![]() |
|
![]() |
#181 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg pleier å ta hensyn til forsinkelser, men overbooking har jeg aldrhatt behov for å forholde meg til. Trolig en statusgreie.
![]() |
#183 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg har jobbet med det å "ta av" passasjerer når det har vært overbooket, og i antageligvis 999 av 1000 tilfeller så løser det seg til det beste for alle parter. Nå har dessverre økonomene fått sitt å si og planlegging av slike ting skal gjøres innenfor et svært kort tidsintervall og man får mye kortere tid til å forberede seg, da må man om man ikke får frivillige rett og slett følge systemet, i stedet for å bruke tid til å finne noen som ikke rammes i like stor grad.
Jeg skulle ønske at fleksible billetter ble noe "mindre" fleksible så de som ikke benyttet disse hadde et insentiv til å kansellere de man ikke benytter, dermed så kunne man fortsatt sørget for god tilgjengelighet for fleksible billetter rett før avgang, uten at man trenger å overbooke i like stor grad. Men det er neppe realistisk.
![]() |
#185 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I går fikk de to guttene som ikke rakk matchen på White Heart Lane et plaster på såret, men det kan de ikke takke SAS for. Her er en artikkel fra VG i går om møte mellom de to og fotball-landslagets spille:
http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ne/a/23539580/
![]() |
#186 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette løste seg jo greit til slutt, men jeg kan godt tenke meg at det ikke er så gøy når man står med to små som har gledet seg i lang tid til fotball i London, og man ikke kommer med flyet. Det har jo vist seg i ettertid at det ikke ble gjort opprop hvor det ble bedt om frivillige til å gi fra seg sine seter. Nye boarding pass og kompensasjon lå allerede klar ved gaten da de kom dit . Jeg har selv opplevet dette som irriterende. Nytt boardingpass via en annen by og kompensasjon lå klar ved gate. Det passet da svært dårlig med mine planer, men en henstilling om å finne noen andre ble svært uhøflig avvist og fikk vite at jeg slik var det bare. Det er ikke slik man vil behandles, hvilket jeg gav klart uttrykk for i brev senere. Jeg fikk litt mer kompensasjon da jeg ble ytterligere forsinket fordi neste fly også var forsinket. Et minstekrav bø være at det bes om frivillige og at det faktisk er mulig å si at man faktisk virkelig trenger å komme med dette flyet.
![]() |
#187 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mistenker vel at det er en ganske vanlig praksis at man i slike tilfeller opptrer truende overfor de reisende for å få de til å gi etter og ta en senere avgang. Begynner man å gi inntrykk av at noen bryr seg om passasjerene kan det bli mange som spiller på det. Samtidig er jo ikke personalet i gate ansatt for å ivareta selskapets omdømme, de skal få flyet avgårde uten for mye problemer. Omdømme får markedsavdelingen ta seg av...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Jeg er enig i at det ofte haster med å få flyet av gårde. Men dette hender jo ganske ofte, slik at visse rutiner kan man ha i selskaper rundt omkring. Prakis rundt overbooking er jo "godkjent" av EU ettersom at det finnes regler for hva selskapene skal gjøre i slike situasjoner.
Upcoming flights: JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 10-10-2015 at 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Delta hadde en melding i innsjekksautomaten om overbooket fly, og spørsmål om man er villige til å stå over til neste avgang og deretter spørsmål om hva man vil ha av kompensasjon (noen alternativer å velge mellom). Det er mao fullt mulig å finne praktiske løsninger på slikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]() Quote:
Da jeg sjekket inn på SAS App dagen før lå det en melding om at flyet var overbooket og de søkte frivillige til å ta et senere fly. Det var ikke aktuelt for meg. Det var ingen annonsering i gate om at de søkte etter frivillige - så det må ha ordnet seg på en måte. Setet ved siden av meg var ledig, men det var det eneste ledige setet jeg så |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Men rent generelt - det er ALT for lite overbookingstilbud om dagen ![]()
![]() |
![]() |
#194 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Den gang vi hadde PACS som sjekkinn-system så kunne vi legge inn beskjed i automatene og det var til hjelp til viss grad, i Altea så er det tydeligvis ikke mulig "off-the-shelf" men tror det har vært nevnt at det skal implementeres.
