Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2016, 21:00   #461
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Default Re: Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Er det ikke bedre å slynge eksisterende fly til CPH/ARN innom OSL enn å kansellere hele flighter og route via CPH/ARN med SK? Så får de det på egne maskiner også... En A380 har sikkert plass til både nordmenn og dansker i sep/okt?

Men den har ikke 1. klasse forsåvidt (uten at det burde være en stopper).

Heldigvis ble fredagsflyet satt inn igjen, og jeg kan glede meg til første tur i "romslige" EK C.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 21:10   #462
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Og i tillegg bli most inn i en High density 380.

For og pirke litt så er det ikke dårligere plass i deres "high density" A380. De bare mangler First og har færre business seter.

Men ellers er jeg enig i det du skriver

Quote:
Originally Posted by Fry View Post
Er det ikke bedre å slynge eksisterende fly til CPH/ARN innom OSL enn å kansellere hele flighter og route via CPH/ARN med SK? Så får de det på egne maskiner også... En A380 har sikkert plass til både nordmenn og dansker i sep/okt?
.

Det blir både en dyrere og mindre effektiv løsning. Slike tag-ons er inne spesielt effektive
Old 15-07-2016, 22:37   #463
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
For og pirke litt så er det ikke dårligere plass i deres "high density" A380. De bare mangler First og har færre business seter.

Men ellers er jeg enig i det du skriver

Det blir både en dyrere og mindre effektiv løsning. Slike tag-ons er inne spesielt effektive
Ja nogen ville sågar foretrække biz på 380eren fremfor 777eren, men sådan er der jo så meget. I kampen for at fremstille CPH dårligt så gælder alle kneb fremdeles ;-)
janusk is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 22:40   #464
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Ja nogen ville sågar foretrække biz på 380eren fremfor 777eren, men sådan er der jo så meget. I kampen for at fremstille CPH dårligt så gælder alle kneb fremdeles ;-)
Prøv heller å lese posten min med nøytrale øyne, istedenfor landskamp-øyne

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2016, 22:46   #465
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Prøv heller å lese posten min med nøytrale øyne, istedenfor landskamp-øyne
Jeg har ikke landskampsøjne, Fnate, tværtimod synes jeg det er vanvittigt trist at der konstant skal gå landskamp i en diskussion herinde. Det starter med aflysninger fra OSL, hvorefter vi straks er ovre i at CPH-ruten lider (hvor kom den lige fra), at 380eren er sammenpresset (har man prøvet den??) osv. osv.

Iøvrigt har du nogle fine pointer i dit indlæg, som jeg kun kan give dig ret i. Men prøv du en tur med 380eren, så vil du finde ud af at den slet ikke er så dårlig endda ;-)

Og til resten af jer, hold jer til fokus, glem alt om at drage fantasti paraleller til f.eks. CPH, når en diskussion drejer sig om OSL - så bliver det også pludseligt et meget mere interessant forum herinde.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2016, 11:40   #466
Strominho
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg har ikke landskampsøjne, Fnate, tværtimod synes jeg det er vanvittigt trist at der konstant skal gå landskamp i en diskussion herinde. Det starter med aflysninger fra OSL, hvorefter vi straks er ovre i at CPH-ruten lider (hvor kom den lige fra), at 380eren er sammenpresset (har man prøvet den??) osv. osv.

Iøvrigt har du nogle fine pointer i dit indlæg, som jeg kun kan give dig ret i. Men prøv du en tur med 380eren, så vil du finde ud af at den slet ikke er så dårlig endda ;-)

Og til resten af jer, hold jer til fokus, glem alt om at drage fantasti paraleller til f.eks. CPH, når en diskussion drejer sig om OSL - så bliver det også pludseligt et meget mere interessant forum herinde.
Det var vel en av dine landsmenn som dro opp CPH og A380'en denne gangen da..
Old 17-07-2016, 03:51   #467
KHANSEN
ScanFlyer Blue

Quote:

Man kan godt inddrage cph/arn i denne diskussion, da en årsag til cut kan findes i at OSL er ringere geografisk placerert end CPH/ARN. Selvom et belæg på OSL ruten kan være højere, kan det bedre betaler sig at cutte der pga geografien og sende de overskydende nordmænd over cph el arn
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 09:16   #468
Strominho
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Man kan godt inddrage cph/arn i denne diskussion, da en årsag til cut kan findes i at OSL er ringere geografisk placerert end CPH/ARN. Selvom et belæg på OSL ruten kan være højere, kan det bedre betaler sig at cutte der pga geografien og sende de overskydende nordmænd over cph el arn
Med den argumentasjonen vil ikke janusk ha noen problemer med å dra inn cph. Kommentaren hans gjaldt kun ved negativ omtale. Det er kun problematisk når vi ikke argumenterer for å legge ned all norsk (og helst svensk) luftfart til fordel for Kastrup.
Old 17-07-2016, 14:41   #469
oy-viv
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Oslo er ringere placeret, siger du ..... i forhold til hvad??? Dubai?? Det
er kun 30-40 minutter mere i luften, sammenlignet med CPH!
Altså: EK har valgt at reducere kapaciteten på OSL i en kortere periode;
det har vel noget med udbud og efterspørgsel at gøre! Period!
Og hvis der er lav/lavere efterspørgsel på OSL - DXB i denne
periode, er der næppe heller mange tranferpax via ARN eller CPH!
I øvrigt kan jeg ikke få ind i mit lille hoved, hvorfor f.....n du så ofte skal tirre nordmænd på et overvejende norsk forum!

Last edited by oy-viv; 17-07-2016 at 14:46. Reason: Corr
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 14:52   #470
EvakCPH
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Oslo er ringere placeret, siger du ..... i forhold til hvad??? Dubai?? Det
er kun 30-40 minutter mere i luften, sammenlignet med CPH!
Altså: EK har valgt at reducere kapaciteten på OSL i en kortere periode;
det har vel noget med udbud og efterspørgsel at gøre! Period!
Og hvis der er lav/lavere efterspørgsel på OSL - DXB i denne
periode, er der næppe heller mange tranferpax via ARN eller CPH!
I øvrigt kan jeg ikke få ind i mit lille hoved, hvorfor f.....n du så ofte skal tirre nordmænd på et overvejende norsk forum!
Jeg vil give dig ret i, at KHANSEN er "god" til at sætte en diskussion i gang og vi har vel moderatorene til at vurdere, om en bruger går over stregen, så KHANSEN bliver vel "straffet", hvis ikke vedkommende holder sig indenfor forummets spilleregler.

Jeg vil gerne selv medgive, at jeg ligeledes kan have vanskeligt ved at snakke om et emne herinde uden at se det i en skandinavisk kontekst. Det er vel meget naturligt, når vi befinder os på et norsk/skandinavisk forum omhandlende en branche, hvor mange ser Skandinavien som ét marked eller i hvert fald tre markeder med stor indflydelse på hinanden grundet en række forskellige forhold.

Men derfor har vi selvfølgelig alle sammen et ansvar for at skrive i et ordentligt sprog og holde os nogenlunde til emnet. Jeg vil dog hellere have et levende forum med diskussion end et forum uden holdninger. Mon ikke de fleste har samme holdning.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 15:09   #471
oy-viv
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Jeg vil gerne selv medgive, at jeg ligeledes kan have vanskeligt ved at snakke om et emne herinde uden at se det i en skandinavisk kontekst. Det er vel meget naturligt, når vi befinder os på et norsk/skandinavisk forum omhandlende en branche, hvor mange ser Skandinavien som ét marked eller i hvert fald tre markeder med stor indflydelse på hinanden grundet en række forskellige forhold.
.
Det er jeg for så vidt ikke uenig i, og vi ved vel også, at der er en form for
rivalisering mellem de tre hovedlufthavne og såmænd også internt i f.ex.
SAS! Det kan næppe undgås! Jeg er bare træt af, at der går 'landskamp'
i den, hver evig eneste gang en rute bliver 'justeret', one way or the other!
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 21:56   #472
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Da holder vi oss til EK og topic her! Dropp persondiskusjoner og generelle landskampdiskusjoner!

Forøvrig så ønsker vi ikke å være et rent norsk forum, men et forum for skandinaivisk luftfart. Faktadiskusjoner er greit, men det er unødvendig å blande landskamper inn (nesten) alle plasser. Diskuter gjerne "CPH vs ARN vs OSL" i en egen tråd.
</mod>

Old 17-07-2016, 22:06   #473
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Tror nok CPH eller ARN ikke kan håpe på å få passasjerer fra OSL på deres Emirates-ruter hvis Emirates trekker seg fra OSL. Emirates lever ikke på DXB som destinasjon, og til slike øvrige destinasjoner virker ikke to-stopp - det vil drepe trafikken. Det finnes en uendelig mengde andre selskaper som tilbyr en-stopp. Jeg har i det siste benyttet meg av flere slike en-stopp-alternativer østover som Austrian via Wien, Swiss via Zürich, Lufthansa via FRA eller MUC, Air France via CDG, KLM via AMS, British Airways via LHR, Aeroflot via SVO, Finnair via HEL, SAS via CPH eller ARN, Qatar via DOH, Thai via BKK. Emirates lever bare på nærhet, og uten nærhet mister de alt til de jeg nevnte ovenfor. Eneste måten å lokke nordmenn til Emirates via ARN og CPH er å tilby ekstremt lave priser.
Old 17-07-2016, 22:40   #474
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Eneste måten å lokke nordmenn til Emirates via ARN og CPH er å tilby ekstremt lave priser.
Neppe snakk om aktivt salg disse dagene, men rebooking av eksisterende salg.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 01:10   #475
Michael
ScanFlyer Silver

Står det noe sted at det reduseres på grunn av dårlig bookingtall?
EK har redusert fra OSL i en kort periode før, da grunnet omfattende vedlikehold på mange fly som gjør at kabalen ikke har gått opp. Kanskje dette er tilfellet denne gangen også?
Michael is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 21:11   #476
view
ScanFlyer Gold

Da har Emirates forlenget reduksjonen på OSL. Fra 30. oktober - 30. november blir det 6x ukentlig, det er onsdag som ryker i denne perioden.

http://www.routesonline.com/news/38/...as-of-30aug16/

Mulig OSL har svakere utvikling i høst, men det må vel også sees i sammenheng med at Emirates i høst faser ut resten av sine A330-200, A340-300 og B777-200ER, så det trengs vel fler B777-300ER for å dekke opp.
view is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2016, 08:43   #477
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
Da har Emirates forlenget reduksjonen på OSL. Fra 30. oktober - 30. november blir det 6x ukentlig, det er onsdag som ryker i denne perioden.

http://www.routesonline.com/news/38/...as-of-30aug16/

Mulig OSL har svakere utvikling i høst, men det må vel også sees i sammenheng med at Emirates i høst faser ut resten av sine A330-200, A340-300 og B777-200ER, så det trengs vel fler B777-300ER for å dekke opp.
Bare så det er sagt så er EK er godt fornøyd på OSL.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2016, 07:27   #478
faber
ScanFlyer Blue

Vekst til tross, Emirates har overkapasitet i Skandinavia. De som hevder at det er gått prestisje i å beholde A380-flyvningen fra CPH og heller kutte fra Oslo, har kanskje rett?
Quote:
Op imod 200 ledige sæder på A380-afgange til og fra CPH

Interessen for at flyve med A380-flyet mellem København og Dubai er kølnet. Fra marts til og med august har der i gennemsnit været 177 ledige sæder per afgang.
http://www.check-in.dk/200-ledige-sa...80-afgang-cph/

Last edited by Discus; 03-10-2016 at 14:07.
faber is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2016, 07:37   #479
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by faber View Post
Vekst til tross, Emirates har overkapasitet i Skandinavia. De som hevder at det er gått prestisje i å beholde A380-flyvningen fra CPH og heller kutte fra Oslo, har kanskje rett?

http://www.check-in.dk/200-ledige-sa...80-afgang-cph/

Det kan man si, men på den andre siden igjen så hvis de skal vokse videre så kan de ikke bytte tilbake til 777-300 på CPH. I praksis ville da passasjer tallet faktisk falle litt da det er ganske vanskelig for et nettverksselskap og klare 98% fyllingsgrad

Så litt catch 22.

Overraskende negativt for checkin.dk og være. Normalt ville jo de ha fokusert på at antallet passasjer er opp 20%
Old 03-10-2016, 09:46   #480
faber
ScanFlyer Blue

Ser den. Men kunne ikke to avganger per dag i stedet eventuelt vært mer hensiktsmessig? Det øker jo også mulighetene for flere destinasjoner via Dubai.
faber is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules