Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2016, 22:28   #321
TRDmiler
ScanFlyer Blue

USA USA: API mindre enn 72 timer før avreise

Hei

Jeg skal reise til USA med SAS på tirsdag sammen med kjæresten.

ESTA (for min del) og visum (for hennes del) har vært på plass i lang tid.

Dette med at Advance Passenger Information (API) skal gis til flyselskapet minst 72 timer før avreise hadde jeg imidlertid glemt. Fylte ut dette med en gang det gikk opp for meg - ca 1.5 døgn før avreise.

Hvor strenge er reglene her? Grunn til bekymring?

/ TRDmiler

TRDmiler is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2016, 22:36   #322
ToreD
Flydiot

Default Re: USA: API mindre enn 72 timer før avreise

No worries, gjorde det selv ca 40 timer før avreise sist. Ikke et eneste spm.

Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2016, 23:15   #323
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: USA: API mindre enn 72 timer før avreise

Ikke helt korrekt. APIS-data sendes når du sjekker inn.

Det som skal finnes i bestillingen 72 timer før avreise er Secure Flight data, som er navn, kjønn og fødselsdato. Om du kjøper billetten under 72 timer før avreise, skal det legges inn på bestillingstidspunktet. De fleste selskaper har uansett dette inkludert i bestillingsdialogen eller profilen din, så du 'merker ikke' at dette blir lagt inn.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2016, 06:55   #324
Crazydre
Newcomer

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Forrige onsdag fløy vi AMS-IAH med UA...( Videre LAS )

Var spent på immigration, for nøyaktig to år siden kom vi fra Costa Rica også til IAH.. Kjempekø... Men kom oss videre med et nødskrik. Heldigvis var vår videreforbindelse forsinket...

Kom så inn sist onsdag. Ble først møtt av en kjempekø for visa etc.. I enden av korridoren lyste noen ESTA tårn opp som en redning..

Raskt ferdig og dro til siste sjekk. Enorm kø der også og få båser åpne.. Gikk langsomt, merket at noen ble lenge og grundig sjekket: "Four right hand fingers, right hand thumb, Four left fingers, left thumb".

Mistenkte at mange hadde prøvd ESTA boksen uten å bli godkjent..

Tok en time før vår tur.Rett inn uten spørsmål...
Du använde inte kioskerna paa IAH? Det brukar gaa mycket fortare

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Da kan jeg vel konkludere med at hvis nytt pass og ny ESTA brukes på min kommende USA tur, så blir det manuell behandling. Får håpe jeg ikke trenger å sende inn "USA" passet mitt til den brasilianske ambassaden før Chicago turen da.
Det varierar mellan flygplatser. Paa t.ex. MCO, MIA och LAX TBIT (de har gjort förändringar) kan numera ALLA ESTA-passagerare använda kioskerna, och paa IAH och JFK T4 kan alla som naagon gaang rest in i USA sedan 2008 använda dem även om det är första inresan paa ett nytt pass. Vet inte hur det är paa ORD däremot.

Last edited by Crazydre; 31-10-2016 at 07:02.
Crazydre is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2016, 08:02   #325
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Joda, brukte selvfølgelig kiosken, og gikk raskt..

MEN etter kiosken laang kø før neste sjekk av kvitteringen ed bilde man fikk .
Kun en mann sjekket og det gikk saaakte.. Derfor mistenker jeg at noen ble ikke godkjent i ESTA kiosken.. ??
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2016, 23:10   #326
Crazydre
Newcomer

Hmm, märkligt. De flesta flygplatser har separata köer för de som faatt X paa kvittot ("inte blivit godkända") och de som inte faatt det.
Crazydre is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2016, 20:52   #327
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om min gamle ESTA fortsatt er gyldig dersom jeg ikke har referansenummeret lenger? Kan jeg finne ref nummeret noe sted på nett?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2016, 21:13   #328
ma-are
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om min gamle ESTA fortsatt er gyldig dersom jeg ikke har referansenummeret lenger? Kan jeg finne ref nummeret noe sted på nett?
Gå inn på den offisielle esta-siden. Der kan du søke etter eksisterende esta med navn og passnummer.
ma-are is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2016, 21:51   #329
meliiis
ScanFlyer Silver

Ikke alltid det fungerer, sist fikk jeg opp at de ikke fant noe esta, men når jeg la inn ny søknad så fant de den og jeg fikk opp feilmelding med at esta allerede eksisterer som er gyldig i x antall mnd, og om jeg ville lage ny. Ikke byttet pass eller noe sånt.
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2016, 00:03   #330
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Sjekk evt. historikk-siden, kanskje du kan finne ut noe via den: https://i94.cbp.dhs.gov/I94/
(Evt. bla bakover i kredittkorthistorikken din, om du har den)

