![]() |
|
![]() |
#401 |
Newcomer
|
![]()
Hei,
Jeg har ett spørsmål jeg sliter med å finne ordentlig svar på. For en stund siden booket jeg flybiletter til USA med Norwegian, da Norwegian ikke tilbyr tur/retur med forskjellige flyplasser booket jeg da to reiser: Oslo - Los Angeles og Las Vegas - Oslo har således to booking nr. Oppholdet vil være på 6 dager Det jeg har tenkt litt på: Hva hvis flyet fra Oslo til LA blir kansellert eller såpass forsinket at jeg ønsker og avbestille, vil jeg da også ha krav på avbestilling/refundering av Las Vegas - Oslo flighten? Hadde dette vært en "vanlig" tur / retur billett jeg jo ikke vært i tvil på at jeg hadde hatt krav på det... Men nå har jeg på en måte 2 utreise billetter.. Hos Norwegian finner jeg følgende, men føler ikke dette gir ett klart svar. Forsinkelse Hvis du ikke lenger vil ta flyet denne dagen, har du to valgalternativer, alt etter hvor lang forsinkelsen er. Forsinkelser på to timer eller mer – gratis bestilling av ny billett Dersom flyet ditt er forsinket i mer enn to timer, og du ikke ønsker å vente på flyet lenger, kan du velge å endre bestillingen til et senere fly til samme reisemål (inkludert videre reise og returbilletter med oss), hvis det er ledige seter. Endre bestilling på nett Forsinkelser på fem timer eller mer – refusjon Dersom du ikke lenger ønsker å reise, kan du kansellere bestillingen og be om å få pengene tilbake for den ubrukte billetten, inkludert på videre flyvninger og returbilletten (dersom du har bestilt dem hos oss). Kansellering Dersom flyet ditt blir kansellert, skal vi gjøre vårt beste for å bestille ny billett til det endelige reisemålet ditt. Dersom vi ikke gjør dette for deg, kan du endre bestillingen din på nett. Du kan også velge å endre bestillingen til en senere dato til samme reisemål (inkludert videre reise og returbilletter med oss) dersom ledige seter Dersom du ikke lenger ønsker å reise, kan du kansellere bestillingen og be om å få pengene tilbake for den ubrukte billetten, inkludert på videre flyvninger og returbilletten (dersom du har bestilt dem hos oss jeg stilte meg i kø hos Norwegian sin livechat, der fikk jeg følgende svar Norwegian : Hei, mitt navn er xxxx. Hva kan jeg hjelpe deg med? Meg: Hei Jeg har ett spørsmål.. siden dere ikke tilbyr tur/retur reiser med avgang fra forskjellige flyplasser har jeg da bestillt to enveis billetter: Oslo - Los Angeles og Las Vegas - Oslo Meg: Hvis utreisen fra Oslo skulle bli kanselert eller såpass forsinket at jeg ønsker å avbestille, vil jeg da også får refundert Las Vegas - Oslo biletten? Norwegian: Vent venligst, mens jeg undersøger sagen nærmere. ...her går det 10 til 15 minutt før jeg får svar så jeg antar hun fikk bekreftet det på ett vis..... Norwegian: Så er jeg tilbage. Ja, hvis begge rejser er med norwegian på 2 bookingreferencer, og din udrejse bliver så meget forsinket, at du må afbestile rejsen, vil det gælde begge rejser, du kan afbestille og få refundret eller ændret. Meg: ok takk for svar. Norwegian: Så lidt. Jeg ønsker dig en god dag! Norwegian har koblet fra. må si jeg egentlig ble overrasket over svaret, men etter å ha finlest vilkår for forsinkelse og kansellleringer, samt lest Norwegians billettvilkår, tror jeg faktisk at det jeg fikk beskjed om fra Norwegians representant stemmer: Selv om jeg har 2 enveis reiser, vil jeg kunne få refundert begge ved evt. forsinkelse/kansellering: * I billett vilkårene står det: Alle billettene gjelder per person, per enveisreise og inkluderer alle offentlige skatter og avgifter. * I vilkårene for refusjon ved kansellering/forsinkelse henvises det til "billetter", det står ikke noe om at det må være en "reise/booking". * det står: "returbilletten (dersom du har bestilt dem hos oss)" - tolker dette som at så lenge det er en billett tilbake til opprinnelse sted, og den er bestillt hos Norwegian så er den dekket.(Det er jo ikke mulig å bestille en tur/retur reise med 2 forskjellge aktører f.eks utreise med Norwegan og hjemreise med SAS) noen som kan bekrefte at dette er riktig? Last edited by scav0r; 24-04-2016 at 00:24. |
![]() |
![]() |
#402 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er jo ganske klart, så lenge returbilletten er bestilt hos Norwegian (direkte) så kan du få pengene tilbake. Det står ingen ting om at det må være på samme bestilling. Når du i tillegg har fått det bekreftet på telefon så ville jeg ikke vært bekymret.
