![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Ved å se på dette Youtube-klippet kan man få en presentasjon av Tu-114.
Dette flyet kom først i luften i 1957 og ble satt i trafikk fra 1961. Det var tidens største passasjerfly og kunne maksimalt frakte 224 passasjerer opp til 10.900km. I tillegg til å være det største flyet var det også et av de raskeste med hastigheter opp mot dagens jet passasjerfly. Tu-114 var Aeroflots langdistansefly inntil Il-62 var klar og jetalderen tok over. En imponerende maskin det er synd at man aldri fikk se! Promofilm fra Aeroflot: https://www.youtube.com/watch?v=O3eVW5sWPes
Info fra Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-114 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Kunne vært moro å oppleve noe sånt..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,506
|
![]()
Flott at copiloten kunne lene seg tilbake ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Lett å se slektskapet til Tu-95 Bear.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,921
|
![]()
Tuesday, September 15, 1959
1:00PM - Soviet Premier Nikita Khrushchev, his wife Nina, son Sergei, daughters Julia and Rada, and son-in-law Alexei Adzhubei land at Andrews Air Force Base in Maryland, just outside of Washington D.C. Khrushchev had flown to the U.S. in the Soviets' new Tupolev 114 aircraft, which could make the trip from Moscow to Washington without stopping. Before departing, Soviet engineers found cracks in the plane’s fuselage and advised Khrushchev to take a different plane, but the premier was determined to make an impression, and they made the long flight in the enormous plane without incident. http://www.pbs.org/wgbh/americanexpe...show-timeline/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,194
|
![]()
Kan ikke ha vært det mest stillegående flyet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Location: Rogaland
Posts: 1,200
|
![]()
Var ikke det "bare" passasjer utgaven av TU-95?
__________________
Fly interessert Rogalending. Sony RX100 M1 Sony HX-90V Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
YGBSM
Join Date: Oct 2012
Posts: 151
|
![]()
Nei, Passasjerutgaven av Tu-95 het Tu-116. Tu-114 er basert på Tu-95 rent teknisk, men jeg har forstått det slik at den har litt større vinger og noe annerledes nesehjulslegg. Kan ikke tenke meg at Tu-114 var spesielt behagelig å reise med, for de støyer noe vanvittig. Jeg har hørt av en tidl. Orion-flyger at de lett kunne høre Tu-95 inni Orion.
__________________
Your Signature: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Russland med comeback for Ilyushin IL-114 | Someone | Flyforum | 26 | 23-01-2023 14:37 |
TU-114 Western Models 1:200 | KnutW | Samlerhjørnet | 0 | 24-02-2019 15:32 |
Norske D.H.114 Heron dekaler klar i 1/72 | rhusberg | Samlerhjørnet | 1 | 09-08-2013 16:01 |
Litt lørdagsnostalgi, Comet - Bac 1-11 | VC-10 | Bilder & foto | 6 | 23-10-2011 21:37 |
Cimber med passagervækst på hele 114% | Bll spotter | Flyforum | 16 | 21-08-2009 15:44 |