Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2015, 09:56   #161
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tenk om kampen hadde blitt flyttet til fredag eller mandag ..... TV-kampene flyttes jo ikke før en 2-3 måneder før kampstart ..
Blir aldri flyttet til fredag, kun fredagskamp I England hvis 2 Juldag er på en fredag.
Old 08-10-2015, 10:50   #162
Betha
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Blir aldri flyttet til fredag, kun fredagskamp I England hvis 2 Juldag er på en fredag.
I tillegg var det europacup uken etter, dermed vil ikke en man.city kamp flyttes til søndag.
Betha is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2015, 11:03   #163
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Fra neste år begynner PL med fredagskamp.... desverre. TV som styrer showet, og da blir det enda vanskeligere for oss (inklusiv den uheldige familien her...) å planlegge turer.
view is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2015, 11:51   #164
RubberT
Newcomer

SAS Re: SAS-fly overbooket

Det som skrives i mange poster her, er i praksis at man skal gå ut i fra at man ikke kommer med flyet, eller at det blir forsinket. Det som slår meg er at alle er enige om at det er dårlig planlagt. Altså, det har blitt gjengs oppfatning om at i flyverden, der skal man ikke stole på oppgitte rutetider. Litt på samme måte som i enkelte utviklingsland, der bussen kommer når den kommer.

Synes folk det er greit å argumentere for dårlig kundebehandling med at de uansett ikke vil rekke kampen?
Noen ganger er det slik at det faktisk ikke lar seg gjøre å reise på et annet tidspunkt. Skal man da stole på tilbyderen av en vare, eller skal man holde seg hjemme?

Jeg kjenner ingen som kalukelerer slot-tider eller værhistorikk når de bestiller flybillett. Man vet når man vil være der, klasker på noe ekstra tid og bestiller ut fra pris. Dette tror jeg faktisk er ganske vanlig måte å gjøre det på for en stor andel av de som flyr.
RubberT is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2015, 11:55   #165
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Ikke i år. De skal ha 4 kamper, som en test, og den første var allerede i andre serierunde, så nå er sjansen til stede.

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2015, 12:52   #166
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by RubberT View Post
Det som skrives i mange poster her, er i praksis at man skal gå ut i fra at man ikke kommer med flyet, eller at det blir forsinket. Det som slår meg er at alle er enige om at det er dårlig planlagt. Altså, det har blitt gjengs oppfatning om at i flyverden, der skal man ikke stole på oppgitte rutetider. Litt på samme måte som i enkelte utviklingsland, der bussen kommer når den kommer.

Synes folk det er greit å argumentere for dårlig kundebehandling med at de uansett ikke vil rekke kampen?
Noen ganger er det slik at det faktisk ikke lar seg gjøre å reise på et annet tidspunkt. Skal man da stole på tilbyderen av en vare, eller skal man holde seg hjemme?

Jeg kjenner ingen som kalukelerer slot-tider eller værhistorikk når de bestiller flybillett. Man vet når man vil være der, klasker på noe ekstra tid og bestiller ut fra pris. Dette tror jeg faktisk er ganske vanlig måte å gjøre det på for en stor andel av de som flyr.
Man kan gjerne misslike overbooking, men uansett man vet at dette er noe flyselskaper faktisk driver med. Og da bør man og ta dette med I beregningen hvis man skal nå noe viktig. Og det kan ikke være noen stor bombe at fly overbookes, fly blir forsinket, kancelert med mere.

Fly kan og bli overbooket av andre grunner enn for mange solgte billetter. Og mye rart kan føre til forsinkelse, og dette er noe man bør ha I bakhodet. Jeg ville ihvertfall aldri bestilt en flytur med avgang samme dag som jeg skulle noe viktig. Vil altid reise dagen før. Er jo gjerne borte flere dager når jeg først reiser på noe, så synes jeg det er bedre å heller ha 1 ekstra dag I forkant enn I etterkant.
Old 08-10-2015, 12:53   #167
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Ikke i år. De skal ha 4 kamper, som en test, og den første var allerede i andre serierunde, så nå er sjansen til stede.
Okei takk for info, fotballen har desverre "solgt seg" til TV, media har alt for stor makt over fotballen.
Old 08-10-2015, 13:23   #168
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Man kan gjerne misslike overbooking, men uansett man vet at dette er noe flyselskaper faktisk driver med. Og da bør man og ta dette med I beregningen hvis man skal nå noe viktig. Og det kan ikke være noen stor bombe at fly overbookes, fly blir forsinket, kancelert med mere.

