Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2016, 14:25   #21
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: God tirsdag morgen

Quote:
. Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Det hørtes veldig høyt ut, er det like før landing, lite bensin og lite pax ombord?
Fly som bruker bensin flyr nok neppe så høyt, nei.


Quote:
Joda, bensin i bokstavelig forstand er det vel ikke, jeg skulle ha sagt kerosene, eller Jet-A.
Brukte bensin som fellesnevner for drivstoff, men det gikk vel ikke bra
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 14:44   #22
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: God tirsdag morgen

Quote:
Vel, et lite snapp av fly som nå befinner seg fra 41.000 til 43.000 fot. I Europa stort sett 737 og bizjet, samt 787, A350 og A330 på longhaul.
Onde høyder? Man bruker jo mindre drivstoff der oppe så det er jo bra. 41.000 er slett ikke uvanlig nei og også maximum for 737. 43.000 er mer uvanlig men ikke kjent med A-350 serien, en kjapp Google sa dog at Max der igården er 43.100.

Hva som ikke stemmer?
Krav til å bruke oxygen maske over en viss høyde?
Vet ikke hvordan reglene for alle selskap eller alle land, men noen har det kravet ja.
Grunnen er jo klar: Liten tid før man mister bevisthet i så stor høyde.
Stråling er også en faktor som gjør at enkelte flygere ikke liker å fly så høyt. Hvis man tilbringer 1000 timer i lufta i 40 år så kan det bli en del og kreft risiko øker tilsvarende for flymannskap, eller pax som flyr flittig.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 15:28   #23
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,959
Default Re: God tirsdag morgen

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Mulig det er det, men når man flyr rundt 100 flights i året med SAS, og på mange av dem ikke kan få servert det samme som sine medpassasjerer (og heller ikke kunne bestille det i spesialmat), så må kan kunne si fra.

Om muslimer, jøder, vegetarianere etc kan bestille spesialmat, burde man i 2016 også kunne bestille et måltid uten fisk/skalldyr!

I morgen skal jeg på pur f... kjøpe med meg en godluktende varm pizza med bare kjøtt og spise på ombord på Plus, så får vi se hvordan crew reagerer da.

Hehe. hevnen er søt-..

Kim
I-lands problem eller ikke, jeg er helt enig med deg.

Den forbaska laksen (jeg misliker short haul PLUS maten uansett, eks frokost) er skikkelig ille. Og det nytter ikke å avfeie det heller, når man faktisk har kjøpt en billett som skal inneholde mat. Da forventer man mat, spiser kanskje ikke før flight og er sulten.

Klag i vei. Helsemafian (som åpenbart ikke har fått med seg at laks på ingen måte er bra for helsen) trenger å høre det
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 15:46   #24
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
Default Re: God tirsdag morgen

Service ceiling for 737 er da vitterlig 41000 fot, eller er det unntak?

Det er vel stort sett kun de mest moderne fly som har service ceiling 43000 eller 45000 fot. Fordelen er jo mindre trafikk, mulighet for mer direkte routing og dermed kortere flytid og lavere brennstofforbruk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 16:02   #25
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: God tirsdag morgen

Quote:
. Service ceiling for 737 er da vitterlig 41000 fot, eller er det unntak?

Det er vel stort sett kun de mest moderne fly som har service ceiling 43000 eller 45000 fot. Fordelen er jo mindre trafikk, mulighet for mer direkte routing og dermed kortere flytid og lavere brennstofforbruk.
410 for 737 ja.

De gamle jumboene var godkjent til 45,200 men jeg var aldri høyere enn 43000,
Blir tynn luft selv om det er trykkabin og om det skjer noe så har man veldig små marginer, nære ståll grense er det også.
Moderene fly som 787 og 350 går vel ofte i FL430 men da må de vel ha brent av en del bensin

Last edited by LN-RTP; 13-12-2016 at 16:50.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 16:08   #26
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: God tirsdag morgen

God ettermiddag fra Oslos beste østkant.
Her er det stor variasjon til frokost i dag - røkt ørret...

Har en booking til Thailand i januar, vurderer en tur i mars også mens det fortsatt er 'tilbud' med Thai, kribler i hele bookinghånda.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 21:12   #27
ForeverSAS
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2014
Location: Orkland Kommune fra 01.01.20.
Posts: 1,201
Default Re: God tirsdag morgen

God kveld fra Snillfjord.

Hvor været helt enkelt har variert voldsomt mellom det meste, t.o.m sol av alle ting. Ble noen timer på en gård nede i ''sentrum'' i ettermiddag for å se juleavslutning for en gjeng rideelever, blant annet lillesøster. Der fikk man i anledning dagen servert lussekatter( eller hvordan det enn skrives ), pepperkaker og saft. Gratis inngang fikk man også, står da ikke på egentlig. Ungene har vært dyktige de. Norges jenter slo med et nødskrik Ungarn i EM, og man kan nå la Danmark-Russland rulle på TVen mens man rydder litt.

I morgen stelles det i stand til et lite selskap da noen hevder sin rett på kake i anledning fredagen. Kake er fikset, nå mangler litt vaffel og småkaker så er det i boks det meste.

Ha en fortreffelig en!
ForeverSAS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God tirsdag morgen EB Flyforum 11 02-05-2017 13:53
God tirsdag morgen LN-FHU Flyforum 12 13-11-2007 12:06
God tirsdag morgen... EB Flyforum 17 30-10-2007 14:01
God tirsdag morgen... EB Flyforum 10 29-08-2006 16:18
God tirsdag morgen... EB Flyforum 8 30-08-2005 16:39


All times are GMT +2. The time now is 17:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.