![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Forsøger flygtorget at skabe en nyhed af ingenting, eller har SAS virkelig "glemt" at planlægge en stor del af sin flådefornyelse?
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11939 "SAS planerar just nu för hur flygplansflottan ska se ut efter 2019. Då riskerar flygbolaget att drabbas av flygplansbrist för flygningarna på kort- och medeldistans. Det dramatiska beskedet lämnade Göran Jansson, finanschef på SAS under Airfinance, en konferens i Dublin som just nu avslutas. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
|
![]()
Det var også en måte å se det på....
![]() Det stemmer jo at SAS må få påfyll av nytt materiell også etter siste av de 30 A320neo'ene er levert i 2020. Det har jo SAS selv sagt i flere år. Men å definere det som flymangel er vel å strekke det litt langt. De 4 CRJene og 26 A320neo som SAS per dags dato har i "ordrebøkene" muliggjør utskiftning av store deler av den eldste flåten, både det meste av -600 maskinene og de eldste av -700 og kanskje -800 maskinene. Såvidt jeg har forstått vil vel SAS bare ha igjen en håndfull -600 i 2019, selv om fra 2020 og utover så vel det jo da være flere andre fly som drar på årene og trenger utskiftning. Men dette er jo egentlig ikke dramatisk eller unormalt Dessuten antar jeg det er muligheter for både nytt og lettere brukt materiell Et litt åpent spørsmål er også hva SAS gjør med ruter hvor kanskje CRJ-900 er for lite og 737-700 er for stort. Det er fullt mulig dette hullet ikke trengs "fylles", men det er jo endel av deres ruter i dag hvor 120 seter er en "fin" størrelse |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
|
![]()
Det här är inte Flygtorgets egen nyhet.
Den förekom i de flesta svenska tidningar under onsdagen, och kommer från ett uttalande som SAS finanschef gjorde i samband med en konferens i Dublin. Frågan är vad finanschefen har för avsikt med uttalandet. Är man lite konspiratoriskt lagd, kan man kanske misstänka att uttalandet ska bädda för en kommande, utökad utflaggning av den flygande verksamheten. Finanschefen nämner ju som ett alternativ att man kan tänka sig wet-lease av maskinerna för att komma till rätta med den eventuella flygplansbristen. I mina öron låter det som att man skapar en konstlad brist i flygplansflottan, för att kunna ersätta den med inhyrd personal och på så vis minska de egna personalkostnaderna. Last edited by KalleSus; 20-01-2017 at 15:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
|
![]() Quote:
Joda, men akkurat kommentaren hans kan tolkes på ganske mange måter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
|
![]()
Synes otroligt korkat att satsa (en halv miljard?) på cabin-upgrade på hela kortdistansflottan för att därefter utrangera den samma? Sedan är det väl hög tid att bestämma sig för nästa steg...
Vid senaste pendlarmöte sades: "Arlanda blir en Airbus-bas. Sedan återstår att bestämma vad som ska hända i Oslo..."
__________________
/ Peter [url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,543
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
|
![]() Quote:
Fant henne slik i morges på VCV
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,543
|
![]()
Ayy .. Noen som har en cockpit i bakhagen nå?
Hva var reg'en på den World-maskinen bak der? N27 ... ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
|
![]() Quote:
Den er registrert som N68092, kjøpt for deler av Fedex i 2012 ifølge planespotters.net, ex N276WA.
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
|
![]()
LN-RPY flög ARN-OSL som SK9223 den 24/1 och har stått sedan dess. På väg ut?
LN-RRH (738) verkar ha flyttat till norsk produktion.
__________________
/ Peter [url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,543
|
![]()
RPY skal være ferdig ja. Tilbakeleveres 15. februar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
|
![]() Quote:
LN-RPF (736) var utlånad till Oslo för nån vecka sedan men är nu tillbaka på Arlanda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
|
![]()
LN-RRC still going strong.. TOS-BOO idag, 18 år gammelt.
Sent fra min MIX via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,999
|
![]() Fløy den i går, TOS-BOO ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
|
![]()
LN-RRC är ju rena ungdomen!
De allra äldsta levererades till SAS redan sommaren/hösten/vintern 1998/99 och är fortfarande i trafik. De är LN-RRO, LN-RPW, LN-RPA, LN-RPX, LN-RPY, LN-RPZ, LN-RPB, LN-RRZ, LN-RRX och LN-RRY (sorterade efter leveransdatum) Dessa första 10 som levererades var dessutom i EURO-version, det som nu är version 2 enligt SeatGuru. Av dessa 10 är alltså LN-RPX borta, och LN-RPY på väg bort. Den första 737-600 i SAS-trafik vill jag minnas var LN-RPW som en dag i oktober 1998 flög morgonflighten från Stockholm till Bryssel. Tyvärr minns jag inte datum. Samma dag, eller möjligen dagen efter gjorde LN-RPA sin första reguljära SAS-flygning från Stockholm till Paris. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Denne maskinen har vel også de nye Recaro-setene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,543
|
![]()
RRC har ca ett år igjen. Med mindre noe blir forandret.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
LN-RPA var i trafik samma dag , 25 oktober, ARN-CDG som SK575 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og utfasingen av 737-800 | Someone | Flyforum | 273 | 02-03-2025 16:17 |
SAS og utfasingen av 737-700 | DC 10-30 | Flyforum | 302 | 13-07-2024 20:54 |
KLM starter utfasingen av 737-700 | Someone | Flyforum | 14 | 23-07-2019 06:41 |
sas 737-500-600-700 | svgspotter | Flyforum | 34 | 20-02-2009 14:52 |
Flyglobespan 737-600 fra SAS | LN-AFG | Flyforum | 6 | 03-05-2005 08:11 |