Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 21-12-2011, 15:21   #1
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,813
Danmark SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

Quote:
Konkurrencestyrelsen har i dag offentliggjort en afgørelse, der formentlig vil tvinge Københavns Lufthavn til at ændre væsentligt på betingelserne for at lade flyselskaber benytte lavprisfingeren CPH Go.

” Konkurrencerådet har afgjort, at kravene er diskriminerende og derved stiller visse flyselskaber dårligere end andre, når det gælder adgangen til CPH Go. Det forvrider konkurrencen mellem selskaberne. Rådet har også afgjort, at der ikke er objektive begrundelser for kravene. Kravene er derfor i strid med konkurrenceloven” hedder det blandt andet i en meddelelse fra Konkurrencestyrelsen.

Dermed kan Københavns Lufthavn blive tvunget til at lukke andre, og langt flere flyselskaber ind i den nye lavprisfinger, end det oprindeligt var planen. Lavprisfingeren blev bygget under den tidligere lufthavnsdirektør, Brian Petersen, som et forsøg på at undgå for meget luft under vingerne for det alternative lavpristerminal-projekt i København, Terminal A. Men trods den store investering har hidtil kun eet flyselskab, easyJet, valgt at benytte den nye terminal.

Betingelserne for at blive lukket ind i CPH Go er nemlig ganske stramme. Lufthavnsselskabet stiller krav om at bagagen ikke må håndteres som transferbagage, og flyselskaberne skal i øvrigt acceptere at bagagen håndteres på et gammelt bagageanlæg. Flyselskaberne, der vil benytte Go må heller ikke bruge containere når flyene skal lastes med bagage, Og lavprisfingeren må kun benyttes af fly med et vingespænd på mellem 24 og 36 meter.

Men kravene er altså udtryk for en ulovlig diskrimination, som stiller nogle flyselskaber dårligere end andre. Og Konkurrencestyrelsen har nu påbudt lufthavnsselskabet at ophøre med at stille de ulovlige krav i løbet af højest et halvt år. Og særligt muligheden for at fly med et vingespænd på mindre end 24 meter må bruge lavprisfingeren, åbner for nye selskaber, lyder vurderingen.

”De ulovlige betingelser udelukker en række flyselskaber fra at bruge CPH Go. I praksis er de henvist til at bruge andre og dyrere terminaler i lufthavnen. Konkurrencerådets påbud styrker konkurrencen om billige flybilletter blandt luftfartsselskaber, fordi flere luftfartsselskaber nu får mulighed for at benytte CPH Go. Det giver flypassagererne et større udvalg og bedre priser på flyrejser” siger direktør i Konkurrencestyrelsen, Agnete Gersing, i en kommentar.
http://www.tic.travel/news/21122011/...f-flyselskaber

Hvilke konsekvenser det vil have, kan jeg ikke umiddelbart gennemskue, men hvis man vil lempe på kravene for at benytte Go, hvad er pointen så med at have "terminalen"?
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
CPH nedlægger Terminal 1 Fysikeren Flyforum 6 07-08-2014 21:59
Norwegian får flere klager enn SAS Fnate Småprat 12 24-05-2012 08:54
CPH planlægger Terminal 4 PP Flyforum 5 05-10-2006 11:14
CPH- BRANN TERMINAL C SQ 777 Flyforum 5 20-08-2006 14:02
DM bliver i terminal 3 på CPH Jan Flyforum 0 22-02-2005 08:57


All times are GMT +2. The time now is 19:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.