![]() |
|
![]() |
#321 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei
Jeg skal reise til USA med SAS på tirsdag sammen med kjæresten. ESTA (for min del) og visum (for hennes del) har vært på plass i lang tid. Dette med at Advance Passenger Information (API) skal gis til flyselskapet minst 72 timer før avreise hadde jeg imidlertid glemt. Fylte ut dette med en gang det gikk opp for meg - ca 1.5 døgn før avreise. Hvor strenge er reglene her? Grunn til bekymring? / TRDmiler |
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
|
![]()
No worries, gjorde det selv ca 40 timer før avreise sist. Ikke et eneste spm.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ikke helt korrekt. APIS-data sendes når du sjekker inn.
Det som skal finnes i bestillingen 72 timer før avreise er Secure Flight data, som er navn, kjønn og fødselsdato. Om du kjøper billetten under 72 timer før avreise, skal det legges inn på bestillingstidspunktet. De fleste selskaper har uansett dette inkludert i bestillingsdialogen eller profilen din, så du 'merker ikke' at dette blir lagt inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | ||
Newcomer
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by Crazydre; 31-10-2016 at 07:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#325 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Joda, brukte selvfølgelig kiosken, og gikk raskt..
MEN etter kiosken laang kø før neste sjekk av kvitteringen ed bilde man fikk . Kun en mann sjekket og det gikk saaakte.. Derfor mistenker jeg at noen ble ikke godkjent i ESTA kiosken.. ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#326 |
Newcomer
|
![]()
Hmm, märkligt. De flesta flygplatser har separata köer för de som faatt X paa kvittot ("inte blivit godkända") och de som inte faatt det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om min gamle ESTA fortsatt er gyldig dersom jeg ikke har referansenummeret lenger? Kan jeg finne ref nummeret noe sted på nett?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Gå inn på den offisielle esta-siden. Der kan du søke etter eksisterende esta med navn og passnummer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ikke alltid det fungerer, sist fikk jeg opp at de ikke fant noe esta, men når jeg la inn ny søknad så fant de den og jeg fikk opp feilmelding med at esta allerede eksisterer som er gyldig i x antall mnd, og om jeg ville lage ny. Ikke byttet pass eller noe sånt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Sjekk evt. historikk-siden, kanskje du kan finne ut noe via den: https://i94.cbp.dhs.gov/I94/
(Evt. bla bakover i kredittkorthistorikken din, om du har den)
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 10-11-2016 at 00:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Takker for gode råd. Jeg fant en gammel e-post med kvittering der nummeret stod. Neste spørsmål er om jeg må oppdatere ESTA med ny hotelladresse etc. Dette la jeg inn for min datter da jeg søkte for henne i går. Holder vel at dette står i API?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#333 |
Trangsynt
|
![]()
Men nå man man jo legge in point (person?) of contact...som er en hotelladresse i mangel av noe annet...det er påkrevet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 |
Newcomer
|
![]()
Hei, Planen er å Krysse Baja California med bil og bli i Mexico 6 måneder. Planen for reisen ned er vertfall og fly Direkte med Norwegian til LA, ta bussen til Tijuana og leie en bil der nede.
Tror dere det blir noe problemer å komme inn i USA siden jeg ikke har noen flybillett ut av landet? er det noe problem og mellomlande i USA på vei tilbake om jeg blir over 3 måneder i Mexico? Bør jeg kanskje satse på å søke et 6 måneders turistvisum istedenfor vanlig ESTA? |
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#336 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Last edited by Captainspeaking; 13-11-2016 at 23:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
I dette tilfellet, reiser du f.eks. til LAX med DY, og slipper inn i USA, og har 90 dager på å komme deg ut igjen, noe du gjør etter en dag. Etter 6 måneder ankommer du på nytt (fra Mexico), og har da 90 nye dager. Det blir på samme måte som om jeg f.eks. skulle ha reist OSL-USA tur/retur med 6 måneders mellomrom. At du befinner deg i Mexico, og ikke reiser hjem igjen, har ikke noe å si. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er vel faktisk noen andre regler for "continental NORTH america" eller tilsvarende for å unngå at folk kjører over grensen for så å komme tilbake og "kreve" nye 90 dager via ESTA. Så ikke helt likt som om det var hjem til Norge. Men her virker det jo åpenbart at det ikke er forsøk på omgåelse, og så lenge det kan sannsynliggjøres ved innreise (bookinger i Mexico etc) bør det være ukomplisert. Men sikkert lurt å lese reglene nøye fra kilden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |