Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2012, 22:11   #1
Cessna182
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
Lufthansa "Gammel B737" og økonomi !?

Fløy Lufthansa FRA/OSL på lørdag. Så med en gang at dette flyet måtte være gammelt. D-ABEM First flight 1991. hvordan kan det være økonomi for LH å ha dette ? Synes det er fantastisk å tenke på hva dette flyet har opplevd. Utrolig sliter. Noen som vet cykles osv. ?
Cessna182 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 00:26   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Det blir som med MD'ene til Sas, de er nedbetalt, mens nyere fly må man betale på lånet i tillegg.
Det som koster med eldre fly er vedlikehold og høyere drivstofforbruk.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 15:35   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Et godt eksempel er NW som brukte DC 9 lenge etter alle andre hadde satt den på bakken.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 15:38   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Et godt eksempel er NW som brukte DC 9 lenge etter alle andre hadde satt den på bakken.
...og Delta som BRUKER DC-9 ennå
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 16:05   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Kort forklart og veldig generelt ... jo høyere utnyttelsesgrad du har på flyene, jo bedre er økonomien for nye fly. Har du lav utnyttelse, lønner det seg ofte mer med eldre. Dette er fordi kapitalkostnadene utgjør en veldig stor del av flyselskapets kostnader, og den eneste måten å holde disse akseptable er å tyne så mange timer som mulig ut av maskinen. Hvis maskinen er nedbetalt, påløper kun direktekostnader, og selv om disse per time gjerne er noe høyere enn for splitternye maskiner, gir de bedre økonomi ved lav utnyttelse.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 16:45   #6
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

...men hvis flyet er leaset blir regnestykket litt mer komplisert. Et eldre og velbrukt fly har rimeligvis vesentlig lavere leasingrate enn et nytt, men man får uansett en fast, månedlig kostnad.

Men tendensen er den samme, et eldre fly har lavere eller ingen kapitalkostnad sammenlignet med et nytt, mens de variable kostnader som vedlikehold og drivstoff er nærmere knyttet til bruken, som nevnt ovenfor.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 17:15   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Man kan også få timesrater .. særlig når det er mye fly i markedet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 17:33   #8
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man kan også få timesrater .. særlig når det er mye fly i markedet.
Ja - kjekke å ha som billig backup. Kjent sak... Timekontrakt er jo ikke uvanlig når utleier ikke får plassert flyet hos ny operatør og den gamle kontrakten utløper.

Last edited by Stone; 27-02-2012 at 17:41.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 18:02   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Hvordan fungerer dette i forhold til LCC-modellen. Er jo mange LCC som sverger til litt eldre fly, ikke minst Allegiant som nærmest fungerer som Fretex overfor SAS

Er ikke høy utnyttelse av flyene ganske sentralt i LCC-modellen?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 18:18   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Billige og gamle fly er normalt inngangsbilletten .. Etterhvert som man får fart på driften, øker utnyttelsen og nye fly blir mer innen rekkevidde.

Allegiant's modell er noe spesiell. Trailertrash må fraktes i dagslys ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 18:48   #11
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Litt perspektiv: Southern Air betaler $52,000 dagen i lease på en av deres 777F. Dette blir det fort gryn av, spesielt hvis flyet står på bakken og ikke tjener penger.
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 23:16   #12
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Trailertrash må fraktes i dagslys ...
Ehh... hæ?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 20:34   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Quote:
Originally Posted by Cessna182 View Post
Fløy Lufthansa FRA/OSL på lørdag. Så med en gang at dette flyet måtte være gammelt. D-ABEM First flight 1991. hvordan kan det være økonomi for LH å ha dette ? Synes det er fantastisk å tenke på hva dette flyet har opplevd. Utrolig sliter. Noen som vet cykles osv. ?
Vel, faktisk hadde du (u)flaks, siden D-ABEM forlatter LH alrede i April.

Det ligger forsatt god okonomi i B733 for LH pa de meget korte hops som flys innenlands i Tyskland. Tenk deg om turer som FRA-NUE. Her slar den "gamle" 737en de nye A319 rett og slett pa vekt. En 733 er rett og slett neste 9 tonns lettere og har flere seter, og dette gir en svaert tydelig innslag pa kostnader dersom man har mange av disse korte flystrekninger. Og LH har en god del korte ruter som flys med 733 utifra FRA, rett og slett fordi kundene krever en riktig jet og ikke en regiofly.

