![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Amsterdam: Schipol (AMS) Fly, bil, og spotting, Del 2 :
I denne delen finnes: 1) Resten av flybildene fra Amsterdam: Schipol 2) Smått og godt, litt dyreliv m.m. 3) Leiebilen (Opel Insignia, Bensinturbo) For å repetere fra Del:1 : Flybildene ble tatt på følgende steder: 1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen. 2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds. 3) Ved "Kaagbaan" (06-24) 4) Ved "Polderbaan" (36L-18R) Så er det bare å komme i gang: ![]() Over: Cyprus Airways: A320-200, reg: "5B-DCK". Levert ny opprinnelig til China Southern Airlines: sept. 2004, så kjøpt av nåværende selskap pr: des. 2010. Maskinen er syv år gammel. ![]() Over: Martinair: B767-300ER, reg: "PH-MCI". Levert ny til Martinair Holland pr: nov. 1991, maskinen er så godt som 20 år gammel. ![]() ![]() Over: Icelandair: B757-300, reg: "TF-FIX". Levert ny til selskapet: mars 2002, maskinen er dermed 9.5 år gammel. Betydelig forskjell i lengde på -200 og -300 modellene i B757-serien, ingen tvil om det. ![]() Over: Arkefly: B767-300ER, reg: "PH-AHX". Nok en tidligere SAS-maskin, opprinnelig levert ny til SAS Scandinavian Airlines: 9. juli 1990 som "LN-RCD" - var i SAS frem til 9. januar 2003, hvor maskinen ble parkert og "lagret" i SAS-eie. Så kjøpte Air Holland maskinen: 30. okt. 2003, Holland Exel tok over pr. 4. feb. 2004 - inntil de opphørte å eksistere pr: 10. mai 2005. Så over til ArkeFly samme måned, hvor maskinen fortsatt er - maskinen er litt over 21 år gammel. ![]() Over: Pegasus Airlines (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-AJP". Levert ny til samme selskap: april 2011. Maskinen er ca. fire mnd. gammel. ![]() Over: TAP Air Portugal: A321-200, reg: "CS-TJE". Levert ny til selskapet, aug. 2000. Maskinen er 11 år gammel. ![]() Over: Swiss: A320-200, reg: "HB-IJK". Levert ny til daværende Swissair: juni 1996, så overført til Swiss (International Airlines) pr: 31. mars 2002. Maskinen er litt over 15 år gammel. ![]() Over: Lufthansa Italia: A319, reg: "D-AKNH". Opprinnelig levert ny til Eurowings: mars 1998. Så over til Germanwings: okt. 2002, hvor den ble inntil maskinen ble satt til lagring: nov. 2008. Så solgt til Lufthansa Italia: mars 2009. Maskinen er 13.5 år gammel. ![]() ![]() Over: hvem vet hva som egentlig skjedde, men en av dagene var det først et småfly som kom svært nære - fløy flere runder rundt kontrolltårnet. Og ikke lenge etter, kom jommen en enorm Chinook også - legg merke til bena som "dingler" ut på baksiden. Der sitter to stk., og har i allefall herlig panoramautsikt. Kanskje en ATC-kontroller som fulgte bursdag, eller som gikk av med pensjon? Chinooken tok i allefall fire-fem runder, og var heftig (både visuellt, og lydmessig) for oss som stod på spotteterassen! ![]() Over: Delta: med B767-300ER, reg: "N179DN". Levert ny til Delta: april 1991, maskinen er ca. 20.5 år gammel. ![]() ![]() Over: Cathay Pacific: B747-400, reg: "B-HOR". Levert ny til Cathay: feb. 1990, maskinen er ca. 21.5 år gammel. Etter min mening, en av de fargekombinasjonene som kler en B747-400 aller best. ![]() Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOD". Levert ny til KLM: april 2006, maskinen er snart 5.5 år gammel. ![]() Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQB". Levert ny til KLM: nov. 2003, maskinen er snart åtte år gammel. ![]() Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOB". Levert ny til KLM: sept. 2005, maskinen er litt over seks år. ![]() Over: KLM (Cargo): B747-400, reg: "PH-CKD". Opprinnelig levert til KLM: jan. 2007, men direkte leaset til AirFrance rett etter levering (18mnd.). Så til KLM, medio sept. 2008, maskinen er ca. 4.5 år. ![]() Over: Emirates (SkyCargo): B747-400, reg: "N497MC". Levert ny opprinnelig til China Airlines: juli 1999. Så over til Atlas Air: juli 2004 i kun en mnd. Så til Emirates: aug. 2004, maskinen er litt over 12 år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: Korean Air (Cargo): B747-400, reg: "HL7434". Levert ny til selskapet: okt. 2002, maskinen er snart ni år gammel. ![]() Over: ArkeFly: B737-800, reg: "PH-TFD". Levert ny til selskapet pr: 30. mars 2011, maskinen er dermed kun ca. seks mnd. ![]() Over: KLM: B737-800, reg: "PH-BXI". Levert ny til KLM: aug. 2000, maskinen er dermed litt over 11 år. ![]() Over: British Airways: A319, reg: "G-EUOD". Levert ny til BA: aug. 2001, maskinen er såvidt over 10 år gammel. ![]() ![]() Over: Titan Airways: BAe: 146-200QC, reg: "G-ZAPK". En maskin med laaang historie, opprinnelig levert ny til: Princess Air i England: juni 1990. Så over til Air UK: mars 1991, så til British Air Ferries: juni 1991. Så videre til Safair: okt. 1992, videre igjen til BAe pr.: feb. 1995. Så til nåværende Titan Airways fra: april 1996, maskinen nærmer seg 22 år. ![]() KLM: B747-400, reg: "PH-BFK". Levert ny til KLM: mai 1991, maskinen er litt over 20 år gammel. ![]() ![]() Over: KLM: B737-700, reg: "PH-BGL". Levert ny til KLM: sept. 2010, maskinen er ett år gammel. ![]() ![]() ![]() ![]() Over: KLM og MD-11, say no more... ![]() Over: Kenya Airways: B777-200ER, reg: "5Y-KYZ". Levert ny til selskapet: feb. 2007, maskinen er ca. 4.5 år gammel. ![]() Over: Aer Lingus: A320-200, reg: "EI-DEE". Levert ny til selskapet: aug. 2004, maskinen er litt over syv år gammel. ![]() Over: SISTE bildet av MD-11 i denne serien (ja, det er sant), KLM: MD-11, reg: "PH-KCA". Levert ny til KLM: des. 1993, maskinen er snart 18 år gammel. ![]() Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQF". Levert ny til KLM: mars 2004, maskinen er 7.5 år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFN". Levert ny til KLM: april 1993, maskinen er snart 18.5 år gammel. ![]() Over: SAS: MD-82, reg: "LN-RML". Levert ny til SAS: mars 1991, maskinen er 20.5 år gammel. ![]() Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFT". Levert ny til KLM: mai 1997, maskinen er dermed snart 14.5 år gammel. ![]() Over: Alitalia: A320-200, reg: "EI-DTA". Levert ny opprinnelig til Air One: januar 2009. Så over til Alitalia: feb. 2010. Maskinen er litt over 2.5 år gammel. ![]() Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFI". Levert ny til KLM: mai 1991, maskinen er snart 20.5 år gammel. ![]() Over: British Airways: A320-200, reg: "G-EUUD". Levert ny til BA: april 2002. Maskinen er 9.5 år gammel. Så til det aller siste flybildet i denne serien, ja.. det er trist - jeg vet! ![]() Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFD". Levert ny til KLM: sept. 1989, maskinen er dermed hele 22 år gammel. ![]() Over: leiebilen vi opprinnelig hadde bestilt, viste seg å være i største laget for oss. Vi rakk faktisk ikke en gang opp til dørhåndtaket! ![]() ![]() ![]() Over: litt fra det lokale dyrelivet ved flyplassen, ingen vet hvor haren hopper? Vel.. denne hoppet i allefall innenfor rød sone på AMS i det minste. ![]() ![]() ![]() Over: leiebilen vi tok ut på AMS, var en Opel Insignia med bensinmotor: 1.6T med 180 hestekrefter (svært villige sådan!), med 6-trinns manuellt gir. Har kjørt bilen med automat tidligere, og det var helt klart en bedre opplevelse - synes personlig at clutchen på nyere Opel-modeller er litt vel "hard".
