![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Side2.no (http://www.side2.no/3577024.html) :
En blogger spurte flere flyvertinner om hvilke ting de ville sagt til passasjerene hvis de ikke hadde noe å tape. Her er noen av svarene han fikk: 1. Du vet den kaffen du bestilte? Den er uten koffein, selv om du bestilte vanlig. Vi foretrekker at du sitter i setet, kobler av og gjerne sovner, sånn at du plager oss minst mulig. 2. Flyselskapet vårt pleide å betale oss fra det øyeblikket vi møtte opp på flyplassen. Det var lenge siden. De nye reglene sa at vi skulle få lønn fra det tidspunktet de lukker dørene til flyet. Så endret de til å lønne oss fra de frigjorde bremsene til hjulene. Nå får vi ikke lønn før flyet er i luften. Det betyr at det kan gå flere timer fra vi møter opp til jobb før vi faktisk får betalt. Det betyr også at når vi hilser på deg når du går om bord på flyet, så gjør vi det helt gratis. Ikke så rart at smilene noen ganger er litt falske. 3. Om en flight er forsinket, kan det hende at selskapet må betale oss overtid, og hvis vi likevel har forsinkelser, så hender det at vi haler ut tiden litt ekstra for å være sikre på at vi får overtidsbetalt. Å finne en liten feil på flyet som må dobbeltsjekkes, er ikke så vanskelig. 4. Ja, vi kan oppgradere deg til førsteklasse eller business, selv etter at dørene stenges. Men vi gjør det ikke så ofte, for da må vi fylle ut et skjema for å forklare hvorfor. Hvem vi oppgraderer? Garantert ikke den upleide slasken i en skitten singlet. Det hjelper hvis du er veldig hyggelig, velkledd, gravid, veldig høy, har godt utseende eller noen vi kjenner. 5. Ikke ta med deg PCen eller en avis på toalettet. Det er ekkelt og det betyr at du kommer til å bruke lenger tid enn du burde. 6. Vær så snill ikke spør meg hva vi flyr over. Jeg vet like lite som deg. Jeg er ikke piloten. 7. Å riste i et tomt glass med isbiter hjelper ikke hvis du vil at jeg skal fylle det opp for deg. Faktisk så får jeg bare lyst til å skrike. 8. Ikke gjør knebøyninger i gangen mens jeg prøver å gjøre jobben min. Du får ikke blodpropp på en tur mellom Houston og Austin (45 min flytid, journ. anm) 9. Når jeg spør om du vil ha noe å drikke, og du spør meg «Vel, hva har du?» Da har jeg lyst til å svare at jeg har dårlig tid, men det hadde du vel ikke likt. 10. Når du sitter med høretelefoner og jeg har spurt deg tre ganger om hva du vil ha å drikke, og du svarer «hæ» hver gang, så får jeg lyst til å nappe dem ut av ørene dine. Etter den fjerde gangen vil jeg bare gå videre eller gi deg en cola. 11. Ja, vi ber kapteinen holde setebelte-lyset på en stund ekstra etter turbulens, sånn at vi rekker å ta en runde med serveringstrallen. 12. På nattflyvninger hender det at vi venter ekstra lenge med serveringstrallen, sånn at du sover så lenge som mulig. Det blir mindre for oss å gjøre. 13. Hvis du prikker meg på skulderen, så kommer jeg til å prikke tilbake. Hardt. 14. Vi liker virkelig ikke barn. Ingen barn. Hvorfor tror du vi valgte et yrke der vi tilbringer halve livet borte fra hjemmet? 15. Ikke spør meg om hvor du kan plassere håndbagasjen. Jeg har ventet i 12 år på å fortelle deg hvor jeg skulle ønske at du kunne putte den. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Yet another list... Når man graver fram historien om Internett, så kommer man til å bli imponert over hvor mange steroetypifiserte generaliserte lister som egentlig bare gjelder et fåtall, og hvor mange katter man har laget film over. (Og forsåvidt, som denne kommentaren er, oppgittheten over alt sammen.)
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Enig med Superhai, og like oppgitt over copy paste journalismen, med et hint av google translate.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Her er 1 ting som en kvinnelig SAS-kabinansatt sa til oss for ca 15 år siden.
