Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2011, 20:25   #1
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Amsterdam: Schipol (AMS) Fly, bil, og spotting, Del 2 :


I denne delen finnes:

1) Resten av flybildene fra Amsterdam: Schipol
2) Smått og godt, litt dyreliv m.m.
3) Leiebilen (Opel Insignia, Bensinturbo)



For å repetere fra Del:1 :

Flybildene ble tatt på følgende steder:

1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Kaagbaan" (06-24)
4) Ved "Polderbaan" (36L-18R)




Så er det bare å komme i gang:




Over: Cyprus Airways: A320-200, reg: "5B-DCK". Levert ny opprinnelig
til China Southern Airlines: sept. 2004, så kjøpt av nåværende selskap
pr: des. 2010. Maskinen er syv år gammel.




Over: Martinair: B767-300ER, reg: "PH-MCI". Levert ny til Martinair Holland
pr: nov. 1991, maskinen er så godt som 20 år gammel.





Over: Icelandair: B757-300, reg: "TF-FIX". Levert ny til selskapet: mars 2002,
maskinen er dermed 9.5 år gammel. Betydelig forskjell i lengde på -200 og
-300 modellene i B757-serien, ingen tvil om det.




Over: Arkefly: B767-300ER, reg: "PH-AHX". Nok en tidligere SAS-maskin, opprinnelig
levert ny til SAS Scandinavian Airlines: 9. juli 1990 som "LN-RCD" - var i SAS
frem til 9. januar 2003, hvor maskinen ble parkert og "lagret" i SAS-eie.
Så kjøpte Air Holland maskinen: 30. okt. 2003, Holland Exel tok over
pr. 4. feb. 2004 - inntil de opphørte å eksistere pr: 10. mai 2005. Så over
til ArkeFly samme måned, hvor maskinen fortsatt er - maskinen
er litt over 21 år gammel.




Over: Pegasus Airlines (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-AJP". Levert ny
til samme selskap: april 2011. Maskinen er ca. fire mnd. gammel.




Over: TAP Air Portugal: A321-200, reg: "CS-TJE". Levert ny til selskapet,
aug. 2000. Maskinen er 11 år gammel.




Over: Swiss: A320-200, reg: "HB-IJK". Levert ny til daværende Swissair: juni 1996,
så overført til Swiss (International Airlines) pr: 31. mars 2002. Maskinen
er litt over 15 år gammel.




Over: Lufthansa Italia: A319, reg: "D-AKNH". Opprinnelig levert ny
til Eurowings: mars 1998. Så over til Germanwings: okt. 2002, hvor den
ble inntil maskinen ble satt til lagring: nov. 2008. Så solgt til
Lufthansa Italia: mars 2009. Maskinen er 13.5 år gammel.




Over: hvem vet hva som egentlig skjedde, men en av dagene var det
først et småfly som kom svært nære - fløy flere runder rundt
kontrolltårnet. Og ikke lenge etter, kom jommen en enorm Chinook også -
legg merke til bena som "dingler" ut på baksiden. Der sitter to stk., og
har i allefall herlig panoramautsikt. Kanskje en ATC-kontroller som
fulgte bursdag, eller som gikk av med pensjon? Chinooken tok i allefall
fire-fem runder, og var heftig (både visuellt, og lydmessig) for oss
som stod på spotteterassen!




Over: Delta: med B767-300ER, reg: "N179DN". Levert ny til
Delta: april 1991, maskinen er ca. 20.5 år gammel.





Over: Cathay Pacific: B747-400, reg: "B-HOR". Levert ny
til Cathay: feb. 1990, maskinen er ca. 21.5 år gammel.
Etter min mening, en av de fargekombinasjonene som kler
en B747-400 aller best.




Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOD". Levert ny til KLM: april 2006,
maskinen er snart 5.5 år gammel.




Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQB". Levert ny til KLM: nov. 2003,
maskinen er snart åtte år gammel.




Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOB". Levert ny til KLM: sept. 2005,
maskinen er litt over seks år.




Over: KLM (Cargo): B747-400, reg: "PH-CKD". Opprinnelig levert til KLM:
jan. 2007, men direkte leaset til AirFrance rett etter levering (18mnd.).
Så til KLM, medio sept. 2008, maskinen er ca. 4.5 år.




Over: Emirates (SkyCargo): B747-400, reg: "N497MC". Levert ny opprinnelig
til China Airlines: juli 1999. Så over til Atlas Air: juli 2004 i kun
en mnd. Så til Emirates: aug. 2004, maskinen er litt over 12 år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 20:26   #2
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2


Over: Korean Air (Cargo): B747-400, reg: "HL7434". Levert ny til
selskapet: okt. 2002, maskinen er snart ni år gammel.




Over: ArkeFly: B737-800, reg: "PH-TFD". Levert ny til selskapet
pr: 30. mars 2011, maskinen er dermed kun ca. seks mnd.




Over: KLM: B737-800, reg: "PH-BXI". Levert ny til KLM: aug. 2000,
maskinen er dermed litt over 11 år.




Over: British Airways: A319, reg: "G-EUOD". Levert ny til BA: aug. 2001,
maskinen er såvidt over 10 år gammel.





Over: Titan Airways: BAe: 146-200QC, reg: "G-ZAPK". En maskin med laaang
historie, opprinnelig levert ny til: Princess Air i England: juni 1990. Så over
til Air UK: mars 1991, så til British Air Ferries: juni 1991. Så videre til
Safair: okt. 1992, videre igjen til BAe pr.: feb. 1995. Så til nåværende
Titan Airways fra: april 1996, maskinen nærmer seg 22 år.




KLM: B747-400, reg: "PH-BFK". Levert ny til KLM: mai 1991,
maskinen er litt over 20 år gammel.





Over: KLM: B737-700, reg: "PH-BGL". Levert ny til KLM: sept. 2010,
maskinen er ett år gammel.







Over: KLM og MD-11, say no more...




Over: Kenya Airways: B777-200ER, reg: "5Y-KYZ". Levert ny til
selskapet: feb. 2007, maskinen er ca. 4.5 år gammel.




Over: Aer Lingus: A320-200, reg: "EI-DEE". Levert ny til
selskapet: aug. 2004, maskinen er litt over syv år gammel.




Over: SISTE bildet av MD-11 i denne serien (ja, det er sant),
KLM: MD-11, reg: "PH-KCA". Levert ny til KLM: des. 1993,
maskinen er snart 18 år gammel.




Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQF". Levert ny til KLM: mars 2004,
maskinen er 7.5 år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 20:27   #3
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2



Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFN". Levert ny til KLM: april 1993,
maskinen er snart 18.5 år gammel.




Over: SAS: MD-82, reg: "LN-RML". Levert ny til SAS: mars 1991,
maskinen er 20.5 år gammel.




Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFT". Levert ny til KLM: mai 1997,
maskinen er dermed snart 14.5 år gammel.




Over: Alitalia: A320-200, reg: "EI-DTA". Levert ny opprinnelig
til Air One: januar 2009. Så over til Alitalia: feb. 2010.
Maskinen er litt over 2.5 år gammel.




Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFI". Levert ny til KLM: mai 1991,
maskinen er snart 20.5 år gammel.




Over: British Airways: A320-200, reg: "G-EUUD". Levert ny
til BA: april 2002. Maskinen er 9.5 år gammel.


Så til det aller siste flybildet i denne serien, ja.. det er trist - jeg vet!



Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFD". Levert ny til KLM: sept. 1989,
maskinen er dermed hele 22 år gammel.





Over: leiebilen vi opprinnelig hadde bestilt, viste seg å være i
største laget for oss. Vi rakk faktisk ikke en gang opp til
dørhåndtaket!






Over: litt fra det lokale dyrelivet ved flyplassen, ingen vet
hvor haren hopper? Vel.. denne hoppet i allefall innenfor rød
sone på AMS i det minste.







Over: leiebilen vi tok ut på AMS, var en Opel Insignia med
bensinmotor: 1.6T med 180 hestekrefter (svært villige sådan!),
med 6-trinns manuellt gir. Har kjørt bilen med automat tidligere,
og det var helt klart en bedre opplevelse - synes personlig at
clutchen på nyere Opel-modeller er litt vel "hard".
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 20:28   #4
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2












Over: siste bilde i denne serien på to deler, som viser et enkelt bilde
av hotellrommet; Novotel: Amsterdam Airport (4-stj.) som hadde bra og
komfortabelt rom, gratis busstransfer til/fra Amsterdam: Schipol, og
fin-fin frokost.





Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),
og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for
posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 21:19   #5
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Meget bra ,likte best MD11 bildende Reiste med AMS-LIS for 10 år siden,med MD 11. 99,5 load facktor og flott service..
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 22:28   #6
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Dette ser da ut som var en skikkelig spottertur. Mye fint du har fått med deg. MD11 er vel min favoritt.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 01:24   #7
Scanorama
Flying Norwegian(s)
 
Scanorama's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: Anywhere.
Posts: 375
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Totalt meget flotte serier Blackhawk med masse flotte bilder. Sikkert en opplevelse og være på terassen på flyplassen. Det som forundret meg litt,var at Norwegian har disse stygge setene med såkalt skinn/skai trekk. Trodde at de virkelig hadde slått til med stoffseter på disse nye flyene.
Scanorama is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 11:47   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Mye blått som du sier, synes selv det er utfordrende med lyset der enkelte ganger ifht. å få blåfargen riktig. Ellers dukker det jo ofte opp en og annen godbit på AMS (som du har fanget) hvis man er tålmodig. Flott serie fra Amstedam.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 14:03   #9
Motard
ScanFlyer Silver
 
Motard's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Nydelige bilder. Liker spesielt at du legger ut litt info om historien til flyene. Hvor finner du dette?
Motard is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 16:15   #10
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Takker for alle kommentarer, og tilbakemeldinger! Hyggelig
at bildene falt i smak!

Motard: mange ulike sider man kan søke på flyets reg.nr,
men her er ett eksempel jeg bruker ofte:
http://www.airfleets.net/recherche/search.htm
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 18:20   #11
Vidar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 1,167
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Alltid en fornøyelse å se/lese bildetrådene dine.
Meget bra!


Vidar
Vidar is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 18:37   #12
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Amsder dam er poppulært. Liker de fine MD-11 bildene, så er også det en av mine klare favoritter.
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 22:08   #13
Yankee
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Location: Rogaland
Posts: 1,200
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Jeg må ta meg en tur dit engang!
__________________
Fly interessert Rogalending.

Sony RX100 M1
Sony HX-90V
Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8
Yankee is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 12:54   #14
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Flotte bilder i både del 1 og 2, det blir aldri for mye bilder av MD-11!
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 13:21   #15
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Nydelig bilder Mye snadder på AMS skjønner jeg
Flott med tilleggsinfo også.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 18:22   #16
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Tusen takk for flotte bilde fra AMS.
__________________
Ja vi elsker alle og fly
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 18:48   #17
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Den eneste bilen man bruke til spotting rundt Schiphol er Insignia! Jeg tar med meg min hjemmefra - hver gang.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2011, 18:44   #18
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Fine bilder fra AMS dette! Hadde en spottertrip dit tidligere i år med leiebil, da med en Golf 2008 FSI, som sparka som FY. Alltid gøy å rekke flyene, hehe.
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2011, 19:16   #19
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Flotte bilder fra AMS
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2011, 13:47   #20
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2

Her var det masse snacks i form at maskiner man sjeldent eller aldri ser her hjemme! Og kjempebra med litt historikk, det er alltid litt interessant.

Skulle jeg ønske meg noe, så var det at du neste gang hadde med deg et (enda) bedre kamera. Det kan hende Photobucket spiller oss et puss igjen, men jeg synes det mangler en del på skarpheten i bildene og mistenker at det kanskje skyldes kameraet som er benyttet. Men det kommer jo litt an på om man er ute etter å skape dokumentasjon eller kunst.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Amsterdam Schipol utvider med ny pir A Someone Flyforum 10 04-07-2024 23:37
Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM) Blackhawk Bilder & foto 21 05-06-2015 20:29
Mai2013: Del 2: AMS: Schipol+fly/2 x Jr.Suite: Radisson Blu Blackhawk Bilder & foto 10 27-05-2013 20:42
Okt2012: Spotting/flyfoto: Amsterdam Schipol (Del2) Blackhawk Bilder & foto 6 05-12-2012 23:01
Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1 Blackhawk Bilder & foto 13 05-09-2011 20:55


All times are GMT +2. The time now is 04:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.