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: siste bilde i denne serien på to deler, som viser et enkelt bilde av hotellrommet; Novotel: Amsterdam Airport (4-stj.) som hadde bra og komfortabelt rom, gratis busstransfer til/fra Amsterdam: Schipol, og fin-fin frokost. Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048), og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen). Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
Meget bra ,likte best MD11 bildende
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Dette ser da ut som var en skikkelig spottertur. Mye fint du har fått med deg. MD11 er vel min favoritt.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flying Norwegian(s)
Join Date: Oct 2008
Location: Anywhere.
Posts: 375
|
![]()
Totalt meget flotte serier Blackhawk med masse flotte bilder. Sikkert en opplevelse og være på terassen på flyplassen. Det som forundret meg litt,var at Norwegian har disse stygge setene med såkalt skinn/skai trekk. Trodde at de virkelig hadde slått til med stoffseter på disse nye flyene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
|
![]()
Mye blått som du sier, synes selv det er utfordrende med lyset der enkelte ganger ifht. å få blåfargen riktig. Ellers dukker det jo ofte opp en og annen godbit på AMS (som du har fanget) hvis man er tålmodig. Flott serie fra Amstedam.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
|
![]()
Nydelige bilder. Liker spesielt at du legger ut litt info om historien til flyene. Hvor finner du dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Takker for alle kommentarer, og tilbakemeldinger! Hyggelig
at bildene falt i smak! Motard: mange ulike sider man kan søke på flyets reg.nr, men her er ett eksempel jeg bruker ofte: http://www.airfleets.net/recherche/search.htm
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 1,167
|
![]()
Alltid en fornøyelse å se/lese bildetrådene dine.
Meget bra! Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Amsder dam er poppulært. Liker de fine MD-11 bildene, så er også det en av mine klare favoritter.
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Location: Rogaland
Posts: 1,200
|
![]()
Jeg må ta meg en tur dit engang!
__________________
Fly interessert Rogalending. Sony RX100 M1 Sony HX-90V Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Flotte bilder i både del 1 og 2, det blir aldri for mye bilder av MD-11!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Nydelig bilder
![]() ![]() Flott med tilleggsinfo også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
|
![]()
Tusen takk for flotte bilde fra AMS.
![]()
__________________
Ja vi elsker alle og fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Den eneste bilen man bruke til spotting rundt Schiphol er Insignia! Jeg tar med meg min hjemmefra - hver gang.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
|
![]()
Fine bilder fra AMS dette! Hadde en spottertrip dit tidligere i år med leiebil, da med en Golf 2008 FSI, som sparka som FY. Alltid gøy å rekke flyene, hehe.
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Flotte bilder fra AMS
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Her var det masse snacks i form at maskiner man sjeldent eller aldri ser her hjemme!
![]() Skulle jeg ønske meg noe, så var det at du neste gang hadde med deg et (enda) bedre kamera. Det kan hende Photobucket spiller oss et puss igjen, men jeg synes det mangler en del på skarpheten i bildene og mistenker at det kanskje skyldes kameraet som er benyttet. Men det kommer jo litt an på om man er ute etter å skape dokumentasjon eller kunst. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Amsterdam Schipol utvider med ny pir A | Someone | Flyforum | 10 | 04-07-2024 23:37 |
Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM) | Blackhawk | Bilder & foto | 21 | 05-06-2015 20:29 |
Mai2013: Del 2: AMS: Schipol+fly/2 x Jr.Suite: Radisson Blu | Blackhawk | Bilder & foto | 10 | 27-05-2013 20:42 |
Okt2012: Spotting/flyfoto: Amsterdam Schipol (Del2) | Blackhawk | Bilder & foto | 6 | 05-12-2012 23:01 |
Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1 | Blackhawk | Bilder & foto | 13 | 05-09-2011 20:55 |