Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2017, 15:36   #501
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
56 000 daglig i fly leie, høres mye ut, det blir 1,680,000.00 i måneden for et par gamle Dash 8.
Hva tror du Ola, eller Flygplan, stemmer det?
Beklager - regnefeil. Nyr tall i rødt. Brukte togangen en gang for mye. Har fra en pålitelig kilde at de betaler 50.000 USD per fly i måneden.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 07-04-2017 at 15:53.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 15:47   #502
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Beklager - regnefeil. Brukte togangen en gang for mye. Har fra en pålitelig kilde at de betaler 50.000 USD per fly i måneden.
Stemmer nok bedre, men allikevel snakker vi om store underskudd pr. dag idet 15pax pr. flight er langt i overkant av det reelle.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 15:56   #503
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Beklager - regnefeil. Brukte togangen en gang for mye. Har fra en pålitelig kilde at de betaler 50.000 USD per fly i måneden.
Mye penger det også.
Lurer på hva det koster å kjøpe et slikt fly?
Hvis eieren sitter på en hel masse gamle DHC-8-100 så er det kanskje ikke så stort behov for dem ute i verden og prisene deretter?
Så nå på Google, mange -100 til salgs, men dem vil ikke ut med prisene
-300 ligger på $6mill og -400 på $12m.
Kanskje $3,5mill for en -100..?
5 års avbetaling blir kanskje på $30k i måneden, men dette er jo spekulasjon og ikke annet.
Helt sant at det er dyrt å drive flyselskap og jeg aner ikke hvordan man kan tjene penger på å selge billig biletter.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 16:11   #504
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Helt sant at det er dyrt å drive flyselskap og jeg aner ikke hvordan man kan tjene penger på å selge billig biletter.
Volum på billettsalget og lave utgifter. Men man vil selvsagt tape penger i starten, for folk som flyr disse rutene skjønner at de er krevende å operere, og vil se regularitet og sjeldne kanselleringer først. Da vil nok også volumet komme der det er grunnlag. Noen ruter de forsøker på vil nok ikke ha det grunnlaget markedsundersøkelser har sagt, og noen vil kanskje ha bedre grunnlag. I starten handler det om å skape noe omsetning, slik at det ikke bare går penger ut, men også kommer noe inn.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 17:25   #505
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Problemet er at for de aller fleste varer alt for lenge og at pengebingen er for liten til å komme seg forbi den.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 19:47   #506
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Om man går ut fra at regnestykket til MOW holder vann, så er det snakk om 8x15x2=240 pax per dag.

Da må hver enkelt hoste opp tett oppunder 860 kroner, for at det skal gå break even..

Så konklusjonen er at det er passasjervolumet som må opp og gjerne mulighet for å ta ut merpeis. Ikke rakettforskning ute å går der altså!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 20:48   #507
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
....Da må hver enkelt hoste opp tett oppunder 860 kroner, for at det skal gå break even..
I tillegg kommer avgift til Avinor for security, avgangsavgift basert på MTOW, underveisavgift, og at 10% av billettinntektene er MVA som han stat skal ha.. Dekker leasingkostnadene for oljelekkasjen de måtte fikse i Kiruna?
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 21:40   #508
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Beklager - regnefeil. Nyr tall i rødt. Brukte togangen en gang for mye. Har fra en pålitelig kilde at de betaler 50.000 USD per fly i måneden.
Det er ganske mye penger. Hva inkluderer den summen? Alt inkludert, som en leiebil men med en litt fet egenandel ved skade som man kan kjøpe seg fra, eller kun hardvare og alt annet som servicer, forsikring etc står for leitagers egen regning? Eller kanskje noe midt i mellom?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 12:32   #509
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Regnskapstall. Hvor ofte FV velger å presentere dem blir opp til dem selv, men de kommer uansett høsten 2018 da det er offentlig informasjon.
Tror desverre det kommer noe fra skifteretten før den tid
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 12:35   #510
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Det er ganske mye penger. Hva inkluderer den summen? Alt inkludert, som en leiebil men med en litt fet egenandel ved skade som man kan kjøpe seg fra, eller kun hardvare og alt annet som servicer, forsikring etc står for leitagers egen regning? Eller kanskje noe midt i mellom?
Ingenting av det er inkludert.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 12:35   #511
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Tror desverre det kommer noe fra skifteretten før den tid
Jeg tviler på det. Men tallene kommer da like fullt.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 13:02   #512
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Et tidligere anslag over selskapets inntekter tror jeg er for optimistisk. De fleste billettene selges for kr 499,- inkludert avgifter. Hvis vi regner et snitt på kr 550.- så gir det kr 246,- i skatter og avgifter, og kr 304,- til selskapet. Når jeg sier skatter og avgifter så er det avgiftene på selve billetten, selskapets avgifter som startavgift og underveisavgift etc. kommer i tillegg og dekkes av selskapet.

