Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2016, 07:45   #341
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
I dette tilfellet, reiser du f.eks. til LAX med DY, og slipper inn i USA, og har 90 dager på å komme deg ut igjen, noe du gjør etter en dag.
Det är specialregler för Kanada och Mexiko.

Eftersom det inte fungerar med B1 eller B2 tror jag inte heller det fungerar med ESTA så jag skulle höra med amerikanska ambassaden vad som gäller.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2016, 08:27   #342
TommyL
Trangsynt

Quote:
Originally Posted by ma-are View Post
Det er mulig å skrive "unknown" på dette punktet, og det gjelder alle felt hvor informasjon om reisen kreves. På kontaktens telefonnummer er det bare å skrive en mengde nuller... Det står forsåvidt på informasjonssiden for ESTA at man kan søke uten at man har en planlagt reise.
Ja det har du rett i...glemte at man kunne skrive unknown der.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2016, 09:25   #343
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
If you are admitted to the United States under the VWP, you may take a short trip to Canada, Mexico, or a nearby island and generally be readmitted to the United States under the VWP for the remainder of the original 90 days granted upon your initial arrival in the United States. Therefore, the length of time of your total stay, including the short trip, must be 90 days or less.
Altså kan oppholdet i Mexico vare i maks 90 dager, minus de dagene du bruker på transitt gjennom USA.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2016, 09:26   #344
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Altså kan oppholdet i Mexico vare i maks 90 dager, minus de dagene du bruker på transitt gjennom USA.

Legg merke til at det står "stort trip".
6 måneder er ganske lenge.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2016, 09:49   #345
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Vet noen her om et utfylt DS160 skjema for visum har en gyldighetstid? Greia er at jeg fylte ut skjemaet for en stund siden - men fortsatt ikke fått fingeren ut for å skaffe intervjuslot på ambassaden. Frykter at det vil telle negativt at den er noen måneder gammel. I følge internett har ikke skjemaet noen bestemt gyldighetstid da det ofte i andre land er mange måenders ventetid på intervju
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2016, 11:04   #346
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Legg merke til at det står "stort trip".
6 måneder er ganske lenge.
Det er ikke definert noe nærmere hvor "short" den må være, men ved innreise til Mexico er det ingen passkontroll (iallfall var det ikke det når jeg kryssa grensa til fots i sommer), og dermed har ikke CBP kontroll på hvor lenge du har vært ute av landet. De ser nok bare på innreisestempelet og at du fortsatt er innenfor de 90 dagene.
Old 14-11-2016, 17:56   #347
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Det går nok greit å reise til Mexico i en lengre periode, bare å forholde seg til prosedyrene:
Quote:
If you are not a resident of Canada or Mexico and you receive an electronic I-94 and depart via land, but do not re-enter the United States prior to the expiration date stamped on your passport, you may want to travel with evidence of your departure into Canada or Mexico. Evidence of departure can include, but is not limited to, foreign entry stamps in a passport, transportation tickets, pay stubs and/or other receipts. Note: The burden of proof is on you to show that you have left the U.S.
https://help.cbp.gov/app/answers/det...arting-by-land

Old 16-11-2016, 23:19   #348
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue

AlexanderDGL's Avatar

Vil det være noe ytteligere hinder på enten innsjekk ved avgangslufthavn i Norge eller inntaksprossessen hos immigrasjonen i USA om jeg bestiller kun enveisbillett fks. til LAX og enveisbillett hjem fra en annen destinasjon? Må jeg bare ha bevis (fks. utprintet ark) på hjemreise? Er det noe annet jeg bør være obs på ved å gjøre det slik?

Vurderer dette siden en ikke han booke retur fra annen destinasjon på samme billett hos Norwegian.no.
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2016, 23:20   #349
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Vil det være noe ytteligere hinder på enten innsjekk ved avgangslufthavn i Norge eller inntaksprossessen hos immigrasjonen i USA om jeg bestiller kun enveisbillett fks. til LAX og enveisbillett hjem fra en annen destinasjon? Må jeg bare ha bevis (fks. utprintet ark) på hjemreise? Er det noe annet jeg bør være obs på ved å gjøre det slik?

Vurderer dette siden en ikke han booke retur fra annen destinasjon på samme billett hos Norwegian.no.
Nei, det er ingen problem. Ha med dokumentasjon på returreisen i tilfelle du blir bedt om å vise det. Normalt vil de ikke be om det, men bare spørre om hvor du skal, hva du skal, og hvor lenge du skal være.
Old 17-11-2016, 00:09   #350
Field in sight
ScanFlyer Blue

Kanskje et litt dumt spørsmål, men vi begynte å diskutere her og finner ingen svar på det på internett. Om vi er en stor familie som reiser på tur, er det noen regler i forhold til hvor mange av oss som "går gjennom immigrasjon" sammen?
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 00:43   #351
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Hvis dere er på samme tollkort (det blå skjemaet) skal dere gå sammen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 11:33   #352
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvis dere er på samme tollkort (det blå skjemaet) skal dere gå sammen.
Og for å være på samme tollkort så må man ha samme etternavn.
Old 17-11-2016, 13:34   #353
TommyL
Trangsynt

Jeg og sambo er på samme tollkort hver gang...og går sammen til immigration. Uten samme etternavn. Aldri fått noen kommentar på det.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 14:05   #354
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Og for å være på samme tollkort så må man ha samme etternavn.
Du trenger ikke ha samme etternavn, men reise sammen som en gruppe/familie.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 14:09   #355
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TommyL View Post
Jeg og sambo er på samme tollkort hver gang...og går sammen til immigration. Uten samme etternavn. Aldri fått noen kommentar på det.
Jeg hadde iallfall følgende opplevelse når jeg reiste sammen med min samboer i fjor:

"Are you two related?"
"Uhhhm, we are in a relationship, live together..."
"Are you RELATED? Is she your sister? Or mother maybe?"
"Uhhmmm, no..."
"So, NOT RELATED. Step back sir."
Old 17-11-2016, 14:51   #356
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Var nok en misforståelse. Har man samme adresse skal man/kan man bruke på samme kort. Guttungen og jeg har forskjellig etternavn, men vi gikk alltid på samme kort.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 14:53   #357
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Det står noe sånt som "one declaration per family", så det er nok riktig det. Min erfaring er at de ikke pleier å være så nøye med tolldeklarasjonsskjemaene, verken hos immigrasjon eller personen fra toll som samler inn skjema etter bagasjeutleveringen, og det har nok i mange tilfeller vært enkelt å slippe gjennom selv om skjemaet er fylt ut feil.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 17:06   #358
RSL
ScanFlyer Silver

"Domestic Partner" var nevnt på skjema under definisjoner for familie og jeg og min samboer har ikke fått noen spørsmål de siste par gangene vi har vært i USA. (Vi er begge menn)
RSL is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2016, 17:26   #359
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
"Domestic Partner" var nevnt på skjema under definisjoner for familie og jeg og min samboer har ikke fått noen spørsmål de siste par gangene vi har vært i USA. (Vi er begge menn)
Det ble vel endret for noen år siden ja. Tror det er en formulering om "same household" nå, som dermed dekker samboere av alle kjønn.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 07:08   #360
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

For fire år siden reiste svigers, svoger, kjæresten min og jeg til EWR, og på den tiden hadde kjæresten og jeg forskjellige adresser, så vi fylte ut fire tollskjemaer. Da svigers gikk bort til skranken, lurte fyren på hvem de tre som sto igjen der borte var, vinket oss bort og påførte resten av navnene på skjemaet til svigers og rev i stykker våre. Smidig og greit.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules