Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2017, 12:17   #141
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Forsøger flygtorget at skabe en nyhed af ingenting, eller har SAS virkelig "glemt" at planlægge en stor del af sin flådefornyelse?

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11939

"SAS planerar just nu för hur flygplansflottan ska se ut efter 2019. Då riskerar flygbolaget att drabbas av flygplansbrist för flygningarna på kort- och medeldistans. Det dramatiska beskedet lämnade Göran Jansson, finanschef på SAS under Airfinance, en konferens i Dublin som just nu avslutas. "
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2017, 14:23   #142
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det var også en måte å se det på....

Det stemmer jo at SAS må få påfyll av nytt materiell også etter siste av de 30 A320neo'ene er levert i 2020. Det har jo SAS selv sagt i flere år. Men å definere det som flymangel er vel å strekke det litt langt.

De 4 CRJene og 26 A320neo som SAS per dags dato har i "ordrebøkene" muliggjør utskiftning av store deler av den eldste flåten, både det meste av -600 maskinene og de eldste av -700 og kanskje -800 maskinene. Såvidt jeg har forstått vil vel SAS bare ha igjen en håndfull -600 i 2019, selv om fra 2020 og utover så vel det jo da være flere andre fly som drar på årene og trenger utskiftning. Men dette er jo egentlig ikke dramatisk eller unormalt

Dessuten antar jeg det er muligheter for både nytt og lettere brukt materiell


Et litt åpent spørsmål er også hva SAS gjør med ruter hvor kanskje CRJ-900 er for lite og 737-700 er for stort. Det er fullt mulig dette hullet ikke trengs "fylles", men det er jo endel av deres ruter i dag hvor 120 seter er en "fin" størrelse
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-01-2017, 15:38   #143
KalleSus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Det här är inte Flygtorgets egen nyhet.
Den förekom i de flesta svenska tidningar under onsdagen, och kommer från ett uttalande som SAS finanschef gjorde i samband med en konferens i Dublin.

Frågan är vad finanschefen har för avsikt med uttalandet.

Är man lite konspiratoriskt lagd, kan man kanske misstänka att uttalandet ska bädda för en kommande, utökad utflaggning av den flygande verksamheten.
Finanschefen nämner ju som ett alternativ att man kan tänka sig wet-lease av maskinerna för att komma till rätta med den eventuella flygplansbristen.

I mina öron låter det som att man skapar en konstlad brist i flygplansflottan, för att kunna ersätta den med inhyrd personal och på så vis minska de egna personalkostnaderna.

Last edited by KalleSus; 20-01-2017 at 15:42.
KalleSus is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2017, 17:56   #144
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by KalleSus View Post
Det här är inte Flygtorgets egen nyhet.
Den förekom i de flesta svenska tidningar under onsdagen, och kommer från ett uttalande som SAS finanschef gjorde i samband med en konferens i Dublin.

Frågan är vad finanschefen har för avsikt med uttalandet.

Är man lite konspiratoriskt lagd, kan man kanske misstänka att uttalandet ska bädda för en kommande, utökad utflaggning av den flygande verksamheten.
Finanschefen nämner ju som ett alternativ att man kan tänka sig wet-lease av maskinerna för att komma till rätta med den eventuella flygplansbristen.

I mina öron låter det som att man skapar en konstlad brist i flygplansflottan, för att kunna ersätta den med inhyrd personal och på så vis minska de egna personalkostnaderna.
Ja, det kan jo vere ei opning for meir CityJet, FlyBe og andre. Mykje "små" maskiner som skal erstattast, kanskje det ikkje skjer in-house.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2017, 18:00   #145
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by KalleSus View Post
Det här är inte Flygtorgets egen nyhet.
Den förekom i de flesta svenska tidningar under onsdagen, och kommer från ett uttalande som SAS finanschef gjorde i samband med en konferens i Dublin.


Joda, men akkurat kommentaren hans kan tolkes på ganske mange måter
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 17:34   #146
Stromoren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Synes otroligt korkat att satsa (en halv miljard?) på cabin-upgrade på hela kortdistansflottan för att därefter utrangera den samma? Sedan är det väl hög tid att bestämma sig för nästa steg...
Vid senaste pendlarmöte sades: "Arlanda blir en Airbus-bas. Sedan återstår att bestämma vad som ska hända i Oslo..."
__________________
/
Peter

[url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url]
Stromoren is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 17:36   #147
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,543
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by Stromoren View Post
Synes otroligt korkat att satsa (en halv miljard?) på cabin-upgrade på hela kortdistansflottan för att därefter utrangera den samma?
En slik oppgradering tar lang tid, og mange vil bli faset ut innen det er deres 'tur'. Man har nok en strategi og SAS sløser ikke med penger i dag. Ikke så mye ihvertfall.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-01-2017, 03:41   #148
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
OY-KKS på vei videre fra Bangor til Victorville og passerer Chicago nå. Så spørsmålet er om det er dens siste flight vi ser?
Skal ikke se bort ifra det...

