Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2016, 20:28   #61
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Såvidt jeg skjønner gjelder flyforbudet kun for skandinaviske selskaper (unntatt SK), eller gjelder det alle flyvninger fra OSL, CPH, ARN og andre skandinaviske flyplasser, mens f.eks. Thai og andre har tillatelse?
Thomas Cook Scandinavia flyr vel over Russland på vei til Thailand, gjør de ikke???
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2016, 22:58   #62
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,398
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LTH View Post
Thomas Cook Scandinavia flyr vel over Russland på vei til Thailand, gjør de ikke???
Stemmer det....
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2016, 06:30   #63
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Om dette stemmer at rusiske myndigheter dikterer antall skandinaviske fly som passerer så må det være på høy tid å inføre tilsvarende restriksjoner for russiske fly over skandinavia og.
Det stemmer. Informasjon om dette får du om du ber Samferdsels departementet om innsyn i den bilaterale luftfartsavtalen med Russland.

Vi må nok innse at rettighetene til å fly over Russland er en del av et større politisk spill enn flytrafikken isolert, noe som gjør det vanskelig å agere slik du foreslår.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2016, 06:34   #64
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by LTH View Post
Thomas Cook Scandinavia flyr vel over Russland på vei til Thailand, gjør de ikke???
Det er korrekt, men det er forskjell i avtalen ut fra om det opereres som Charter eller Rute.

Et eksempel på det motsatte er Korean som ved å operere Charter flighter til OSL, ikke fikk trafikkrettigheter over Russland til Norge og måtte fly omveien rundt de første årene de opererte sommerruten.
De siste årene har Korean endret disse operasjonene til ruteflygninger. Med dette grepet får de nå tilgang til å fly over Russland til/fra Norge.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2016, 11:47   #65
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
OBB 19 Genforhandling af aftaler med Rusland

Jeg læste for nogle uger siden, at de skandinaviske lande skulle mødes med Rusland i Oslo for at genforhandle luftfartsrelaterede aftaler.

Er der nogen der ved, hvad der kom ud af dette møde?
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2016, 11:49   #66
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Genforhandling af aftaler med Rusland

Mødet fandt sted 28.-29. juni:

http://www.check-in.dk/nye-luftfarts...r-med-rusland/
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2016, 22:03   #67
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Genforhandling af aftaler med Rusland

Når kan man forvente å høre noe fra forhandlingene? Regner ikke med russerens gir noe gratis over bordet i disse tidene, hvor de har sanksjoner fra vesten over seg.


Sent from my iPad using Tapatalk
Basse-HAU is online now   Reply With Quote
Old 07-07-2016, 22:07   #68
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

SAS er lei av flåkjeften til Kjos ...

Quote:
– Russland har reservert all østover-flyvning for SAS. Så selv om SAS ikke flyr fra Norge, for eksempel til Russland, så får ikke Norwegian adgang på de områdene. Der kunne vi vokst veldig mye. Men nå får ikke vi lov, fordi det bare er reservert for SAS, sa Kjos.

Knut Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS, fulgte med på pressekonferansen. Han reagerer på det han kaller løgner fra Norwegian-direktøren. Johansen mener at Kjos legger skylden på SAS for at Norwegian ikke får bruke russisk luftrom.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...er/a/23734131/
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2016, 23:11   #69
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Som nevnt tidligere i tråden som viser jo selv russerne til en avtale som gir rettighetene til SAS. Jeg siterer fra en artikkel i DN: "Ifølge disse dokumentene har Norge og Sovjetunionen valgt ett selskap fra hver side som ble gitt rettigheter til å fly over deres territorier. Hvis Norge ønsker å få et nytt selskap inn på denne listen, så må det gjøres gjennom relevante kanaler, sier Kulikov."

Så det er kanskje ikke bare Kjos som farer med løgn?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2016, 11:10   #70
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Jeg sliter litt med å forstå at begrensingene som avtalen mellom Norge (det er vel hele Skandinavia ?) og Russland skal ha noen innvirkning på nye ruter fra f.eks. LGW til Asia for Norwegian ? Og det er vel litt DY / D8 problematikk inne I bildet også, for DY rutene til DXB har vel hele tiden fått lov til å overfly Russland ?
Om vi leter etter sannheten er det vel ikke helt utenkelig at Norwegian sliter med konkuranse fra de såkalte "Sandkasse" selskapene og det har vel så mye med mangel på Asia satsning som avtalene med Russland.

Det er vel også greit for Norwegian å få fokus litt vekk I fra egne problemer og hva er mer forfriskende enn å gi SAS en ørefik.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 08-07-2016, 11:16   #71
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg sliter litt med å forstå at begrensingene som avtalen mellom Norge (det er vel hele Skandinavia ?) og Russland skal ha noen innvirkning på nye ruter fra f.eks. LGW til Asia for Norwegian ? Og det er vel litt DY / D8 problematikk inne I bildet også, for DY rutene til DXB har vel hele tiden fått lov til å overfly Russland ?
Om vi leter etter sannheten er det vel ikke helt utenkelig at Norwegian sliter med konkuranse fra de såkalte "Sandkasse" selskapene og det har vel så mye med mangel på Asia satsning som avtalene med Russland.
Flyr ikke DY med egne, norskregistrerte fly til f.eks. BKK (altså ikke D8)? Disse flightene ser ikke ut til å gå over Russland, selv om det nok ville spart inn noe tid. Jeg regner med at Dy ville fløyet over Russland dersom de faktisk hadde mulighet til det - satsning på Asia, eller ikke. Hva tror du?

Quote:
Det er vel også greit for Norwegian å få fokus litt vekk I fra egne problemer og hva er mer forfriskende enn å gi SAS en ørefik.
Ser du sitatet fra representanten fra Russland, som sier nøyaktig det samme som Kjos? Når det er sagt så er jo det alltid flott med oppmerksomhet som ikke peker mot en selv.

Last edited by TOS; 08-07-2016 at 11:26.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2016, 11:39   #72
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Flyr ikke DY med egne, norskregistrerte fly til f.eks. BKK (altså ikke D8)? Disse flightene ser ikke ut til å gå over Russland, selv om det nok ville spart inn noe tid. Jeg regner med at Dy ville fløyet over Russland dersom de faktisk hadde mulighet til det - satsning på Asia, eller ikke. Hva tror du?
Jeg vet ikke, 787 operasjonene har vel hele tiden vært adskilt fra DY - om det har vært en hybrid løsning for de Norsk registrerte er mulig. Men jeg er forundret over at Flytype skulle gi noen forskjell, 737-800 ARN DXB for lov til å overfly Russland, mens 787-8 ikke for adgang ?

Uansett forklarer ikke noe av dette hvorfor LGW - Asia ikke blir startet, det er I hvertfall ikke fordi SAS er dumme, slemme og ødelegger allt for Kjos
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 08-07-2016, 11:47   #73
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg vet ikke, 787 operasjonene har vel hele tiden vært adskilt fra DY - om det har vært en hybrid løsning for de Norsk registrerte er mulig. Men jeg er forundret over at Flytype skulle gi noen forskjell, 737-800 ARN DXB for lov til å overfly Russland, mens 787-8 ikke for adgang ?
Om man skal tror på det som står tidligere i tråden her (og hvis jeg har forstått dette riktig) så er overflygingsrettigheter koblet sammen med destinasjonen som betjenes. Jeg vet ikke om så er tilfellet, men det kan i så fall kanskje forklare hvorfor man får fly til DXB og ikke til BKK.

Poenget mitt var at DY tilsynelatende flyr på norskregistrerte fly til BKK, og ikke på D8-materiell.

Quote:
Uansett forklarer ikke noe av dette hvorfor LGW - Asia ikke blir startet, det er I hvertfall ikke fordi SAS er dumme, slemme og ødelegger allt for Kjos
Dette er en annen problemstilling. Det er jo forøvrig helt vanlig at flyselskap sutrer om sine konkurrenter, og DY er på ingen måte i særklasse der.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2016, 11:54   #74
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Om man skal tror på det som står tidligere i tråden her (og hvis jeg har forstått dette riktig) så er overflygingsrettigheter koblet sammen med destinasjonen som betjenes. Jeg vet ikke om så er tilfellet, men det kan i så fall kanskje forklare hvorfor man får fly til DXB og ikke til BKK.

Poenget mitt var at DY tilsynelatende flyr på norskregistrerte fly til BKK, og ikke på D8-materiell.



Dette er en annen problemstilling. Det er jo forøvrig helt vanlig at flyselskap sutrer om sine konkurrenter, og DY er på ingen måte i særklasse der.
Hvor flyene er registrert er ikke nødvendigvis utslagsgivende (bade SAS og Braathens fløy N registrerte maskiner (US) uten begrensinger, SAS benyttet en N reg 747 til/fra BKK) men AOC. Jeg lurer på om det ikke er et annet AOC for Norwegian Long Haul selv med Norske Maskiner og det kan forklare forskjellen.

Edit det ser ut som Norwegian Long Haul bruker samme AOC som Norwegian, men operer som et eget selskap på vegne av Norwegian.(De Norsk Registrerte) så det en forskjell men om den er utslagsgivende er jeg ikke sikker på.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 08-07-2016 at 11:59.
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 08-07-2016, 12:02   #75
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette er en annen problemstilling.
Det er likevel et interesant spørsmål hvorvidt D8 fra LGW kan overfly Russland eller ikke ? I tillfelle ikke ligger det vel andre begrensninger, et spørsmål som er mer I tråd med Trådens intensjon og mindre med hvorvidt Bjørn du lyver eller ikke
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 08-07-2016, 12:05   #76
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er likevel et interesant spørsmål hvorvidt D8 fra LGW kan overfly Russland eller ikke ? I tillfelle ikke ligger det vel andre begrensninger, et spørsmål som er mer I tråd med Trådens intensjon og mindre med hvorvidt Bjørn du lyver eller ikke
Ja, det er selvsagt en interessant problemstilling. Jeg tror nok, i likhet med deg, at Norwegian merker presset fra selskapene i Gulfen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2016, 15:27   #77
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg sliter litt med å forstå at begrensingene som avtalen mellom Norge (det er vel hele Skandinavia ?) og Russland skal ha noen innvirkning på nye ruter fra f.eks. LGW til Asia for Norwegian ?
Det har vel med "wetlease" å gjøre som russerne ikke liker. DY wetleaser vel 787'n internt fra NAI/NAS til NAUK hvis jeg har forstått det riktig..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2016, 14:42   #78
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Hvad vil man gøre hos Norwegian, hvis de får et definitivt NEJ til at operere på USA med den nuværende operationsmetode, Crew og fly....Tænker på at hvis amerikanerne vender tomlen nedad.
Har ikke fulgt så meget i den seneste lange tid...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2016, 17:24   #79
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

CPH lader Norwegian komme til orde i en nyhedshistorie om nye flyruters betydning for turismen:

"Fra Københavns Lufthavn ser vi interesseret på nye destinationer både mod øst og vest. Men for at vi kan åbne nye ruter østover, må vi have de samme rettigheder som vores konkurrenter, hvilket ikke er tilfældet i dag. Med politisk hjælp til at sikre lige konkurrencevilkår kan vi bidrage til at øge tilgængeligheden og bringe mange flere turister til Danmark,” siger Daniel Kirchhoff, der er informationschef for Norwegian i Danmark."

Selvom det bliver sagt indirekte (CPH udtaler sig ikke selv kritisk om lovgivningen), så er det vel første gang, at Københavns Lufthavne støtter Norwegian i sin kritik af lovgivningen og dens skævvridning af konkurrencen?

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyh...job-i-danmark/
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2016, 12:12   #80
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Ser på FR24 at DY7202 LN-LNL har svingt inn over Russland? på vei til OSL. Lander ca 1.5 time før rute.
Mens DY7210 LN-LNH flyr den vanlige ruta utenom Russland.
geirs is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer LN-MOW Flyforum 6 25-05-2017 00:54
SAS med med tekniske utfordringer i dag Cockpitview Flyforum 24 28-08-2015 12:50
Nye utfordringer for "the Ticketor" The Ticketor Flyforum 16 26-01-2006 08:55
SAS satser på Russland (nye kjøp??) morr Flyforum 11 18-11-2004 17:56


All times are GMT +2. The time now is 23:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.