|
![]() |
![]() |
#403 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Et lite spørsmål, sikkert enklere enn å lese alle postene
![]() Om en mister videreforbindelse p.g.a teknisk fra avgangsstasjon, SVG, og får 4 1/2 time venting på neste mulighet, har en da krav på 250.- euro? |
![]() |
![]() |
#404 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
Et kjappt spørsmål: Hva skjer dersom man har en billett i SAS Plus TRD-OSL-ARN-LAX og man mister/ikke rekker flyet f.eks OSL-ARN, og heller ikke rekker flyet til LAX? Har man krav på ombooking i samme klasse? Altså economy extra el. hos eventuellt nytt selskap i ny routing? Hva om nytt selskap heller ikke tilbyr economy extra, vil man da bli flytter opp eller ned? Billetten er gjennomgående og med veldig kort connection på alle plasser. På forhånd takk for svar! ![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei
Du har krav på ombooking i "sammenlignbar serviceklasse" (SAS Befordringsvilkår punkt 9.2.1.1), for Plus vil dette bety Economy Premium dersom du blir booket om på andre flyselskaper. Dersom du blir nedgradert gjelder følgende ang kompensasjon (EUROPAPARLAMENTS- OG RÅDSFORORDNING (EF) nr. 261/2004 nr 10, punkt 2): Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#406 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
Skal hjem fra Miami i november, og har booket MIA-OSL og OSL-SVG seperat. Kan man forvente å bli med på neste avgang til SVG hvis vi blir forsinka fra Miami? Mener, det er jo samme flyselskap bare ikke en booking. Kanskje agenten i Miami kan legge sammen bookingene eller legge inn en notis? |
![]() |
![]() |
#407 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Når du får sjekker inn på nett kan du legge sammen to bookinger. Hvilke regler som gjelder hvis du ikke rekker neste fly, vet jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
#408 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Reglene står beskrevet her
http://www.sas.no/alt-om-reisen/reis...pdelte-reiser/
#409 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Mulig reiseforsikringen kan hjelpe deg, men de har vel et minimumskrav på conection. |
|
![]() |
![]() |
#410 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Hvilke selskaper har du booket med?
#411 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
#413 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#414 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nøkkelordet der er vel "selv skyld i". Men ja, jeg har observert at praksis er noe mykere enn hva reglene skulle tilsi. Ellers er det vel ganske få forsinkelser som et flyselskap vil vedgå å selv ha skylden for. Mye tilskrives jo vær og vind, og begrensninger med slot-tider, mm, og slikt er jo ikke flyselskapets skyld. Uansett er det jo nettopp der det gode ligger med gjennomgående bilett.
Så det enkle svaret er fremdeles: nei. Det litt mer avanserte svaret? "Det kommer ann på så mangt..." ![]() ... en annen ting jeg forøvrig har observert er at "fleksibiliteten" øker med planlagt tid mellom to flyvninger. Det er mye enklere å få gehør for en mistet forbindelse på separate biletter med 3 timer planlagt mellom flyvningene enn hva det er med 1 time mellom... ![]()
#415 |
EBG
|
![]()
Mulig det er omtalt før, men fant ikke noe på et kjapt søk.
Hvordan er rettighetene i forhold til kompensasjon for forsinkelse på bonusbilletter? Man har jo tross alt betalt litt for billettene, både med points og cash for avgifter. Og man har fremdeles en ulempe med å bli forsinket. Snip fra consumereurope.dk: The rules do not apply to passengers travelling free of charge or on tickets at reduced price, which are neither directly nor indirectly available to regular consumers. However, the regulations do apply to tickets issued on the basis of a bonus programme or the like. To be covered by the regulations, you must have checked in on time and have a valid ticke Noen som har erfaringer med å få kompensasjon for det? |
![]() |
![]() |
#416 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Fekk i allefall erstatning/lommepengar for forsinka bagasje ved bonustur til LYR. Så vil tru at det blir same som betalt billett? (SAS)
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
#417 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Står jo rett fram der at bonusturer har vanlige rettigheter
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sitter på 1115 flyet fra Oslo til Trondheim. På grunn av tåke ble vi flydd til Østersund. Sitter fortsatt på flyet (i Østersundlhvor vi venter på videre instrukser. Hvilke rettigheter har vi? Redd for at vi blir satt på en buss til Trondheim (tre fire timer)
#419 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Om det blir buss eller annet befordringsmiddel til destinasjonen vil du ikke bli kompensert økonomisk.
#420 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva med diett? Lite informasjon her, ingen som har fått vite noe. Når bussen går vet vi heller ikke.
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |