![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg har derimot aldri sagt at laptop flyr lettere. Derimot utgjör den en betydelig större fare en en plastflaske, bok eller andre ting man ofte plasserer i setet eller setelommen. Det farligste er glassflasker etc, men disse plasseres oftest i bagasjehyllen, så ikke noe problem :-) Men de fleste vil legge laptoppen og store brett i setelommen, ofte da med kanten på laptoppen flere sentimeter opp over bordet, da flyr de lett ut når det kommer en dump. Og det blir veldig stygt og blodig, og som regel er det ikke eieren selv som skades ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det dumme med regler er alle individuelle forklaringer som dukker opp etter hvert. Offshore ble det forbudt med mobil for noen år siden etter en episode der en eller annen passasjer skal ha skrudd på sin like før landing onshore og alle instrumenter i cockpit gikk i svart. Personlig stoler jeg ikke på instrumenter som tåler så lite, spesielt når jeg opplever at pilotene selv bruker sine mobiler mens de flyr. Jeg mistenker at bransjen har blitt enige om et forbud og en eller annen har fått beskjed om å komme opp med en forklaring, god eller dårlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mobilforbudet offshore kom av andre grunner enn vandrehistorien som ble nevnt her. -
![]() |
#25 |
一期一会
|
![]()
For å prøve å dra tråden litt videre.
Helt enig at sikkerhet kommer aller fremst og under turbulens vil jeg ha minst mulig løst i kabinen, inkludert mennesker. (Hvor vanskelig kan det være å ha setebeltet løst på – hele tiden). Har vore ute i kraftig turbulens før, flere ganger – inkludert der ting flyr i taket. Selv om det ved takeoff og landing er statistisk flest hendelser/ulykker så er vel kraftig, uventet turbulens mest vanlig i cruise level? Og det betyr også at flest skader pga. løse ting skjer i cruise? Så da burde grunnen som gis for at ting skal ryddes bort ved landing/takeoff være at kabinen skal være clear tilfelle evakuering, bråbrems, rottefelle eller go-around – oooooooog mulig bumpy ride. #safetyfirst #nomoreredwineinthislounge #egentligheltenigmenikranglehumør Disclaimer: Flyr mest wide-body og har lite peiling på utfordringer rundt værforhold i Noreg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
jeg ser jo for meg et "tilpasset" annonsering: - Alle MacBook 11-13 Tommer kan ligge i stollommen - forutsatt at de er oppgradert til El Capiten. - MacBook Pro maa i hattehyllen saalenge det er Retina Display. - Alle Android Tablets Running Sol-IS OS fra DiplomIS kan ligge i stollommen. - Dell uansett stoerrelse kan vi hjelpe med aa faa gjenvunnet (har maatte bruke Dell i 10aar). - Surface i Stollommen - Surface Pro 4 i Hattehyllen - IBM Kulehode Skrivemaskin under stolen foran dem!
![]() |
![]() |
#27 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Det koster meg ikke all verdens å reise meg opp og plukke ned pcen etter avgang, så jeg argumenterer ikke med crew rundt dette. Men noen har jo laget en egen regel om "pc skal legges i håndbagasje", og den kommer i tillegg til en generell regel om "ingenting løst ved nødutganger", så noen har tenkt noe. Jeg lurer bare på hva! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Generelt sett kan man si at alle regler og endringer som kommer/innföres er et resultat av noe som har skjedd, og som man har vurdert ulike måter å unngå problemet igjen.
Når det gjelder skader som er påfört i forhold til PC så var det endel skader som oppstod over en relativt kort periode i SAS og SAS som selskap valgte derfor å innföre den reglen om at laptoper/pc`er samt de störste brett skal ligge sammen med håndbagasje under stolen foran eller i hylla. Når det gjelder löse ting ved nödutganger så sier vel det seg selv.^ Om en person snubler i noe som ligger der ved en evakuering så hoper ting seg fort opp, noe man igjen har sett ved flere ulykker og evakueringer. Det er ingen ting av dette som er tilfeldig eller som gjöres for å irritere eller gjöre ting vanskelig. Det er et resultat av ting som har skjedd og tanken om hvordan man kan unngå dette i fremtiden. Da må endel retningslinjer fölges. At noen kan "låse" fast sin laptop er ok, men det bryter altså mot et reglement som man skal håndheve. Er ganske kjedelig å flere ganger per dag måtte diskutere enkle sikkerhetsregler, så jeg er kommet dit at det gjör jeg ikke. Jeg sier på en hyggelig å vennlig måte at slik er reglene hos oss, og de er udiskuterbare. Det er ikke noe jeg kan gjöre med de, ei heller väre fleksibel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Ex Spært
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men du skriver at dette skyldes erfaringer som SAS gjorde. Er ikke dette generelle regler som gjelder for alle flyselskap? Jeg er jo ikke sikker, men mener å ha hørt samme formulering hos både Norwegian og andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg var selv med på en av disse, ikke pent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Ex Spært
|
![]()
Er nok samme grunnregel, men noe forskjellige detaljer. For eksempel tillater Air Canada bare iPad mini under avgang og landing. Min normale iPad måtte pent pakkes bort.
Men ellers er det vanlig å skille på laptop, dvs clamshell formfaktor, versus tablet formfaktor. Dette gjør at jeg kan fortsette å jobbe på min Surface pro4 ved landing, mens gutta med Macbook Air får overhøvling hvis de prøver seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Reglene er ikke SAS-spesifikke. Både EU og FAA har dette i gjeldene regelverk, helt sikkert tilsvarende ordlyd i andre lover og regler. EU reguleres av EU-OPS 1 Subpart D 1.270 og FAA 14 CFR part 121 121.589 samt FAA Order 8900.1 Vol3 Ch33 section 6 3-3547. http://fsims.faa.gov/PICDetail.aspx?...,Ch33,Sec6_SAS
![]() |
#34 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg trodde det hadde med at man skal være oppmerksom under take-off og landing. Da det er den mest farlige fasene av en flytur. En laptop på 2-3kg veier en del ved kraftig oppbremsing fra landings og take-off hastighet. Hvorfor ikke nettbrett også må legges bort synes jeg er merkelig.
Skal vel også være minst ting i veien for eventuell evakuering ut av flyet. Vinduskjermene skal være oppe slik at passasjerne ser ut og eventuelle redningsmannskaper kan se inn. Lyset skal være dempet slik at man ved flyvning har nattesynet klart for evakuering. Synes i grunn alt det virker veldig logisk og fornuftig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå pleier vel en bok ofte av typen paperback å veie betydelig mindre og være laget av mykere materiale enn ett nettbrett. En bok, avis kan heller ikke knuses i skarpe fragmenter slik som ett nettbrett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En avgang fra SVG, og en landing i Dubai | staale | Bilder & foto | 0 | 25-04-2017 18:55 |
Air Baltic CS300 første landing/avgang på OSL (video) | PerJohan | Bilder & foto | 1 | 10-03-2017 17:49 |
Sjekk av kabinen før avgang og landing? | Kabinsjef@DY | Småprat | 34 | 07-10-2016 20:36 |
I lufta etter avgang og før landing | putzmeister | Bilder & foto | 9 | 15-05-2015 07:55 |
Reglene for landing og avgang etter kl 23 på OSL | grindstein | Flyforum | 11 | 30-03-2010 16:18 |