Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2017, 11:38   #481
jaas
ScanFlyer Blue

Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg forstår ikke motivasjonen til hylekoret her med å rope "korsfest-korsfest" hver gang FlyViking ikke helt får til det de har sagt de prøver på. Den primære målgruppen klager lite og venter i tålmodighet.
Ifra dag en har OG og FV`s strategi bestått i å snakke ned WF på bakgrunn av «monopol» høye priser og manglende kundevennlighet. OG har ikke latt en sjanse gått fra seg til å snakke negativt om WF og at folk nå skal slippe å gå i banken for å fly. OG har brukt ordet «monopol» på trykk og i tale og så ofte han har hatt muligheten. Fakta, som han kjenner til,har han lett hoppet bukk over. WF har fått massiv kritikk over sine billettpriser, rutetider etc. etc. og OG har fyrt under. Det folk flest ikke vet og som OG vet men ikke snakker om, er at kortbanenettet i stor grad er politisk styrt igjennom en anbudsprosess hvor prisene og operative krav settes av staten! FV blir presentert som redningen for alle som betaler «blodpriser» i nord og overskriftene i avisene lar ikke vente på seg. Nå får FV levere og slutte med unnskyldninger. Situasjonen i dag er at de har to fly. Det første sto i et halvt år. Det andre står fortsatt på grunn av manglende system. Det tredje vet ingen når kommer. Åpenbart vet man heller ikke hvor flyene skal anvendes og man vet ikke når de kommer i drift. Dette har ikke med innkjøringsproblemer å gjøre, men manglende styring og kontroll. Slik skal man ikke ha det i et flyselskap som vil operere i et av verdens mest krevende områder.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 11:41   #482
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Ifra dag en har OG og FV`s strategi bestått i å snakke ned WF på bakgrunn av «monopol» høye priser og manglende kundevennlighet. OG har ikke latt en sjanse gått fra seg til å snakke negativt om WF og at folk nå skal slippe å gå i banken for å fly. OG har brukt ordet «monopol» på trykk og i tale og så ofte han har hatt muligheten. Fakta, som han kjenner til,har han lett hoppet bukk over. WF har fått massiv kritikk over sine billettpriser, rutetider etc. etc. og OG har fyrt under. Det folk flest ikke vet og som OG vet men ikke snakker om, er at kortbanenettet i stor grad er politisk styrt igjennom en anbudsprosess hvor prisene og operative krav settes av staten! FV blir presentert som redningen for alle som betaler «blodpriser» i nord og overskriftene i avisene lar ikke vente på seg. Nå får FV levere og slutte med unnskyldninger. Situasjonen i dag er at de har to fly. Det første sto i et halvt år. Det andre står fortsatt på grunn av manglende system. Det tredje vet ingen når kommer. Åpenbart vet man heller ikke hvor flyene skal anvendes og man vet ikke når de kommer i drift. Dette har ikke med innkjøringsproblemer å gjøre, men manglende styring og kontroll. Slik skal man ikke ha det i et flyselskap som vil operere i et av verdens mest krevende områder.
At du ikke tror at folk vet betyr lite. Folk vet og de er med rette irriterte på WFs priser og arroganse. Det er faktisk lov å ta lavere priser enn anbudene tillater.

WF trenger konkurranse for å bli bedre, og nedsnakkingen er ikie annet enn fortjent. Den risikoen tar du når du sier opp noen. Ønsker de ikke den risikoen så bør personalpolitikken deres endres.

FV har da full kontroll på det de driver med, selv om du til stadighet kommer med påstander du ikke har dekning for.

Last edited by Flygplan; 07-04-2017 at 11:49.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 12:30   #483
TRjumper
ScanFlyer Blue

Problemet er vel at OG overhovedet blev ansat og derefter fik lov at blive i så mange år.... Det var den største fejl. Og jeg har mødt tilpas mange brushoveder i min flyvekarriere til at høre på udenforståendes holdninger til det.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 12:32   #484
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
At du ikke tror at folk vet betyr lite. Folk vet og de er med rette irriterte på WFs priser og arroganse. Det er faktisk lov å ta lavere priser enn anbudene tillater.

