21-12-2011, 15:21
|
#1
|
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,813
|
SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!
Quote:
Konkurrencestyrelsen har i dag offentliggjort en afgørelse, der formentlig vil tvinge Københavns Lufthavn til at ændre væsentligt på betingelserne for at lade flyselskaber benytte lavprisfingeren CPH Go.
” Konkurrencerådet har afgjort, at kravene er diskriminerende og derved stiller visse flyselskaber dårligere end andre, når det gælder adgangen til CPH Go. Det forvrider konkurrencen mellem selskaberne. Rådet har også afgjort, at der ikke er objektive begrundelser for kravene. Kravene er derfor i strid med konkurrenceloven” hedder det blandt andet i en meddelelse fra Konkurrencestyrelsen.
Dermed kan Københavns Lufthavn blive tvunget til at lukke andre, og langt flere flyselskaber ind i den nye lavprisfinger, end det oprindeligt var planen. Lavprisfingeren blev bygget under den tidligere lufthavnsdirektør, Brian Petersen, som et forsøg på at undgå for meget luft under vingerne for det alternative lavpristerminal-projekt i København, Terminal A. Men trods den store investering har hidtil kun eet flyselskab, easyJet, valgt at benytte den nye terminal.
Betingelserne for at blive lukket ind i CPH Go er nemlig ganske stramme. Lufthavnsselskabet stiller krav om at bagagen ikke må håndteres som transferbagage, og flyselskaberne skal i øvrigt acceptere at bagagen håndteres på et gammelt bagageanlæg. Flyselskaberne, der vil benytte Go må heller ikke bruge containere når flyene skal lastes med bagage, Og lavprisfingeren må kun benyttes af fly med et vingespænd på mellem 24 og 36 meter.
Men kravene er altså udtryk for en ulovlig diskrimination, som stiller nogle flyselskaber dårligere end andre. Og Konkurrencestyrelsen har nu påbudt lufthavnsselskabet at ophøre med at stille de ulovlige krav i løbet af højest et halvt år. Og særligt muligheden for at fly med et vingespænd på mindre end 24 meter må bruge lavprisfingeren, åbner for nye selskaber, lyder vurderingen.
”De ulovlige betingelser udelukker en række flyselskaber fra at bruge CPH Go. I praksis er de henvist til at bruge andre og dyrere terminaler i lufthavnen. Konkurrencerådets påbud styrker konkurrencen om billige flybilletter blandt luftfartsselskaber, fordi flere luftfartsselskaber nu får mulighed for at benytte CPH Go. Det giver flypassagererne et større udvalg og bedre priser på flyrejser” siger direktør i Konkurrencestyrelsen, Agnete Gersing, i en kommentar.
|
http://www.tic.travel/news/21122011/...f-flyselskaber
Hvilke konsekvenser det vil have, kan jeg ikke umiddelbart gennemskue, men hvis man vil lempe på kravene for at benytte Go, hvad er pointen så med at have "terminalen"?
__________________
|
|
|