![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,971
|
![]()
Artikkel i DN.no idag der flyklagenemda sier at de får svært mange flere klager på Norwegian sammenlignet med SAS. Det er tre hovedsaker som går igjen:
- kanselleringer - ruteendringer - ødelagt barnevogn. Det jeg reagerer på er hvordan Norwegian svarer på den økte klagemengden. De sier de gjerne vil teste klagen i et uavhengig forum. Det virker på meg mer som et forsøk på å gjøre det så tungvint å klage at så få som mulig orker. Det logiske ville jo være å gjøre det som er rett med en gang: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2399851.ece Quote:
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]()
Hva er det som er "rett"? Synes da egentlig det virker som en ryddig måte å gjøre det på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Som f.eks barnevogner. Jada, vet av erfaring at det er en skjør ting. Men når selskapet, eller for DY, selskapet representanter godkjenner et kolli, skal en forvente at kunden får kolliet uskadet tilbake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]() Quote:
Edit: med mindre du har en sånn PramPack, men den har vel de færreste Last edited by Edricson; 19-05-2012 at 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
http://www.dinside.no/885097/fraskri...te-barnevogner "Flyklagenemnda mener praksisen er ulovlig, og gir medhold til passasjerne." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Limited release kan også brukes ved late check-in eller ved "fragile /insufficient packed " -- ikke bare allerede skadete items. Her er det vel snakk om at DY mener en barnevogn uten prampack el. ikke er sufficient pakket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
Det spiller ingen rolle hva vogna er pakket inn i. Det er ikke vanskelig å laste den slik at den ikke blir ødelagt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]()
Det er vel inne i bagasjeanleggene at faren er størst. Iallefall på OSL kommer vår paraplytrille nesten alltid på båndet og ikke som spesialbagasje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Flyklagenemda er vel ikke tenkt brukt som kundeservice avdeling for noe selskap, men som en instans for å avgjøre uenighet mellom kunde og flyselskap.
Ved en slik bruk burde en avgjørelse her være retningsgivende for flyselskapene i senere klagesaker. Det burde være unødvendig å sende liknende saker som man har fått en avgjørelse på tidligere til flyklagenemda. Når DY har 75% av sakene som behandles der kan det tyde på at mange av de sakene som DY har i nemda er lik saker de før har fått avgjort i der. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Det er helt legitimt å avgjøre saker selv, og la klageorganet overta hvis man er uenig med kunden. Fra et rettslig synspunkt er det ofte det beste (det finnes andre viktige hensyn også, selvsagt, jeg er klar over det), for det blir ryddig og konsekvent, og førsteinstansen blir mer delaktig i å påvirke praksis. Og det er ofte en fordel, for førsteinstansen (her flyselskapet) er nærmest virkeligheten og vil sikre at viktige praktiske flyfaglig og forretningsmessige hensyn får den vekten de skal ha i de ulike vurderingene. Dermed får man en mer ballansert og mindre teoretisk praksis hos klageorganet, og praksis blir dermed mer "rett". Nå er det sånn at selskapene står fritt til å behandle kundene sine bedre enn minimumskravene, så for å sikre kunders goodwill, kan man gjerne ordne opp og "betale seg ut" av en klage. Det er ofte en fordel for kunden selvsagt, og dermed ofte en fordel for sekskapet, særlig hvis du tilbyr et produkt hvor lojalitet er viktig. Ulempen at det blir forholdsvis dyrt, siden man lar kunden få rett oftere enn hva reglene tilsier. En annen konsekvens blir at praksis vil variere mer, og bli mer avhengig av den enkelte kundebehandlers vurdering (f.eks. pga. trynefaktoren). Og når selskapet ikke blir delaktig i utformingen av klageorganets avgjørelser, og dermed fastlegging av praksis, mister klageorganet den viktige påvirkningen fra praksisfeltet, og avgjørelsene blir "dårligere". Noe som er helt avgjørende, er at selskapet innrettet praksis etter klageorganets avgjørelser. Klageorgan skal ikke brukes til å treffe avgjørelsene for selskapet, bare avgjøre uenighet. En indikasjon på rett bruk, er at omgjøringsandelen går ned over tid. Antall klager sier oss ingen ting om det. Last edited by RWY 24; 21-05-2012 at 07:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
Står ingenting om hvor mange % av klagene som er på DY. Det som derimot står er at 75% av de sakene DY blir felt i kan deles inn i 3 hovedgrupper. Og da er jo mistanken til LN-VLE berretiget. Personlig tror jeg dette er for at folk ikke skal gidde å klage.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Vanskelig å si om dette er bevisst strategi for å unngå utbetaling av kompensasjon, men det kan absolutt virke slik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Og her er en annen artikkel om samme tema, men med litt mer statistikk og utfyllende.
http://www.dinepenger.no/regler/dett...lager/20233713 Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian klager SAS sin skandinaviske felleslisens inn for EU og ESA | TOS | Flyforum | 50 | 20-12-2014 11:42 |
Flere får gratis lokalaviser hos SAS | Glenn | Småprat | 9 | 02-03-2012 22:43 |
SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret! | jefi99 | Flyforum | 8 | 23-12-2011 14:15 |
Bør SAS ha flere baser enn idag? | Fysikeren | Flyforum | 17 | 19-08-2011 16:27 |
SAS får flere venner | sail4fun | Flyforum | 2 | 26-03-2006 20:44 |