Last edited by Discus; 10-11-2016 at 00:10.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2016, 09:04   #331
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Takker for gode råd. Jeg fant en gammel e-post med kvittering der nummeret stod. Neste spørsmål er om jeg må oppdatere ESTA med ny hotelladresse etc. Dette la jeg inn for min datter da jeg søkte for henne i går. Holder vel at dette står i API?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2016, 09:06   #332
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Takker for gode råd. Jeg fant en gammel e-post med kvittering der nummeret stod. Neste spørsmål er om jeg må oppdatere ESTA med ny hotelladresse etc.
Nei, ESTA er ikke avhengig av oppdatering av slik info (det er/var heller ikke påkrevet å legge det inn når man søkte)

Old 12-11-2016, 15:03   #333
TommyL
Trangsynt

Men nå man man jo legge in point (person?) of contact...som er en hotelladresse i mangel av noe annet...det er påkrevet.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2016, 22:32   #334
Captainspeaking
Newcomer

Hei, Planen er å Krysse Baja California med bil og bli i Mexico 6 måneder. Planen for reisen ned er vertfall og fly Direkte med Norwegian til LA, ta bussen til Tijuana og leie en bil der nede.
Tror dere det blir noe problemer å komme inn i USA siden jeg ikke har noen flybillett ut av landet?
er det noe problem og mellomlande i USA på vei tilbake om jeg blir over 3 måneder i Mexico?
Bør jeg kanskje satse på å søke et 6 måneders turistvisum istedenfor vanlig ESTA?
Captainspeaking is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2016, 22:42   #335
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Captainspeaking View Post
Hei, Planen er å Krysse Baja California med bil og bli i Mexico 6 måneder. Planen for reisen ned er vertfall og fly Direkte med Norwegian til LA, ta bussen til Tijuana og leie en bil der nede.
Tror dere det blir noe problemer å komme inn i USA siden jeg ikke har noen flybillett ut av landet?
er det noe problem og mellomlande i USA på vei tilbake om jeg blir over 3 måneder i Mexico?
Bør jeg kanskje satse på å søke et 6 måneders turistvisum istedenfor vanlig ESTA?
Det er ikke sikkert at du blir spurt om returbillett, men du må jo uansett fylle inn hvor du skal bo. Om du har noen bookinger i Mexico (bil eller hus) så vil det bli lettere for dem å få tillit til historien din.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2016, 22:51   #336
ma-are
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TommyL View Post
Men nå man man jo legge in point (person?) of contact...som er en hotelladresse i mangel av noe annet...det er påkrevet.
Det er mulig å skrive "unknown" på dette punktet, og det gjelder alle felt hvor informasjon om reisen kreves. På kontaktens telefonnummer er det bare å skrive en mengde nuller... Det står forsåvidt på informasjonssiden for ESTA at man kan søke uten at man har en planlagt reise.
ma-are is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2016, 23:24   #337
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Enligt CBP själva kan du inte söka turistvisum till USA för att kunna besöka Mexiko i 6 månader. Du får som mest vara där 30 dagar.

Quote:
B-1 or B-2 Visas: During your visit to the U.S., you may visit Canada or Mexico for up to 30 days and re-enter the U.S. as long as you re-enter within the period noted on the Form I-94 which you received when you first entered.
https://help.cbp.gov/app/answers/det...-b1-or-b2-visa
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2016, 23:41   #338
Captainspeaking
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Enligt CBP själva kan du inte söka turistvisum till USA för att kunna besöka Mexiko i 6 månader. Du får som mest vara där 30 dagar.

https://help.cbp.gov/app/answers/det...-b1-or-b2-visa
ok, så en mellomlanding i USA er utelukket på tilbakeveien om man blir over 3 måneder i Mexico? Forstår det slik at ESTA "visumet" fortsatt går selv om man oppholder seg i Mexico eller Canada.

Last edited by Captainspeaking; 13-11-2016 at 23:43.
Captainspeaking is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2016, 02:09   #339
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
ok, så en mellomlanding i USA er utelukket på tilbakeveien om man blir over 3 måneder i Mexico? Forstår det slik at ESTA "visumet" fortsatt går selv om man oppholder seg i Mexico eller Canada.
ESTA gir deg lov til å reise til USA uten visum, gjelder for to år, og lar deg være i USA i inntill 90 dager hver gang du reiser inn.

I dette tilfellet, reiser du f.eks. til LAX med DY, og slipper inn i USA, og har 90 dager på å komme deg ut igjen, noe du gjør etter en dag.

Etter 6 måneder ankommer du på nytt (fra Mexico), og har da 90 nye dager.

Det blir på samme måte som om jeg f.eks. skulle ha reist OSL-USA tur/retur med 6 måneders mellomrom. At du befinner deg i Mexico, og ikke reiser hjem igjen, har ikke noe å si.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2016, 06:52   #340
JoeW
ScanFlyer Rusty

Det er vel faktisk noen andre regler for "continental NORTH america" eller tilsvarende for å unngå at folk kjører over grensen for så å komme tilbake og "kreve" nye 90 dager via ESTA. Så ikke helt likt som om det var hjem til Norge. Men her virker det jo åpenbart at det ikke er forsøk på omgåelse, og så lenge det kan sannsynliggjøres ved innreise (bookinger i Mexico etc) bør det være ukomplisert. Men sikkert lurt å lese reglene nøye fra kilden.
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules