Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2016, 10:15   #181
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Er det noen som har erfaring med å søke om visum til Kina tidligere enn tre måneder før avreise? Jeg leser på nettsidene til ambassaden at man råder søkere til å ikke søke om visum tidligere enn tre måneder før avreise, men godtar de allikevel søknader før den tid?

Quote:
1. Applicants are advised to apply for a visa about one month before their intended date of entry into China, and not to apply more than three months prior to their journey.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 10:22   #182
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Er det noen som har erfaring med å søke om visum til Kina tidligere enn tre måneder før avreise? Jeg leser på nettsidene til ambassaden at man råder søkere til å ikke søke om visum tidligere enn tre måneder før avreise, men godtar de allikevel søknader før den tid?
Må sjekke passet mitt og papirene fra siste visumsøknad der, men utløper ikke visum til Kina senest 3 måneder etter at de er innvilget?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 10:25   #183
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Må sjekke passet mitt og papirene fra siste visumsøknad der, men utløper ikke visum til Kina senest 3 måneder etter at de er innvilget?
Da spørs det om visumet har startdato når man får det utstedt, eller startdato når man planlegger å ankomme landet?
Old 27-06-2016, 14:44   #184
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
Da spørs det om visumet har startdato når man får det utstedt, eller startdato når man planlegger å ankomme landet?
Visumet har startdato(issue date) når visumet er utstedt. Det har også en "Enter before" dato som er siste dag du kan ankomme landet på. Denne er normalt satt til 90 dager etter startdato (issue date). Du kan bli i landet utover "enter before" datoen så lenge du holder deg innenfor det antall dager du har visum for, men du kan ikke dra ut og så inn igjen etter denne datoen (dersom du har dual eller multiple visum).

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 14:50   #185
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Visumet har startdato(issue date) når visumet er utstedt. Det har også en "Enter before" dato som er siste dag du kan ankomme landet på. Denne er normalt satt til 90 dager etter startdato (issue date). Du kan bli i landet utover "enter before" datoen så lenge du holder deg innenfor det antall dager du har visum for, men du kan ikke dra ut og så inn igjen etter denne datoen (dersom du har dual eller multiple visum).
Takk for info. Da gir det i alle fall mening at man ikke bør søke om visum mer enn tre måneder før ankomst.
Old 25-08-2016, 17:03   #186
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Det ser ut som om Kina nå ikke gir visum til folk som har vært innom Tyrkia. Vet ikke om det også gjelder vanlige turistvisum da de enda ikke har noen publisert policy her.

http://www.aftenposten.no/reise/Fikk...m-808758_1.snd

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 27-08-2016, 23:07   #187
Jumbojet
Newcomer

Med en tur til Beijing på programmet i oktober og med et pass som viser to turer til Tyrkia, har jeg ikke akkurat store forhåpninger for innvilget visum, etter å ha lest dette.

Hotell er ennå ikke booket, så får å minimalisere cash-flow'n ut av vinduet her, så bestiller jeg det billigste som er å oppdrive for ei natt, slik at det kravet hvert fall er dekket opp, så får vi se hva som skjer...
Jumbojet is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2016, 00:49   #188
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumbojet View Post
Med en tur til Beijing på programmet i oktober og med et pass som viser to turer til Tyrkia, har jeg ikke akkurat store forhåpninger for innvilget visum, etter å ha lest dette.

Hotell er ennå ikke booket, så får å minimalisere cash-flow'n ut av vinduet her, så bestiller jeg det billigste som er å oppdrive for ei natt, slik at det kravet hvert fall er dekket opp, så får vi se hva som skjer...
De kan behandle turistvisum og studentvisum forskjellig og det er land besøkt de siste 12 månedene som må listes på søknaden.

Om du ikke har vært innom Tyrkia de siste 12 mnd. vil det antagelig øke muligheten for å få visum selv om det selvsagt hadde vært bedre å heller ikke ha stempel i passet.

Jaja, det blir stadig vanskeligere å reise.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 28-08-2016 at 00:53.
Old 28-08-2016, 09:06   #189
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
De kan behandle turistvisum og studentvisum forskjellig og det er land besøkt de siste 12 månedene som må listes på søknaden.

Om du ikke har vært innom Tyrkia de siste 12 mnd. vil det antagelig øke muligheten for å få visum selv om det selvsagt hadde vært bedre å heller ikke ha stempel i passet.

Jaja, det blir stadig vanskeligere å reise.
Hvordan skal man få plass til alle landene man har besøkt i løpet av 12 måneder i den lille ruten på søknadsskjemaet?

En annen ny regel (som jeg heller ikke klarer å finne igjen på ambassadens nettsider), er at man må ha med forrige pass om nåværende pass er utstedt etter 1. januar 2016.

Quote:
Originally Posted by visumservice.no
OBS: Søkere med pass utstedt etter 1 januar 2016 må vedlegge tidligere pass i original ved visumsøkanden. Reglene gjelder fra 22. august 2016.
Jeg har planer om å dra til Kina i november i år, men har stempel fra Tyrkia i gammelt pass fra november i fjor.
Old 28-08-2016, 10:09   #190
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Kina har jo en tendens til å innføre nye og rare regler. Hva om man har blitt frastjålet passet?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2016, 11:42   #191
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Hvordan skal man få plass til alle landene man har besøkt i løpet av 12 måneder i den lille ruten på søknadsskjemaet?
Jeg bruker referere til og legge ved en egen liste.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 29-08-2016, 09:13   #192
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Jeg bruker referere til og legge ved en egen liste.
Eller om man har reist en del i EU og EØS kan man like gjerne hoppe over det - det er ikke sjekkbart i passet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 09:22   #193
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Eller om man har reist en del i EU og EØS kan man like gjerne hoppe over det - det er ikke sjekkbart i passet.
Her er det bare til å fylle på med flest mulig land, og få Tyrkia til å drukne mest mulig blant resten
Old 29-08-2016, 11:33   #194
Jumbojet
Newcomer

Tok en kjapp telefon til Visumservice, som informerte om at slik situasjonen er pt, så er det ikke vits i å søke visum om man har tyrkisk stempel i passet.

Da er det bare å legge søknaden på vent, satser på at dette endrer seg før jeg skal dit.
Old 29-08-2016, 12:01   #195
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Tok en kjapp telefon til Visumservice, som informerte om at slik situasjonen er pt, så er det ikke vits i å søke visum om man har tyrkisk stempel i passet.

Da er det bare å legge søknaden på vent, satser på at dette endrer seg før jeg skal dit.
Lurer på hvordan Turkish Airlines sine ruter til Beijing og Shanghai går om dagen da det er så rigide regler
Old 29-08-2016, 12:06   #196
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Lurer på hvordan Turkish Airlines sine ruter til Beijing og Shanghai går om dagen da det er så rigide regler
Det gjelder muligens kun for norske pass? Jeg finner ikke andre land som skriver om det. Høres usannsynlig ut, men med Kinas forhold til Norge er det ikke helt utenkelig.
Old 29-08-2016, 13:54   #197
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:

Sa de noe om dette var for stempel for det siste året? Om man også må legge ved forrige pass kan det jo bety at de sjekker opp til 10 års historikk.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 29-08-2016, 13:57   #198
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Her er det bare til å fylle på med flest mulig land, og få Tyrkia til å drukne mest mulig blant resten
Det er også min strategi. For de landene som ber om slike lister ville jeg ikke funnet på å kun liste opp de landene som de muligens kunne synes var tvilsomme. La dem heller drukne i Sverige, Danmark og slikt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 29-08-2016, 15:40   #199
Jumbojet
Newcomer

Quote:
Sa de noe om dette var for stempel for det siste året? Om man også må legge ved forrige pass kan det jo bety at de sjekker opp til 10 års historikk.
De sa bare at så lenge du har Tyrkia i passet ditt er det no go for tiden.
De hadde ikke fått bekreftet at det som er årsaken, men fellesen for alle som hadde fått avslag var at det var tyrkisk stempel i passet.

Et tips som går igjen er å melde passet sitt som tapt hos politiet og dermed få et nytt et. Men, da må du sende brev direkte til den kinesiske ambassade og forklare deg. Og er det elektronisk registering hos tyrkerne å, så er du vel like langt.

Ser at Visumservice har lagt ut samme info på sine danske sider, men at i Danmark trådte regelen i kraft 15 august og ikke 22 august som de informerer om på sine norske sider.

Dermed konkluderer jeg med, at dette ikke bare gjelder nordmenn.

Vurderer å endre billettene våre til USA og bare å svelge gebyret SAS skal ha. Må vel handle raskt da, siden kampanjen utgår om kort tid.
Old 31-08-2016, 08:09   #200
BårdK
ScanFlyer Silver

Ifølge vår kilde i Kina skal det normaliseres etter 15. september. G20-møtet skal være hovedgrunnen - uten at jeg helt skjønner sammenhengen.

Posting Rules