![]() |
|
![]() |
#341 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Sendte du det i vanlig postgang eller brukte du DHL eller lignende, og hvordan ble passet sendt tilbake igjen. Er det slik at en setter penger inn på kontoen til ambassaden og sender dem "bevis" på at det er betalt. Og er det nødvendig med med invitasjon, eller holder det å vise hotellbookingen. Så at visumservice kunne gjøre det ved at jeg bare sendte alt til Oslo, men med en pris på over 3000kr så synes jeg det ble litt drøyt.
![]() |
![]() |
#342 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
For betaling så satte jeg inn 75 eur til kontoen deres (visumavgift+porto+et par euro for å dekke deres overføringsutgifter). Sendte screenshot av overføringskvitteringen til finland@mfa.gov.by. Man trenger ikke invitasjon, men man må få et offisielt stemplet og signert dokument fra hotellet, det holder ikke å vise til autogenerert bookingbekreftelse. Dette gjelder kun for opphold inntil ti dager, lengre opphold krever invitasjon. Bekreftelse fra hotellet sendes sammen med søknadsskjema, passbilde, bevis på reiseforsikring (brev fra forsikringsselskap) og pass til postadressen deres i Helsinki (eller Riga som visstnok også behandler søknader fra Norge). Det er litt styr, men helt klart verdt det for totalt rundt 700 kroner i stedet for å betale 3000,- til Visumservice, etter min mening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for info eql1zr
Dette bør jeg nok klare å få til. Du har vel ikke tilfeldigvis prøvd Visa on Arrival også ? Ser at de sier at Norske borgere kan få behandlet visumsøknaden på flyplassen og få visum med en gang slik som ILS2 gjorde i denne rapporten https://forum.flyprat.no/showthread....ighlight=minsk Jeg blir litt i tvil om en må sende noe info på forhånd til dem da, eller bare kjøre på med dum turist taktikken. Har lest litt forskjellig angående denne måten å komme inn i landet
![]() |
#344 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg fikk det men du må få et byrå til å sende invitiasjon til flyplassen minst en dag i forveien. De har også transport service og kan møte deg på flyplassen ved flyet og guide deg igjennom det hele. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg dro inn med tog fra Vilnius, og hadde ikke muligheten til det. Jeg hadde nok uansett vurdert å søke på forhånd for å unngå venting/komplikasjoner på flyplassen, men jeg undersøkte ikke mulighetene for VoA veldig nøye.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fra TIMATIC/IATA sine sider:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ifølge Timatic kan man med norsk pass være i transitt i Kina opptil 24 timer, uten å ha kinesisk visum.
Er det da snakk om å være i transitt på flyplassen, man kan ikke ta inn på hotell i nærheten? Jeg tenkte å fly VIE-PVG-NRT, hvor det er ganske lang layover i PVG. Noen som har erfaringer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
24 timer transfer er ikke bare airside. Du slipper inn og kan ta inn på hotell dersom du har fly til ett tredjeland innenfor 24 timer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Newcomer
|
![]()
Den kinesiske ambassaden opplyser i dag om at de ikke lenger kan ta i mot visumsøknader hvor pass er utstedt etter 2015 som ikke inneholder visum eller stempel fra andre land. Det er nå et krav å legge ved det gamle passet i original for å kunne søke visum. Dersom ikke dette kan fremvises, må søker møte personlig på ambassaden for intervju og å avgi fingeravtrykk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Men jeg finner ingenting av dette på ambassadens nettsider da - så hva er din kilde? Når det er sagt så sier den mye rart og den har aldri vært god på å gi korrekt informasjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vi har gått på en blemme og bestilt tur til USA for så å oppdage at passet er utgått. Noen som har bestilt pass de siste dagene som vet hvor lang tid det tar? Før har det tatt et par dager, nå mente de at det kunne ta 14😞 Kan ikke kjøpe nødpass til USA
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dette var i Trondheim, usikker på hvordan det er andre steder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Maks 10 virkedager, dog med et aldri så lite forbehold..
Quote:
Hvor mye tid har dere å gå på? Det er vel slik at passene "trykkes" på et sentralt sted og sendes derifra nå? Eller det har vel vært slik lenge, så jeg tror det er vanskelig å snike i den køen, men det er jo verdt forsøket og smile pent når man er hos politiet..
![]() |
![]() |
#355 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Min mor var på politistasjonen i Arendal på onsdag for å ordne nytt pass. Der fikk hun beskjed om ca en ukes leveringstid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvor mye tid har dere å gå på?
Avreise 24 mai... og så må vi trekke fra 72 timer til Esta, og så har vi 17 mai... det gir 4 arbeidsdager... ser at muligheten er minimal... |
![]() |
![]() |
![]() |
#357 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja det er slik det har vært hos oss tidligere også, men nesten lo av oss på kontoret når vi nevnte dette...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Vi har avreise 7. juni
![]() |
#359 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | |
Onkel reisende kekker
|
![]() Quote:
Fredagen blir D-dag der altså.. Det er vel strengt tatt posten det henger på, om det i hele tatt skal la seg gjøre. Såfremt passet blir sendt avgårde i rimelig tid. Det er vel bare å krysse det som krysses kan. Her har forsåvidt staten den kongelig Norske en gylden mulighet til å gjøre gode penger. For å bruke deg Tornerose som eksempel, jeg antar at betalingsviljen er relativt god, for å kunne snike i køen. De kunne med enkelhet ha krevd f.eks. tredobbelt gebyr, for å hjelpe folk som ikke kan klare seg med nødpass og har det travelt, men enda noen dager å gå på. Det og JetPak hadde vært en fin kombo.. Men altså, det er bare å krysse det som krysses skal, så skal jeg gå ned å sjekke passene våre nå.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) | MissMe | Reiseforum | 159 | 16-11-2024 18:35 |
Visum/passregler hovedtråd (del 1) | Concorde | Reiseforum | 353 | 29-09-2014 07:55 |
Nepal, pass, visum. | Eirik | Reiseforum | 5 | 12-10-2011 23:24 |