![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva er resonnementet bak kravet om at bærbar datamaskin skal plasseres i håndbagasjen under start og landing?
Jeg har en absolutt minimal PC som glir helt ned i stollommen foran meg, og lurer på hvorfor dette ikke er godt nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
For at det skal være likt tenker jeg, og ikke "hvorfor trenger ikke personen med siden av meg å legge vekk sin når jeg må". Hvor skal man sette grensen? Skjermstørrelse? Tykkelse?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er jo et generelt problem: man får ha håndbagasje så lenge den er liten nok. Jeg kan legge en bok i lommen foran, men ikke hvis den er for stor. At jeg får ta en liten koffert ombord gir ikke naboen rett til å ta med en større.
Men er det størrelse det går på? Eller er det noe annet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flysitter
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Men samtidig er nettbrett tillatt å ha fremme, f.eks i fanget eller hendene. Mange av dagens nettbrett veier jo mer enn de minste laptopene.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, fornuftig. Men er det derfor? Er det andelen metall?
Men spørsmålet mitt er litt uredelig. Jeg stilte et åpent spørsmål for å høre om noen hadde et klart svar, men spørsmålet kunne vært stilt annerledes: På en SAS-rute i dag, på nødutgang, fikk jeg beskjed om at pcen min måtte opp i hattehylla, fordi de hadde hatt tilfeller med brann i pcen. Det tenkte jeg var litt drøyt, for jeg er rimelig sikker på at han bak meg har lov til å ha sin PC rett under baken min (i sin håndbagasje-under-stolen-foran). Men er det sant, at denne regelen handler om brannfare, og at man på nødutgang ikke får ha PC-batterier i stollommen, mens man overalt ellers får lov å ha dem under stolen foran? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 30-05-2016 at 11:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Helt grei regel, min pc veier 8 ganger mer enn nettbrettet mitt, tror jeg vet hva folk foretrekker å få i bakhodet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er fordi laptops generelt er tyngre og større enn det lommene er godkjent for - som brosjyrer og magasiner. Derfor er det enklere og mer praktisk med et generelt forbud enn å gjøre en haug med unntak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Min PC veier 1209 gram, i følge Google. Han ved siden av har en vannflaske som i alle fall begynte dagen på ca 1500 gram.
Jeg sitter forsåvidt lykkelig og skriver på min iPad, men er nysgjerrig på regelen. Er det vekt/fare for skade ved bråstopp, slik alle her inne foreslår, eller er det faktisk brannrelatert, slik flyverter sier? Eller er det ingen som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
At det skulle være brannrelatert hvorvidt den skal være i håndbagasje eller kunne oppbevares i stollommen har jeg aldri hørt om.
Jeg trodde de fleste etterhvert bruker regelen at den må i hylla/håndbagasje hvis den ikke passer i lommen. Uvensentlig om det er et digert nettbrett, en stor laptop eller et leksikon du sitter med. Crew har forøvrig alltid mulighet til å be om at man legger det i hattehyllen om man mener det er behov for det. Jeg ser ihvertfall ikke noe poeng i å krangle om saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei, her var det ikke noen krangling med noen flyvert. PC opp i hylla uten diskusjon.
Men når man er interessert nok i fly til å frekventere dette forum er man jo også interessert i å vite hvorfor ting er som de er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
Gjør man regelverket for komplisert, blir det umulig å håndheve. Derfor 'maler man med bred pensel'. Kunnskapen om hvorfor det er slik, er nok litt vekslende ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
一期一会
|
![]() Quote:
Kortslutning som skaper brann i et moderne laptopbatteri er litt far–fetched. Få laptoper har større batteri enn 100 Wh. Min vanlige ThinkPad på tur har 95 Wh totalt og jeg har med et ekstra 72 Wh batteri. Tror du må opp i dobbelt kapasitet før lithiumbatteri regnes som DG. Tror han/hun mente: Vi kan ikke ha noe snublebart, hektebart eller bremsebart ved nødutgangen. ![]() Last edited by Edvard; 30-05-2016 at 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
PC og de störste nettbrett skal legges sammen med håndbagasjen enten under stolen foren (der det er mulig) eller i bagasjehyllen.
Årsaken er tildels alvorlige skader når slike saker har flydd ut og truffet folk ved turbulens under take off og landing. Mindre nettbrett som classic i-pad etc flyr ikke like lett. Men det er et resultat av dårlig erfaring, så enkelt er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
一期一会
|
![]() Quote:
At et objekt med større masse og større volum skal fly lettere rundt i kabinen enn et mindre ett er jeg ikke med på. Være seg om det ligger løst i setet eller i setelommen. At høyere vekt kan gjøre større potensiell skade, den er jeg med på. Trikset er jo å alltid legge laptopen under en avis eller pute, eller gjøre det enkleste; legge den under setet foran i 10 minutter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Flyklapper
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
一期一会
|
![]()
Jammen.. kabinpersonale og security må slutte å finne på dumme begrunnelser som ingen tror på og heller gå tilbake til:
Fordi jeg sier det! (ref. follow cabin crew instructions rule) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
At de som har fått alvorlige skader og dype kutt fra laptopper innbiller seg dette? Skal si det dersom det skjer igjen jeg, "beklager men dette er bare noe jeg finner på, så slutt å tull". Poenget er å enkelt kunne forbygge skader, og om det er å legge bort pc`en som jeg vet er livsviktig der og da, så får det väre. Men jeg er enig i at det er enkelte ting som ikke alltid gir mening, men dette gjör virkelig det, jeg har sett det selv. Det er altså ikke slikt at det er kabin crew som selv lager disse reglene, men vi er forpliktet til å håndheve dem. Så det er uansett ikke så mye å diskutere, i alle fall ikke ombord. Det skaper bare forsinkelser. Last edited by SAS-Steward; 30-05-2016 at 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
一期一会
|
![]()
Refererer til tango som fikk begrunnelse om å legge bort laptopen grunnet brannfare og din kommentar om at en stor laptop flyr lettere rundt i kabinen ved turbulens enn en iPad.
No worries, jeg følger instructions. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En avgang fra SVG, og en landing i Dubai | staale | Bilder & foto | 0 | 25-04-2017 18:55 |
Air Baltic CS300 første landing/avgang på OSL (video) | PerJohan | Bilder & foto | 1 | 10-03-2017 17:49 |
Sjekk av kabinen før avgang og landing? | Kabinsjef@DY | Småprat | 34 | 07-10-2016 20:36 |
I lufta etter avgang og før landing | putzmeister | Bilder & foto | 9 | 15-05-2015 07:55 |
Reglene for landing og avgang etter kl 23 på OSL | grindstein | Flyforum | 11 | 30-03-2010 16:18 |