Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2016, 13:28   #21
Tornerose
ScanFlyer Blue

Default Re: Low Cost versus safety

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Klarer ikke helt å se hva sammenhengen mellom en blemme utført av et innleid crew fra et mikro- nystartet charterselskap fra Tsjekkia
har med den generelle sikkerheten i lavprisselskaper selv å gjøre, annet enn at DY i fremtiden bør bli
mer kritisk til hvem de kjøper tjenester av (Og luftfartstilsynet som vel godkjente selskapet kanskje også bør bli mer kritiske
til hvem de godkjenner)
"en blemme" ? Vil ikke kalle dette en blemme, høres mer ut som noen som ikke kan jobben sin og som ikke burde fløyet denne dagen. Og om det har med lavpris eller ikke skal ikke jeg mene noe høylytt om.
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 13:47   #22
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
"en blemme" ? Vil ikke kalle dette en blemme, høres mer ut som noen som ikke kan jobben sin og som ikke burde fløyet denne dagen.
Det er jeg enig i, de gjorde vel minst 3 grove feil på kort tid, men det var altså ikke mitt poeng.
Old 06-12-2016, 14:13   #23
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Flysikkerheten er godt ivaretatt i vår del av verden og jeg føler meg tryggere i en 0,7 år gammel Norwegian-maskin enn i en 17 år gammel hund fra SAS.
Hvis du har satt deg bare bittelitt inn i statistikken som finnes om flyulykker vet du - som flere andre har påpekt - at menneskelig feil er den aller største faktoren som forårsaker flyulykker, mye større enn teknisk svikt. Da er det naivt å tro at man er så mye tryggere i en splitter ny maskin enn i en gammel.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 14:51   #24
Starling
ScanFlyer Silver

Nytt utstyr og ny teknologi er bedre enn gammelt utstyr og gammel teknologi. Ferdig prutet
Starling is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 14:59   #25
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Nytt utstyr og ny teknologi er bedre enn gammelt utstyr og gammel teknologi. Ferdig prutet
Bedre ja, men sikrere? Det er vel det vi snakker om i denne tråden?

Dette med å føle seg "sikrere" i et fly vs et annet er veldig subjektivt. Sikkert veldig mange som føler seg tryggere i en 10 år gammel SAS-maskin enn i en splitter ny 737 fra Norwegian.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 15:03   #26
jaas
ScanFlyer Blue

Det har ingenting med gammelt eller nytt. Problematikken er linket til kulturen i selskapet og her er det nok store forskjeller.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 15:13   #27
Wahoo
ScanFlyer Molded

Statistikk viser at alderen på flyet har ingen innvirkning på sikkerheten før flyet er minst 20 år gammelt. I vesten er det
heller ingen sammenheng etter dette tidspunkt.

MIT: Analysis of impact of aircraft age on safety

(bortsett fra her inne er det jo få som tror på statistikk så da er det vel feil... )

W

Last edited by Wahoo; 06-12-2016 at 15:43.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 15:23   #28
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Fly skal kjøres inn før de er som best - akkurat som biler. Gjerne en del småplukk på fly som er rett ut av fabrikken. Men men så lenge ulylkkesstatistikken er så lav at enkelttilfeller gitr ekstreme utslag, er det bare tøys å vise til statistikk i noen form.
Det har aldri vært tryggere å fly.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 15:36   #29
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Når jeg flyr småfly og/eller i utviklingsland så føles alderen på flyet plutselig mer vesentlig. Trolig helt subjektivt, men jeg tenker at dersom et selskap har mulighet til å kjøpe inn nyere maskiner, så har de kanskje bedre orden på andre ting i organisasjonen også.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 15:45   #30
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men men så lenge ulylkkesstatistikken er så lav at enkelttilfeller gitr ekstreme utslag, er det bare tøys å vise til statistikk i noen form.
Du henviser til statistikk for å begrunne at man ikke skal henvise til statistikk (just kidding)

W
Old 06-12-2016, 15:47   #31
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Du henviser til statistikk for å begrunne at man ikke skal henvise til statistikk (just kidding)

W
Det bare underbygger gamle påstander om at statistikk kan leses som fanden lkeser bibelen ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 17:13   #32
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
En venn av meg som er metallurg, føler seg mye tryggere i fly og helikopter som er noen år gamle enn i nye maskiner.
Grunnen er at skjulte metallurgiske feil fra produksjon normalt utløses den første tiden.

Så finnes det feil som utvikler seg over tid, som utmatting, men disse vil oppstå i områder med kjent belastning og oppdages normalt gjennom planlagte vedlikeholdsprogrammer. Her har også statistikk bedre treffsikkerhet
Rland is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 17:32   #33
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
En venn av meg som er metallurg, føler seg mye tryggere i fly og helikopter som er noen år gamle enn i nye maskiner.
Grunnen er at skjulte metallurgiske feil fra produksjon normalt utløses den første tiden.

Så finnes det feil som utvikler seg over tid, som utmatting, men disse vil oppstå i områder med kjent belastning og oppdages normalt gjennom planlagte vedlikeholdsprogrammer. Her har også statistikk bedre treffsikkerhet
Tja.

Jeg finner like ofte sprekker i nytt som gammelt sånn sett.

Tretthetsbrudd, overbelastninger, designfeil, feil i framstilling av komponenter, herdingsfeil you name it. Alt har en innvirkning, og alt har en årsak.

Det som uansett er det viktigste, nesten uansett virksomhet, er som noen allerede har vært inne på. Kultur.

Selskapenes kultur, etterlevelse, ansattes eierskap, rutiner etc er alfa omega. Du kan ha det feteste av det fete, men tar du ikke vare på det så går det åt skogen. Personlig så føler jeg meg trygg hos både SAS og Widerøe selv om de ikke har den nyeste flåten.
Skal sies at jeg var smått skeptisk til Inge Krokrygg en gang da.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 20:37   #34
KjetilK
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvis du tenker på episoden i Spania for noen år siden, så skyldes det at spansk ATC sendte fly de VISSTE var lave på fuel på ekstra rundturer på vei mot alternativet. Det var helt unødvendig, og ikke noe Ryanair kunne lastes for. De hadde fuel til alle scenarioer, unntatt spansk vrangvilje.
OK, jeg refererte ikke til noen spesiell hendelse, men det kan ha influert min oppfattning, det skal jeg innrømme. Mer praksisen om å ikke ta mer fuel enn absolutt minimum.
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 20:49   #35
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Sutring fra en gammel kaptein som ikke vil innse at et fly er en buss med vinger og at dagene hvor det var glamour og status i lufta er over. Han får se på gamle episoder av "PanAm" og drømme seg bort istedet.

Flysikkerheten er godt ivaretatt i vår del av verden og jeg føler meg tryggere i en 0,7 år gammel Norwegian-maskin enn i en 17 år gammel hund fra SAS.

Krasjen han refererer til har mer med sør-amerikanske selskapers syn på sikkerhet enn et industri-problem.
Så er du et større fjols end mange andre..
Det er både dm der flyver,eftersynen, groundhandlingen der er vigtig..
Tror du at et fly flyver sig selv, nå men så vil jeg da gerne medvirke til at bringe dig udcafvden opfattelse...det gør de ikke..
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 21:03   #36
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rland View Post

De fleste tekniske innretninger har feilrater som følger en eller annen variant av badekarkurver:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve

Kort fortalt så vil produksjonsfeil dominere på nye produkter og slitasje på gamle. Allikevel ser jeg ingen grunn til å være spesielt bekymret i hverken nye eller gamle fly, for her skal vedlikeholdsrutinene være gode nok til å ta hensyn til slike effekter.

Når det gjelder regularitet (sannsynlighet for at det skjer noe som er ufarlig, men krever reparasjon) er saken en annen. Da er nok ikke en DC-3 noe førstevalg.
Old 06-12-2016, 22:04   #37
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
. Klarer ikke helt å se hva sammenhengen mellom en blemme utført av et innleid crew fra et mikro- nystartet charterselskap fra Tsjekkia
Ikke Tsjekkia, men Slovakia.
De delte seg I 1993.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 22:16   #38
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
. Når det gjelder regularitet (sannsynlighet for at det skjer noe som er ufarlig, men krever reparasjon) er saken en annen. Da er nok ikke en DC-3 noe førstevalg.
Neida, ville ikke valgt en DC-3 over en 10 år gammel 777, men Dakotaen var så enkel, uten trykkabin, og med bare 5 hydrauliske systemer, at det er ikke mye som kan gå feil. Kommer ikke understellet it så lander man på hovedhjulene som stikker litt ned under motorene. (Må vel kjøpe nye propellere)
Når det er sagt så er motor overhaling ganske viktig på 3eren, mye slurv der og har selv vært med på at en sylinder slet seg løs og gikk opp og ned i full fart med stempelet. Et jævlig bråk og risting og man brukte en hel dag i regnet på en grus stripe i Homer, Alaska på å få inn nytt stempel og sylinder, deretter avgang igjen etter å tørket oljeflekkene fra dongeri buksa og skinnjakken.

Ganske low cost operasjon ja, bare for å holde seg på tema..
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2016, 11:22   #39
B350ER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
.... Dakotaen var så enkel, uten trykkabin, og med bare 5 hydrauliske systemer, at det er ikke mye som kan gå feil.
Hvordan er det med engine out performance for en DC3, blir det en slow decent eller holder den høyden? Det er den type ytelser som gjør meg skeptisk til å ta ungene mine med på tur fra TRF....
B350ER is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules