![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen som vet når på høsten OSL-MIA er tenkt startet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
901 kommer også tilbake, fra 28/3.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]() Quote:
SAS sine A340 (med et par unntak) har flere seter i Business. Til Miami tror jeg ikke behoved for Business blir så stort. Det vil heller være fordel med en stor Plus-kabin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SAS har mest sannsynlig fått avtale med cruisetilbyderne allerede og de er interessert i disse reisende:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det noen som vet potensielle interlineavtaler SAS har eller kan etablere ut fra MIA? Eksempelvis til Sør Amerika, Rio f.eks? American flyr MIA-GIG vet jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Topp satsing av Sas, og Oslo-Miami stod øverst på ønskelisten min.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dagens intervju med Roald i E24 fra i ettermiddag er interessant, og da spesielt den delen om MIA. Kanskje den også forklarer at OSL fikk så stor andel av flightene.
Quote:
Forøvrig er ikke det første gang foredlingsanlegget til Marine Harvest er nevnt her på forumet ![]() http://forum.flyprat.no/showpost.php...&postcount=117
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Noen som har en idee om når OSL/CPH-MIA starter opp "høsten 2016" er et veldig vidt tidsspen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har læst at Sas forhandler leasings kontrakter på 3 flere af de gamle a340 eller leaser nogle helt andre, da der "mangler fly" til miami ruterne. Når dette er på plads bliver det lidt nærmere konkret, og om også Boston ruten bliver aktuel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Stemmer også godt med hva Roald sa til E24: Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ei eller noen på Lørenskog forøvrig. Det som forbauser meg litt er at noen fullstendig skyggeleges de forventningene SAS selv gjennom 2 år har presentert til markedet i Norge. Å tillegge forum medlemmers forventninger denne typen utsagn uten å dra paralleller til hva SAS selv har kommunisert, synes jeg rett og slett er respektløs og overlegent. Gjennom 2 år har SAS predikert at det norske (og svenske) markedet skal ekspanderes i tråd med interesser fra norsk (og svensk) næringsliv og industri for å imøtekomme den sterke markedsposisjonen SAS har opparbeidet seg på OSL (og ARN). Allerede da disse planene ble lansert, ble SAS flittig referert i mediene om dette samt konkrete destinasjoner knyttet til norske handelsinteresser og næringsliv som fremtidige mulige destinasjoner fra OSL. Dette var destinasjoner som SAS selv argumenterte ovenfor pressen. Dette pågikk gjennom hele 2014 da også med debattinnlegg fra SAS ledelsen selv til Norwegian, hvor man tydelig poengterte DU's manglende direkte frekvens som en bløff for det norske markedet, med nye henvisninger til forventninger om nye interkontinentale ruter opp mot viktige handelspartnere fra OSL. Det foreligger ved enkelt googling et femtitalls artikler som refererer til de ovennevnte forhold. At SAS ekspanderer er fantastisk og jeg tror ikke det finnes noe her inne som ikke ønsker at SAS endelig skal begynne å innta en mer ekspansiv strategi på sine IC operasjoner. At deler av publikum skal hånes for at de gjennom sin lojalitet til SAS har trodd på SAS sine visjoner for OSL, er etter min mening beklagelig og et tegn på at SAS sitt generelle budskap ikke kan tillegges noen særlig grad av troverdighet. Når SAS nå lanserer MIA er det mange som stiller seg undrende til både oppstart , destinasjon og frekvens sett i lys av SAS sin tidligere kommunikasjon. MIA er hverken viktig for norske næringsliv eller en rute som vil stimulere norsk turisme og industri. MIA er en rute til et område med godt etablert direkte tilbud, fra tilgjengelige rapporter og dømme - lav yield, begrensede muligheter for STAR samarbeid videre (sett med norsk trafikkmønster), en destinasjon som forventes å tilføres betydelig ny europeisk kapasitet til neste år - med få andre fyllingverktøy enn pris, en destinasjon som støpt for EB uttak, eksisterende direkte aktører med betydelig lavere omkostninger og eksisterende aktører med høyere frekvens. Samtidig lanseres ruten som en "halv rute" med lav frekvens. SAS sier jo selv i Aftenposten i dag at de ikke forventer like mye business trafikk på ruten som deres eksisterende USA ruter... Dette er en rute som gir svært dårlige forutsetninger for langsiktig levedyktighet (selv om jeg håper at jeg tar feil), fra OSL, til sammenligning med andre ruter som kan betjenes innenfor same 24t rotasjon og split. Når SAS videre ikke en gang kan presentere en konkret oppstart og frekvens som pr dd ligger mer enn 12 måneder frem i tid, så forbeholder jeg meg retten til å poengtere at dette er en flopp, gitt forventningene SAS selv har gitt til markedet. SAS har jo selv til nå vist at de er markedsledene på ikke å kunne innfri på oppstarter og fremtidige ruter som ikke er konkritisert med dato. Jeg vet at SAS har hatt de beste intensjoner og er kjent med at