![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I forbindelse med jobbreise fant jeg ut at det ville være tidseffektivt å kombinere min planlagte Trondheimstur med Molde, og særlig nå som det var åpnet ny rute med det nystartede selskapet Krohn Air.
Jeg troppet opp på Værnes kl. 07.40, 40 minutter før avgang. Man skal egentlig kunne benytte seg av automatinnsjekk, men jeg fikk ikke opp min flight på reservasjonsnummeret Berg-Hansen hadde gitt meg, så jeg måtte ty til gamlemåten - og det er lenge siden sist! Innsjekk gikk kjapt og greit, selv om damen i skranken måte lete igjennom navnelisten - men med maksimalt 32 passasjerer ombord er det fort gjort. Flyet stod på gate 41, helt ytterst på innenrikspiren. Boardingen startet cirka ti-tolv minutter før avgang, og ute på plassen ble vi møtt av Sun-Air's Dornier 328 (OY-NCG) - med "www.krohnair.no" på flykroppen og en meget blid svensk flyvertinne. Krohn Air praktiserer free seating, og normalt synes jeg dette er noe herk, men så lenge man er fjerdemann ombord så er det helt okey. Fant meg et enkeltsete (Do328 har 2+1 seter i bredden) ved nødutgang og hadde dermed en plass til beina man normalt bare kan drømme om. Sun-Air har behagelige skinnseter i maskinene sine, og ut ifra tidligere erfaringer helt okey benplass på alle plasser. Vil anslå bare cirka 65% belegg, selv om alle economy-billetter var utsolgt nesten tre uker før avgang. Har stor forståelse for at SAS la ned denne ruten, dersom det er representativt med kun 20 pax ombord. De danske pilotene taxet overraskende fort bort til takeoffposisjon, og vi var raskt oppe i lufta. Dornier'n virker veldig sprek under takeoff, og vi var kjapt i lufta. Flyværet viste seg fra sin beste side, og den overraskende lavmælte brummingen fra motorene gjorde sitt til en behagelig tur - og fjellformasjonene under innflygning er spektakulære og bør oppleves fra lufta! Det var naturlig nok ingen matservering om bord, men vi ble påspandert en kaffekopp, alternativt appelsinjuice eller vann. Men kjære Krohn Air - om det er så viktig å ikke ta med ny pulverkaffe fra Værnes, så sørg i det minste for å ha kaffekanner som greier å holde på varmen! Lunka pulverkaffe er ikke godt... Alt i alt må det sies å være en trivelig ut, selv om prisnivået kan oppleves som noe stivt - billetten min kostet 1700 kroner en vei. Og når man har kun to avganger daglig så oppleves flex som litt meningsløst for mitt vedkomne.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Artig med en rapport fra nytt innenlandsselskap, spennende å se hvor lenge den ruta holder eller om det blir utvidelser.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for rapport fra nykomlingen innenlands
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mange takk for tripreport Trety!
Selv om dette nok kan diskuteres i en annen tråd så må jeg bare få kommentere det du skriver om at du skjønner godt at SAS la ned ruta. Man skal ha "bak øret" at SAS hadde håpløse rutetider for dagsmøter. Første avgang fra MOL kl 0920 og fra TRD kl 1030 innbyr ikke til den kundegruppen. På tross av dette hadde de etter hva jeg forstår ca 50% belegg, mao 25 pax i snitt. Krohn Air hadde ifølge en sak i Romsdals Budstikke nå passert 55% belegg og er med det tett på ant pax som SAS hadde, samtidig som snittbelegget øker uke for uke. Det er sterke tall med tanke på at Krohn Air er svært ukjent utenom Molde og Trondheim og det faktum at man enda ikke kan bestille på internett. Det skulle vise at rutetidene i seg selv passer folket bedre enn hva sine tider gjorde. I tillegg er billigste billett med Krohn snart det dobbelte av hva SAS hadde på sine Happy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Enig i at mye vil gjøre seg selv straks denne kommer inn hos reisebyrående - der har de en jobb å gjøre. Min kontakt i Berg-Hansen i Drammen hadde aldri hørt om Krohn Air engang! Hva slags materiell brukte forresten SAS på denne ruta?
Men ser jo selv at jeg uttrykte meg uklart her, vet jo at SAS hadde dårligere forutsetninger for denne enn Krohn Air mtp. rutetidene, derfor jeg poengterte at jeg skjønner at de ikke så økonomi i dette - men håper og tror at Krohn Air gjør det. Var nok flere enn meg ombord som var noe usikre på om vi reiste med flyet eller kjøpte det! ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SAS benyttet seg av den gode gamle Fokker 50 på denne strekningen. Krohn Air er nok nødt til å ta høye priser slik at ruten viser seg levedyktig
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Håper og tror de får en større kundemasse når det er mulig å bestille billetter på nettsidene deres
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for flott rapport! Veldig moro med et nytt norsk innenriksselskap, må jeg si. Håper virkelig at de klarer seg og får til en nisje på denne ruten. Prisene er veldig stive, men det står all respekt av selskaper som ikke lokker med billigbilletter, men heller tar det de trenger for å holde driften oppe. Så får vi bare håpe at markedet vil ha Krohn Air.
Ser at de har oppdatert nettsidene noe siden lanseringen (http://krohnair.no/), men fortsatt er det ganske merkelig med BA-farger på halen. Ellers kan man sikkert kritisere SAS for dårlige avgangstider, men selskapet hadde betydelig bedre avgangstider tidligere - uten at det ga overskudd ... Så i stedet ble det mer eller mindre tilfeldige avgangstider som først og fremst ivaretok syklusen til Fokker 50-maskinene og personellet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Takker for flott rapport fra Krohn og belegget er godt har jeg hørt på Værnes. Flott.
Hvilke avgangstider hadde SAS før i tiden Flightdeck? Det må være svært lenge siden i såfall.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
spennende ATR-rapport
![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Krohn benytter Dornier fra SUN AIR, ikke ATR
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Takk for rapporten
![]() Dornier 328 virker som et behagelig fly selv om jeg fremdeles har tilgode å fly med de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva nå Krohn Air? Og kven tek evt over MOL-TRD? | Wiggo Hovde | Flyforum | 43 | 20-06-2014 16:35 |
Krohn air skal fly sunnmøringer til TRD | stawat01 | Bilder & foto | 5 | 15-02-2013 11:13 |
Ny operatør på MOL - TRD (Krohn Air) | Wiggo Hovde | Flyforum | 102 | 04-01-2011 11:39 |
Krohn air legger ned MOL-BGO-SVG | ENKB | Flyforum | 5 | 12-11-2010 20:51 |
Krohn Air starter MOL-SVG | Wiggo Hovde | Flyforum | 24 | 22-09-2010 10:19 |