Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-05-2012, 13:03   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,971
Default Norwegian får flere klager enn SAS

Artikkel i DN.no idag der flyklagenemda sier at de får svært mange flere klager på Norwegian sammenlignet med SAS. Det er tre hovedsaker som går igjen:

- kanselleringer
- ruteendringer
- ødelagt barnevogn.

Det jeg reagerer på er hvordan Norwegian svarer på den økte klagemengden. De sier de gjerne vil teste klagen i et uavhengig forum. Det virker på meg mer som et forsøk på å gjøre det så tungvint å klage at så få som mulig orker. Det logiske ville jo være å gjøre det som er rett med en gang:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2399851.ece

Quote:
- Vil ikke bare "kjøpe oss fri"
- Det er ganske viktig i forhold til at vi da har vi fått en uavhengig vurdering, og ikke bare «kjøpt oss fri fra kundeklager», slik vi forstår at noen andre selskaper gjør. Har man en romslig pengekasse å ta av, er det sikkert en lettvinn måte å gjøre det på, men vi er ikke redde for å la nemnda behandle saker. Da får vi en uavhengig vurdering og en korrekt behandling og retter oss etter den, sier hun til DN.no
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 16:33   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Hva er det som er "rett"? Synes da egentlig det virker som en ryddig måte å gjøre det på.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 17:05   #3
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hva er det som er "rett"? Synes da egentlig det virker som en ryddig måte å gjøre det på.
Når tre hovedkategorier står for 75% av sakene, synes jeg det faktisk er uryddig av DY å gjøre det på denne måten. Kan jo undres på om det er for å gjøre det så tungvint som mulig, for at folk ikke skal gidde å klage.

Som f.eks barnevogner. Jada, vet av erfaring at det er en skjør ting. Men når selskapet, eller for DY, selskapet representanter godkjenner et kolli, skal en forvente at kunden får kolliet uskadet tilbake.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 18:00   #4
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Som f.eks barnevogner. Jada, vet av erfaring at det er en skjør ting. Men når selskapet, eller for DY, selskapet representanter godkjenner et kolli, skal en forvente at kunden får kolliet uskadet tilbake.
Min erfaring er at du alltid må signere for limited release når du leverer barnevogn hos DY.

Edit: med mindre du har en sånn PramPack, men den har vel de færreste
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>

Last edited by Edricson; 19-05-2012 at 20:29.
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 21:10   #5
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
Min erfaring er at du alltid må signere for limited release når du leverer barnevogn hos DY.

Edit: med mindre du har en sånn PramPack, men den har vel de færreste
Etter hva jeg vet, så brukes limited reales for å indikere at kolliet allerede er skadet, og hvor. Det for at kunden ikke skal kunne kreve erstatning for allerede skadete kolli. Nå har jo og forbrukerombudet og flyklagenemda, kritisert DY for at de ikke tar ansvaret for barnevogner flere ganger.

http://www.dinside.no/885097/fraskri...te-barnevogner

"Flyklagenemnda mener praksisen er ulovlig, og gir medhold til passasjerne."
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 22:41   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Limited release kan også brukes ved late check-in eller ved "fragile /insufficient packed " -- ikke bare allerede skadete items. Her er det vel snakk om at DY mener en barnevogn uten prampack el. ikke er sufficient pakket.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 23:46   #7
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Det spiller ingen rolle hva vogna er pakket inn i. Det er ikke vanskelig å laste den slik at den ikke blir ødelagt.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2012, 23:53   #8
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Det er vel inne i bagasjeanleggene at faren er størst. Iallefall på OSL kommer vår paraplytrille nesten alltid på båndet og ikke som spesialbagasje.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2012, 01:08   #9
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Flyklagenemda er vel ikke tenkt brukt som kundeservice avdeling for noe selskap, men som en instans for å avgjøre uenighet mellom kunde og flyselskap.

Ved en slik bruk burde en avgjørelse her være retningsgivende for flyselskapene i senere klagesaker. Det burde være unødvendig å sende liknende saker som man har fått en avgjørelse på tidligere til flyklagenemda.

Når DY har 75% av sakene som behandles der kan det tyde på at mange av de sakene som DY har i nemda er lik saker de før har fått avgjort i der.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2012, 08:50   #10
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Flyklagenemda er vel ikke tenkt brukt som kundeservice avdeling for noe selskap, men som en instans for å avgjøre uenighet mellom kunde og flyselskap.

Ved en slik bruk burde en avgjørelse her være retningsgivende for flyselskapene i senere klagesaker. Det burde være unødvendig å sende liknende saker som man har fått en avgjørelse på tidligere til flyklagenemda.

