Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2017, 15:41   #361
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,317
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

En Dash-8 er vel heller ikke veldig glad i å stå vinterlagret i TOS for så å "plutselig" bli satt i full trafikk?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 15:41   #362
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det kan virke som de har vedlikeholdsbase i Kiruna da LN-FVA tidligere også har hatt et opphold der før oppstarten.
THS is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 15:53   #363
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Synd det skjedde så tidlig, man er sårbare med så liten flåte. At det kommer problemer i en opstartsfase er imidlertid ikke overraskende, det er gelt som forventet.
Hvis det var "helt som forventet" hvorfor har man ikke da sørget for en backup løsning, dvs. ha et fly standby, eller er det slik at FV gir F... i passasjerene sine?
En hver men litt innsikt i bransjen vet at oppstart med kun ett fly er et sjansespill.
At fly nr. to står stille på grunn av en "manglende funksjon" (trodde de hadde lært med første fly) viser at organisasjonen ikke har kontroll på det de driver med.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 16:19   #364
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
At fly nr. to står stille på grunn av en "manglende funksjon" (trodde de hadde lært med første fly) viser at organisasjonen ikke har kontroll på det de driver med.
Denne var påtenkt som reservemaskin og det var nok ikke planlagt at den ikke er klar. Men det er jo andre gang dette skjer - ref. forsinket leveringsflight av FVA.

Kompetansen er god, men de har muligens ikke tatt høyde for megden av 'shit happens' som gjerne følger en oppstart ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 16:40   #365
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Hvis det var "helt som forventet" hvorfor har man ikke da sørget for en backup løsning, dvs. ha et fly standby, eller er det slik at FV gir F... i passasjerene sine?
En hver men litt innsikt i bransjen vet at oppstart med kun ett fly er et sjansespill.
At fly nr. to står stille på grunn av en "manglende funksjon" (trodde de hadde lært med første fly) viser at organisasjonen ikke har kontroll på det de driver med.
Dr vel heller det motsatte, de synes passasjerene skal ha såpass økonomi etter en tur at de slipper å selge huset etterop.

Du må gjerne fortelle meg om et selskap som ikke har hatt lignende problemer i oppstartsfasen. Jeg vet ikke om noen.

Last edited by Flygplan; 29-03-2017 at 16:44.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 17:17   #366
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Denne var påtenkt som reservemaskin og det var nok ikke planlagt at den ikke er klar. Men det er jo andre gang dette skjer.
Jeg har også forstått at maskin nr. 2 skulle være en reserve maskin.
Når nå denne ikke var klar skulle man ha ventet med oppstart og varslet dette i god tid.
Det overrasker meg ellers at FV ikke har et kvalitetssikringssystem som fanger opp avvik fra krav ,enten fra selskapet eller myndighet-særlig med tanke på lærdommen fra første maskin.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 17:28   #367
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default

Her blir vi nok snart invitert til å bli med på et nordnorsk "æventyr" av et folkeaksjeselskap. 49 millioner går fort og jeg ser ingen mulighet for at driften kan komme opp på null. Overkapasitet på tynne ruter betyr ledige seter OG billigsalg, og 39 seter betyr høykost. At det blir teknisk på et fly som sto ute en vinter i Tromsø er ikke uventet, men det var kanskje lov å håpe.... Jeg misforsto betydningen av at "Flyparken vår består for tiden av to fly...." for det betyr jo ett fly. Så lenge de ikke har noen offentlig kontrakt så står de kanskje friere til å gjøre kommersielle kanselleringer til de får flere passasjerer. Matkuponger og 250 Euro til de som blir forsinket kan jo være billigere enn å fly alt. De droppet vel en rundtur på mandag, pluss en på tirsdag, før de måtte innstille all flyging onsdag.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 17:32   #368
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Dr vel heller det motsatte, de synes passasjerene skal ha såpass økonomi etter en tur at de slipper å selge huset etterop.
Du har åpenbart ikke forstått hva det er snakk om.
Det har ikke med penger å gjøre annet enn respekt for folks tid, planer og gjøremål!
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 17:34   #369
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Du har åpenbart ikke forstått hva det er snakk om.
Det har ikke med penger å gjøre annet enn respekt for folks tid, planer og gjøremål!
Jeg vil nå heller kunne beholde huset enn å måtte avbryte en flytur i blant for mitt vedkommende.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 17:37   #370
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Her blir vi nok snart invitert til å bli med på et nordnorsk "æventyr" av et folkeaksjeselskap. 49 millioner går fort og jeg ser ingen mulighet for at driften kan komme opp på null. Overkapasitet på tynne ruter betyr ledige seter OG billigsalg, og 39 seter betyr høykost. At det blir teknisk på et fly som sto ute en vinter i Tromsø er ikke uventet, men det var kanskje lov å håpe.... Jeg misforsto betydningen av at "Flyparken vår består for tiden av to fly...." for det betyr jo ett fly. Så lenge de ikke har noen offentlig kontrakt så står de kanskje friere til å gjøre kommersielle kanselleringer til de får flere passasjerer. Matkuponger og 250 Euro til de som blir forsinket kan jo være billigere enn å fly alt. De droppet vel en rundtur på mandag, pluss en på tirsdag, før de måtte innstille all flyging onsdag.
49 millioner er bare aksjekapitalen som er registrert. Vi vet jo ikke hvor mye selskapet har lånt enda. Ellers er vel Giævers private formue et sted mellom 250 og 400 millioner(ligningstallene sier lite), så det spørs på viljen til å satse mye av dette.