Fant henne slik i morges på VCV
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20170124-_MF_5764.jpg
Views:	2393
Size:	97.6 KB
ID:	41888  
RJon is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2017, 04:16   #149
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,543
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Ayy .. Noen som har en cockpit i bakhagen nå?

Hva var reg'en på den World-maskinen bak der? N27 ... ?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-01-2017, 04:40   #150
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ayy .. Noen som har en cockpit i bakhagen nå?

Hva var reg'en på den World-maskinen bak der? N27 ... ?
Skal ikke se bort i fra det.

Den er registrert som N68092, kjøpt for deler av Fedex i 2012 ifølge planespotters.net, ex N276WA.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2017, 21:45   #151
Stromoren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RPY flög ARN-OSL som SK9223 den 24/1 och har stått sedan dess. På väg ut?
LN-RRH (738) verkar ha flyttat till norsk produktion.
__________________
/
Peter

[url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url]
Stromoren is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2017, 22:20   #152
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,543
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

RPY skal være ferdig ja. Tilbakeleveres 15. februar.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 31-01-2017, 11:33   #153
KalleSus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by Stromoren View Post
LN-RPY flög ARN-OSL som SK9223 den 24/1 och har stått sedan dess. På väg ut?
LN-RRH (738) verkar ha flyttat till norsk produktion.
Även LN-RNW (73G) flyger just nu för norsk produktion. Frågan är om det är tillfällig utlåning eller mer permanent förflyttning.
LN-RPF (736) var utlånad till Oslo för nån vecka sedan men är nu tillbaka på Arlanda.
KalleSus is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 13:29   #154
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RRC still going strong.. TOS-BOO idag, 18 år gammelt.

Sent fra min MIX via Tapatalk
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 13:46   #155
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,999
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
LN-RRC still going strong.. TOS-BOO idag, 18 år gammelt.

Fløy den i går, TOS-BOO
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 14:08   #156
KalleSus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

LN-RRC är ju rena ungdomen!

De allra äldsta levererades till SAS redan sommaren/hösten/vintern 1998/99 och är fortfarande i trafik.
De är LN-RRO, LN-RPW, LN-RPA, LN-RPX, LN-RPY, LN-RPZ, LN-RPB, LN-RRZ, LN-RRX och LN-RRY (sorterade efter leveransdatum)
Dessa första 10 som levererades var dessutom i EURO-version, det som nu är version 2 enligt SeatGuru. Av dessa 10 är alltså LN-RPX borta, och LN-RPY på väg bort.

Den första 737-600 i SAS-trafik vill jag minnas var LN-RPW som en dag i oktober 1998 flög morgonflighten från Stockholm till Bryssel. Tyvärr minns jag inte datum.
Samma dag, eller möjligen dagen efter gjorde LN-RPA sin första reguljära SAS-flygning från Stockholm till Paris.
KalleSus is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 14:34   #157
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
LN-RRC still going strong.. TOS-BOO idag, 18 år gammelt.

Sent fra min MIX via Tapatalk
Denne maskinen har vel også de nye Recaro-setene.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 14:37   #158
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Denne maskinen har vel også de nye Recaro-setene.
Det stemmer, Recaro interiør. Helt greit, men man merker at det ikke er Norwegian for å si det sånn..

Sent fra min MIX via Tapatalk
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 15:54   #159
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,543
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

RRC har ca ett år igjen. Med mindre noe blir forandret.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 16:03   #160
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Levetid og utskiftning av SAS sine 737-600?

Quote:
Originally Posted by KalleSus View Post
Den första 737-600 i SAS-trafik vill jag minnas var LN-RPW som en dag i oktober 1998 flög morgonflighten från Stockholm till Bryssel. Tyvärr minns jag inte datum.
Samma dag, eller möjligen dagen efter gjorde LN-RPA sin första reguljära SAS-flygning från Stockholm till Paris.
OY-KKA (nu LN-RPW) var i trafik 25 oktober 1998 ARN-CDG som SK573
LN-RPA var i trafik samma dag , 25 oktober, ARN-CDG som SK575
RolfL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og utfasingen av 737-800 Someone Flyforum 273 02-03-2025 16:17
SAS og utfasingen av 737-700 DC 10-30 Flyforum 302 13-07-2024 20:54
KLM starter utfasingen av 737-700 Someone Flyforum 14 23-07-2019 06:41
sas 737-500-600-700 svgspotter Flyforum 34 20-02-2009 14:52
Flyglobespan 737-600 fra SAS LN-AFG Flyforum 6 03-05-2005 08:11


All times are GMT +2. The time now is 13:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.