Jeg vil ikke legge ut en relativ eksakt cycle-number. Men du kan sikkert anta at dette fly har mere enn 45.000 cycles. Hvor mye mere, dette er noe som LH anser som forretningshjemmighet, derfor vil jeg ikke legge ut slike info.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 11:13   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post

Det ligger forsatt god okonomi i B733 for LH pa de meget korte hops som flys innenlands i Tyskland. Tenk deg om turer som FRA-NUE. Her slar den "gamle" 737en de nye A319 rett og slett pa vekt. En 733 er rett og slett neste 9 tonns lettere og har flere seter, og dette gir en svaert tydelig innslag pa kostnader dersom man har mange av disse korte flystrekninger.
Det samme kan man vel si om 735 (xBU) som har flydd melkeruta til SAS, SVG-BGO-(AES)-TRD, som har en snittlengde på knapt 30 minutter flytid. Den har vel knapt gått med NG etter at SAS kjøpte BU? Ser NG har et par TRD-BGO avganger nå, men det er jo en times flytid.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 29-02-2012 at 11:16.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 11:16   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det ligger forsatt god okonomi i B733 for LH pa de meget korte hops som flys innenlands i Tyskland. Tenk deg om turer som FRA-NUE. Her slar den "gamle" 737en de nye A319 rett og slett pa vekt. En 733 er rett og slett neste 9 tonns lettere og har flere seter, og dette gir en svaert tydelig innslag pa kostnader dersom man har mange av disse korte flystrekninger. Og LH har en god del korte ruter som flys med 733 utifra FRA, rett og slett fordi kundene krever en riktig jet og ikke en regiofly.
Hva vil det reelle alternativet her være på lang sikt? Det samme med eksemplene som Dag Viking kommer med.

Vil man ha en fullverdig erstatter på lengre sikt her, eller må man velge mellom å gå ned til regionale fly eller "misbruke" større og tyngre fly etterhvert?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 20:33   #16
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva vil det reelle alternativet her være på lang sikt? Det samme med eksemplene som Dag Viking kommer med.

Vil man ha en fullverdig erstatter på lengre sikt her, eller må man velge mellom å gå ned til regionale fly eller "misbruke" større og tyngre fly etterhvert?
Nökkelen er structural efficiency.

Jeg for min del tror ikke at A319 substituerer B737CL pa korte strekninger. Det vil C-Serien gjöre, dersom flyet holder dette hva Bombardier lover. Vil du bruke tungre fly som erstatter, sa vil du trenge flere seter for a fa en visst structural efficiency. Men, dersom dine markeder er tynn, sa er dette ingen vei.

Og Embraer og CRJ er ikke like god akseptert av de viktige kunder. En vanskelig ting. Jeg vet at LH trakk CRJ's fra visse ruter fordi de corporate kunder krevde dette.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 18:05   #17
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Ble litt nysgjerrig nå. Hva er det med Embraer som gjør passasjerene skeptiske? Har fløyet KLMs E190 en gang og synes det var veldig OK.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 18:28   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,439
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Det har nok med størrelsen å gjøre -- RJ'er er ikke regnet som 'ordentlige' jets .. og alle vi som har delt sete med store negre i CRJ'er kan sympatisere her ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 19:42   #19
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det samme kan man vel si om 735 (xBU) som har flydd melkeruta til SAS, SVG-BGO-(AES)-TRD, som har en snittlengde på knapt 30 minutter flytid. Den har vel knapt gått med NG etter at SAS kjøpte BU? Ser NG har et par TRD-BGO avganger nå, men det er jo en times flytid.
Kan informere om at 736 begynner å bli ganske vanlig på kystruta nå. Ser i flightmemory at det begynner å bli ei stund siden jeg fløy 735 der (og neste tur er óg satt opp med 736 begge veier, selv om TRD-SVG er nonstop). Ser ut som avgangene er ganske jevnt fordelt mellom de to typene.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 20:08   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: "Gammel B737" og økonomi !?

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Kan informere om at 736 begynner å bli ganske vanlig på kystruta nå. Ser i flightmemory at det begynner å bli ei stund siden jeg fløy 735 der (og neste tur er óg satt opp med 736 begge veier, selv om TRD-SVG er nonstop). Ser ut som avgangene er ganske jevnt fordelt mellom de to typene.
Via AES? Den fant ikke jeg.

Siden -500 er på vei ut av flåten så blir nok NG mer og mer vanlig på alle ruter.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe-hjelp ang "gammel" reg... Polaris Register- og ATC-Forum 3 15-09-2010 17:05
"Ratt" fra gammel SAS maskin hakon1gz Samlerhjørnet 2 11-03-2010 19:20
NZ vurderer "senger" på økonomi A346 Flyforum 6 05-11-2009 10:32
En gammel "uvenn" med comeback!! dc-8-63 Flyforum 27 04-06-2008 21:24


All times are GMT +2. The time now is 18:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.