Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-08-2015, 15:38   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by KalleSus View Post
Är det alldeles säkert?
SAS ska ju få 4 nya 330E som ska sättas in på Stockholm - Hongkong och Stockholm-Los Angeles. Och den presenterade tidtabellen visar ju att en maskin inte klarar av en tur- och returresa till LAX på 24 timmar. Tidtabellen säger också att alla avgångar ska flygas med 330. "Gamla" 330 har inte tillräcklig räckvidd för den trafiken. Alltså behövs fyra 330E för att flyga till Hongkong och Los Angeles och då finns det inga maskiner kvar för någon Miamitrafik.
.
Det går fint med tre. Hold ORD eller EWR utenom, så klarer de tre fint å få kabalen til å gå opp.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 16:59   #2
KalleSus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det går fint med tre. Hold ORD eller EWR utenom, så klarer de tre fint å få kabalen til å gå opp.
Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!

Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.

Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.

Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).

Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.

Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!
KalleSus is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 17:03   #3
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by KalleSus View Post
Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!

Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.

Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.

Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).

Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.

Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!
Enig, det mest logiske virker, at LAX og EWR benytter to maskiner, mens ORD og HKG benytter de to andre nye A330.

Mon ikke man så benytter de fire gamle A330 fra OSL/CPH til EWR/MIA; det passer når SK901/902 flyver. Resten af ruterne fra CPH kræver syv fly, passer fint med, at SAS har otte A340 tilbage.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 20:42   #4
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Enig, det mest logiske virker, at LAX og EWR benytter to maskiner, mens ORD og HKG benytter de to andre nye A330.

Mon ikke man så benytter de fire gamle A330 fra OSL/CPH til EWR/MIA; det passer når SK901/902 flyver. Resten af ruterne fra CPH kræver syv fly, passer fint med, at SAS har otte A340 tilbage.
De gamle a330 kommer til at flyve sk907/908, sk909/910, Sk925/926 samt miami. Aftenafgangen sk901/902 vil stadig beflyves af Ln-rkp
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 21:31   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by KalleSus View Post
Jag har lite svårt att få ihop det hela med tre maskiner, men så är jag inte ruttplanerare på SAS heller!

Antag att
Maskin 1 lämnar ARN för LAX dag 1 09.50. Kommer åter ARN dag 2 10.00.
Maskin 2 lämnar ARN för HKG dag 1 15.00. Åter ARN dag 2 14.35.
Maskin 3 lämnar ARN för ORD 16.35. Åter ARN dag 2 12.30.

Nästa dag kan maskin 1 gå till HKG. Maskin 2 går till ORD. Men vilken maskin går till LAX? Nummer tre kommer ju först 12.30 från ORD - och kan alltså inte gå till LAX 09.50.

Lika svårt blir det om man slingar EWR istället för ORD i systemet.
Då måste inkommande LAX-maskin återvända till EWR (25 minuter) alternativt inkommande HKG återvänder till Hongkong (också 25 minuter).

Inkluderar man alla fyra destinationer, och använder 4 maskiner, då fungerar systemet - med en smärre tidtabellsförskjutning för SK903/904.

Har du en bättre uträkning får du gärna presentera den här!
Les hva han skriver. 3 nye maskiner på ARN-HKG og ARN-LAX. Hold ORD og EWR utenom, de kan flys av dagens 333.
Da er det greit med slakk i systemet, og man kan ta inn forsinkelser og utføre noe vedlikehold. 1 stk 242t 333 til MIA-ruten.
3 ruter på 3 fly eller 4 ruter på 4 fly gjør at man blir ekstremt sårbar, og det blir lett følgeforsinkelser.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 21:37   #6
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Les hva han skriver. 3 nye maskiner på ARN-HKG og ARN-LAX. Hold ORD og EWR utenom, de kan flys av dagens 333.
Da er det greit med slakk i systemet, og man kan ta inn forsinkelser og utføre noe vedlikehold. 1 stk 242t 333 til MIA-ruten.
3 ruter på 3 fly eller 4 ruter på 4 fly gjør at man blir ekstremt sårbar, og det blir lett følgeforsinkelser.
Ord og ewr skal ikke holdes udenfor, da Lax og HGK ruterne er lange ture, som et fly ikke kan klare på 24 timer. Derfor skal flyet flyve en kort rute ved siden af, der kan kompensere for de lange ture til Lax og HGK. Det er heller ikke uden grund man flytter arn-ord til en eftermiddagsafgang, da flyet fra ord skal flyve til HGK samme dag.
Alle nye a330E kommer derfor til at flyve fra arn udelukkende