Jeg var med et kveldsfly fra Oslo som landet på Værnes. Hyggelig, men litt trett, stemme over høyttaleranlegget: "Velkommen til Trondheim lufthavn Værnes. Takk for at du fløy med SAS..<bla-bla-bla>. Vær vennlig å bli sittende til flyet har stoppet opp og lyset med fest setebeltet er slått av." En mannlig passasjer foran i flyet ignorerer beskjeden, reiser seg opp og åpner dekslet til bagasjehyllen mens flyet takser inn til gaten. Stemmen over høyttaleranlegget er ikke lengre hyggelig eller spesielt trett, men derimot fryktelig skarp: "Jeg gjør oppmerksom på at når jeg sa at man skulle sitte med setebeltet festet til flyet stoppet helt opp så gjaldt det SAMTLIGE passasjerer!!!" Jeg tror fyren foran i flyet satte ny pers på å komme seg raskt ned i setet. Bagasjehyllen rakk han ikke å lukke. Snakk om flyvertinne med baller. Last edited by Desk pilot; 30-04-2014 at 20:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Mange med falskt smil.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Har flere ganger opplevd at dragene på SAS bare kremter morskt i mikrofonen om noen reiser seg opp for tidlig.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er ikke bare SAS som har sånne flyvertinner...
En gang jeg fløy med DY, var det ikke helt likevekt i flyet rett før take-off, da den ene flyvertinnene sa: "Hvis ingen av dere flytter dere til den andre siden, blir vi stående her. Men det gjør ikke noe for meg det, altså..." 5 min senere fra samme flyvertinne: "Nå MÅ noen flytte seg. Jeg har ikke hele dagen...!" Går jo an å gå høflig bort til noen passasjerer å spørre høflig om de kan flytte seg..... Last edited by B738; 30-04-2014 at 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvilken andre side?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
|
![]()
Nei. Aldri hørt at slikt er blitt gjort. I hvertfall ikke på 'store' fly. Hilsen 20 år med lastekontroll.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tror, uten av de sier det med så mange ord, at både BU9001 og -MOW tenker på at på fly av den størrelsen som B737 så er det ikke behov for flytting av personer fra en side til den andre siden av balansemessige årsaker. På Dash'ene til Widerøe derimot kan nok dette skje både titt & stadig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
|
![]()
Loadcontrolsystemene balanserer kun i lengderetningen. De er ikke programmert til å balansere i bredden og det finnes heller ikke tabeller for dette. Noen har muligens registrert at det har vært skjev fordeling og at man vil flytte passasjerer for å få det jevnere, men det finnes ingenting i operasjonsmanulene som definerer dette.
For å pirke litt, så finnes det begrensninger på vektfdifferanse på sidene, men da snakker vi fraktere ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Har du opplevd det? Sideveis balansering av vekt i kabinen og lasterommene har så liten effekt at det ikke er nødvendig. Det er derimot viktig at fuel er balansert, siden det gir utslag. Noe ubalanse kan kompenseres med trim, men det gjør det mer uøkonomisk.
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det gjøres aldri, og det finnes ikke, begrensninger/beregninger som sier noe om vektfordeling/balanse sideveis i et fly (gjelder i så fall bare noen sære flytyper og cargo). Det er balansen i lengderetningen som beregnes og som gjør at folk må flyttes av og til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyselskapene lurer deg? Eller ikke? | Discus | Småprat | 13 | 22-04-2019 15:21 |
Orkaner og ferie - ting skal ikke være lett.. | mckvakk | Småprat | 4 | 26-08-2011 21:27 |
Ikke bare Fred Olsen som har problemer med gamle flyvertinner | LN-MOW | Småprat | 4 | 23-06-2011 17:13 |
- Men et gullkort gir deg jo ikke rett til å overfalle flybesetningen? | SpotOn | Flyforum | 1 | 26-08-2009 12:12 |
Kjos: jeg sier ikke at dette er korrupsjon, men det er farlig nært | sail4fun | Flyforum | 36 | 26-08-2006 09:32 |