![]() |
|
![]() |
#501 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
|
![]() Quote:
![]() Last edited by LN-MOW; 07-04-2017 at 15:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Lurer på hva det koster å kjøpe et slikt fly? Hvis eieren sitter på en hel masse gamle DHC-8-100 så er det kanskje ikke så stort behov for dem ute i verden og prisene deretter? Så nå på Google, mange -100 til salgs, men dem vil ikke ut med prisene -300 ligger på $6mill og -400 på $12m. Kanskje $3,5mill for en -100..? 5 års avbetaling blir kanskje på $30k i måneden, men dette er jo spekulasjon og ikke annet. Helt sant at det er dyrt å drive flyselskap og jeg aner ikke hvordan man kan tjene penger på å selge billig biletter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]()
Volum på billettsalget og lave utgifter. Men man vil selvsagt tape penger i starten, for folk som flyr disse rutene skjønner at de er krevende å operere, og vil se regularitet og sjeldne kanselleringer først. Da vil nok også volumet komme der det er grunnlag. Noen ruter de forsøker på vil nok ikke ha det grunnlaget markedsundersøkelser har sagt, og noen vil kanskje ha bedre grunnlag. I starten handler det om å skape noe omsetning, slik at det ikke bare går penger ut, men også kommer noe inn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Problemet er at for de aller fleste varer alt for lenge og at pengebingen er for liten til å komme seg forbi den.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Om man går ut fra at regnestykket til MOW holder vann, så er det snakk om 8x15x2=240 pax per dag.
Da må hver enkelt hoste opp tett oppunder 860 kroner, for at det skal gå break even.. Så konklusjonen er at det er passasjervolumet som må opp og gjerne mulighet for å ta ut merpeis. Ikke rakettforskning ute å går der altså! Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Det er ganske mye penger. Hva inkluderer den summen? Alt inkludert, som en leiebil men med en litt fet egenandel ved skade som man kan kjøpe seg fra, eller kun hardvare og alt annet som servicer, forsikring etc står for leitagers egen regning? Eller kanskje noe midt i mellom?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#509 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
Et tidligere anslag over selskapets inntekter tror jeg er for optimistisk. De fleste billettene selges for kr 499,- inkludert avgifter. Hvis vi regner et snitt på kr 550.- så gir det kr 246,- i skatter og avgifter, og kr 304,- til selskapet. Når jeg sier skatter og avgifter så er det avgiftene på selve billetten, selskapets avgifter som startavgift og underveisavgift etc. kommer i tillegg og dekkes av selskapet.
Selskapet sier de skal ha "5 fly i løpet av våren" (mai?). For å få lave kostnader per flyging må utnyttelsen være ganske høy. Normalt høy utnyttelse av 5 fly vil koste over 200 mill. på årsbasis. Flyviking kan få pengene til å holde lengst mulig ved å utsette nye ruter og fly. De kan også håpe på at en emisjon kan øke egenkapitalen med 150 mill. Det kan jo finnes en rik onkel til som vil bruke litt av formuen på å "ødelegge" for Widerøe litt lenger. Det ser vel ut til at de går litt for begge deler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#513 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Vedr. emisjon er det ingen institusjonelle investorer som går inn og private må regne med å ta tap uten mulighet for exit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
Enig, derfor sa jeg "bruke".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
|
![]() Quote:
Selskapets sitter igjen med 243,64 kr. Skatt er 282, MVA 24,36 kr. Og i tillegg kommer altså alt det andre. Last edited by ENBO; 09-04-2017 at 00:53. Reason: En liten justering av MVA-beregningen ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Blir ikke mye igjen til lønninger, lease og bensin. Ikke rart Widerøe må ta seg betalt for fly biletter. ![]() Aner ikke hvordan Ola og Fly Viking kan tjene til brødet på å selge billig og betale dyrt ![]()
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#517 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]()
Bildet ditt ser ut til å oppgi avgifter for to billetter, iiie èn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]()
Eksempel Hammerfest - Bodø
Voksen...................425 Startavgift................49 Sikkerhetsavgift......65 Seteavgift................80 Passasjeravgift......62 =............................681 10% MVA...........68.10 =...........................749,10 Altså går vel minst(noe inngående mva har man jo også) 601 kr av denne billetten til driftsutgifter. Ser mest ut som FV har beregnet kostnadene for alle aspekter med turen, og informerer om det på denne måten. Så spørs det om det er en fordel, ulempe eller likegyldig. Det eneste man trenger å gi opp er jo MVA. Avgifter som staten tar bør også opplyses om, altså seteavgiften. Last edited by Flygplan; 09-04-2017 at 09:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Prissystemet til FV er noe spesielt ved at det for hver avgang selges 5 plasser til lavpris ,
Eks. Hammerfest - Bodø kr.749,-.Seteplass nr. 6 og resten av flyet selges til 1499,-. Selges det 10 bill. blir snittprisen 1124,-.Selges det 15 bill. vil snittprisen øke til 1249,- Systemet sier m.a.o at FV selger 5 seter til lavpris og resten av setene til fullpris. Last edited by jaas; 09-04-2017 at 10:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
Hvis det stemmer at prissystemet deres er så rørende enkelt og gjennomsiktig så viser lavpriskalenderen at salget er helt minimalt, på nesten alle avganger finnes flere billetter til 499, eller som i ditt eksempel 749 for to hopp. Sjokkerende dårlig salg. Last edited by Pilot1; 09-04-2017 at 10:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA | Twin Otter | Flyforum | 9 | 27-02-2018 12:09 |
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 | NorFlight | Flyforum | 32 | 23-09-2017 19:32 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |