![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]()
Blir litt for dumt når forskeren ikke kan forskjellen på fortjeneste og avanse. Men at en transportforsker skal kunne økonomi for å uttale seg er vel ikke et krav.
Quote:
Rema 1000 Norge hadde til sammenligning en fortjeneste på 850 millioner av en omsetning på 3 milliarder - mao. ca 28% av omsetningen. Ut fra forskerens logikk er Rema 1000 altså kriminelle siden de har en mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene. Det jeg antar han mener er at avansene kan settes høye da en del av varene (i stor grad lavkostprodukter som alkohol og tobakk) selges uten avgifter. Pengene er det i all hovedsak Avinor/OSL som stikker av med da ut fra TRN's totale utgifter er den største posten 2,5 mrd i "Andre driftskostnader) der husleia til Avinor/OSL ligger. Ser man på tallene for vareforbruk (antar at denne er innkjøp av varer) er denne på 1,7 mrd noe som vil gi en snittavanse på 180%. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Og Avinor er da i høyeste grad en del av verdikjeden og bransjen, så jeg lurer litt på hvorfor du mener det er helt feil å ta deres andel med i regnestykket?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]()
Jeg mener ikke at det er feil at deres andel tas med. Men forskeren synes å mene at Avinor-pengene er en del av tax-freebutikkenes fortjeneste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
For å bruke dine ord, "det blir for dumt" å skulle angripe artikkelen med det som grunnlag for kritikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,976
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Absolutt, men handler sitatet om Heinemann, Avinor eller begge deler? Hva vil du ta med for å finne fortjenesten til "kjøpesenterbransjen", som kanskje er det nærmeste vi kommer "taxfreebransjen" i resten av Norge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,976
|
![]()
Vel, spørsmålet blir så hvor mye av fotjenesten som "skyldes" belliggenhaten og tilfaller eiendomseieren, som typisk ikke er samme som driver senteret. Spesielt ikke på dyre og gunstige lokasjoner
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
![]() W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]()
Jeg søkte lett vilkårlig på proff.no og havnet på Rema 1000 Norge AS (982 254 604) - http://www.proff.no/selskap/rema-100...lo/-/Z0IKPE4H/
Poenget er at mange selskap har mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Butikkene alene hadde en omsettning på 49,7 Mrd og ett resultat på 1,8 Mrd. Altså betydlig dårligere marginer enn Travel Retail. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God jul på himmelen | Discus | Register- og ATC-Forum | 2 | 26-12-2016 00:21 |
Ifølge Aftenposten blir 787 til Norwegian satt inn allerede i dag! | LeftSaidFred | Flyforum | 1 | 14-08-2013 16:39 |
Rester av noe på himmelen.. | Thomas | Bilder & foto | 1 | 08-09-2012 18:42 |
Ryanair vokser seg inn i øst europa fra Skandinavia. | MartinL | Flyforum | 6 | 16-07-2008 23:42 |