![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Fant ikke denne artikkelen noe sted, så tar man sjansen og poster!
http://www.aftenposten.no/okonomi/Fl...e-8185365.html Intressante betrakninger, bla annet om Norge. Vel det handler mye om Norge i denne artikkelen! ![]() Quote:
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]()
Blir litt for dumt når forskeren ikke kan forskjellen på fortjeneste og avanse. Men at en transportforsker skal kunne økonomi for å uttale seg er vel ikke et krav.
Quote:
Rema 1000 Norge hadde til sammenligning en fortjeneste på 850 millioner av en omsetning på 3 milliarder - mao. ca 28% av omsetningen. Ut fra forskerens logikk er Rema 1000 altså kriminelle siden de har en mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene. Det jeg antar han mener er at avansene kan settes høye da en del av varene (i stor grad lavkostprodukter som alkohol og tobakk) selges uten avgifter. Pengene er det i all hovedsak Avinor/OSL som stikker av med da ut fra TRN's totale utgifter er den største posten 2,5 mrd i "Andre driftskostnader) der husleia til Avinor/OSL ligger. Ser man på tallene for vareforbruk (antar at denne er innkjøp av varer) er denne på 1,7 mrd noe som vil gi en snittavanse på 180%. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
|
![]()
Blir så lei av den evindelige klaginga over "hvorfor selger vi taxfree på norske flyplasser".
Er de virkelig så kørka at de ikke forstår at dersom man ikke gjør det, så vil nordmenn handle disse varene i utlandet. Hadde norske priser vært på linje med prisene i utlandet for samme typer varer, hadde vi ikke giddet å dra det med oss hjem heller. Men se det er vel som å banne i kjerka.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Og Avinor er da i høyeste grad en del av verdikjeden og bransjen, så jeg lurer litt på hvorfor du mener det er helt feil å ta deres andel med i regnestykket?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
![]() W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Rema 1000 sin omsetning var vel i 2014 på nesten 50 milliarder (og hadde vel et driftsresultat på ca 1.8 milliarder samme år).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]()
Jeg søkte lett vilkårlig på proff.no og havnet på Rema 1000 Norge AS (982 254 604) - http://www.proff.no/selskap/rema-100...lo/-/Z0IKPE4H/
Poenget er at mange selskap har mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]()
Jeg mener ikke at det er feil at deres andel tas med. Men forskeren synes å mene at Avinor-pengene er en del av tax-freebutikkenes fortjeneste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Butikkene alene hadde en omsettning på 49,7 Mrd og ett resultat på 1,8 Mrd. Altså betydlig dårligere marginer enn Travel Retail. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
For å bruke dine ord, "det blir for dumt" å skulle angripe artikkelen med det som grunnlag for kritikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Absolutt, men handler sitatet om Heinemann, Avinor eller begge deler? Hva vil du ta med for å finne fortjenesten til "kjøpesenterbransjen", som kanskje er det nærmeste vi kommer "taxfreebransjen" i resten av Norge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Vel, spørsmålet blir så hvor mye av fotjenesten som "skyldes" belliggenhaten og tilfaller eiendomseieren, som typisk ikke er samme som driver senteret. Spesielt ikke på dyre og gunstige lokasjoner
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God jul på himmelen | Discus | Register- og ATC-Forum | 2 | 26-12-2016 00:21 |
Ifølge Aftenposten blir 787 til Norwegian satt inn allerede i dag! | LeftSaidFred | Flyforum | 1 | 14-08-2013 16:39 |
Rester av noe på himmelen.. | Thomas | Bilder & foto | 1 | 08-09-2012 18:42 |
Ryanair vokser seg inn i øst europa fra Skandinavia. | MartinL | Flyforum | 6 | 16-07-2008 23:42 |