Fly kan og bli overbooket av andre grunner enn for mange solgte billetter. Og mye rart kan føre til forsinkelse, og dette er noe man bør ha I bakhodet. Jeg ville ihvertfall aldri bestilt en flytur med avgang samme dag som jeg skulle noe viktig. Vil altid reise dagen før. Er jo gjerne borte flere dager når jeg først reiser på noe, så synes jeg det er bedre å heller ha 1 ekstra dag I forkant enn I etterkant.
Jeg må vel si at jeg er enig med RubberT. Det må være et formidabelt nederlag for bransjen om det er slik å forstå at man må reise en dag tidligere hvis man skal på noe viktig, fordi flyet kan være overbooket. Jeg tror ikke det er slik at folk som reiser på forretningsreise vil ønske å bruke en ekstra dag for hver reise man foretar seg, men jeg kan selvsagt ta feil.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2015, 13:58   #169
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg må vel si at jeg er enig med RubberT. Det må være et formidabelt nederlag for bransjen om det er slik å forstå at man må reise en dag tidligere hvis man skal på noe viktig, fordi flyet kan være overbooket. Jeg tror ikke det er slik at folk som reiser på forretningsreise vil ønske å bruke en ekstra dag for hver reise man foretar seg, men jeg kan selvsagt ta feil.
Et veldig riktig poeng. Vi skal kunne stole på det produktet man kjøper. Enten det er bussen til by'n eller flytur.

Vi vet at det overbookes og vi vet at stort sett så går det helt fint, men her er det jo ingen tvil om at revenue management hos SAS har sovet litt. Det er ingen overraskelse at det er lite no-show i starten av høstferien.

I denne spesifikke saken, så tenker jeg også at passasjerene har vært vel optimistiske. Det handler om marginer og om å sikre seg. Har man noe viktig ved ankomst så vil de aller fleste se litt på tidsaspektet og se hva man bør gjøre for å sikre seg. Og uansett hva man gjør, så legger man som regel inn litt marginer for å sikre at man rekker frem. Skal jeg være på middag hos svigermor kl 17:00, så kjører jeg så jeg har noen minutter å gå på i tilfelle det blir litt forsinkelse underveis. Og for de aller fleste blir det det samme uansett hva målet er. Ser jeg frem til årets begivenhet så vil jeg være helt sikker på at jeg rekker det.

For noen år siden jobbet jeg med en hyggelig jente som skulle reise hjem til nord norge til jul. Så da sitter hun på jobb og ser på når hun må dra hjemmefra for å rekke flyet... Med å ta flytoget kl 9:20, så er jeg på Gardermoen kl 9:40, da har jeg god tid til å rekke flyet som går 9:55. Skal jo tross alt sjekke inn litt bagasje også....

Og familien i denne saken, har nok tenkt litt på den samme håpløse måten. Så har de i tillegg hatt maks uflaks med å bli tatt av flyet.
learjet is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2015, 14:25   #170
Bergern
ScanFlyer Dusty

Nå er vel foretningsreisende i en annen situasjon enn de som reiser på fritiden for en spesiell event.
Old 08-10-2015, 16:01   #171
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Nå er vel foretningsreisende i en annen situasjon enn de som reiser på fritiden for en spesiell event.
Sikkert riktig. Jeg reiser imidlertid ikke en dag tidligere om jeg skal på en helge-/fotballtur, for å gardere meg mot overbooking...

Jeg hadde nok også regnet med å rekke en kamp kl 1245 om flyet landet 0920 (dvs rutetid).
Old 08-10-2015, 16:32   #172
meliiis
ScanFlyer Silver

Å reise på morgenfly på en lørdag fra OSL til London for og se fotballkamp kl 1245 er, unnskyld uttrykket, litt "hull i huet". Det er null backup hvis flyet blir kansellert eller kraftig forsinket...
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2015, 16:42   #173
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by meliiis View Post
Å reise på morgenfly på en lørdag fra OSL til London for og se fotballkamp kl 1245 er, unnskyld uttrykket, litt "hull i huet". Det er null backup hvis flyet blir kansellert eller kraftig forsinket...
SAS er jo nesten verdensmester på punktlighet og kansellerer vel heller nesten ikke. Klart det ikke er mye å gå på, men gitt at flyet går på rutetid (noe de vel gjør 90-95% av gangene?) så er det helt innafor å skulle klare å rekke til White Hart Lane (med kollektivtransport og apostlenes hester).

Last edited by TOS; 08-10-2015 at 16:46.
Old 08-10-2015, 17:26   #174
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Sikkert riktig. Jeg reiser imidlertid ikke en dag tidligere om jeg skal på en helge-/fotballtur, for å gardere meg mot overbooking...

Jeg hadde nok også regnet med å rekke en kamp kl 1245 om flyet landet 0920 (dvs rutetid).
Nei, overbooking har jeg aldri gardert meg mot jeg heller. Mot red-eye derimot... Grøsss, de greiene der har jeg slutta med så langt det lar seg gjøre for lenge siden.

Foretningsreisende har (potensielt) store fordeler:
Veldig mange reiser på dyr/fleksibel billett. Fotballturisten ryker først ved overbooking.
Veldig mange reiser mye og har status hos bolaget. Fotballturisten ryker først ved overbooking.
Veldig mange reiser uten at alt står eller faller på tid og dato. Fotballturisten ryker straks kampen er over.
Veldig mange viser seg å være unnværlige likevel. Det er fotballturisten forsåvidt også, men bruker av fritiden sin og får ikke betalt.
Old 08-10-2015, 17:31   #175
Betha
Newcomer

Quote:
Nå ble denne kampen med all sannsynlighet flyttet frem fra 15.00 lenge etter at de hadde kjøpt både fly og kampbilletter. Ergo var det neppe deres valg, og antakelig (jeg vil i hvertfall tro det) hadde de gjort nok forberedelser til at det skulle gå greit (noe det strengt tatt burde gjøre med litt forberedelser og to e-poster).
Old 08-10-2015, 18:15   #176
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg vil vel tro at de fleste forretningsreisende med viktig ærend enten har dyre flex-billetter og eller en fin farge på statuskortet som gjør at de ikke er blant de første som må gå av flyet før avgang.
Old 08-10-2015, 18:20   #177
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Betha View Post
Nå ble denne kampen med all sannsynlighet flyttet frem fra 15.00 lenge etter at de hadde kjøpt både fly og kampbilletter. Ergo var det neppe deres valg, og antakelig (jeg vil i hvertfall tro det) hadde de gjort nok forberedelser til at det skulle gå greit (noe det strengt tatt burde gjøre med litt forberedelser og to e-poster).
For det første siden det settes opp kamper kl 1245. Kan man ikke bare gamble på at det gjelder ikke min kamp.

Og selv om kampen hadde gått klokka 3 så ville ikke jeg reist samme dag, en ting er problemer med om du blir satt igjen, forsinkelser med fly eller inn til London med mere.

En annen ting er at det og vil være en stressende situasjon, du må fort som f komme deg fra LHR til hotellet og få sjekket inn, du må så komme deg videre fra hotellet til stadion. Dette er stress, mye bedre å reise dagen før. Reis heller en natt tidligere hjem. Hvis en natt ekstra i forhold til planlagt blir for dyrt.
Old 08-10-2015, 18:29   #178
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Jeg vet om flere som tar morgenflyet på lørdag (eller søndag), ser kamp og tar kveldsflyet hjem igjen,
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2015, 18:42   #179
Betha
Newcomer

Quote:
For det første siden det settes opp kamper kl 1245. Kan man ikke bare gamble på at det gjelder ikke min kamp.

Og selv om kampen hadde gått klokka 3 så ville ikke jeg reist samme dag, en ting er problemer med om du blir satt igjen, forsinkelser med fly eller inn til London med mere.

En annen ting er at det og vil være en stressende situasjon, du må fort som f komme deg fra LHR til hotellet og få sjekket inn, du må så komme deg videre fra hotellet til stadion. Dette er stress, mye bedre å reise dagen før. Reis heller en natt tidligere hjem. Hvis en natt ekstra i forhold til planlagt blir for dyrt.
Okei, lørdag 24 oktober er raskeste reisetid fra Heatrow til White Hart Lane (togstasjonen 5 min fra stadion) 1 time og 3 minutter* med avreise Heathrow 10.30. Da har man altså over en time ekstra på seg. I tillegg har folk jeg vet om satt fra seg baggasje på steder i nærheten av stadion uten problemer tidligere (eller at mor/far ordner det og tar veien etter, sannsynligvis er ikke hotellet åpent for innsjekk, så da blir det bare å sette fra seg baggasjen), altså går det ikke mye tid til det. Far rekker tilogmed en pint før kamp, selv med alle stoppene det er på undergrunnen i helgene).

Ja det er hektisk men det er altså langt i fra trangt med tid.

Som tidligere nevnt, man kjøper billetter til en kamp, og så vet man at den kan flyttes. I dette tilfellet var det altså ikke slik at det var umulig å rekke kampen, på noen som helst måte.

Dagen etter var det forøvrig kun en premier leaguekamp, nemlig storkampen Watford-Crystal Palace. Det er jo selvsagt vanskelig å forstå hvorfor de ikke solgte billettene til Tottenham - Man.City og brukte pengene på denne kampen i stedet... (Det var og kun en Championchipkamp, i Middlesbrough). Alternativet på lørdag var West-Ham - Norwich.

Så kommer altså et annet poeng som mange har nevnt, det var høstferie. I flere kommuner er det nå vanskelig å få ferie utenom de fastlagte, og således kan det rett og slett være at det ikke var mulig å reise før denne morgenen.

Hadde det forøvrig vært andre typer forsinkelser tror jeg neppe de hadde vært i avisen. Dette var en situasjon hvor alt gikk som det skulle, og de fint hadde rukket kampen om de kom med flyet.

*https://tfl.gov.uk/plan-a-journey/
det ble veldig lang link, så linker kun til siden man kan søke på
Old 08-10-2015, 18:50   #180
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Betha View Post
Okei, lørdag 24 oktober er raskeste reisetid fra Heatrow til White Hart Lane (togstasjonen 5 min fra stadion) 1 time og 3 minutter* med avreise Heathrow 10.30. Da har man altså over en time ekstra på seg. I tillegg har folk jeg vet om satt fra seg baggasje på steder i nærheten av stadion uten problemer tidligere (eller at mor/far ordner det og tar veien etter, sannsynligvis er ikke hotellet åpent for innsjekk, så da blir det bare å sette fra seg baggasjen), altså går det ikke mye tid til det. Far rekker tilogmed en pint før kamp, selv med alle stoppene det er på undergrunnen i helgene).

Ja det er hektisk men det er altså langt i fra trangt med tid.

Som tidligere nevnt, man kjøper billetter til en kamp, og så vet man at den kan flyttes. I dette tilfellet var det altså ikke slik at det var umulig å rekke kampen, på noen som helst måte.

Dagen etter var det forøvrig kun en premier leaguekamp, nemlig storkampen Watford-Crystal Palace. Det er jo selvsagt vanskelig å forstå hvorfor de ikke solgte billettene til Tottenham - Man.City og brukte pengene på denne kampen i stedet... (Det var og kun en Championchipkamp, i Middlesbrough). Alternativet på lørdag var West-Ham - Norwich.

Så kommer altså et annet poeng som mange har nevnt, det var høstferie. I flere kommuner er det nå vanskelig å få ferie utenom de fastlagte, og således kan det rett og slett være at det ikke var mulig å reise før denne morgenen.

Hadde det forøvrig vært andre typer forsinkelser tror jeg neppe de hadde vært i avisen. Dette var en situasjon hvor alt gikk som det skulle, og de fint hadde rukket kampen om de kom med flyet.

*https://tfl.gov.uk/plan-a-journey/
det ble veldig lang link, så linker kun til siden man kan søke på
Nei men man bør ta i betraktning at forsinkelser kan oppstå, ikke uvanlig at fly på vei til LHR må ta X antall strafferunder over og rundt London før de for lande, kan ta lang tid å få bagasje, lengste jeg har ventet var i overkant av en time (Dog ikke London). Men kan ta tid, det er da heller ikke altid tvert imot forsinkelser og problemer med tog, t-bane og visa versa i London. Så nei det der er risikosport uten like.

Posting Rules