsynlig har flertallet av de øvrige 186 passasjerene akseptert at dette var utenfor Norwegian sin kontroll, og ikke gått videre med saken |
|
![]() |
![]() |
#483 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei.
Jeg har fått innvilget kompensasjon for to reisende fra Norwegian (fly forsinket mer enn 4 timer), men ikke for spedbarn. "Kompensasjon innvilges bare for passasjerer med et betalt sete. Spedbarn uten eget sete har ikke krav på kompensasjon." Bør jeg klage dette videre? Er det i så fall flyklagenemda jeg skal henvende meg til? Eller kan jeg godta 500 euro nå og klage på avgjørelsen i etterkant? Jeg har fått tilsendt et skjema som skal fylles ut og sendes Norwegian. Noen som har erfaring med hvor lang tid en slik klageprosess eventuelt tar? På forhånd takk. |
![]() |
![]() |
#484 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Se post #472 Du skal ha kompensasjon for 3 pax. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
#485 |
Newcomer
|
![]()
Noen som har noen gode råd om denne?
Skulle fly fra Evenes til Oslo i går formiddag - innstilt på grunn av snø i Oslo. Ble antydet plass på 17.55, men orket ikke vente og kjøpte billett til Torp med 14.00-flyet da jeg så at det var i rute. Har jeg med det forspilt alle mine muligheter til erstatning, eller finnes det noe som helst å hente fra SAS? |
![]() |
![]() |
#486 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Kompensasjonsreglene gjelder ikke for reise fra Asia til Norge, så avslag. Fikk bare hotellovernatting og mat i Bangkok. |
|
![]() |
![]() |
#487 | |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
|
![]() Quote:
Værforholdene kan de ikke noe for, så der får du nok ikke noe erstatning Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
#488 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
EU-reglene gjelder alltid dersom det er en EU/EØS-carrier, men ikke for andre om flighten starter utenfor EU/EØS. Da gjelder selskapet eller flaggstatens regler.
#489 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
I følge en ny EU avgjørelse så regnes bird strike som en ekstraordinær hendelse, og vil således ikke gi rett til kompensasjon
|
![]() |
![]() |
#490 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Hei og hå! Ser at det er mulig å fly D8 MAD-LGW og deretter DY LGW-BGO, på gjennomgående billett. Derimot er det kun 65min i mellom på LGW. Hva skjer hvis jeg ikke rekker flyet til Bergen (gjerne forsinkelser ut av Madrid, siden spanjoler + flyplass != effektivt)? Og får jeg 250e som kompensasjon i så fall?
|
![]() |
![]() |
#491 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#492 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Fredag 28. april ble vi 12 timer forsinket med Wizzair flight W6 3216 Oslo-Bucuresti. Kompenasjon ble avslått med begrunnelse: "after thoroughly investigating your case we confirmed that flight W6-3216 TRF-OTP was delayed 11h and 30 min due to damage to the aircraft’s radome unit, as a result from bird strike"
Det var veldig nylig en dom på at bird strike fritar flyselskapet for EU komp: "http://www.cnbc.com/2017/05/04/reuters-america-bird-strike-may-excuse-airlines-from-paying-for-delays--eu-court.html" På Torp fikk vi bare beskjed om at flyet hadde "tekniske problemer" og at det måtte flys inn mekaniker fra Polen som igjen ville gjøre at crewet gikk ut på tid, derfor den lange forsinkelsen. Har aldri hatt noe med Wizzair å gjøre, så vet ikke om de er troendes til å lyve eller ikke, bare stusser litt over at bakkepersonellet aldri nevnte at det var "bird strike" da det i forbindelse med andre forsinkelser jeg har hatt har blitt gitt veldig detaljert info om hva som måtte fikses. Kan heller ikke finne noe på avherald.com: http://avherald.com/h?search_term=wi...x=0&search.y=0 Så to spørsmål: Kan man kreve dokumentasjon på at hendelsen Wizz påstår skjedde, faktisk skjedde? Hvor får avherald.com informasjonen sin fra? Er de avhengig av tips fra publikum om hendelser? Siden vi aldri fikk noen beskjed eller la merke til en blodig stork som sto ut av radar domen så ville vel ingen tipse om denne hendelsen. |
![]() |
![]() |
#493 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Kan alltid kreve dokumentasjon, jeg tror også at Wizz er kapabel til å lyve |
|
![]() |
![]() |
#494 | |
Onkel reisende kekker
|
![]() Quote:
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
![]() |
#495 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Avherald skriver ikke om alle birdstrike som finner sted, så det er ganske sannsynlig at det kan ha skjedd uten at de skrev om det. De fleste birdstrike ender ikke opp der.
Selv tviler jeg på at Wizzair ville løyet om birdstrike, men du kan alltids be om dokumentasjon. Får du ikke det ville jeg tatt det med flyklagenemnda. Nå er ikke Wizzair kjent for å følge dom i Flyklagenemnda heller. |
![]() |
![]() |
#496 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Birdstrike (i Norge) skal rapporteres av ATC og/eller lufthavn. Burde derfor være registrert hos Luftfartstilsynet, og de registrene er vel offentlig tilgjengelige?
#497 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() Quote:
Takk. Ser at bird strike og enhver annen hendelse er listet opp her: http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...X%3A32015R1018 Tok et søk her på "wizz", men fikk ikke noe resultat som ser ut til å omhandle noen hendelser: https://www.oep.no/search/advancedSearch.jsp På reisefot og har bare iPad tilgjengelig, men gjorde et søk på "Norwegian air" og ingen av resultatene ser ut til å omhandle rapporteringspliktige hendelser så vidt jeg kan se, så mulig slike rapporter ikke dukker opp i vanlige postlister. Slike rapporter er kanskje ikke noe som legges ut online, men hvis de skal være offentlig tilgjengelig må det vel være mulig å få tilgang på en eller annen måte. Sent from my iPad using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
#498 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg sliter litt med å finne fullstendig vilkår for min helårs forsikring. Inkluderer disse normalt erstatning for mistede videreforbindelser om man har to reservasjoner (med et krav om minimums transfertid)? Jeg blir nødt til å legge til en ny reise under en annen reise og på returen blir det drøyt 2,5 timer mellom flyene og det burde normalt holde, men i tilfelle noe går galt er det greit å vite om utgifter dekkes.
Sent from my iPhone using Tapatalk
#499 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#500 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er helt umulig å si uten å ha lest vilkårene.
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |