Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2009, 10:35   #1
svgspotter
ScanFlyer Gold
 
svgspotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
Default B737 øyenbryn

Noen som vet hvorfor de fjerner disse på noen av Classic og NGene? skulle jerne vite hvorfor!


Her er en B737-300 med
http://www.aviafilms.com/photos/737nose.jpg


B737-800w uten

http://farm4.static.flickr.com/3575/...e7a6001048.jpg
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 14:23   #2
LN-VGT
ScanFlyer Blue
 
LN-VGT's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 286
Boeing Re: B737 øyenbryn

Grunnen til at det ikke blir levert nye 737 med eyebrows. Og at mange selskaper fjerner disse, er at en sparer omtrent 10 kg vekt og mange timer med vedlikehold, dermed sparer også flyselskapene penger.


Hvis noen har et godt svar på hva hensikten var med disse vinduene, mottas det med glede
LN-VGT is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 14:27   #3
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: B737 øyenbryn

Heisann svgspotter!

Det er mye kostnader aa holde disse ved like med problemer som delaminerng osv. Vet ikke om norske luftfartsmyndigheter har implementert dette enda, men her i USA har FAA publisert et Airworthiness Direktiv der disse vinduene maa rutinelig inspiseres. I tillegg saa har Boeing oppdatert B737 Airplane Flight Manualen der flight crew maa ta operative restriksjoner om disse vinduene har sprekker eller delaminering i de yttre eller middel pane.
Nye B737NG fly kommer uten disse vinduene og vi setter inn aluminium "plugger" i de tidligere B737NG og classic flyene.

Mange teorier om hvorfor disse vinduene var installert, og den mest troverdige er at B737 nese seksjonen, som kom fra "dash 80" (B707) var den sivile vesjonen av KC-135 Stratotanker, og disse vinduene var et militaert design requirement. Jeg har aldri funnet noe i CFR 14 part 25 som beskriver dette...?

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 18:06   #4
svgspotter
ScanFlyer Gold
 
svgspotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
Default Re: B737 øyenbryn

Takk for svar! ser enda at SK sine B737-500 har enda eyesbrowns samt lufthansa sine. Ser mer ut som om de fjerner de På 733 og 734, men ikke 735?
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2009, 23:55   #5
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: B737 øyenbryn

Heisann!
En teori er vel også at de opr. var der for stjernenavigasjon?
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2009, 00:36   #6
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: B737 øyenbryn

Heisann sindreh!

Quote:
Originally Posted by sindreh View Post
En teori er vel også at de opr. var der for stjernenavigasjon?
Jo, det er mulig det, men som et veldig lavt nivaa hobby astro-navigatoer har jeg vanskelig aa se hvordan man skal klare aa faa noen maalinger med sekstanten oppe i disse vinduene. Det er mulig du tenker paa astrodomen, som var vanlig paa mange eldre transportfly, og faktisk fortsatt brukes i dag paa enkelte militaere fly.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!

Last edited by Dag Johnsen; 14-12-2009 at 12:11.
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 18:13   #7
Fredriksen
ScanFlyer Dornier
 
Fredriksen's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
Default Re: B737 øyenbryn

Fokker 28 hadde også "øyebryn" Mens F70 og F100 ikke har dette.
DC-9- og MD-maskiner har også "øyebryn"
Må vel ha hatt en hensikt siden en del eldre fly har dette?
__________________
http://forum.scanair.no/image.php?type=sigpic&userid=1356&dateline=1247234  733
airstord.no

Mvh
Lars Otto.
Fredriksen is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 18:36   #8
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: B737 øyenbryn

Jeg har forhørt meg med flyteknikere på B737 som ikke har noe godt svar på hvorfor disse var montert. Selv tror jeg dette bare er "pimp my cockpit".
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 19:02   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: B737 øyenbryn

Jeg trodde disse vinduene var for at flyverne skulle se RWY i bank på base-turn.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 19:03   #10
LN-VGT
ScanFlyer Blue
 
LN-VGT's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 286
Default Re: B737 øyenbryn

Etter noen søk på nettet fant jeg noen teorier om "øyebryna". en av de gikk ut på at, de var der for å lette innflygningen. Når en svingte fra downwind til base var det altså lettere å rulle ut på riktig kurs, da en kunne se rullebanen gjennom disse små vinduene.
Skulle tro at det bare er plagsomt med alt det sollyset inn i cockpit. Det er vel en grunn til at de grønne plast platene er montert i mange fly.


Så ikke innlegget ditt Wig-wag..
LN-VGT is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2009, 23:51   #11
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: B737 øyenbryn

Det er veldig mye riktig i det å kunne se frem til rullebanen når du ligger i sving. (Astro-nav, nei) I dag er jo ikke det behovet så stort, de som styrer ser jo nesten kun på skjermene. Ja, delaminering gjelder alle vinduer i styrhuset, så der er det restriksjoner. Skitt å måtte parkere pga et vindu du ikke bruker. Jo, men den "grønne skjermen" kan du svinge ned også, sola står noen ganger litt lavere?
terje t is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 18:06   #12
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: B737 øyenbryn

Står litt her også: http://www.airliners.net/aviation-fo...d.main/252762/ mulig det kan hjelpe
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 21:58   #13
svgspotter
ScanFlyer Gold
 
svgspotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
Default Re: B737 øyenbryn

Alikevel synes jeg det er rart at de dekker over dem! det blir liksom ikke B737! ser ikke hensikten at disse skal vekk heller!?
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2009, 22:01   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
Default Re: B737 øyenbryn

Quote:
Originally Posted by svgspotter View Post
ser ikke hensikten at disse skal vekk heller!?
Les post #3 ... $$$$$$$$$$ ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 19-12-2009, 23:08   #15
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Boeing Re: B737 øyenbryn

Quote:
Originally Posted by svgspotter View Post
Alikevel synes jeg det er rart at de dekker over dem! det blir liksom ikke B737! ser ikke hensikten at disse skal vekk heller!?
Ja takk, begge deler!
Den ser flott ut med øyenbryn,(Spesielt med Winglets) men den får en mer moderne look uten. g
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2009, 19:12   #16
123asd
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 179
Default Re: B737 øyenbryn

Enig med Nortrider , den får en mer moderne look uten.
123asd is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2009, 18:17   #17
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: B737 øyenbryn

Quote:
Originally Posted by terje t View Post
I dag er jo ikke det behovet så stort, de som styrer ser jo nesten kun på skjermene.
Tro meg, de viktigste "skjermene" under en visuell inn- eller utflyvning er vinduene - enten det er natt eller dag. Men at det ikke er så voldsom bruk for akkurat de lille eyebrow windows er nok korrekt.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 17:21   #18
Perks
ScanFlyer Blue
 
Perks's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Sola
Posts: 99
Default Re: B737 øyenbryn

det er jo selfølgelig at piloten skal kunne se ut i bank og se det man hadde sett om man hadde sett ut side vinduet når man flyr rett fram? er ikke det veldig logisk, ser at man har et poeng med at dem sparer penger med å ikke ha dem for det. men joda det er jo sikkert mange grunner
__________________
Thats not flying, thats falling with style !

<A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4486&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>View my pictures on airpics.com</A>
Perks is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL TK B737-900ER V-jet Spotteralerts 3 17-06-2012 21:38
LN144-524 Braathens SAFE B737-200 og LN144-525 Mey-Air B737-200 rhusberg Samlerhjørnet 7 02-05-2011 22:45
Start –landings avgift B737-800 VS F. EKS B737-600 FBUMAN1 Flyforum 19 28-03-2011 13:04
Første B727 uten "øyenbryn"? Blubird Flyforum 11 13-04-2008 21:26
Med nappede øyenbryn..ikke OT LN-MEH Flyforum 6 20-09-2006 11:43


All times are GMT +2. The time now is 20:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.