WF trenger konkurranse for å bli bedre, og nedsnakkingen er ikie annet enn fortjent. Den risikoen tar du når du sier opp noen. Ønsker de ikke den risikoen så bør personalpolitikken deres endres.

FV har da full kontroll på det de driver med, selv om du til stadighet kommer med påstander du ikke har dekning for.
Tja, hvis man tar lavere priser går man i minus. Det er ikke veldedighet Widerøe driver med, så dette argumentet faller på egen irrasjonalitet.

Siden du tydeligvis sitter på inngående kunnskap om hvordan Ola Giæver ble sagt opp, og deretter at du vet bedre enn alle andre om at FlyViking har "full kontroll på hva de driver med" så får vi konkludere nok en gang med at du er Ola Giævers stedsfortreder på flyprat som kun deltar for å ha en grasrotandel i flymiljøet også. Hvis ikke, så kommer du kun med påstander du overhodet ikke har dekning for selv.
Old 07-04-2017, 12:33   #485
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Problemet er vel at OG overhovedet blev ansat og derefter fik lov at blive i så mange år.... Det var den største fejl. Og jeg har mødt tilpas mange brushoveder i min flyvekarriere til at høre på udenforståendes holdninger til det.
Altså i såfall et WF-problem, ikke et OG eller FV-problem.
Old 07-04-2017, 12:36   #486
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Tja, hvis man tar lavere priser går man i minus. Det er ikke veldedighet Widerøe driver med, så dette argumentet faller på egen irrasjonalitet.

Siden du tydeligvis sitter på inngående kunnskap om hvordan Ola Giæver ble sagt opp, og deretter at du vet bedre enn alle andre om at FlyViking har "full kontroll på hva de driver med" så får vi konkludere nok en gang med at du er Ola Giævers stedsfortreder på flyprat som kun deltar for å ha en grasrotandel i flymiljøet også. Hvis ikke, så kommer du kun med påstander du overhodet ikke har dekning for selv.
Nei, man går ikke minus om man fyller flyene med folk som reiser i stedet for å ha 15-20 ledige seter. Nei, WF driver ikke med veldedighet, og da må de ogsåtåle berettiget kritikk.

Jeg vet selvsagt bedre enn de som ikke vet, men det er fordi jeg legger litt innsats i det i stedet for å påstå noe så idiotisk som at andre er ansatt i det og det selskapet uten å ha dekning for det.
Old 07-04-2017, 12:53   #487
C130
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg tror de kritiske røstene her glemmer et par ting.

Jeg forstår ikke motivasjonen til hylekoret her med å rope "korsfest-korsfest" hver gang FlyViking ikke helt får til det de har sagt de prøver på. Den primære målgruppen klager lite og venter i tålmodighet.
Noe a la det vi så med Norwegians oppstart av LR-rutene.
Men hylekoret har tidd stilt nå :-)
C130 is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 12:55   #488
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Nei, man går ikke minus om man fyller flyene med folk som reiser i stedet for å ha 15-20 ledige seter.
Ryktene sier at de kun er en håndfull passasjerer på hver avgang til FV. Man må vel anta at noen følger med ?
Old 07-04-2017, 13:00   #489
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Ryktene sier at de kun er en håndfull passasjerer på hver avgang til FV. Man må vel anta at noen følger med ?
Dette er selvsagt helt normalt i oppstart av flyselskaper, etterhvert som de kan vise til regularitet så vil dette øke. Men det endrer jo lite på WFs valg om å overlate 10-15(selv med prisreduksjon er det ikke sikkert at alle setene fylles derfor lavere tall her enn i forrige innlegg) personer til alternativ transport i stedet for å redusere prisene til noe overkommelig, slik at de kan tjene litt i stedet for ingenting.
Old 07-04-2017, 13:01   #490
Tjab
Upgrade me....

Flyr dere ikke i dag heller?

