![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,307
|
![]() Quote:
Slots på LHR i seg selv er nok kanskje mindre interessant for Lufthansa enn for mange andre Alitalia i seg selv er det nok ingen (med vettet i behold) som ønsker kjøpe, men det finnes deler som har en verdi og man kan tjene penger på |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,393
|
![]()
Ikke minst er det et stort marked som skal mettes...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,195
|
![]()
Og hvis jeg jeg ikke husker feil ble slotsene overført til Etihad (og leaset tilbake) ved forrige redningsaksjon,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,307
|
![]()
Ja, men sammenlignet med endel andre markeder så er det italienske mer fragmentert og egentlig uten en dominerende aktør. Slik sett vil et bortfall av Alitalia merkes mindre og lettere kunne erstatte.
Faktisk er Alitalia forbigått av Ryanair i Italia, og er nå bare nest størst. Litt fritt fra hukommelsen mener jeg Alitalia har ca 20% andel og Ryanair 20-25%. Itillegg kommer jo Easyjet som er en betydelig aktør før alle de andre lokale og internasjonele selskapene jo har en betydelig trafikk enten innen eller til/fra Italia. Nå kan mange ting skje, men slik jeg ser det så er det fire mer eller mindre sannsynlige hovedscenarioer som kan skje, så får man selv rangere sannsynligheten av disse: 1) Alitalia blir på en er annen måte reddet, re-kapitalisert og omstrukturert i en form som ligner mer eller mindre på dagens from (noe ala SAS oktober 2012). Da vil de kortsiktige endringene bli minimale, men man kommer ut med et Alitalia som er noe mindre, men mer solid enn dagens 2) Alitalia blir stykket opp, delt og solgt. Noe legges ned, noe videreføres i et nytt selskap, og man ender opp med et langt mindre, men mer solid Alitalia-light, mest sannsynlig eiet av en annen industriell aktør (mulig sammen med enn oppkjøpsfond). 3) Alitalia lukker plutselig. Kortvarig kaos i det italienske markedet, før alle andre aktører på enten veldig kort eller ganske kort varsel pøser på med ny kapasitet i markedet, og det faktisk innenfor rimelig kort tid faktisk oppstår en overkapasitet, før markedet justerer seg (litt som dansk innenriks eller Cimber-Sterling konkursen) 4) Alitalia lukker gradvis, og markedet gradvis overtas av andre aktører, enten via oppkjøp av eiendeler eller noen bare "begynner å fly" Primært i 2), men også i de andre scenariene er det jo mulig det gjenoppstår et "nytt" flyselskap, la oss kalle det "Alital", og kopierer det som skjedde med Swiss eller Brussel Airlines, som før eller siden blir kjøpt opp av Lufthansa |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Tror jeg læste på airliners.net at Alitalia sidder på 15 pct af det italienske marked
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Newcomer
Join Date: Jun 2011
Posts: 33
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,307
|
![]() Quote:
Ja, men det kommer an på hvor lett omsettelige disse slottene er. Nå kjenner jeg ikke til de italienske reglene rundt der, men det at man kan selge en slot som på LHR er mer et unntak fra det som er normalt rundt omkring Så skal man da kunne realisere noen verdier herfra må kan kanskje skille ut et eget "Air Alitalia Linate" også selge dette ut fra det fremtidige konkursboet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,307
|
![]()
Alitalia har søkt konkursbeskyttelse i USA for sine amerikanske eiendeler
https://www.flightglobal.com/news/ar...ection-438193/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,637
|
![]()
Soon to be Etihalia?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,326
|
![]()
I følge nrk.no har Ryanair lagt inn et uforpliktende tilbud for å kjøpe Alitalia
https://www.nrk.no/nyheter/#1.13614845.1.13614845
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,123
|
![]()
Bloomberg melder også at Ryanair er interessert i å ta over Alitalia. Konkurranselovgivningen kan imidlertid sette en stopp for et slikt oppkjøp da de to selskapene vil ha en dominerende markedsposisjon i Italia.
I disse Lean Management-tider kan det være interessant å merke seg størrelsen på administrasjonen: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,637
|
![]()
2000 ledere? Er ikke det omtrent det samme som hos et flyselskap med hovedkontor i Stockholm? Og da snakker vi kun om flåteplanleggingskontoret
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Man snakker ikke om ledere, men om administrasjonen. Men klart at Ryanair har en mye mer fokusert organisasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,307
|
![]()
Ryanair skal nå droppe å by på Alitalia som tidligere planlagt
https://www.ft.com/content/e62218de-...f-7f5e6a7c98a2 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Det går noen rykter om at Austrian skal overta 6 stk. B777 fra Alitalia på sikt, siden der også har GE90. Vil muligvis være en grei interimløsning hos OS, som erstatning for 767ene, fram til hele longrange flåten evt. skiftes ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,307
|
![]()
Lufthansa skal ha lagt inn et bud på €500mill, men ønsker bare overta fly, flyvende og slots. Hvilket italienerne foreløpig ha sagt nei til, da de ønsker selge alt samlet for å bevare arbeidsplassene. Dog er jo det som er et av hovedproblemene for Alitalia. Det er alt for mange ansatte sammenlignet med arbeidsoppgavene
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KLM sliter fordi Air France - KLM sliter | Beechdriver | Flyforum | 11 | 19-12-2014 16:02 |
Alitalia T7 | Blubird | Bilder & foto | 10 | 11-12-2009 18:10 |
Ny-privatisert Alitalia streiker igjen | Someone | Flyforum | 3 | 19-01-2009 15:40 |
Hawaiian sliter - igjen | CK | Flyforum | 13 | 24-02-2007 11:01 |
Alitalia | Herlov | Flyforum | 5 | 28-09-2006 21:53 |