Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-08-2015, 20:14   #61
ma-are
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2015
Posts: 71
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Noen som vet når på høsten OSL-MIA er tenkt startet?
ma-are is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 20:23   #62
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

901 kommer også tilbake, fra 28/3.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 20:23   #63
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Jeg kan forestille mig, at Miami bliver med a340, da sas's ruter fra Arn til LAX,HGK, ORD og EWR kræver de 4 nye a330. ORD og EWR ruterne bliver veksle ruter, da en retur til LAX og HGK ikke kan klares på 24 timer.
De burde i alle fall bruke en maskin som har "A330-kabin".

SAS sine A340 (med et par unntak) har flere seter i Business. Til Miami tror jeg ikke behoved for Business blir så stort. Det vil heller være fordel med en stor Plus-kabin.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 20:44   #64
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

SAS har mest sannsynlig fått avtale med cruisetilbyderne allerede og de er interessert i disse reisende:

Quote:
Langt flere nordmenn reiser på cruise enn svensker og dansker tilsammen
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7826499.html
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 21:57   #65
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 318
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Er det noen som vet potensielle interlineavtaler SAS har eller kan etablere ut fra MIA? Eksempelvis til Sør Amerika, Rio f.eks? American flyr MIA-GIG vet jeg.
jufix is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 22:06   #66
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by jufix View Post
Er det noen som vet potensielle interlineavtaler SAS har eller kan etablere ut fra MIA? Eksempelvis til Sør Amerika, Rio f.eks? American flyr MIA-GIG vet jeg.
SAS har interlineavtale med det meste og har alltid hatt det. Star-partnere Avianca og COPA har ca 20 daglige og i tillegg finner du AA, LAN, TAM osv osv ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 22:33   #67
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,049
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Topp satsing av Sas, og Oslo-Miami stod øverst på ønskelisten min.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 22:36   #68
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Dagens intervju med Roald i E24 fra i ettermiddag er interessant, og da spesielt den delen om MIA. Kanskje den også forklarer at OSL fikk så stor andel av flightene.

Quote:
Cruise og fisk
– Miami er den nest største destinasjonen i USA etter New York, så det har vært helt naturlig for oss å se på Miami, og vi har overvåket den lenge, sier Eivind Roald, kommersiell direktør i SAS, til E24.

I tillegg til de mange som vil feriere i Florida og områdene rundt, er det to viktige drivere for en rute til Miami, ifølge SAS-direktøren:

– Det er egentlig to miljøer som virkelig har etterspurt denne ruten når vi har gjort undersøkelsene våre. Det er cargo (flyfrakt, journ.anm.), og da spesielt fisk, samt turoperatørene som skal frakte cruisepassasjerer. Miami er jo verdens største cruisehavn, sier Roald.

Han forteller at sjømataktørene har indikert at de vil kunne fylle veldig mye av kapasiteten over til Miami. Marine Harvest har blant annet et foredlingsanlegg i Sør-Florida, der fisk foredles til ferdige produkter for markedet.
Kilde: http://e24.no/privat/reise/sas-ab/sa...geles/23508520

Forøvrig er ikke det første gang foredlingsanlegget til Marine Harvest er nevnt her på forumet
http://forum.flyprat.no/showpost.php...&postcount=117
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 22:36   #69
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Noen som har en idee om når OSL/CPH-MIA starter opp "høsten 2016" er et veldig vidt tidsspen.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 22:42   #70
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
SAS Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
Noen som har en idee om når OSL/CPH-MIA starter opp "høsten 2016" er et veldig vidt tidsspen.
Har læst at Sas forhandler leasings kontrakter på 3 flere af de gamle a340 eller leaser nogle helt andre, da der "mangler fly" til miami ruterne. Når dette er på plads bliver det lidt nærmere konkret, og om også Boston ruten bliver aktuel
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 23:01   #71
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Har læst at Sas forhandler leasings kontrakter på 3 flere af de gamle a340 eller leaser nogle helt andre, da der "mangler fly" til miami ruterne. Når dette er på plads bliver det lidt nærmere konkret, og om også Boston ruten bliver aktuel
Skjønner.

Stemmer også godt med hva Roald sa til E24:
Quote:
I september kommer den første av de fire, og før sommeren neste år vil det fjerde ha blitt levert. SAS øker dermed flåten sin fra dagens 12 til 16, en økning i kapasiteten til SAS på hele 33 prosent.

Som E24 skrev i juni, så har SAS-styret godkjent å øke flåten med tre fly til, på toppen av Airbus-ordren, men disse skal erstatte eldre fly der leasingavtalene til SAS utløper neste år. Ifølge Eivind Roald er man nå i siste fase rundt forhandlinger og en beslutning om det er aktuelt å forlenge leasingen på de tre flyene som skulle ut av flåten, eller om man skal skaffe nye leasede fly.

Uansett vil SAS stille med 16 fly i flåten til neste sommer.
Neste spørsmål blir jo hva som vil skje med flåten når A350-maskinene ankommer fra 2018...
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 23:20   #72
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by SASCC View Post
Så mye surhet og oppstøt fra folk. SAS satser, i en tid hvor økonomien aldri har vært mer ustabil. Hensyn til inntjening må nesten gå foran folks ønsker om turer til østre Mongolia og søndre Tsjad. Jeg skjønner at forventningene var noe større en det SAS innfridde til, men man ser sjeldent hele bildet fra sin egen stue hjemme på Lørenskog eller hvor man måtte sitte. Fremtiden har nok mer på lur, både når man ser rotasjoner på flyet og den store økningen i ansettelser.

Mer penger i kassa gir over tid rom for nye satsninger. Jeg selv er storfornøyd og gratulerer ARN/OSL/CPH med nye ruter.
Det er vel dessverre ganske tydelig på hvem denne posten er siktet til. Selv kjenner jeg ikke til noen på Lørenskog som ønsker ruter til hverken Mongolia eller Tsjad.
Ei eller noen på Lørenskog forøvrig.

Det som forbauser meg litt er at noen fullstendig skyggeleges de forventningene SAS selv gjennom 2 år har presentert til markedet i Norge.
Å tillegge forum medlemmers forventninger denne typen utsagn uten å dra paralleller til hva SAS selv har kommunisert, synes jeg rett og slett er respektløs og overlegent.

Gjennom 2 år har SAS predikert at det norske (og svenske) markedet skal ekspanderes i tråd med interesser fra norsk (og svensk) næringsliv og industri for å imøtekomme den sterke markedsposisjonen SAS har opparbeidet seg på OSL (og ARN).
Allerede da disse planene ble lansert, ble SAS flittig referert i mediene om dette samt konkrete destinasjoner knyttet til norske handelsinteresser og næringsliv som fremtidige mulige destinasjoner fra OSL. Dette var destinasjoner som SAS selv argumenterte ovenfor pressen.
Dette pågikk gjennom hele 2014 da også med debattinnlegg fra SAS ledelsen selv til Norwegian, hvor man tydelig poengterte DU's manglende direkte frekvens som en bløff for det norske markedet, med nye henvisninger til forventninger om nye interkontinentale ruter opp mot viktige handelspartnere fra OSL.
Det foreligger ved enkelt googling et femtitalls artikler som refererer til de ovennevnte forhold.

At SAS ekspanderer er fantastisk og jeg tror ikke det finnes noe her inne som ikke ønsker at SAS endelig skal begynne å innta en mer ekspansiv strategi på sine IC operasjoner. At deler av publikum skal hånes for at de gjennom sin lojalitet til SAS har trodd på SAS sine visjoner for OSL, er etter min mening beklagelig og et tegn på at SAS sitt generelle budskap ikke kan tillegges noen særlig grad av troverdighet.

Når SAS nå lanserer MIA er det mange som stiller seg undrende til både oppstart , destinasjon og frekvens sett i lys av SAS sin tidligere kommunikasjon.

MIA er hverken viktig for norske næringsliv eller en rute som vil stimulere norsk turisme og industri. MIA er en rute til et område med godt etablert direkte tilbud, fra tilgjengelige rapporter og dømme - lav yield, begrensede muligheter for STAR samarbeid videre (sett med norsk trafikkmønster), en destinasjon som forventes å tilføres betydelig ny europeisk kapasitet til neste år - med få andre fyllingverktøy enn pris, en destinasjon som støpt for EB uttak, eksisterende direkte aktører med betydelig lavere omkostninger og eksisterende aktører med høyere frekvens. Samtidig lanseres ruten som en "halv rute" med lav frekvens.
SAS sier jo selv i Aftenposten i dag at de ikke forventer like mye business trafikk på ruten som deres eksisterende USA ruter...