Når DY har 75% av sakene som behandles der kan det tyde på at mange av de sakene som DY har i nemda er lik saker de før har fått avgjort i der.



Vidar
Jeg her helt enig med deg, så lenge det er som du skriver. Men det er ikke sikkert det er. Det at DY har 75 % av klagene, trenger ikke bety at mange av sakene er like. Og lignende saker trengs ikke å avgjøres likt. Det er det bare like saker som må, med mindre reglene endres eller man bestemmer seg for å legge om praksis.

Det er helt legitimt å avgjøre saker selv, og la klageorganet overta hvis man er uenig med kunden. Fra et rettslig synspunkt er det ofte det beste (det finnes andre viktige hensyn også, selvsagt, jeg er klar over det), for det blir ryddig og konsekvent, og førsteinstansen blir mer delaktig i å påvirke praksis. Og det er ofte en fordel, for førsteinstansen (her flyselskapet) er nærmest virkeligheten og vil sikre at viktige praktiske flyfaglig og forretningsmessige hensyn får den vekten de skal ha i de ulike vurderingene. Dermed får man en mer ballansert og mindre teoretisk praksis hos klageorganet, og praksis blir dermed mer "rett".

Nå er det sånn at selskapene står fritt til å behandle kundene sine bedre enn minimumskravene, så for å sikre kunders goodwill, kan man gjerne ordne opp og "betale seg ut" av en klage. Det er ofte en fordel for kunden selvsagt, og dermed ofte en fordel for sekskapet, særlig hvis du tilbyr et produkt hvor lojalitet er viktig. Ulempen at det blir forholdsvis dyrt, siden man lar kunden få rett oftere enn hva reglene tilsier. En annen konsekvens blir at praksis vil variere mer, og bli mer avhengig av den enkelte kundebehandlers vurdering (f.eks. pga. trynefaktoren). Og når selskapet ikke blir delaktig i utformingen av klageorganets avgjørelser, og dermed fastlegging av praksis, mister klageorganet den viktige påvirkningen fra praksisfeltet, og avgjørelsene blir "dårligere".

Noe som er helt avgjørende, er at selskapet innrettet praksis etter klageorganets avgjørelser. Klageorgan skal ikke brukes til å treffe avgjørelsene for selskapet, bare avgjøre uenighet. En indikasjon på rett bruk, er at omgjøringsandelen går ned over tid. Antall klager sier oss ingen ting om det.

Last edited by RWY 24; 21-05-2012 at 07:26.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2012, 09:21   #11
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Står ingenting om hvor mange % av klagene som er på DY. Det som derimot står er at 75% av de sakene DY blir felt i kan deles inn i 3 hovedgrupper. Og da er jo mistanken til LN-VLE berretiget. Personlig tror jeg dette er for at folk ikke skal gidde å klage.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2012, 10:05   #12
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Står ingenting om hvor mange % av klagene som er på DY. Det som derimot står er at 75% av de sakene DY blir felt i kan deles inn i 3 hovedgrupper. Og da er jo mistanken til LN-VLE berretiget. Personlig tror jeg dette er for at folk ikke skal gidde å klage.
Nå finner jeg ikke rapporten til Yellowrate (som for øvrig har en hjemmeside som gjør at jeg mister litt tiltro til bedriften), men jeg tok en kjapp titt gjennom Flyklagenemda. Etter det jeg kan se på min svært lite vitenskaplige gjennomlesning er det svært mye like saker på ruteendringer og forsinkelser, og vedtakene er ganske like. I tillegg tar Skånvik feil i forhold til kategorisering, da alle sakene etter det jeg kan se er kategorisert rett.

Vanskelig å si om dette er bevisst strategi for å unngå utbetaling av kompensasjon, men det kan absolutt virke slik.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2012, 08:54   #13
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Norwegian får flere klager enn SAS

Og her er en annen artikkel om samme tema, men med litt mer statistikk og utfyllende.

http://www.dinepenger.no/regler/dett...lager/20233713




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian klager SAS sin skandinaviske felleslisens inn for EU og ESA TOS Flyforum 50 20-12-2014 11:42
Flere får gratis lokalaviser hos SAS Glenn Småprat 9 02-03-2012 22:43
SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret! jefi99 Flyforum 8 23-12-2011 14:15
Bør SAS ha flere baser enn idag? Fysikeren Flyforum 17 19-08-2011 16:27
SAS får flere venner sail4fun Flyforum 2 26-03-2006 20:44


All times are GMT +2. The time now is 16:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.