![]() |
#195 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
I mitt tilfelle velger jeg ofte "siste mulige fly", og jeg kan i mange tilfeller være interessert i å ta et tidligere fly, fremfor et senere... hvis man får beskjed i om at flyet er overbooket, vil man da kunne ringe/ombooke hos SAS f.eks. (vederlagsfritt) til et tidligere fly? (Forutsetter jo at man vet dette før man står i innsjekk/gate..) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Overbooking er normalt beregnet utifra statistisk no-show, og man vet ikke behovet før det er stengt for innsjekk. Men ved uregelmessigheter hvor fly f.eks. "down-sizes" eller andre grunner til at bookingtallene blir hinsidige, så vil normalt stasjonene ha oversikt og mulighet til også å booke om til tidligere avganger. De som jobber på 05400 tviler jeg på har den oversikten.
![]() |
#197 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det hender vi får beskjed på innsjekk om å få folk som er booket på flyvning B med på tidligere flyvning A dersom de kommer tidlig nok til flyplassen på grunn av overbooking og/eller endringer i flystørrelse. Men det krever jo at folk tar kontakt med personalet i og med at ingen andre innsjekssystemer (APP, SMS, internett, automat) kan formidle tilsvarende beskjeder pr. dags dato. Man kunne evt. ønske at det ble laget et system hvor man kunne sendt en SMS og/eller e-post til de reisende at de, på grunn av overbooking/endring av flytype på flyvningen de egentlig er booket på, kan ta kontakt med personalet på flyplassen dersom de ønsker/har muligheten til å reise med et tidligere fly. Med alle vanlige forbehold om "tilgjengelig plass", ect... Da kunne man antakelig redusert problemet noe, i alle fall i forbindelse med endring av flytype.
Om man har fullflex-billett (bookingklasse C) skal man kunne endre flyvning selv i APPen. Jeg vil tro det også lar seg gjøre med vanlige flexbilletter dersom det fremdeles er ledige seter i aktuell bookingklasse. Men antakelig gjelder også begrensningen om at man på APP må sjekke inn senest 1 time før avgang, så man kan nok ikke endre avgang i APPen til noe som går om mindre enn 1 time...
![]() |
#198 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hvor ofte forekommer det at man må flytte folk fra en flight til en annen pga overbooking?
Jeg tror ikke jeg har opplevd det selv, på mine reiser.
![]() |
#199 | |
Onkel reisende kekker
|
![]()
SAS(tror denne artikkelen er åpen) ute i hardt vær igjen, etter at en jente på 15 år blir tatt av flyet, selv om flere personer tilbydde seg å la henne ta deres plass.
Quote:
Er vel ikke så mye å si, annet at det er klønete håndtert og at noen burde tatt seg av dette, når man oppdaget at det bar galt avsted..
![]() |
![]() |
#200 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Helt utrolig!!
For en elendig håndering av situasjonen av SAS. Kan ikke si at Knut Morten Johansen i SAS er veldig god på å legge seg flat heller, når han klandrer passasjer for ikke å ha kjøpt ungdomsbillett. Når man finner ut at passasjeren de har tenkt å kaste av er 15 år så finner man en annen. Er bare til å starte auksjon over høytaler og til slutt er det noen som melder seg. SAS er ute og kjører for tiden |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Overbooket flyet med 21 personer - Sommertrafikk SAS | Hickok | Flyforum | 29 | 02-07-2016 14:15 |
Overbooket på PIA: Sett deg på do | Someone | Småprat | 14 | 28-02-2012 08:56 |
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) | RYKogREIS | Småprat | 25 | 20-09-2011 09:51 |
Overbooket fly med 31 ledige plasser | SBT | Reiseforum | 2 | 15-07-2011 10:38 |
rebbok til tidligere fly hvis overbooket | karsten | Flyforum | 2 | 13-11-2007 02:04 |