Dette er en rute som gir svært dårlige forutsetninger for langsiktig levedyktighet (selv om jeg håper at jeg tar feil), fra OSL, til sammenligning med andre ruter som kan betjenes innenfor same 24t rotasjon og split.

Når SAS videre ikke en gang kan presentere en konkret oppstart og frekvens som pr dd ligger mer enn 12 måneder frem i tid, så forbeholder jeg meg retten til å poengtere at dette er en flopp, gitt forventningene SAS selv har gitt til markedet. SAS har jo selv til nå vist at de er markedsledene på ikke å kunne innfri på oppstarter og fremtidige ruter som ikke er konkritisert med dato.

Jeg vet at SAS har hatt de beste intensjoner og er kjent med at utgangspunktet har vært et ganske annet når samtalene begynte for et par år siden. Fra hva jeg hører ser det på nytt ut til at SAS sine gode intensjoner har blitt kvalt av interne politiske stridigheter!

Last edited by Cockpitview; 19-08-2015 at 23:46.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 23:28   #73
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post

Neste spørsmål blir jo hva som vil skje med flåten når A350-maskinene ankommer fra 2018...
Kanskje vi endelig får en ruta over nordpolen til Hawaii Er jo bare et tidsspørsmål før noen i Europa prøver seg på Hawaii og da er jo ikke OSL-HNL så galt med 10915 km (13 timer-ish).
Denne ville sikkert fått endel feed fra resten av Europa.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 23:54   #74
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Cockpitview har ret i at SAS' kommunikation omkring langruterne har ændret sig. Først blev der meldt ud, at ny kapacitet ville tilfalde OSL og ARN. Denne udmelding er sidenhen blevet udvandet og Roald havde endda et indlæg i Scanorama, hvor han personligt redegjorde for, hvorfor CPH er netværkets hovedflyveplads. Hvis ikke der kommer flere nyheder, så ender OSL vel med mindst ekstra kapacitet? OSL får MIA + ekstra EWR, Cph får MIA + ekstra San Fransisco og Shanghai og ARN får LAX og Hong Kong + ekstra EWR.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 23:54   #75
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Når SAS videre ikke en gang kan presentere en konkret oppstart og frekvens som pr dd ligger mer enn 12 måneder frem i tid, så forbeholder jeg meg retten til å poengtere at dette er en flopp,!
Enkelte tar nok seg selv og sine egne oppfatninger litt for høytidelig ..

Ettersom man ikke kan selge mer enn 360 dager frem i tid pga begrensninger i Amadeus, er det ikke noe særlig poeng å gi en konkret oppstartsdato. Den kan uansett ikke selges ... Frekvensen og avgangstider er forøvrig kjent. De står i tråden.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2015, 00:14   #76
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,485
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Cockpitview har ret i at SAS' kommunikation omkring langruterne har ændret sig. Først blev der meldt ud, at ny kapacitet ville tilfalde OSL og ARN. Denne udmelding er sidenhen blevet udvandet og Roald havde endda et indlæg i Scanorama, hvor han personligt redegjorde for, hvorfor CPH er netværkets hovedflyveplads. Hvis ikke der kommer flere nyheder, så ender OSL vel med mindst ekstra kapacitet? OSL får MIA + ekstra EWR, Cph får MIA + ekstra San Fransisco og Shanghai og ARN får LAX og Hong Kong + ekstra EWR.
Illustrerar väl tydligt dilemmat SAS har med att delas mellan tre länder? Beroende på vem som frågar måste SAS ge olika svar...
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2015, 10:04   #77
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Jeg er på generelt grunnlag glad for at SAS er i stand til å ekspandere og åpne nye ruter mellom nye markeder da jeg regelmessig flyr SAS men da primært på langdistanse. Men jeg, med mine norske OSL-briller klarer ikke å legge skjul på at dette er noe skuffende og ikke i samsvar med hva de har kommunisert ift satsningsområder (forretningsreisende, handelspartnere osv) det siste året, i tillegg til de er reaktive og responderer ift DY, et selskap de selv sier retter seg mot et annet segment spesielt på langdistanse. Det er mulig det er meg men det virker som om det er noe «halvveis» med det hele dessverre der de forsøker å tilfredsstille alt og alle, og det er det jeg mener er i strid med hva de selv har uttalt.

De reaktive og går de inn i et low yield market sammenlignet med andre markeder de er i på IC. MIA har hatt en sterk vekst i antall nye ruter siste tiden og mer er på vei/økt kapasitet fra Europa (AB, LH, OS) i tillegg til at DY allerede har godt dekning i Florida. Det minner meg litt om BKK-ruta rett og slett selv om EU-MIA riktig nok ikke er presset så hardt fra MEB3. Men på den annen side så er EU-MIA vesentlig mindre enn EU-Thailand.

Nå er ikke interlineavtaler og alle connections offentliggjort ennå men selv om de uttaler at det blir gode forbindelser til Latin-Amerika og Karibia så er det mye som tyder på at MIA ikke er ideelt for connections videre i USA. Tenker spesielt da for OSL sin del som har et meget begrenset 1-stop tilbud til USA der denne ruta ikke gjør store forskjellen. Men SAS sier det selv i pressen i dag at det har vært vanskelig pga at nye ruter ikke må kannibalisere eksisterende ruter. Det er for øvrig derfor jeg er redd vi aldri får en ORD eller IAD rute fra OSL, noe som virkelig hadde åpnet for muligheter videre.

Nå er det lenge til høsten 2016 så mye kan skje og det er hull som må fylles så det er lov å håpe at jeg endrer mening etter hvert (les: justerer forventningene…).

Kan heller ikke unngå å takke DY og Kjos for ekspansjonen til SAS…vi kan vel strengt talt takke DY for at SAS i det hele tatt gjenåpnet OSL-EWR.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2015, 10:28   #78
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Jeg er også litt overrasket over en satsning på MIA, men SAS har en god interline-avtale med AA, og antar det er denne de håper å kunne utnytte mer.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2015, 16:54   #79
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ettersom man ikke kan selge mer enn 360 dager frem i tid pga begrensninger i Amadeus, er det ikke noe særlig poeng å gi en konkret oppstartsdato. Den kan uansett ikke selges ... Frekvensen og avgangstider er forøvrig kjent. De står i tråden.
Da ser jeg ikke poenget å flagge ruten med brask og bram heller! Norwegian lanserer ruter og de ligger samtidig ute til salg. Må da være en mye bedre måte å annonsere nye ruter.

Synes ikke Cocpitview tar seg selv høytidelig ved å påpeke dette.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2015, 18:39   #80
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,506
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Da ser jeg ikke poenget å flagge ruten med brask og bram heller! Norwegian lanserer ruter og de ligger samtidig ute til salg. Må da være en mye bedre måte å annonsere nye ruter.

Synes ikke Cocpitview tar seg selv høytidelig ved å påpeke dette.
Som sagt så blir jo ingen noen gang fornøyd uansett hva noen gjør...
Hvorfor må man alltid sammenligne SAS og NAX da?

SAS har da vært flinke i det siste mot sine fast kunder...de har økt frekvenser på flere av sine IC-ruter noe som kommer sine faste business og vanlige kunder. Ja, nå har de kanskje vært litt uklok da de har sagt at NÅ kommer det nye ruter, når de kanskje ikke hadde alt klart, men nå har de kommet...og det skal sies at SAS har tre land som de MÅ få fornøyd, men hvis man skal sammenligne NAX med SAS, så kan jeg ikke huske å sett så mange som har blitt så sykt forferdelig sur og irritert på de når både ARN og CPH (og LGW) har fått flere nye ruter enn OSL har fått. SAS er tross alt ikke samme selskap som NAX, de har ''litt forskjellige'' kundegrupper...

Så nå synes jeg iallefall at man kan legge ned stridsøksen om OSL/ARN/CPH og at SAS satser lite. Og nei, om du tar deg nær av det jeg skreiv, så var det ikke rettet mot akkurat deg...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AerLingus til Hartford, CT (BDL) samt retur til LAX og muligens MIA OttoL Flyforum 4 06-10-2022 22:59
Sommerens tur, OSL - MIA - CUN - HAV - MIA - OSL dhgang03 Reiseforum 8 10-03-2010 11:36
OSL-MIA TCAS Reiseforum 8 25-11-2009 21:27
CPH-ZRH-JFK-MSY-FLL//MIA-ZRH-CPH med LX, B6 og US i Y+C Terminal3 TripReports 12 29-03-2009 12:18
RYKTE: MH åpner KUL-ARN-MIA? The Ticketor Flyforum 12 16-11-2005 20:15


All times are GMT +2. The time now is 19:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.