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 13:04   #491
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Noe a la det vi så med Norwegians oppstart av LR-rutene.
Men hylekoret har tidd stilt nå :-)
Absolutt. OG i likhet med Kjos virker som en person som bare går sterkere drivkraft av slikt. Sånn sett er det jo bra med kritikere, de gagner oss som liker konkurranse.
Old 07-04-2017, 13:09   #492
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Absolutt. OG i likhet med Kjos virker som en person som bare går sterkere drivkraft av slikt. Sånn sett er det jo bra med kritikere, de gagner oss som liker konkurranse.
Alle liker konkurranse, men ikke alle liker utgangspunktet som går på at konkurrenten er noe dritt og jeg skal redde verden.
Old 07-04-2017, 13:14   #493
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Alle liker konkurranse, men ikke alle liker utgangspunktet som går på at konkurrenten er noe dritt og jeg skal redde verden.
Nei, ikke alle liker konkurranse, det er faktisk veldig mange som misliker det. Nå konkurrenten ikke klarer å være seriøse må de også tåle å høre det. Hvis det ikke er ønskelig må de starte med å forbedre seg selv, ikke snakke om kritikerne. Det er det få som respekterer.
Old 07-04-2017, 13:14   #494
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Flyr dere ikke i dag heller?
Hvem er "dere"?
Old 07-04-2017, 13:46   #495
TRjumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Altså i såfall et WF-problem, ikke et OG eller FV-problem.
Dermed også i høj grad et OG og FV problem....
Old 07-04-2017, 13:51   #496
TRjumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Som DY (eller D8 eller hvilket andet fupselskab de snart har gang i) oplevede på TRF. Joooo, jeg tror helt klart OG nok skal klare sig fint mod WF her.
Old 07-04-2017, 14:27   #497
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Hm? Har ikke media vært temmelig greie? Bare siste uke hadde Flyviking omtale i positiv kontekst i Lofotposten, Finnmark Dagblad, Altaposten, NRK og Andøyposten?

At "anectdotal evidence" tyder på at det ikke har vært 39 passasjerer som har måttet ombookes fra hver av de kansellerte avgangene, men kanskje bare en håndfull, gjør jo også sitt til å bremse hyle-omfanget. Dessuten viser omfattende NASA-forskning at flypassasjerer på kortbanenettet generelt syter lite.
Bemerkningen om presse og hylekor var ikke ment utelukkende relatert til FlyViking, men også de andre eksemplene jeg nevnte ovenfor.

Ellers har du langt på vei rett. Deler av media nærmest heier på denne nysatsning. Av samme årsaker som jeg skriver om i innlegget ovenfor, vil jeg anta.
Old 07-04-2017, 14:59   #498
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Konkurranse er bra. Det skjerper alle og at det gir lavere priser ser vi jo. Jo flere seter, jo mere billigseter blir det - det er naturloven.

Jeg har imidlertid gjort et lite regnestykke, og kanskje vært litt snill mot FV .. la oss si de har to fly som hver flyr 8 legs per dag. Hver flight har i snitt 15 pax (her er jeg godt i overkant basert på hva jeg har plukket opp fra andre) og de har i snitt betalt 549. Da har de ca 130.000 i billettintekter per dag,

Av utgifter har de ca 28000 per dag i flyleie og basert på tall tidligere i tråden ca 66.000 i lønninger og 112.000 i fuel (7000x16 legs). Det gir ca 206.000 i utgifter.

Regnestykket blir da 130.000 - 206.000 .. altså 76.000 i underskudd per dag eller 2.3 mill i måneden. I tillegg kommer utgifter til deicing, handling, IRR, catering osv osv.

Korriger meg gjerne. men jeg tror tallene mine er realistiske.
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 07-04-2017 at 15:35. Reason: regnefeil
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 15:08   #499
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
. Korriger meg gjerne. men jeg tror tallene mine er realistiske.
56 000 daglig i fly leie, høres mye ut, det blir 1,680,000.00 i måneden for et par gamle Dash 8.
Hva tror du Ola, eller Flygplan, stemmer det?
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 15:26   #500
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
56 000 daglig i fly leie, høres mye ut, det blir 1,680,000.00 i måneden for et par gamle Dash 8.
Hva tror du Ola, eller Flygplan, stemmer det?
Jeg heter ikke Ola, men er Flygplan. Og det vet jeg lite om, jeg venter på at de faktiske tallene kommer på bordet, der får man vite utgifter opp mot inntekter. At man taper penger i starten er nok helt sikkert, spørsmålet er hvor mye, og hvor lenge de vil gjøre det.

Last edited by Flygplan; 07-04-2017 at 15:37.
Reply

Posting Rules