Selskapet sier de skal ha "5 fly i løpet av våren" (mai?). For å få lave kostnader per flyging må utnyttelsen være ganske høy. Normalt høy utnyttelse av 5 fly vil koste over 200 mill. på årsbasis.

Flyviking kan få pengene til å holde lengst mulig ved å utsette nye ruter og fly.

De kan også håpe på at en emisjon kan øke egenkapitalen med 150 mill. Det kan jo finnes en rik onkel til som vil bruke litt av formuen på å "ødelegge" for Widerøe litt lenger.

Det ser vel ut til at de går litt for begge deler.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 14:41   #513
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Vedr. emisjon er det ingen institusjonelle investorer som går inn og private må regne med å ta tap uten mulighet for exit.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2017, 14:48   #514
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Enig, derfor sa jeg "bruke".
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 00:16   #515
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Hvis vi regner et snitt på kr 550.- så gir det kr 246,- i skatter og avgifter, og kr 304,- til selskapet. Når jeg sier skatter og avgifter så er det avgiftene på selve billetten, selskapets avgifter som startavgift og underveisavgift etc. kommer i tillegg og dekkes av selskapet.
FV viser avgiften med et musepek; 282 kr per billett. I tillegg kommer MVA av nettoprisen. Tar vi utgangspunkt i 550 kr, vil regnestykket se slik ut:

Selskapets sitter igjen med 243,64 kr. Skatt er 282, MVA 24,36 kr. Og i tillegg kommer altså alt det andre.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	billettpris_FV.jpg
Views:	608
Size:	29.6 KB
ID:	42722  

Last edited by ENBO; 09-04-2017 at 00:53. Reason: En liten justering av MVA-beregningen ;-)
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 05:21   #516
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
FV viser avgiften med et musepek; 282 kr per billett. I tillegg kommer MVA av nettoprisen. Tar vi utgangspunkt i 550 kr, vil regnestykket se slik ut:

Selskapets sitter igjen med 243,64 kr. Skatt er 282, MVA 24,36 kr. Og i tillegg kommer altså alt det andre.
Skatt og MVA er mere enn billetten?
Blir ikke mye igjen til lønninger, lease og bensin.
Ikke rart Widerøe må ta seg betalt for fly biletter.
Aner ikke hvordan Ola og Fly Viking kan tjene til brødet på å selge billig og betale dyrt
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 08:36   #517
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
FV viser avgiften med et musepek; 282 kr per billett. I tillegg kommer MVA av nettoprisen. Tar vi utgangspunkt i 550 kr, vil regnestykket se slik ut:

Selskapets sitter igjen med 243,64 kr. Skatt er 282, MVA 24,36 kr. Og i tillegg kommer altså alt det andre.
Bildet ditt ser ut til å oppgi avgifter for to billetter, iiie èn.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 08:46   #518
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Eksempel Hammerfest - Bodø

Voksen...................425
Startavgift................49
Sikkerhetsavgift......65
Seteavgift................80
Passasjeravgift......62
=............................681
10% MVA...........68.10
=...........................749,10

Altså går vel minst(noe inngående​ mva har man jo også) 601 kr av denne billetten til driftsutgifter. Ser mest ut som FV har beregnet kostnadene for alle aspekter med turen, og informerer om det på denne måten. Så spørs det om det er en fordel, ulempe eller likegyldig. Det eneste man trenger å gi opp er jo MVA. Avgifter som staten tar bør også​ opplyses om, altså seteavgiften.

Last edited by Flygplan; 09-04-2017 at 09:10.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 09:58   #519
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Prissystemet til FV er noe spesielt ved at det for hver avgang selges 5 plasser til lavpris ,
Eks. Hammerfest - Bodø kr.749,-.Seteplass nr. 6 og resten av flyet selges til 1499,-.
Selges det 10 bill. blir snittprisen 1124,-.Selges det 15 bill. vil snittprisen øke til 1249,-
Systemet sier m.a.o at FV selger 5 seter til lavpris og resten av setene til fullpris.

Last edited by jaas; 09-04-2017 at 10:12.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2017, 10:34   #520
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Prissystemet til FV er noe spesielt ved at det for hver avgang selges 5 plasser til lavpris ,
Eks. Hammerfest - Bodø kr.749,-.Seteplass nr. 6 og resten av flyet selges til 1499,-.
Selges det 10 bill. blir snittprisen 1124,-.Selges det 15 bill. vil snittprisen øke til 1249,-
Systemet sier m.a.o at FV selger 5 seter til lavpris og resten av setene til fullpris.
Hammerfest-Bodø er to flygninger (via Tromsø).

Hvis det stemmer at prissystemet deres er så rørende enkelt og gjennomsiktig så viser lavpriskalenderen at salget er helt minimalt, på nesten alle avganger finnes flere billetter til 499, eller som i ditt eksempel 749 for to hopp. Sjokkerende dårlig salg.

Last edited by Pilot1; 09-04-2017 at 10:49.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA Twin Otter Flyforum 9 27-02-2018 12:09
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 NorFlight Flyforum 32 23-09-2017 19:32
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 09:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.