Edit: Viking Air Norway som eier FlyViking har også 50 mill i aksjekapital.

Last edited by Flygplan; 29-03-2017 at 17:44.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 17:46   #371
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,317
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
49 millioner er bare aksjekapitalen som er registrert. Vi vet jo ikke hvor mye selskapet har lånt enda. Ellers er vel Giævers private formue et sted mellom 250 og 400 millioner(ligningstallene sier lite), så det spørs på viljen til å satse mye av dette.

Edit: Viking Air Norway som eier FlyViking har også 50 mill i aksjekapital.


Aksjekapital er ikke nødvendig det samme til tilgjengelig cash/likviditet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 17:53   #372
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
49 millioner er bare aksjekapitalen som er registrert. Vi vet jo ikke hvor mye selskapet har lånt enda. Ellers er vel Giævers private formue et sted mellom 250 og 400 millioner(ligningstallene sier lite), så det spørs på viljen til å satse mye av dette.

Edit: Viking Air Norway som eier FlyViking har også 50 mill i aksjekapital.
""også" 50 mill i asjekapital"? Jeg vet ikke om du skriver det sånn mot bedre vitende, men hvis det du skriver er riktig, så er det de samme pengene, ikke noe "også".
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 17:56   #373
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Aksjekapital er ikke nødvendig det samme til tilgjengelig cash/likviditet
Helt korrekt. Men det må komme fra noe som kan gi likviditet, slik som f.eks eiendommer som OG eier endel av. Og har du først skutt kapitalen inn i selskapet er den å anse som selskapet sin helt til styret bestemmer seg for å betale tilbake.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 18:00   #374
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
""også" 50 mill i asjekapital"? Jeg vet ikke om du skriver det sånn mot bedre vitende, men hvis det du skriver er riktig, så er det de samme pengene, ikke noe "også".
Det er en selvfølge.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 18:31   #375
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Noen ganger forklares innstillinger med "teknisk" imens sannheten er mangel på passasjerer.
I dette tilfelle er det grunn til å tro at FV ikke har tilstrekkelig med passasjerer og det er derfor snakk om å begrense tap.
FV ikke skal ha mange slike dager før tilliten i markedet rakner.
Var det grunn til å tro? Går ut fra at de fløy til Kiruna for å lure alle, og at du helt korrekt har rett i dine antakelser. Makan til oppgulp du kommer med.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 18:45   #376
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Var det grunn til å tro? Går ut fra at de fløy til Kiruna for å lure alle, og at du helt korrekt har rett i dine antakelser. Makan til oppgulp du kommer med.
Kjente selvfølgelig ikke til situasjonen omkring de tekniske problemer da jeg skrev innlegget.
Ellers er det ikke uvanlig at det skjer kanseleringer på grunn av få passasjerer.
Det vet de fleste og således er det ikke "oppgulp".
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 19:02   #377
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Ellers er det ikke uvanlig at det skjer kanseleringer på grunn av få passasjerer.
Det vet de fleste og således er det ikke "oppgulp".
Det er ingen flyselskaper i Norge som gjør det, uansett hva du påstår. Såpass innsikt har jeg fortsatt. Noen ganger vil rutene med lavest belegg få 'lide' fordi materiellet trengs mer et annet sted, men det er ikke helt det samme ...

'Det vet de fleste vet' er samme argumentet som vanligvis Trump bruker når ikke han kan bevise noe ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 19:02   #378
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Helt korrekt. Men det må komme fra noe som kan gi likviditet, slik som f.eks eiendommer som OG eier endel av. Og har du først skutt kapitalen inn i selskapet er den å anse som selskapet sin helt til styret bestemmer seg for å betale tilbake.
Aksjekapital kan i prinsippet bestå av hva som helst så frem revisor kan bekrefte verdien av det som legges inn som kapital. Aksjekapital kan derfor være bundet i verdier som består av driftsmateriell, fast, eiendom eller t.o.m en bruktbil.
Dette har ikke noe med likviditet å gjøre.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 19:07   #379
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Aksjekapital kan i prinsippet bestå av hva som helst så frem revisor kan bekrefte verdien av det som legges inn som kapital. Aksjekapital kan derfor være bundet i verdier som består av driftsmateriell, fast, eiendom eller t.o.m en bruktbil.
Dette har ikke noe med likviditet å gjøre.
Det har selvsagt med likviditet å gjøre, da det må være omsettelige verdier.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 19:07   #380
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er ingen flyselskaper i Norge som gjør det, uansett hva du påstår. Såpass innsikt har jeg fortsatt. Noen ganger vil rutene med lavest belegg få 'lide' fordi materiellet trengs mer et annet sted, men det er ikke helt det samme ...

'Det vet de fleste vet' er samme argumentet som vanligvis Trump bruker når ikke han kan bevise noe ....
Stemmer, kunne ikke sagt det bedre selv.
Må være 30 år siden jeg har sett en kansellering pga av lavt belegg.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA Twin Otter Flyforum 9 27-02-2018 12:09
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 NorFlight Flyforum 32 23-09-2017 19:32
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 09:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.