![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så på siste tur på "first"class I USA at passasjerene rundt meg tipset flyvertinnen rundhåndet hver gang hun kom med en gratis drink eller mat. Dumme meg ga ikke en schilling, men fikk da bade mat og drikke uansett :-). Flyr ikke så mye domestic I USA og lurer på om dette er vanlig???
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Aldri sett noen gjøre det. crew skal heller ikke ta imot tips.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvorfor er det slik at kun enkelte grupper har "rett til" tips, selv om lønnen er omtrent tilsvarene?
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
La oss bare få slått det fast en gang for alle at tips slik det opereres med i UK og USA er en skikkelig uting. Burde vært forbudt ved lov!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ille nok at man "må" ha vekslepenger for å tipse på amerikanske lounger når man ber om en domestic øl.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg er selverklært Tips hater. Legg heller på prisen.. Man må jo faaen meg ha smådollars i øst og vest.. Vi hadde besøk av amerikansk "slekt" da ungene var i barnehagen, far var med ned å hentet barna en dag og tittet rundt. Da vi dro tipsen han de ansatte, med dollar!!!
Ansiktsutrykket til de ansatte var priceless😀
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Selv ikke i USA tipser man lærere eller barnehageassistenter -- utover muligens en julegave (ikke cash). Barnevakter på timebasis er noe annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg leste om en som ga en sjokolade eske til crewet visst han var fornøyd med flyturen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flight Crew i USA har IKKE LOV til å ta imot tips.
Dette er iallefall skrvet i reglene til AA/UA/Delta. Hvist de fløy en av disse,og crevet mottok tips,blir de,som alltid i USA,sparket på stedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
UK? Min erfaring er at man kun avkreves for tips når man spiser med større grupper. Ellers så er det vel mye godt opp til en selv hva man vil gi (på samme måte som i Norge og ellers).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
Taxier forventer taxi i UK. Eneste sted de ikke forventer tips er jo på pub'ene. Bra ho dama som hata jobben sin og som slang tallerkenene på bordet på en restaurant der over for mange år siden. La igjen akkurat penger på bordet, og da sto hu å trampa pekte på regningen og gjentok "service not included" opptil flere ganger. Da jeg repliserte med "I didnt get any", nappet hun en 5 pund seddel ut av hånda mi. Var siste gang jeg var der..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår 12.5% på regningen så er det nok endel restauranter som har en service charge (og antallet øker også muligens - basert på endel ad hoc observasjoner), men min erfaring er at det er ganske forskjellig fra in the US of A. For taxi kan man kanskje si at det er vanlig å gi noe tips, men mitt helt klare inntrykk er at det overhodet ikke er en forventning om dette. Jeg har opptil flere ganger fått beskjed om at det slett ikke er nødvendig (noen har til og med slått av på fare'en fordi de da slapp å styre med mynter...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Jeg tipser som jeg gjør hjemme. Runder gjerne opp til nærmeste runde i forhold til beløp. Veldig god service gir 10%-en pluss avrunding. Manglende eller dårlig service belønnes med ingenting. Sistnevnte gir sjelden noen overstrømmende avskjed, mens det stort sett er smil og tusen takk ellers.
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid Last edited by Bergern; 26-08-2015 at 00:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Synes nok heller ikke man kan sammenligne US og UK. Men den diskusjonen tror jeg det er egne diskusjoner for på forumet.
Back on topic - Jeg ville ikke tipset crew. Har heller aldri sett noen som har gjort det.
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Det er det jo riktignok slutt på nå.
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Aldri tipset eller sett noen tipse på fly. Og ville blitt veldig overrasket om det ikke hadde blitt bekreftet her at det er strengt forbudt for crew å ta imot tips. En hyggelig samtale, et smil og takk for turen derimot legger jeg igjen.
På bar, spisesteder og taxi i USA legger jeg igjen 10-15% avhengig av service så fremt det ikke står på kvitteringen at servicecharge er included. Dette da jeg vet at det er vanlig at en del av lønnen til de ansatte er tips fra kundene. Hender også jeg legger igjen noen dollars på hotellrommet til vaskeryddemennesket. I forhold til tipsing er det befriende å tusle rundt i Kina der det overhodet ikke er noen forventning om tips. I Thailand tipser jeg hvis jeg føler det er fortjent og ikke er inkludert i regningen. De som leverer pizza og annet på døren hjemme får 20 baht og hushjelpen får dobbel betaling for desember. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Da er du litt gnien i USA, de forventer 15-20% på restaurant. Jeg har tipset mindre ved elendig service og det blir ikke sett på med blide øyne.
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Min forståelse er at 10% er baseline og kan oppfattes som et uttrykk for missnøye. Går en under 10% kan en like gjerne gi 0%. 10-15% er området for generelt fornøyd. Over 15% er et uttrykk for at det var over forventning. Over 20% er enten uttrykk for at en er dårlig i hoderegning, superfornøyd eller har lyst på servitrisens telefonnr og lurer på når hun slutter på jobb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I USA legger jeg meg på 15-20% og runder alltid av cents oppover for å få et rundt tall, såfremt det har vært forventet standard på restaurant. Slenger inn veksel og evt. litt annen småmynt når jeg er på kaffesjapper og skal ha noe to-go.
Legger meg vanligvis på to-tre dollar på cocktails når de ligger på $10-12, og en dollar på øl til $5. Aldri tipset flyvertinner. Tipser noen dollar etter et par øl i lounge til bartender, men pleier å ta det rett før jeg går til gate, på slutten av runden. På barer tar jeg det løpende. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Generelt om PPL-A | emiliea | General Aviation og sjøfly | 9 | 14-01-2015 21:11 |
15 ting flyvertinner ikke sier til deg | B738 | Småprat | 39 | 30-12-2014 23:25 |
Tipsing i Firenze? | Chriscross | Reiseforum | 1 | 31-07-2010 08:07 |
Søker etter flyberter...unnskyld verter! | DY | Flyforum | 17 | 01-12-2004 21:45 |