utgangspunktet har vært et ganske annet når samtalene begynte for et par år siden. Fra hva jeg hører ser det på nytt ut til at SAS sine gode intensjoner har blitt kvalt av interne politiske stridigheter! Last edited by Cockpitview; 19-08-2015 at 23:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Denne ville sikkert fått endel feed fra resten av Europa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Cockpitview har ret i at SAS' kommunikation omkring langruterne har ændret sig. Først blev der meldt ud, at ny kapacitet ville tilfalde OSL og ARN. Denne udmelding er sidenhen blevet udvandet og Roald havde endda et indlæg i Scanorama, hvor han personligt redegjorde for, hvorfor CPH er netværkets hovedflyveplads. Hvis ikke der kommer flere nyheder, så ender OSL vel med mindst ekstra kapacitet? OSL får MIA + ekstra EWR, Cph får MIA + ekstra San Fransisco og Shanghai og ARN får LAX og Hong Kong + ekstra EWR.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Ettersom man ikke kan selge mer enn 360 dager frem i tid pga begrensninger i Amadeus, er det ikke noe særlig poeng å gi en konkret oppstartsdato. Den kan uansett ikke selges ... Frekvensen og avgangstider er forøvrig kjent. De står i tråden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg er på generelt grunnlag glad for at SAS er i stand til å ekspandere og åpne nye ruter mellom nye markeder da jeg regelmessig flyr SAS men da primært på langdistanse. Men jeg, med mine norske OSL-briller klarer ikke å legge skjul på at dette er noe skuffende og ikke i samsvar med hva de har kommunisert ift satsningsområder (forretningsreisende, handelspartnere osv) det siste året, i tillegg til de er reaktive og responderer ift DY, et selskap de selv sier retter seg mot et annet segment spesielt på langdistanse. Det er mulig det er meg men det virker som om det er noe «halvveis» med det hele dessverre der de forsøker å tilfredsstille alt og alle, og det er det jeg mener er i strid med hva de selv har uttalt.
De reaktive og går de inn i et low yield market sammenlignet med andre markeder de er i på IC. MIA har hatt en sterk vekst i antall nye ruter siste tiden og mer er på vei/økt kapasitet fra Europa (AB, LH, OS) i tillegg til at DY allerede har godt dekning i Florida. Det minner meg litt om BKK-ruta rett og slett selv om EU-MIA riktig nok ikke er presset så hardt fra MEB3. Men på den annen side så er EU-MIA vesentlig mindre enn EU-Thailand. Nå er ikke interlineavtaler og alle connections offentliggjort ennå men selv om de uttaler at det blir gode forbindelser til Latin-Amerika og Karibia så er det mye som tyder på at MIA ikke er ideelt for connections videre i USA. Tenker spesielt da for OSL sin del som har et meget begrenset 1-stop tilbud til USA der denne ruta ikke gjør store forskjellen. Men SAS sier det selv i pressen i dag at det har vært vanskelig pga at nye ruter ikke må kannibalisere eksisterende ruter. Det er for øvrig derfor jeg er redd vi aldri får en ORD eller IAD rute fra OSL, noe som virkelig hadde åpnet for muligheter videre. Nå er det lenge til høsten 2016 så mye kan skje og det er hull som må fylles så det er lov å håpe at jeg endrer mening etter hvert (les: justerer forventningene…). Kan heller ikke unngå å takke DY og Kjos for ekspansjonen til SAS…vi kan vel strengt talt takke DY for at SAS i det hele tatt gjenåpnet OSL-EWR. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg er også litt overrasket over en satsning på MIA, men SAS har en god interline-avtale med AA, og antar det er denne de håper å kunne utnytte mer.
![]() |
#79 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Synes ikke Cocpitview tar seg selv høytidelig ved å påpeke dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() Quote:
Hvorfor må man alltid sammenligne SAS og NAX da? SAS har da vært flinke i det siste mot sine fast kunder...de har økt frekvenser på flere av sine IC-ruter noe som kommer sine faste business og vanlige kunder. Ja, nå har de kanskje vært litt uklok da de har sagt at NÅ kommer det nye ruter, når de kanskje ikke hadde alt klart, men nå har de kommet...og det skal sies at SAS har tre land som de MÅ få fornøyd, men hvis man skal sammenligne NAX med SAS, så kan jeg ikke huske å sett så mange som har blitt så sykt forferdelig sur og irritert på de når både ARN og CPH (og LGW) har fått flere nye ruter enn OSL har fått. SAS er tross alt ikke samme selskap som NAX, de har ''litt forskjellige'' kundegrupper... Så nå synes jeg iallefall at man kan legge ned stridsøksen om OSL/ARN/CPH og at SAS satser lite. Og nei, om du tar deg nær av det jeg skreiv, så var det ikke rettet mot akkurat deg... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AerLingus til Hartford, CT (BDL) samt retur til LAX og muligens MIA | OttoL | Flyforum | 4 | 06-10-2022 22:59 |
Sommerens tur, OSL - MIA - CUN - HAV - MIA - OSL | dhgang03 | Reiseforum | 8 | 10-03-2010 11:36 |
OSL-MIA | TCAS | Reiseforum | 8 | 25-11-2009 21:27 |
CPH-ZRH-JFK-MSY-FLL//MIA-ZRH-CPH med LX, B6 og US i Y+C | Terminal3 | TripReports | 12 | 29-03-2009 12:18 |
RYKTE: MH åpner KUL-ARN-MIA? | The Ticketor | Flyforum | 12 | 16-11-2005 20:15 |