Last edited by KHANSEN; 23-08-2015 at 21:41.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 22:07   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Ord og ewr skal ikke holdes udenfor, da Lax og HGK ruterne er lange ture, som et fly ikke kan klare på 24 timer. Derfor skal flyet flyve en kort rute ved siden af, der kan kompensere for de lange ture til Lax og HGK. Det er heller ikke uden grund man flytter arn-ord til en eftermiddagsafgang, da flyet fra ord skal flyve til HGK samme dag.
Alle nye a330E kommer derfor til at flyve fra arn udelukkende
Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 22:22   #8
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.
Fakta er uansett at SAS vil fly HKG-ARN-ORD med 2 maskiner.
EWR/LAX slik programmet står nå, vil kreve 3 maskiner.

Selv tviler jeg på at SAS justerer tidene på ARN-EWR.
Jeg tror heller det kommer enda en rute fra ARN for å kjøre LAX-ARN-XXX med 2 maskiner. Skal man være spekulativ, så ville en India rute passet bra i kombinasjon med LAX. Air India var jo nylig nærmest klare for ARN, men så har det blitt stille. Tilfeldig?
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2015, 10:52   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,435
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Fakta er uansett at SAS vil fly HKG-ARN-ORD med 2 maskiner.
EWR/LAX slik programmet står nå, vil kreve 3 maskiner.

Selv tviler jeg på at SAS justerer tidene på ARN-EWR.
Jeg tror heller det kommer enda en rute fra ARN for å kjøre LAX-ARN-XXX med 2 maskiner. Skal man være spekulativ, så ville en India rute passet bra i kombinasjon med LAX. Air India var jo nylig nærmest klare for ARN, men så har det blitt stille. Tilfeldig?
Da ser det ut som SAS har lagt kabalen og de flytter ARN-EWR et par timer senere for og få kabalen til og gå opp. Da blir ny avgangstid fra ARN 12:25.

Samtidig så flyttes da CPH-EWR til 10:25, slik at CPH og ARN sine EWR rute da bytter plass, for og få puslespilet til og gå opp
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2015, 22:56   #10
KalleSus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Risky business, da man sitter igjen med ca 22 timer hver til EWR og ORD rotasjonene. Det er jo en grunn til at flinke flyselskap ikke planlegger å bruke fly 18 timer pr dag, og spesielt når de har en liten flåte.
Risky business? Möjligen. Men om man inte slingar den nya LAX-linjen med någonting, utan bara flyger den fram och tillbaka mellan ARN och LAX, så kommer det ändå att åtgå 2 maskiner, och den ena står overksam i drygt 23 timmar på Arlanda (avgång ARN 09.50 - åter nästa dag 10.00). Eftersom SAS har tidtabellslagt daglig trafik till LAX med Airbus 330, kan det bara röra sig om den fjärde 330E, den gamla varianten klarar inte sträckan utan begränsningar. Jag är inte så säker på att SAS tycker sig ha så mycket extra kapacitet.

Om man inte kommer med ytterligare en "kort" långhaullinje, varför inte Indien, så återstår bara alternativet att slinga den med EWR.

Last edited by KalleSus; 23-08-2015 at 22:59.
KalleSus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AerLingus til Hartford, CT (BDL) samt retur til LAX og muligens MIA OttoL Flyforum 4 06-10-2022 22:59
Sommerens tur, OSL - MIA - CUN - HAV - MIA - OSL dhgang03 Reiseforum 8 10-03-2010 11:36
OSL-MIA TCAS Reiseforum 8 25-11-2009 21:27
CPH-ZRH-JFK-MSY-FLL//MIA-ZRH-CPH med LX, B6 og US i Y+C Terminal3 TripReports 12 29-03-2009 12:18
RYKTE: MH åpner KUL-ARN-MIA? The Ticketor Flyforum 12 16-11-2005 20:15


All times are GMT +2. The time now is 04:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.